Hålla i kurs, ingen utbildning
Jag är jättesugen på att hålla i en viltspårskurs i sommar/höst. Just nu hjälper jag till med en viltspårskurs som Welsh Springer Spanielklubben håller i. Jag tycker det går superbra och deltagarna verkar nöjda och glada. Detta är totala nybörjare som knappt vet vad som är fram och bak på sina egna hundar. Innan var jag lite nervös över att inte våga säga till vad de gör rätt/fel med tanke på min ålder (15) men det har aldrig varit några problem.
"Problemet" är egentligen att jag inte har utbildning, utan är självlärd. Har ingen egen hund men håller på att träna en welsh med mål att tävla i öppen klass samt har erfarenhet av alla sorts hundar. Eftersom jag inte har egen hund får man ju också mer tid att lära andra hundägare.
Min fundering är dels att ordna prova-på-dagar under sommaren samt hålla en nybörjarkurs i viltspår. Säg ex.vis sex tillfällen, under sex veckor för någon hundring.
Tror ni hundägare skulle vara intresserade av detta? Skulle ni själva kunna gå kurs hos någon utan utbildning? Vad skulle ni i så fall kunna tänka er att betala.
Jag skulle inte gå en kurs hos någon som inte är utbildad i det den ska lära ut.
Okej…
Inte som betalande i alla fall. Betalar jag för något vill jag ju ha det bästa, och det tror jag man får om personen är utbildad.
Hade det varit gratis hade jag kunnat testa på.
Jag skulle inte betala för en kurs om den inte hölls av någon som är myndig, utbildad och har gott om erfarenhet.
Okej, svårt det där. Kursen vi har hållt nu har varit kostnadsfri. Vet inte det är jättedumt, men skulle man kunna ha gratis prova-på-dag och de som vill fortsätat får betala lite?
Jag skulle delta om det var gratis. Skulle aldrig betala för en kurs som inte hålls utav en utbildad, duktig instruktör.
Varför satsar du inte på att utbilda dig först och främst? Vill du få in pengar kan du ställa upp smo hundvakt eller dagmatte.
#6 För att jag inte har någon inkomst och de flesta utbildningar jag sett har därför kostat för mycket. Men jag vill väldigt gärna få någon form av utbildning.
#7 Men du är ju inte vuxen ännu. Du måste ju gå klart grundskolan och sen gymnasiet. Kanske du kan välja en linje med inriktning på hundar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men varför itne utbilda dig? Ta reda på lite för jag vet ju flera som har utbildat sig och de håller i kurser för fullt. Jag skulle betalat en peng dok inte som nu betalar 700kr för gå kurs. Jag fick reda på att flera som är utbildade inom vissa saker håller även andra kurser som de itne har utbildat sig inom. Detta ska vi som går kurser ta reda på mer själv åkt på sån nit med en hund :S tjejen var utbildad lydnadinstruktör olika niv samt nån mer men håll även andra kurser som agillity,spårning som hon inte ha behörighet ändå tog fullpris
#7 Funderar på att gå hund på gymnasiet. Dock vill jag inte jobba med hundar som vuxen, utan kanske hålla i någon kurs då och då. Vet inte om det är en återvändsgränd att gå hund då, måste prata med min SYV.
#9 Jo, jag vill gärna göra det, se #7.
Hittade nu en distansutbildning gällande hunddagis som kostade 5800 kr. Lät väldigt bra, skickade ett mejl och frågade lite i alla fall. Då skulle man även ha 20 timmar praktik på ett hunddagis och det skulle kanske kunna läggas under sommaren så stör det inte skolan. Praktiken har jag nog inget problem att få, det svåra är sommarjobb vilket är ytterligare en anledning till att jag vill ha någon utbildning. Många säger nej när man inte har utbildning, vilket jag tycker är helt förståligt. För det känns som att en utbildning som du säger inte behöver gälla enbart en hundsport utan jag tycker det vore bättre med något övergripande :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att bli instruktör genom brukshundsklubben kostar inte en själv några pengar, däremot har jag för mig att åldersgränsen är 16 år.
Jag var 17 när jag höll min första kurs. Det var i agility, jag hade tävlat i 4 år och var utbildad ungdomshandledare genom SBK, alltså innan jag blivit riktig agilityinstruktör, vilket jag blev innan nästa gång jag höll agilitykurs.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.