Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1504 ggr
alva-m-t
0

Border collie passa oss? Eller inte?

Hejhej! I våran familj skulle vi vilja köpa hund, och funderar lite på raser. Jag skulle jätte gärna vilja ha en border collie, men skulle det kunna passa oss?

Jag skulle vilja hålla på med agility och kanske lydnad och freestyle. Den skulle få springa varje dag i skogen och röra på sig mycket, men min mamma och pappa jobbar ganska mycket. Eller min pappa är hemma 2 dagar i veckan och i stockholm 3 dar. Jag skulle kunna åka hem på lungchrasten ev. på dom vanliga rasterna som är 20 min.

Skulle en border collie, passa oss, eller behöver den ännu mer motion?

Om ni inte tror att den passar oss, ge gärna förslag påfler raser!Skrattande

Jag har även funderat på sheltie…

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Helenaaa
0

borde collie är ju exremt aktiva raser och behöver mtcket för att må bra, speciellt vallning.

Det finns massor med raser som funkar på dina krav, tex sheltien, Pudel m.m Flört Läs om flera olika raser noga innan bestämmning.

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker du ska titta på raser som ligger ungefär vid låg och medel i aktiveringsnivå.
Tex.
Pumi
Japansk Spets
Borderterrier
Mittelspitz
Dvärgschnauzer
Bichon Frisé
Tibetansk Spaniel
Coton de tuléar
Dvärgpudel
m.m.

Alla dessa raser "nöjer sig" med vanliga promenader och såklart någon mentalaktiveringsövning om dagen. De går gärna ett par långpromenader i veckan utöver de vanliga promenaderna och vill gärna springa lös i skogen några/någon gång i veckan.De flesta raser tycker såklart om att vara ute i naturen och springa. De ovanstående är även raser som är bra på agility, lydnad och freestyle.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Maddepadde
0

Ska ni inte valla? - Satsa på en annan ras.
Lycka till med rasvalet.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

ahlbergaren
0

skulle också avråda er från att skaffa border collie och satsa på en mindre krävande ras :)

Ronja06
0

Njae… ingen border collie tror jag. Där SKA man valla. Sheltien - ja det hade kanske funkat!

Vad har ni för tidigare erfarenhet av hundar? Träningsmässigt - hur ofta och hur länge? (genomsnitt. Givetvis så pendlar det lite beroende på livssituation såklart). Ett tips till er är att skriva ned på ett papper egenskaper som ni har först. Därefter skriver ni bredvid vilka önskemål ni har på hunden. Sedan kika på olika hundraser. Finns mängder med hundar som passar för ex. agility och freestyle!

Mvh Emelie Förlägen

alva-m-t
0

Okej, ingen border collie, men det finns ju en mängd massa andra hundar som man kan ha! :)

Vad säger ni om sheltie, eller kräver den lika mycket motion som border collie?

ahlbergaren
0

En sheltie är en mer "lagom" hund än boder collien i mina ögon (äger själv en underbar sheltie). Det är nog ganska olika från individ till individ vilken aktivitetsnivå de har, jag vet sheltiesar som fungerar som sällskapshundar men min hund har ganska mycket stress och vall i sig och kräver aktiviteter som verkligen "ger" någonting varje dag.  Ett tips är att kolla runt bland olika uppfödare innan du bestämmer dig för en speciell kennel Glad

(välkommen till sheltie.ifokus. för mer läsning om shetland sheepdog)Lycka till!

rebz
0

#6 En Sheltie kräver inte fullt lika mycket motion som en BC. Men den kräver fortfarande en del. Den ställer krav på dig som ägare då den måste få rätt mängd aktivering och mentalstimulans varje dag, annars kan de lätt bli nervösa. Tex. om du blir sjuk och det bara blir korta promenader under ett par dagar och knappt någon hjärngympa så finns risken att hunden "klättrar på väggarna"/agerar nervöst.
Jag tycker att du ska satsa på en hund som inte ställer de kraven på dig, då jag har förstått att det är er första hund? Skrev ett par raser i #2 som du kanske ska titta lite på? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

ahlbergaren
0

eller kolla rasgrupp 9 Glad (det är nog mitt bästa tips!) Många sällskapshundar är pigga och funkar till både lydnad, agility och freestyle.

alva-m-t
0

Good!