Pälsvård Boxer
Håller på att göra en inköpslista för valpen. Och undrar lite över vilka saker man ska inhandla till pälsvården för en Boxer.
Vet att rasen kräver minimal pälsvård, men hur är det med schampo och balsam? Behöver man både och, eller räcker det med bara schampo? Och om jag i framtiden vill ställa ut hunden, ska man då använda balsam så att den blir extra fin i pälsen? Hur gör ni som har Boxer eller andra korthåriga raser?
En gummikarda planerar jag att köpa iallafall, nått mer behövs väl inte?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
ett sämskskinn kan man "polera" upp glans i pälsen med :-)
ett schampo för känsligt skinn kan vara bra, balsam har jag inte kört med tidigare iaf (kanske någon annan kan propagera för ;-))
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror inte du behöver mer än en gummikarda, själv tycker jag dock att vanlig karda med täta taggar är bättre än en i gummi och då den kommer åt överallt och "tar" mer än en gummikarda och får lättare bort överflödig päls. Så jag rekommenderar dig att köpa en sån här: http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=brevbest_product_info&cPath=442_750_751_1319&products_id=6190
Balsam ger ju pälsen lite extra glans, men jag tror inte du behöver det. Många använder det till hundar som har längre päls då det blir enklare att borsta ut eventuella tovor efter badet :)
OT Hur gick det med val av valp? Har du bestämt dig ännu? :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#2 hm, karda till en boxer? funkar det? jag menar de där små korta stråna…
tidigare har jag nog haft gummikarda och en mjuk borste (typ hästryktborste) men är karda bra så kanske man ska överväga det istället…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#4 Ja, vad jag läst så är karda bra till boxer, och korthåriga hundar överlag :). Det finns ofta två olika kardor, de med långa taggar och de med kortare. De med långa ska man använda till hundar med längre päls för att komma åt långt in i pälsen. Men till en korthårig räcker det med en karda med kortare taggar :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Balsame e ju oxå för att åter fetta huden och pälsen när man tagit bort mycket med schampot så absolut skulle jag sattsa även på balsam ;)
Vanlig gummi karda funkar kanon på boxer
#1 Ja ett sånt kan ju vara bra! :) ska nog inhandla ett sånt, och ett extra milt schampo var också ett bra tips. Tack!
#2 Bra tips! Ska kika på en sån :) Hmm… jag har inte riktigt bestämt mig än, men jag ska nog vänta tills den andra kullen föds. Det känns bäst så :) bara att hålla tummarna för att det blir en bra kull.
#6 Okej tack! :) Får kanske bli både en gummikarda, vanlig karda, sämskskinn och schampo och balsam.
Det här schampot funderar jag på: http://www.dinhundshop.se/hundschampo-hundbalsam/hery-hund-schampo-kanslig-hud.html
Och ett likadant balsam till.

Ett schampo och balsam med aloevera e kanon för hundar med känslig hud typ K9 akn ajg rekomendera varmt mina egna händer blir kanon lena och mjuka efter jag badat hundar med det.
#11 K9 har jag också varit inne på, så det får nog bli det märket då.
På min lille kille använder jag schampo och balsam.
Vi använder Espree och de är jätte bra. Blandar upp dom med vatten så de är också jätte dryga.
Vi använder som schampoo
http://lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=316
De har ett speciellt schampoo också just för små valpar. Vi fick en liten sådan flaska med oss i valppaketet, den är jätte bra.
Sedan har vi ett balsam från samma tillverkare, för att återfetta och återfukta huden. Han ser nytvättad ut längre om jag använder det.
Har en gummikarda, men den anser han vara en leksak och vill inte alls bli borstad. Brukar köra med sämskskinn (och det gör pälsen blank också)

Alla Schampon och balsam måste man blanda ut med vatten annars får man inte ner ända ner till huden.
Espree e oxå en kanon serie och vissa av produkterna blandar du ut väldigt mycket alltså väldigt drygt.
Men till hundar som har känslig hud e faktiskt k9 bättre ;)