Den ständiga frågan - vilken ras?
Förra sommaren var jag tvärsäker på vilken hundras jag ska ha, men nu är jag inte det längre. Förhoppningsvis kommer jag äntligen att kunna skaffa min egna första hund i år eller under nästa år, men frågan är ju vilken ras? Jag är uppvuxen med hund, och har även tränat och tävlat med en bekants hund så är ingen nybörjare. Har i perioder passat olika hundar inom släkten.
Några av mina önskemål/kriterier är:
* Mellanstor hund! Mankhöjden ungefär i knähöjd på en människa. Jag vill inte ha en större hund, hellre en mindre istället. Gärna slank o smidig i kroppsformen, ingen muskelhund.
* Aktivitetsnivå! Mittemellan, jag vill ha en hund med go i, en hund som är med på allt tokigt som jag hittar på :) Jag vill ha en hund att träna o jobba med och som inte tröttnar efter ett tag, men samtdigt inte en hund som klättrar på väggarna och blir stressad om man helt enkelt inte har lust ibland, inte orkar eller är sjuk. Sådär lagom på ren svenska helt enkelt.
* Träning/Tävla! Jag vill absolut jobba och utvecklas med min hund, kanske inte satsar på Eliten det första jag gör… men vem vet, intresset kanske ökar? Lydnad är väl det som främst står på schemat, men jag är nyfiken på att lära mig spår/sök och kanske leka lite på agilityplanen också.
* Stallet! Jag tillbringar minst en dag i veckan i stallet, i perioder betydligt mer. Träningsfråga naturligtvis, men en lagom robust hund som "tål stallklimat" och kan hänga med ut på ridturer.
* Pälsvård! Långhårig, korthårig, mittemellan… spelar ingen roll, jag gillar båda. Tycker det är jättekul med pälsvård så har inget emot att ha en hund som kräver lite mer pälsskötsel. Även om collie-fluff kanske inte är vad jag föredrar, lite väl mycket fluff ; )
* Utseende! Jo jag vet, man ska gå efter egenskaper först och sen titta på utseende, men tyvärr… för mig är utseende viktigt. Jag måste ha en ras som jag även tycker om att vila ögonen på.
* Då jag är en person som värdesätter högt att min hund kan gå lös och ha koll på mig, inte att jag behöver gå med ständiga hökögon över vart hunden är och vad den pysslar med. Även här så är det naturligtvis en träningsfråga och jag är villig att lägga ner mycket tid och träning på just detta. Koppel är en säkerhestfaktor och något som jag alltid har med mig, men inget jag ständigt vill ha på min hund.
Det jag alltså söker är en mellanstor hund, smidig, lyhörd o uppmärksam med "lagom" mycket aktivitesnivå! Enkelt och bra eller hur =) Jag bor på landet, nära skog och härliga miljöer. Har inom närmsta tiden inga som helst planer på att bosätta mig mitt inne i Stockholm C.
Vilken eller vilka raser dyker upp hos er efter att ha läst detta inlägg? Är det något mer ni undrar över som jag glömt att skriva här, fråga på! Jag har medvetet valt att inte skriva ut vilka raser jag tidigare tänkt på och vilka raser som jag har mest erfarenhet ifrån, samt vilken ras som jag hade bestämt mig för då jag oberoende av detta vill veta era åsikter och vad ni spontant tycker skulle passa in i beskrivningen ovan =)

Jack russel
Papillon
Sheltie
Dvärg/mellan schnauzer
Pudel av någon storleksvariant
Dvärg pincher
Tibetansk terrier
Detta är de raser jag tänker på då jag ser din beskrivning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En Koiker kanske?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Labrador, Portugisisk vattenhund eller någon spanielvariant, kanske Springer spaniel?

Tack för svar!
Jack russel - har jag funderat på en hel del på, men de har jakten samt är lite för små.
Papillon - alldeles för små och "mesiga" =)
Sheltie - har jag också funderat på, men de känns helt enkelt inte rätt.
Dvärg/mellan schnauzer - jättefin ras som jag gillar mycket, men också för små
Pudel av någon storleksvariant - pudlar är nog den värsta rasen, det kryper i kroppen på mig… jag gillar inte pudlar^^
Dvärg pincher - också här för små, men ändå en ras jag har funderat på tidigare och läst en del om.
Tibetansk terrier - för intryckt nos, för små, för lång kropp…
#2 Kokier är en ras som jag för något år sen "hittade" o läste en del om, tycker de är jättefina! Ska nog gå tillbaka en steg och kika på dem igen =)
#3 Labbe är inte min ras, har nog träffat en eller två som jag gillar, övriga alldeles för klumpiga, virriga och faktiskt tröga hundar… men så har det ju varit mestadels utställningsvarainten jag träffat som bott i barnfamiljer. Springer Spaniel är också en ras som jag var helt inne på för ett tag sen, men där finns ju jakten och nosen i backen hela tiden och jag är inte så säker på att jag vill ha en jakthund. Portugisisk vattenhund vet jag ingenting alls om, så den rasen ska jag kolla upp =)
Whippet, Schäfer, Golden retriever, Lagotto Romagnolo, Amstaff, Staffe, Japansk spets, Samojed.
Listan kan göras lång :)
En släthårig foxterrier skulle kunna passa, har en själv och kan säga att det är en aktiv alltiallohund. De hänger med överallt och tycker att det mesta är kul. De finns efter utställningslinjer och jaktlinjer, utställningsvarianten är högre och har inte lika mycket jakt i sig. När jag köpte min hade jag ingen aning om att det fanns olika varianter…Men så verkar det vara i de flesta raser som från början varit "arbetande" hundar.

Lundehund!
Engelsk springerspaniel var det första jag kom att tänka på :)
Vi hade en när jag var mindre, inte speciellt mkt jakt i honom inte. Beror väl mkt på vilka linjer de har.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Tollare röstar jag!
Måste ju såklart rösta för Japansk Spets. UNDERBAR ras som verkligen utstrålar skönhet och elegans och som passar in på i princip allt du sagt.
De är väldigt mån om sin ägare och vill vara med så mycket det bara går. De passar till allt från agility, spår, lydnad m.m. De har ingen jakt i sig. De gillar att lära sig nya saker och lär sig relativt snabbt då de är väldigt uppmärksamma på sin ägare.
Den fluffiga vita pälsen är mycket lättskött. Behöver bara borstas igenom en gång i veckan. Och om hunden blir smutsig när man är ute så gör inte det något. När pälsen torkar trillar all smuts och grus av och pälsen är skinande vit igen :).
De har en lagom aktivitetsnivå, de behöver inte gå långpromenader varje dag. Så om man vill ha en slappdag eller blir sjuk så klättrar de inte på väggarna när det bara blir kortare promenader.
Det är mycket hund i litet format och de är mycket tåligare än de ser ut :).
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
jag tänker också på japansk spets. eller tysk spets, finsk lapphund?
Har själv en sheltie (en ras jag varmt kan rekommendera), han följer med i stallet och ut på hur långa skogspromenader som helst men kan också ta det lite lugnare andra dagar. (ser att du har skrivit att det inte känns rätt med sheltie men jag skriver detta ändå :P)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

Oj, kul med så många svar o förslag! =)
Börjar beta av reserna!
Whippet - känns lite bräcklig i allmänhet, och är det inte rätt mycket jakt i dem, eller är det ngt jag fått för mig? I övrigt så är det faktiskt en ras som jag kikat på tidigare lite lätt för några år sen, tycker de är fina!
Schäfer - blev påhoppad några gånger när jag var mindre, så tycker än idag att schäfer är lite obehagliga, samt att de har ett kroppspråk jag inte riktigt gillar. Samt att de är alldeles för stora.
Golden retriever - tråååkiga, haha! Jättefina hundar, men på tok för tråkiga och faktiskt även för stora ;)
Lagotto Romagnolo - liksom pudlar får lagotto det att krypa av obehag i hela kroppen, har träffat en hel del lagotto och gillar inte rasen. Hyper, stressade o allmänt jobbiga hundar som hamnat i totalt fel hem.
Amstaff, Staffe - har inte haft särskillt mycket kontakt med dessa raser, med utseendemässigt så gillar jag dem inte tyvärr.
Japansk spets, Samojed - lite för mycket fluff =) Har även fått uppfattningen om att de är lite egensinniga? Jag vill ju ha en hund att träna lydnad med, kanske inte detta är det optimala?
#13 Du glömde släthårig foxterrier;)

#7 Släthårig foxterrier föreslog min kusin i förrgår så har lusläst deras rashemsida = ) Gillar de skarpt måste jag säga, men är osäker på hur pass mycket jakt det finns i dem samt hur stora de egentligen är? Är inte heller helt säker på att jag gillar den långa nosen, haha! Tror jag skulle behöva träffa en liten fox i verkligheten :) (din hund var jättefin!!)
#8 Lundehund har jag aldrig tänkt sådär nämvärt på, ska kolla upp rasen =)
#9 Ja Engelsk springer spaniel har jag ju som tidigare sagt varit inne på, tycker de är jättefina, lagom stora, lagom aktivitet, lagom med päls… men har träffat de som är väldigt nere med nosen i backen och då har vi ju jakten. Men har även träffat de springer som är dötrista, och inte alls är roade av träning överhuvudtaget. Verkar vara en ganska så spridd ras.
#10 Tollare tycker min kusin att jag ska ha, och jag håller med till viss del :) Precis lagom stora o smidiga, päls och utseende så är de jättefina! Men hur pass mycket jakt finns det i dem och hus pass mycket aktivitet kräver dem? Ibland får jag känslan av att de kräver väldigt mycket träning o motion, men ibland att de likaväl kan passa i en barnfamilj.
#11 Och framförallt, de små vita fluffisarna är galet söta!! =)
Tycker det låter som en jättefin ras med många positiva sidor, men nja… de är nog lite för små och har svårt att tänka mig tävla Lyd 3 med en japansk spets. Klart att det går, med rätt individ och rätt tränare, men det känns inte som förstahandsvalet av ras. Din vovve var verkligen ursöt på fotot =)
#12 Ska kolla upp tysk spets och finsk lapphund, för kan inget om dem och har inte heller haft någon kontakt med de raserna. Men är inte spetsar lite egensinniga? Jag vill ju ha en formbar och träningsvillig hund, inte en som tycker det är kul att träna vacker tass 10 min och sen tröttnar. Sheltie är jättefina hundar, verkar vara en perfekt liten allouraundhund!
#5 Tibetansk terrier har inte intryckt nos, är nog tibetansk spaniel du tänker på 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#14 Haha, tog det i nästa inlägg.. mina inlägg tycks ha en benägenhet att bli sååå lååånga! =)

#16 Stämmer, tack för rättelsen!
Men Tib. terrier hamnar under listan "tanthund, knähund, i allmänhet liten fluffig sällskapshund" för mig =)
#18 Detta är ingen liten hund, skulle snarare säga mellan storlek
Så tråkigt när man får höra att man har en tanthund (jag har en bichon havanais) många som brukar säga så när man berättar vad man har för ras. Lite OT men ja.
Annars tyckte jag sheltien verkade passa in på det du skrev. Men såg sen att du inte var jätte förtjust i rasen.
Tyckte även att mellanschnauzern passade in. Det är ju en mellanstor ras.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#15 Min tik är ca 41 cm i manken och väger knappt åtta kg, hon är alltså lite för stor enligt rasstandarden. Men de hanar jag mött på stan är ju ännu större. Jaktvarianten än mindre. Min tjej är inga problem att ha lös, och hon känns inte mer jaktbenägen än andra hundar av andra raser vi umgås med(golden, rottis, dvärgpinscher mfl). Förut när jag jobbade på gård var hon alltid lös och gick med mig i ladugården hela dagarna:)
Ett annat förslag på ras är dansk-svensk gårdshund:) En sådan har jag ju oxå, haha.

#19 Lite mindre än en mellanstor hund är de väl?
Förstår att du tycker det är tråkigt att höra att du har en tanthund, ledsen om jag åter igen upprepade uttrycket(ska tänka på det i framtiden). Klart att du älskar din hund, och ditt val av ras, att det passar dig - och det är ju absolut viktigast! Men dessa fluffar är tyvärr inget för mig, gillar inte deras egenskaper och sätt att vara. De passar helt enkelt inte mig, och faktum är ju att det är många äldre människor som väljer dessa raser.
Många som tycker sheltien passar =) Som sagt, väldigt fina hundar men ja… det känns inte rätt helt enkelt.
´#20 Roligt att du berättar mer, intressant och jättebra att få veta! Hur pass intresserad är hon (o rasen i allmänhet) av träning tex lydnad?
Reagerar lite på det du skriver med jaktinstinkt. Generellt är det väl klart att vissa är lite piggare än andra, men det beror, som tidigare nämnt, helt på vilka linjer det avlas på. Jag skulle inte valt en uppfödare som enbart avlar på utseendet och inte heller en som enbart avlar på jaktinstinkten, utan någonstans mittemellan, för det finns - många! Varför inte åka och hälsa på en bra uppfödare du hittat och se hur hans/hennes hundar är så kan du bilda dig en uppfattning utifrån det? Tror många uppfödare är väldigt öppna och tillmötesgående.
Lycka till, du får berätta när det klickar rätt med någon ras!

#22 Förstår att du reagerar på det =)
Flertalet av de raser som jag gillar och tittat mest på är i grund o botten jakthundar, även om de inte används så mycket i praktiskt jakt idag. Men då det är viktigt för mig att kunna ha min hund lös, så tvekar jag mycket kring dessa raser. Och som du nämner, mycket beror på vilka linjer man väljer. Jag är rädd för att väljer man en hund avlad efter utställningslinjer så blir det en seg och tråkig hund, en hund mer avlad på jaktlinjer är ju oftast en piggare, alertare och "piggare" hund dvs. de egenskaper jag letar i en hund men då har jag ju jakten istället så precis som du säger - välja en kennel som avlar på det mittemellan =)
MEN jakten finns ju alltid där, hur man än vänder och vrider på steken, och jag är beredd på att lägga ner träning för att kunna ha hunden lös… men det är ju betydligt lättare med en ras som inte är av jakttyp.
#15 Spetsar är inte så himla egensinniga, speciellt inte Jappen. Den gillar att vara till lags och vara med sin förare. De är absolut träningshundar då det verkligen är en allroundhund, den har varken avlats fram till jakt, vallning eller liknande, vilket gör att dom har en stor bredd. Dom klarar av det mesta och tycker att det är otroligt roligt att jobba med sin förare.
Jappen kräver inte fullt lika mcycket motion som en Sheltie, då Sheltien i grund och botten är en slags vallhund. Vilket gör att om Sheltien inte får rätt mängd med aktivering så kan de lätt bli nervösa (klättra på väggarna). Men Jappen och Sheltien är ungefär lika stora.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#23, Måste bara inflika.. Har en Schäfer, och är inne på min tredje Jack Russell Terrier hane nu..
Schäfern, (Vall, Boskap & Herdehund).. Sticker efter ALLT som går att jaga. You name it, och hon sticker haha.
Medans JRT kunde inte brytt sig mindre om harar, katter, ekorrar osv.. Så det där är himlans individuellt.
Jag tror att en Jack Russell skulle vara nått för dig. Eller varför inte en Parson Russell, om du känner att JRT är för liten? :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

#2 Jag tror du blandat ihop tibbe terrier med tibbe spaniel, 2 helt olika raser och spanieln är den som är liten med intryckt nos, tibbeterriern är betydligt större (ungerfär knähöjd) ed normal nos, osv, kika in på http://tibetanskterrier.svktr.nu/ så får du se hur de ser ut. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, tollare är ju en retriever och mycket lik golden retrievern i sitt sätt att vara. Men tollare är smidigare, lite lättare och inte fullt så klumpiga som goldens är.
jag tror iaf fortfarande att tollare passar dig bäst!
#27 Jag tror inte att en Tollare passar henne då hon vill ha en hund med lagom aktivitetsnivå. Tollare hör mer till hög aktivitetsnivå och de hittar lätt på hyss om de inte får den dagliga aktiveringen som de behöver.
Aussie kanske? Vackraste rasen som finns, trevlig, glad, lättlärd, en riktig allroundhund som defeitivt hänger med på allt!
Både bruks och vallhund, men finns kennlar som föder upp mer åt brukshållet. Helt underbar ras! och nej, jag är inte partisk ;)
Tänkte också på aussie, men med tanke på att TS sökte en hund med lagom aktivitetsnivå så skrev jag inte det, då jag tycker att en aussie förtjänar mer än så, sen är det ju självklart olika från individ till individ.. som med alla andra raser 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
# 6 Jag är nog lite seg nu, men vad är det för skillna på Amstaff och Staffe? :) Jag har faktiskt undrat det ett tag, men inte lyckats få fram svaret via internet i alla fall, haha :)
#32 Det är två helt olika raser, Amstaff - American Staffordshire terrier och Staffe - Engelsk Staffordshire bullterrier.
Dem är olika i sättet och storleksskillnaden är märkvärd!
Jag tror inte du ska vara så rädd för jakten. Terriern och spanieln är raser som jagar nära sina förare och är inte långt borta. Om man sen väljer linjer där man inte avlat aktivt på jakten så tror inte det är några som helst problem för en duktig förare att kunna ha den lös. Egentligen inte heller med en hund som har lite mer jakt i sig.
# 33 ah, tack! :) jag vet ju att det finns båe engelska och amerikanska "staffe", men bra, då var etta öst, tack igen! :)
Bjuder även på en liten film på mina två småttingar från förra sommaren! :)
Mvh Emelie 
#37 åh vad sugen man blir på en liten sheltie när man ser filmen! Verkar vara himla härliga hundar =D
#37 Jättefin video!
Berger de pyrenees? Otroligt påhittiga hundar och verkligen en perfekt allroundhund! Tyvärr (det ordet finns i alla raser) så är rasen ännu inte så vanlig och temperamentet kan variera väldigt där många är nervösa och klättrar på väggarna. Men helt klart en hundras som håller på att slå sig in i tävlingsgrenarna och har börjat konkurrera!
#21 Just min tjej gillar alla typer av träning/aktiviteter vi provat, agility, spår, lydnad, utställning bla. Väldigt allsidig skulle jag vilja påstå:) De var vanliga som cirkushundar förr;) Tyvärr föder min uppfödare inte upp släthårig foxterrier längre men googlar du eller kolla terrierklubbens hemsida så hittar du en hel del info om rasen. Finns ju i lite olika färgkombinationer oxå, de kan ha väldigt personliga färgteckningar, och det är något som tilltalar mig iaf.
Min röst faller på engelsk cocker Spanien. En bra allround hund ;)
Irish softcoated wheaten terrier! 
Knähöjd, vi har tre som är mellan 41 och 52 cm i mankhöjd.
Två av våra kan gärna ligga hemma i soffan en dag men lika gärna långa promenader. Den tredje är lite mer arbetskrävande.
Vi tränar och tävlar lydnad, agility och spår och dom tycker det är skitkul (förutom den ena som inte gillar lydnad).
Klarar helt klart att vara i stall och följa på ridturer.
Pälsen klipper man, dom fäller inte utan man borstar dom, vi borstar en gång i veckan och det räcker.
Klarar att gå lös bara man tränar på det. En av våra klarar det.
Har du frågor så kan jag kanske svara på dom 
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#38: Min röst faller på sheltien! :) Väldigt okomplicerade, lättlärda och lyhörda hundar. Kräver inte mycket pälsvård trotts den rikliga pälsen. (jag måste erkänna att jag ogillar pälsvård starkt *ler*) Älskar all form av aktivitet och är mycket uthålliga! Valparna är dessutom supersöta! ;)
Mvh Emelie 
De ras jag först kommer att tänka på då jag har läst dina krav är lagotto romagnolo, sheltie och cavarlier king charles spaniel! Fast sistnämna kanske är för liten, eller…?
Ja, ingen tollare iaf… dom ÄR inte några små golden retrievers, inte någonstans. Och absolut inte i närheten av de många goldens som "finns idag" - slöa, lunkande familjehundar som nöjer sig med lite lätt träning nån gång då och då och ett varv runt kvarteret…
Tollaren är en helt annan sak, ingen lagom aktivitetsnivå där inte. Då ska man snarare ha en stor portion tur för att få tag i en som kräver lagom mycket. Är man inte beredd att erbjuda främst riktiga tankenötter de närmaste 15 åren så är det fel ras, risken för väggklättrande är stor ;)
Jaktbiten skiljer sig extremt mellan och inom olika raser. Labben har ju otroliga jakthundar som fortfarande avlas för sin apportering (väääldigt lätt jaktlust att hantera, de jagar ju efter skott och mestadels dött vilt - avlas inte på att "dra efter levande vilt" alltså) och riktiga soffpotatisar utan minsta uns av jaktinstinkt t.ex. Många raser är så omgjorda att de idag inte skulle gå att använda till jakt alls, speciellt vissa linjer. Och många jaktformer är hanterbara som sagt.
Tycker inte du ska låta päls skrämma dig heller. Här ute är sheltien en vanlig "stallhund", och så avancerad behöver inte pälsvården vara. En genomborstning då och då, finputsande är inget som krävs bara för att hunden har mer päls.
Eurasier är det första jag tänker på.
Och möjligtvis korth. collie eller nån av lapphundarna för lite aktivare liv.
≧◔◡◔≦
#40, tycker du ska sluta visa bilder på ca de bou, blir så himla avundsjuk! 

Vad roligt att så många fortsatt att skriva i tråden och ge tips trots att jag inte varit inne och svarat på ett tag, jättekul! =) Jag har läst allas inlägg men det blir lite mycket att svara på allt känner jag ;) Blir nog ett långt inlägg ändå^^
Ser att sheltien fortfarande kommer upp som förslag, men tyvärr så känner jag att det inte alls är en hund för mig. Jag vill ha en hund som är något större och utan fluffet helt enkelt - inte alls för att jag är rädd för pälsvården, just det beskymrar mig inte alls. Men jag känner inte alls någon speciellt dragning till rasen.
Kanske ska avslöja vilken ras jag från början hade bestämt mig för, nu när det har gått ett tag och många svar o förslag har trillat in. Många kommer säkert bli förvånade med tanke på mina "krav" i första inlägget, men det är Border Collie. Jag har haft möjligheten att tillbringa mycket tid på en BC kennel och lärt känna rasen, så jag vet precis vad de behöver. Har även tränat ganska mycket o tävlat litegrann med en av ungtikarna. Har följt ett par kullar från valp till vuxen, och sett vad det blivit för mentalitet på dem, så ska jag ha en BC så blir det absolut från den kenneln då jag vet exakt vad jag får i kopplet.
Men jag har tänk, vänt och vridigt runt och vänt på det hela igen och ska jag vara helt ärlig mot mig själv så kommer jag nog inte att ha tiden o orken för en BC och all den träning en sådan hund behöver ha varje dag… så därför har jag börjat kika efter andra raser och ransakat mig själv vad jag verkligen vill ha och vad jag kan erbjuda en hund. Jag vill fortfarande ha det pigga o alerta, smidiga och smarta som hos en BC men i något mindre krävande form. Jag vill ju träna o arbeta med min hund, och kanske blir jag tom ritkigt tävlingssugen också! Jag vill inte ha en halvslö soffpotatis, men ändå inte en hund som klättrar på väggarna om det inte blir någon träning utan bara promenader 2 dagar i rad….
Många raser har fladdrat förbi, för att nämna några, Tollare, Border Terrier, Flatte, Engelsk Springer Spaniel, Kelpie, Aussie, Norwichterrier (är uppvuxen med den rasen), Podenco, Basenji, Dalmatiner, Welsh Springer Spaniel, Kooikerhondje… osv. Vissa raser kan jag ju plocka bort omedelbart då deras egenskaper inte alls stämmer överrens med vad jag egentligen önskar, även om jag tycker raserna är enormt vackra. Många raser är ju även högaktiva hundar, och frågan är ju om jag har orken till en sådan hund… och det är här jag ransakar mig själv!
De raser som ligger högst på listan just nu är Border Terrier, Korthårig Foxterrier (som jag ju nyss fick upp ögonen för!) Border Collie (kan inte riktigt släppa dem ännu) Tollare och även en till ras som jag funderat på under vintern och läst mycket om, nämligen Korthårig Collie, är väldigt nyfiken på dem =)
Vad roligt att du fått upp ögonen för släthårig foxterrier, det är verkligen en trevlig ras:D Det vore roligt med ännu en sådan "här på forat";)
#50 Vad kul att du kommit fram till en del raser du är intresserad av. Om du känner att BC är för krävande så ska du inte ha en Tollare, de är retrivernas BC i princip och kräver lika mycket när det gäller aktivering och mentalstimulans.
Borderterrier, släthårig foxterrier och korthårig collie verkar passa dig rätt bra :).
Det finns en Borderterrier kennel här där jag bor och jag har träffat hundarna och flera av valparna i deras kullar. Det är underbara hundar :) Men man får tänka på att de är grythundar i grund och botten!
Foxterrier vet jag inte så himla mycket om. Vet att de finns släthåriga och strävhåriga. Och de är ju också grythundar.. Om det blir en sån så tänk på att det finns hjärfel och knäledsfel i rasen, så kolla upp föräldrarna noga :).
Collie är ju en underbar ras, speciellt korthåriga. De är så himla fina! Där är det ju också viktigt att kolla upp föräldrarna och det är svårt att hitta en bra kennel som föder upp bra collies. Men det är det värt om det är en ras man vill satsa på.
Om man rankar dessa hundar i hur krävande de är från minst krävande till högst så tror jag det är: Borderterrier, Foxterrier, Collie och sist BC och Tollare på samma plats :).
Jag tror faktiskt att Borderterrier är den ras som passar dig bäst av de här.

#51 Haha, Släthårig Foxterrier heter det ju… kändes fel när jag skrev det, och fel blev det ju också, är väl andra gången nu som jag blandar ihop namn o raser^^
#47 Jag har hört både och om Tollare, dels din beskrivning av rasen och då det ju är minst lika krävande hund som en BC och då är ju frågan om det blir lite väl mycket hund för mig att hinna orka med varje dag, året runt i 15 år? Och då tvekar jag kring rasen.
Men å andra sidan så har jag sett flertalet barnfamiljer och hem där inte direkt träning och arbete ser ut att vara högsta prioritet (men vem vet, kanske det är även om det inte ser ut så utåt sett?) så då har man ju funderat över hur pass mycket rasen kräver? Men tack för ditt inlägg, alltid bra när hundägare av den ras man är intresserad av berättar om sin erfarenhet!