Tankeställare! angående Cesar Millan
När jag läser denna tråd och klickar upp länken till denna blogg som smurfan-13 länkat till så får jag mig en liten funderare.
Jag har under kanske några år kollat på Cesar Millans program och alltid förundrats över hur bra hans metoder verkar fungera. Har tidigare även läst trådar här angående detta med inte riktigt tänkt på det innan. Men när jag läser blogginlägget jag länkat till ovan så börjar jag verkligen att fundera!
Jag har inte direkt själv använt mig av hans metoder. Lärde rottisen att gå fot bättre för några år sedan genom att peta till med handen eller lätt med foten på hans bakdel o säga "Öööp" eller "Heeep". Kör ibland med att putta till Chilli på sidan av halsen.. Men annars är det positiv förstärkning som gäller o fungerar bäst på henne.
Är hans metoder verkligen något att ha eller får det bara hunden att "förtryckas" och bli mcket mer undergiven än vad den borde vara, för att sedan till slut kanske "explodera".
Jag kommer antagligen att fortsätta titta på hans program då och då, MEN numera är jag mycket mer skeptiskt till hans metoder.
Lite tankar från mig :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Angående alfarullningen så brukar Chilli när hon gjort någonting som hon inte borde, tex varit o rotat i papperskorgen under skrivbordet. När vi sedan upptäcker det brukar hon lägga sig på rygg för oss utan att vi ens sagt någonting. Annars så kryper hon ihop ibland också o går liksom jättelågt ner.. Alltså visar sig underlägsen.
Vad jag vet så brukar det stå i början på hans program att man ska inte försöka sig på detta hemma utan att ha kontaktat en "hundinstruktör".
Ändå verkar var och varannan människa försöka sig på just vad dom sett på tv med sina "normala" hundar (är folk inte läskunniga?)
#1 Att din hund blottar magen eller gör sig liten när hon känner att ni blir arga är inget konstigt, jag skulle inte kalla det underlägsen (är du överlägsen?) utan snarare avväpnande, hon visar tydligt att hon inte vill ha bråk.
≧◔◡◔≦
#2 Ja det gör det. Alla kanske inte är det ;)
Nej det gör jag ju inte. Bara tittar på henne, sen känner hon väl av min sinnesstämning? Men om hon visar att hon inte vill ha bråk är väl lite samma som underlägsen? Eller är jag ute o cyklar :D
tja, det beror väl på vem man frågar.
Jag tror inte på att människor ingår i djurens flockdynamik även om vi lever tillsammans, med andra ord ingår inte människor i nån rangskala.
Men hunden kommer fortfarande att kommunicera som en hund.
≧◔◡◔≦

Här kan ni läsa en del om instruktörernas "fula knep" som används för att få folk att tro att deras sätt är någon mirakelmetod.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Slänger även in något som är mer värt att titta på när det kommer till tv.
Från årets dog adventure conference som hade "hunden i tv" som tema.
≧◔◡◔≦
#5 Intressant artikel :)
#6 Ska kolla på den, men imorgon! Dags att kvällskissa hunden o sen sova :)
#0 Anna (som skrivit blogginlägget du länkat till) skriver ungefär samma som jag själv gör på bloggen och således tillhör jag skaran som skulle säga att Cesar inte är något att ha. (Jag har följt hans serie, så det är inte så att jag inte sett honom). En stor skara kommer förstås också att säga motsatsen, att Cesars sätt är super.
//Lina
#6 Har kollat på den nu, denna film o annat jag har läst har fått mig att förstå att hans (CM) metoder inte alltid verkar vara de bästa iom att han nästintill alltid verkar hänvisa till hur vargar lever.
Läste även ngn artikel på blandrashundar iFokus (som dels verkar ha info hämtat från videon du länkade till) som handlar om samma saker.
#8 Jo, för några veckor sedan tyckte jag nog detsamma (att hans sätt är super). Det är inte förrän för några dagar sedan jag börjar att fundera angående detta..
#6 vilken bra föreläsning! 
ska kolla in mer på UR, kanon ju!!!
såg ett program på Kunskapskanalen om just försöken med hundar och chimpanser, pekning och blickar. Otroligt fascinerande!!!!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Ja, jag ska med kolla lite där =) Säg till om du hittar ngt mer intressant!
#11 ja som du såg i andra tråden (om hundprogram på tv) så fanns det mer på samma sajt på UR, har inte hunnit se de andra än så det kan nog finnas mer bra där, och säkert nåt mindre bra… hojta gärna till själv om du hittar nåt mer bra :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Haha, jo jag såg det! :) Jadå det gör jag ;)