Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1516 ggr
[PiercedNymphaea]
0

Skaffa hund, behöver tips och råd.

Jag har länge velat ha en hund och snart kommer jag skaffa en.

Men jag behöver lite råd, jag har läst inlägg och artiklar här på sidan men jag känner att jag inte får svar på allt jag vill veta.

1. Vad för mat är bäst, torrfoder eller blötfoder (vet inte om det kallas så) eller ska man ge både och?

2. Jag tänker använda mig av klickerträning, när man har lärt hunden trix och nödvändiga saker, hur ofta ska man klickerträna för att hunden ska fortsätta att lyda?

3. Om man har en valp, hur gör man då för att den inte ska gå på toa inomhus på natten när man sover?

Ge mig gärna andra råd också om ni har några :)

Jag vet att jag kanske verkar småkorkad och att jag inte vet mycket, men någon gång måste man lära sig :)

Loveradio
0

3. Det finns två sätt. Antingen så bestämmer du att på natten så ska man sova. Och då går du ut med den det sista du gör innan du går och lägger dig, och det första du gör när vaknar.

Eller så får du ställa klockan och gå ut med den mitt i natten.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

reverse
0

1. Mat är så individuellt. Din hund kanske inte kommer tåla vissa foder, eller vägrar äta vissa osv. Kolla innehållsförteckningar och känn efter vad som känns viktigt för dig. Ska det vara väl anpassat efter en hund så är spannmål dåligt och billiga foder innehåller en stor del spannmål. Blötfoder kan innehålla mycket vatten, suspekta tillsatser osv. Jag använder Orijen, ett torrfoder som är 70% protein och 30% frukt/grönt, inget spannmål. Har funderingar på BARF.

2. Klickerträning är en hel metod, ett förhållningssätt till sitt djur. Själva klickern använder du främst vid inlärning av tricks, moment, beteenden mm. När hunden lärt sig det och du alltså har satt ett kommando på det som hunden lystrar väl till, så finns det ingen anledning att gå omkring och klicka samma trick, om du inte exempelvis efter ett tag känner att du vill finputsa och ändra på det. Att fortsätta belöna hunden med något den gillar då och då enligt ett oförutsägbart schema är dock bra även efter att den lärt sig och den ¤kan¤.

3. Det tar ett tag innan en valp lär sig att kunna kontrollera sin blåsa och tarm, så nattliga olyckor får man räkna med i början, om man inte går ut även på natten. Det går att "skadekontrollera" lite genom att exempelvis lägga ut tidningar på golvet i hallen, för valpen brukar lära sig snabbt att orientera sig mot ytterdörren när det tränger på och då göra sina behov där om den inte kommer ut.

Övriga råd är att läsa på mycket innan valpen kommer till dig. Vill du klickerträna - läs böcker om det, finns flera som är bra och pedagogiska, sök på internet, där finns också mycket fakta. Läs på om hundens språk, exempelvis Lugnande signaler. Börja planera redan innan valpen kommit vad det är du prioriterar att den ska lära sig. Vill du exempelvis ha en hund som inte hoppar upp på folk för att hälsa, så påbörja den träningen omedelbart när valpen kommit - vänd ryggen till och ge ingen uppmärksamhet så länge valpen hoppar, hur söt den än är, utan vänta tills den exempelvis sätter sig och är förväntansfull på det sättet - så blir det troligtvis aldrig ett problem (men det är viktigt att familj och vänner också gör samma och inte förstärker hoppandet). När valpen får mat, gå då och då fram med något gott godis i handen (bättre än maten) som du tydligt visar och lägger i matskålen, i med händerna ordentligt - och du kommer troligtvis aldrig få några problem med en hund som vaktar sin matskål. Börja med sådant direkt, som sagt, är vad jag tycker och gör. ;)

//Lina

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Det är olika beroende på vad man föredrar. Jag föredrar torrfoder då det är lätt att ha med sig om man ska någonstans och även lätt att förvara hemma. Det finns många bra torrfoderssorter, jag kör med Acana. Ett foder med hög kötthalt och inga spannmål, det är dessutom inte allt för dyrt. Sen finns ju Orijen, samma tillverkare som Acana. Deras foder är dock mycket dyrare.

2. Jag använder inte klicker så jag kan tyvärr inte svara på det :)

3. Jag sov de 2-3 första nätterna på golvet med Bino. Det har vi alltid gjort med våra hundar. Och satte kompostgaller så att vi blev "instängda" i ett mindre område i rummet. Det är smart att sen gränsa av lite mer när valpen sover själv på golvet, då den inte vill kissa/bajsa där den sover. Kapa gärna gallret på ett ställe där du kan ta ner handen till valpen om det behövs. Sen så har man kvar kompostgallret ett tag tills valpen förstår att "på natten så sover man".

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

jollycox
0

3. håller med rebz. Vi har haft våra hundar i bur på natten när dom varit valp, dom brukar pipa då när dom vill ut, och då lär dom sig också att buren är trygg och brukar sova där än fast med öppen dörr.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin