Skotuggande valp
Första gången jag skriver här på hundar i fokus..
Jag har en dvärgschnauzer valp som blir 1 år i maj. Det är vår första hund, och det har gått bra. Men några saker undrar (ororar) vi lite över.
När hon är ensam, så tuggar hon gärna på saker, speciellt skor. Vi får ta bort allt som finns i hallen, där hon får vara när hon är ensam hemma. Hon har sina leksaker, korg och vatten i hallen. Men ibland lyckas hon på något sätt smita genom stängslet och då tuggar hon sönder det hon hittar i köket. Det börjar bli ganska jobbigt, jag blir orolig och stressad när jag är ute. Hon brukar vara ensam hemma i 2 timmar (sällan ca. 3 timmar). Vet inte om det är för många timmar..
Vad vi fått veta så ylar hon sorgset efter oss, och det kan bli ganska högt. När vi är hemma, så är hon så lycklig men sen är hon som vanligt igen. Om vi blir borta rätt länge, så lämnas hon hos min mamma.
Hur länge kommer hon vara så här, kan det fortsätta så här för alltid? Det känns alltid jobbigt att lämna henne, men jag gör inte en stor sak av det som att pussa och krama henne innan jag går. Sedan när vi kommer hem, så låter vi henne vara i några minuter och sedan kramar vi henne.
Jag hoppas inte det är försent att ändra på det. annars är hon så underbar och följsam och lättlärd (tydligen inte när det gäller tuggande….)

Tuggandet är ett sätt för hunden att lugna sig, låter som att er hund har separationsångest.
Hur har ni gjort för att ensamhetsträna henne?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har följt rekommendationerna att först börja med 5 min och sen öka med tiden för varje dag. Det har gått bra en period men nu verkar hon ha fått mer separtionsångest. Vi har inte varit borta länge från henne. Jag försöker nu vara hemifrån max 1 timme när jag är ledig…

#2 ser att hon är 1 år, tyvärr så är det i den åldern man ofta får backa några steg i all möjlig träning då de kommer i "tonåren" och mycket hormoner rusar i kroppen, de får hjärnspöken, mm.
Så mitt tips är att backa i ensamhetsträningen och mer eller mindre börja om från början. Se även till att hon har något att tugga på, tex råa märgben, när hon ska vara ensam då kanske med lite tur att hon inte ger sig på de saker som hon inte får tugga på.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Anne… Ja, vi får bakca och se hur vi gör, men lite svårt när jag jobbar. Får kanske lämna henne hos mamma igen, lite jobbigt med pedlandet men vad göra för att hon ska känna sig trygg…. Hoppas det inte är en lång period bara. Tyvärr så har vi inte semester snart, det skulle underlätta det här.
Vi ger henne något att tugga på och något att leka med tex en boll med godis i, märgben eller liknande. Hon gillar iallafall inte grisöron.. När vi är hemma, så har hon inget beroende av att vara i närheten av oss och hon är självständig av sig tycker min mamma… Men vi får se hur det går under sommaren.
Jag vet inte hur ni gör med rastningen? Men ett tips är att gå långpromenad (eller göra något annat uttröttande) innan ni lämnar henne. Kanske kan det göra henne lite lugnare?
Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates
Jag skulle säga som AnneN, att börja om det ensamhetsträningen:) Sen är det ju också bra om man tröttar ut henne (som 5# sa) innan man lämnar henne ensam så att hon sover den mesta tiden och sen vaknar när ni kommer hem:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Vi långpromenerar med henne varje dag innan vi sticker till jobbet. Vi får nog backa lite med ensamträningen och se hur det går.. Det ärså jobbigt. Jag vet inte om hon ylar hela tiden eller bara när det passerar folk förbi huset. Men vi får hoppas att det går över till hösten…
Att ta en långpromenad kanske avsluta den med enkel godissök gör hunden tröttare. Sen ge den akterveringsboll + avgräna utrymmet kanske bara vara i ett rum kan oxå hjälpa hunden att känna sig trygg. Ge tyggben som AnneN säger märgben så slipper hon tygga på skor, är hunden inte van att äta märgben så tänk på att vissa blir lösa i magen av det därmed ska man helst vänja magen med det innan man ger dom ett helt med fritillgång :) men vanligt tuggben är bra.