Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 4424 ggr
Ketang
0

Att vara tyst och trivas i hundgård.

I värsta fall kommer jag bygga hundgård här hemma i sommar. Men det är om jag inte lyckas lösa det med hundvakt. Ingen av mina hundar är vana vid hundgård så nu funderar jag på hur jag i så fall ska få dom att trivas och vara tysta där? Så dela gärna med er av tips på utformning av själva hundgården, med saker osv. Och hur jag introducerar dom för den och lär dom att vara tysta.

Länkar med bilder på olika hundgårdar vore kanon ;-)

Gerbilflicka
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av just hundgårdar men eftersom du inte har fått något svar ännu så skriver jag mina tips ändå… :)

Jag skulle göra precis som när man lär en valp att vara ensam hemma. Alltså lite i taget och gör ingen stor grej av det. Börja med att vara i hundgården med hundarna, sen lämna dem korta stunder för att sedan utöka.

Själva hundgården skulle jag försöka ha så stor som möjlig, gärna med växter och kanske ett träd (för skugga). Sen kan du alltid gräva ner ben och köpa kluriga leksaker som hundarna måste jobba ordentligt med för att få ut en godisbit.

Tänk lite "djurpark" i utformandet (alltså anpassad och naturlig miljö + berikning) av hundgården och ge hundarna saker att göra så är det mindre chans att de blir uttråkade. Om du även lär dem att hundgården är något kul och positivt så kommer de att trivas!

Vill gärna se bilder när du är klar!

AnneN
0

Här hittar du jordbruksverkets föreskrifter & råd angående rastgårdar, mm.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tipsen! Ang jordbruksverket tycker jag att dom är väldigt sparsmakade om man kan säga så. Deras krav är inte mycket att hänga i granen. Min hundgård kommer givetvis att följa kraven, men kommer högst troligt att bli både större och bättre för hundarna.

Kom gärna med fler tips!

Vattnadal
0

Satsa på berikning i hundgården, gör den rolig att vara i. Om de har liggbord, kojor (kanske ge dem en lekstuga ed att gå in i, med fåtöljer od), saker att hoppa, kläöttra, balansera på, grävmöjligheter, märgben, kanske en pool od, så borde det ju vara roligt att vara där.

Börja träningen med att de är där kostare stunder, och att det alltid är roligt/spännande att vara där. Sen tar du och sätter in dem där efter en lång promenad, när de är trötta, och kanske tar du en skön stol och en bok, sitter där en timme eller två och läser med dem, medan de vilar eller pysslar. Sen kan du sitta utanför och läsa, sen lämna dem. Kanske kan du alltid starta instängandet med ett godissök ed, för att göra det positivt laddat att gå dit?

Om du är rädd att de ska skälla för att de ser folk/djur ed, kan du skärma av hundgården med kamouflagenät, så att folk inte ser hundarna och de får svårare att se ut. Hundgården blir tryggare, och de behöver inte vakta lika mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter