Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2113 ggr
Mollsan
0

Omplaceringshund?

Om man tar en omplaceringshund, köper en hund som är några år, vad tycker Ni man ska tänka på då? Vad ska man titta på, vad ska man "leta" efter? Vilka krav ska man ställa osv.

Vi har funderingar på att skaffa en hund till, har en dvärgpinscher på 4 år nu, och funderar på att ev ta en hund på en 2 år eller uppåt. Är det dumt? Tycker det finns så många "äldre" hundar o valpperioden är inget måste för oss. Vad är för/nackdelar som Ni ser det?

Mvh

skogsstjärnan
0

Enda nackdelen, som jag ser det, är att du inte vet vad hunden har i bagaget.

Vi har haft många omplaceringshundar och de har fungerat jättebra tillsammans med oss och våra hundar. Det har dock funnits saker, som inte alltid märks i början, men allt eftersom hunden börjar känna sig hemma kommer dessa fram och kan möjligtvis ställa till besvär.

Vi har t ex haft vuxna hundar som inte har varit rumsrena, burit på hanhundsaggressivitet, har börjat krypa längs väggarna när vi tog fram ridspöet för att åka till stallet (förmodligen blivit misshandlad) o s v.

Ge bara hunden tid, engagemang och trygghet så tror jag att många saker kan bli mycket bättre.

Det är naturligtvis viktigt att den nya och den gamla hunden funkar tillsammans (men detta hänger väl mest på dig som ägare).

Om en av hundarna är kastrerad spelar ju könet ingen roll, men annars så kan det ju vara ganska skönt att ha hundar av samma kön så slipper man separationen under löpperioderna.

Visa genast hunden vilka "regler" som gäller hemma hos dig. Ömkande i början, från din sida, kan bli jobbigt senare.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Gerbilflicka
0

Vad ska man tänka på?

Välj först några raser vars aktivitetsbehov och personlighet passar ihop med er nuvarande hund. Se till att den nya hunden passar ihop med er nuvarande, annars blir det bara jobbigt istället för kul. Mina första hundar (har haft 4 omplaceringar totalt) var en Tax och en golden, som absolut gick bra ihop men var inte särskilt lika… Mina nuvarande däremot är en schäfer och en pomeranian/powder puff och de är helt galet lika! Vardagen blir 100 gånger roligare med ett sånt par kan jag lova! Det är underbart att ha två hundar som tycker om samma aktiviteter, har samma energi och som leker med varandra.

Vad ska man titta på? Vad ska man "leta" efter?

Titta inte i första hand hur hunden är med dig som köpare, utan hur den är med den nuvarande ägaren. Träffa gärna hunden flera gånger och låt det ta lite tid mellan första träffen och köpet.

Vilka krav ska man ställa?

Menar du krav på hunden eller på säljaren? Jag skulle personligen inte vilja ha en omplacering som inte är helt rumsren, men sen beror det ju på vad man har för förväntningar själv. Eftersom ni vill slippa valpperioden så tycker jag du ska vara lite kräsen och inte dra på dig en problemhund, utan hitta en hund som är trygg och väluppfostrad.

När det kommer till säljaren så ska h*n såklart ha alla papper osv… Sen tycker jag det är viktigt att säljaren inte bara vill ha hunden såld så fort som möjligt. Det är lite varningsklockor tycker jag…

skogsstjärnan
0

Vissa hundar kommer tillbaka till sina uppfödare, utav olika anledningar. Då kan det vara svårt att veta hur hunden "är". Andra hundar kan komma från hundstall, då gäller detsamma. Det är naturligtvis bra att träffa ägaren, men det är inte alltid som man får möjligheten.

Flera av våra omplacerade är hundar som vi tidigare har mött, fattat tycke för och när dessa har behövt ett nytt hem så har vi tagit emot dem. Ibland väljer man med hjärtat, och då får man helt enkelt tampas med problemen om några sådana skulle uppstå.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates