Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1436 ggr
sskaniner
0

vilken hund?

hejsan

funderar på att skaffa hund lite senare och då skulle jag vilja ha förslagg på fina hundar som passar mina krav:)

en lite mindre hund, högst flatcoated retriver höjd.

ingen nakenhund men inte för lång päls heller.

ska kunna följa med på långa ridturer och promenader.

jag har funderat på cavalier king charles spaniel men då har dom flesta sagt att dom inte brukar ha ett bra psyke, stämmer det?

tacksam för hjälp

mvh sandra:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vad menar du med "brikar ha ett bra sycke" ? De är väl en av de raser som är riktigt trevliga dok anser jag att man ska köpa renrasig då denna ras har en del problem med hälsan. Men med bra avel o fria fäderdjur allså friska fäderdjur är det mindre risk att valpen/hunden ska bli sjuk (hjärtfel bla)

Carpedium
0

Cavalieren är en utmärkt trevlig ras med mycket bra psyke !

Vid köp var noga med att köpa från seriös kennel som hjärtundersöker och ögonlyser sina hundar.

Finns ju många andra trevliga raser som säkert skulle passa dig, men om du funderar på Cavalier så varför inte !?  Har haft två stycken själv, underbara små hundar !   : )

sskaniner
0

#1 det ska stå att dom inte brukar ha så bra syke efter det jag hört.hur ser man om det e bra fäderdjur?

#2 ja dom e riktigt fina hundar men hur är det med promenader o sånt? min jag hade ville gärna med på ridturer o sånt men fick bara förlja med på dom korta då hans uppfödare sa att han inte skulle ut på för långa promenader, stämmer det? men han kunde knappt vara ute på vintern för att det var för kallt för honom, frös för minsta lilla. hur var dina när det gäller kylla?

jag hade en cavalier när jag var liten och han var supersnäll och så men fick tyvärr säljas då han inte trivdes med mina småsyskon. men min mamma kolla runt lite och alla hon prata med sa att dom var svåra att få snälla, att många blev agresiva o kissa inne hela tiden, men min gjorde inte det.

//Sandra Johansson

yrzaycha
0

malteser eller bischon frise eller en blandis Tungan ute

[jakke94]
0

#4 vad menar du med eller en blandis ? en "blandis" kan vara allt mellan himmel och jord

[Forest]
0

3 Va vart har du hört det jag har någ aldrig träffat en otrevlig,nervös,ostabil på något sätt iaf :) alla ar vart lugna fina o på alerten när man vill det jätte fina familjehundar. Men som sagt renrasig med stamtavla med friska fäderdjur skulle jag vara stenhård på om jag skaffa en Cavalieren iaf. Fäderdjuren kan man kräva att se häslotesterna för, jag har sett min pudels pärons papper trots att jag bara är fodervärd o vet att hon avlat bra så var det nyfikenheten jag fråga detta om o fick se papper på olika hälsotester som de gör varje år om jag inte minns helt fel. Köper man sen en hund som är inreggad i SKK + är med i rasklubben så är det större chans att testerna sköts rätt, leta seriös uppfödare.

Carpedium
0

Cavalierern ska vara en sportig hund som orkar hänga med !  Särskilt frusna är dom inte heller, dom har ju rikligt med päls !  Finns ju täcken annars !  Mina var jättesnälla och kloka och väldigt lättlärda. Dom har ett vänligt sinnelag, men klart att det finns dåliga exemplar precis som med alla andra raser, men dom allra flesta blir trevliga goa hundar !

sskaniner
0

okej tack:) blir nog en cavalier igen:) någon som kan tipsa om en bra uppfödare? helst rätt så nära örebro:)

//Sandra Johansson