Skäller när jag låser dörren
Jag har en underbar hund som nu i helgen blir 1 år. Han är verkligen inte den skälliga typen utan skäller nästan aldrig. Jag jobbar fortfarande på ensamträningen och han klarar det bra och det enda brukar vara att han gnäller något precis när jag går.
Jag brukar spärra av köket där han får vara under tiden jag inte är hemma, då jag har märkt att det fungerar bättre än hela lägenheten. När han är i köket (när jag fortfarande är hemma) är han knäpptyst och går och lägger sig ganska snabbt, så det har han inga problem med men problemet kommer när jag låser dörren.
Han kan ha varit i köket en stund och varit lugn och tyst och han är även detta när jag öppnar och stänger ytterdörren, men när jag låst dörren börjar han gny och skälla. Detta brukar bara vara nån minut men ibland längre och när jag kommer hem är han alltid tyst!
Ska också tillägga att ibland är han helt tyst när jag går, så man kan säga att han har bra och dåliga dagar.
Har ni några tips på mitt problem, alltså att han börjar låta när jag låser dörren?
Kan man på något sätt få ljudet av att låsa dörren som något positivt?
Tack på förhand!
puttar upp denna lite :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag bollar lite med mina ider nu om de funkar vet jag inte
Jag tänke varför inte lära honom i hallen menar du står vid dörren o så låser du du o hunden står allså i hallen. Gör detta flera gången sen öppnar du dörre nsätter in nyckeln o gör om det med öppen dörr. Sen stänger du dörren han då inne men du utanför samma visa lås lås upp osv gör kanske inte för står grejj av att du gör detta utan sen bara in o sätt dig… gör om detta nån gång till. Sen kan du låta hunden vara i rumet så han ser ut till ytterdörren gör om hela visan fast han får bara se. kan ju funka 
Tack för tipset :D Det var lite så jag tänkte, kan ju skriva här om det funkar!

Har han problem med att vara ensam sen, eller är det bara just när du låser som han låter?
Du kan ju alltid göra som #2 skrev, men samtidigt ge gott godis, för att han ska lära sig att ljudet av låskolven är positivt. Om han alltid får en korvbit när han hör ljudet, borde det ju bli positivt laddat rätt snabbt. Kör 10 låsningar med godis, gör en paus, sen 10 till. Sen kör du 10 låsningar med ytterkläder på, fast innifrån. När du gjort detta så att han ser förväntansfull ut av ljudet, testa från utsidan, och stoppa in nåt gott genom brevinkastet (om du har ett).
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja det är bara när jag precis låser dörren. När jag går ut och stänger dörren är han helt tyst men sen när jag låser dörren börjar han.
Nu har det iofs funkat de senaste gångerna, att han varit tyst alltså, så jag är glad :D Har kört mycket med "kommer strax" i kombination med godis. Sen fattar jag att kan ha dåliga och bra dagar, som jag deffinitivt märkt, men det är ju såå frustrerande ibland.
Men jag ska fortsätta träna och ja, om man ger godis vid låsandet så borde ju låsa dörren bli nått positivt :)