Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2542 ggr
Helenaaa
0

Lugnande signaler

Kolla in denna coola video.

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/c/F09632A4A4BD3DDC/16/MgnLgHFRJu4

Har ni märkt det förut? Ganska coolt när man väl får se det själv Skrattande

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

AnneN
0

Då jag själv haft osäker/rädd hund och även hjälpt en del bekanta med sina "problemhundar" så använder jag mig ofta av lugnande signaler.

Jag använder även alltid lugnande signaler då jag hälsar på en hund, speciellt om det är en hund som är osäker eller som jag inte känner mycket väl.

Och när man tänker på det så använder faktiskt vi människor ofta även samma lugnande signaler som de som visas i videon du länkat till. Om ni inte tror mig, titta då på någon människa som är nervös, stressad eller rädd, eller försök upptäcka det i ditt eget beteende Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Helenaaa
0

Ja, jag ska börja tänka på det Flört verkar spännande!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Banankaka320
0

Haah har sett sånt innan och visste en del. Men så började vovven nu skälla för råttorna gjorde nåt oljud, så tittar hon på mig och då slickar jag på min mun och då la hon sig igen xD

Helenaaa
0

hahah det funkar ju! För mig med Skrattande Våran katt kom in alldeles nyss. (man ser ej, så hundarna vet aldrig vem som kommer)

Då blev hon stel och på väg att själla, Jag gäspde stort och blinkade några ggr. Jag provade även att vrida på huvudet.. Otroligt nog vände hon på sig, slickade sig om munnen och lade sig ner!

Från mig^^

jollycox
0

Jag provade på kvällspromenaden med min hund som såg några barn i skogen och blev stirrig så gäspade jag och när hon tittade på mig slickade jag runt munnen och hon blev lugnare och slickade sig runt munnen. :) ska definitivt forstätta med detta, hon har ganska lätt för att stressa upp sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Banankaka320
0

Jag har typ tränat sånt omedvetet när jag varit. Borde gäspa varje gång hon möter en hund xD

Banankaka320
0

Eller be andra att gäspa XD

Helenaaa
0

#7 haha skriker till folk: Hörru! Skulle du kunna gäspa stort?! x)

Från mig^^

Banankaka320
0

Hahaha ja XD Eller "SLICKA DIG OM MUNNEN!!" xD

Emaljoh4
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att vara mer diskret kan man ropa "DU, Du har något runt munnen, tror det försvinner om du slickar dig runt munnen" SkrattandeTungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Banankaka320
0

Haha ja xD Men jag ska nog göra andra en tjänst och gäspa och slicka på munnen. Men då kanske någon tror jag stöter på dem eller deras hund!  :o XD

Men andra hundar borde visa mig samma signaler och då tror min hund att det äär till henne så då blir hhon lugn vid hundmöte!  Vad smart jag känner mig nu XD

AnneN
0

Om jag är ute och går med en osäker/rädd hund och möter folk som då ofta har för vana att stirra på hundar så ber jag dem att inte titta rakt på hunden eftersom den ser det som ett hot.

_**/Mvh Anne

Banankaka320
0

#12 Bruka också be folk sluta stirra och visa nacken. Ibland kommer det folk som man får experimentra och träna med :D Gör allt man säger för att försöka få hälsa på hunden. Bruka be dem sätta sig på huk och totalt ignorera hunden, då bruka vovven gå fram och sniffa. Och alla blir glada :)

Emaljoh4
1

En fråga som jag kom på bara:

Många är emot att använda hundars språk, t.ex morra, "trycka ner i marken" osv, men när det handlar om dessa saker hundarna skickar ut, så är det helt okej?

Banankaka320
0

Många vill ju anvnda bara det positiva, det blir ju inte så positivt när man blir nerslängd. Och hur ser människor på en hund som slänger ner en annan hund? "Problemhund" :)

Helenaaa
0

#14 Hmmm.. en tankeställare där Flört

JAG personligen tycker inte man ska använda sig av ''hundens språk'' genom att bestraffa, för dessa alfarullningar och nackryck är ju obehagligt.

Men dessa ''signaler'' som att slicka sig om munnen, vrida på huvudet, blinka, gäspa  m.m det ser ju hundarna som ett "lugn, jag har allt under kontroll" eller " lugn, ingen fara"

Så det är ju en skillnad.

Från mig^^

Emaljoh4
0

Det är klart det är skillnad, men ändå inte på ett sätt. Båda är hundens sätt att kommunicera.

Helenaaa
0

jo det är ju sant.. Attans! Hahah nu får du mig att börja tänka!! grr

Från mig^^

AnneN
0

#17 Jo men innan en hund går till rent fysisk tillrättavisning så har den innan använt många andra sätt att tala om att det den andra gör inte gillas, tex genom att visa med olika kroppssignaler, morrning, varningshugg i luften, och mycket mera. En hund som direkt tillrättavisar med att trycka ner en annan eller på annat sätt gå till fysiskt angrepp är enligt mig inte mentalt stabil eller så har den inte fått lära sig riktigt hundspråk.

De lugnande signalerna är dessutom lite mer "universala" och används inte bara av hundar utan även människor, katter och många andra arter.

_**/Mvh Anne

Emaljoh4
0

Flört Jag började också fundera på detta…. Jag är själv för positiv förstärkning osv…

Men på nåt sätt började jag fundera när detta är okej, men alfarullning är "dåligt" trots att båda är hundens sätt att kommunicera.

[Forest]
0

Jag gör en del lugnande signaler bla när vi var på kurs då en hund var väldigt uppspelt o lite tiittig. men oxå när vi åker till vetrinären,åkte bil förasta gångerna med enja mm De funkar ofta iaf :)

Chilli10
0

Coolt att det fungerar, måste börja testa :)