Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1250 ggr
[MinRonja]
0

Hur är det egentligen?

Tänkte precis på en sak när jag kollade lite bak i "avel & genetik" och när folk frågar saker om parning så säger alla att man måste kolla upp hos vetrinären om massa saker.

Då tänkte jag, hur är det med vargarna? Alltså vi människor åker till vet och checkar en massa saker så att valparna blir friska osv. Men som sagt, hur är det ute i vilda naturen med vargarna?

Varför ska man alltid besöka vet och kolla en massa saker när vargarna i det vilda typ bara parar sig?

Hur fungerar det där egentligen? Obestämd

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra fråga! Men det är väl för att vi vill avla på så friska djur så möjligt. När jag t.ex ska köpa en hund, så vill jag veta att hunden jag får har friska föräldrar. Jag går ju inte och köper en varg Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MoaL
0

Sjuka eller utstickande djur i det vilda dör ju, de överlever inte och har möjlighet att fortplanta sig, medan våra hundar överlever trots hjärtfel, missbildningar och diverse annat. Naturen är hårdare när det gäller att välja ut vilka som ska överleva än vi människor vanligtvis är.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Banankaka320
0

Vargarna i sverige är ju ganska inavlade så XD

Men där stöter dem bort familjemedlemmar som är könsmogna, eller så vandrar dem bort själv. Och jag tror mamman låter en svag/sjuk valp dö och sköter om de friska istllet, som vissa djur gör i fångenskap, fast då blir de kallade dåliga föräldrar :)

AnneN
0

Vargarna i naturen dör ut ganska snabbt om de har en massa sjukdomar då de inte kan klara av att jaga födan, mm för att överleva, de parar sig inte heller hur som helst utan lever i familjer = hona+ hane + valpar och vuxna avkommor som är medhjälpare.

Vi människor har däremot avlat fram en massa olika raser och tyvärr därmed även en massa rasbundna sjukdomar och defekter som nu de seriösa uppfödarna vill få bort från rasen för att hålla den så frisk som möjligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MinRonja]
0

#1 haha jorå det förstod jag! ;)

#2,3,4 jaha okej, tycker sådant är väldigt intressant faktiskt. Hur vargar lever och tar hand om valparna och hur en flock fungerar osv. ^.^

Tack för svaren också, väldigt intressant:) Nu har jag en liten uppfattning om det hela iallafall, hehe.

Chilli10
0

Tror som #2 och #4.