Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 548 ggr
tontbull
0

KERSTIN O ALFONS en berättelse.

Jag är ganska gammal *fnys* och har levt ett väldigt hårt o tufft liv. Ett liv med mycket missbruk.

Jag ramlade in i ett narkotikamissbruk på 70-talet. Ung o oskyldg som jag var förstod jag inte konsekventen av detta. Jag fick mitt första barn 1975 och levde fortfarande  ett missbruk.

Jag har levr ett "idiotliv" med laddade vapen, narkotika i en barnsäng, MEN med enkärlek till mina nära o kära.

Denna (Nicki) tjej har aldrig kunnat förlåta mig för denna udda uppväxt hon fick.

Hana är nu 32 år o Elin 21, den enda av barnen som har förstått o älskat mig ändå, det är min lilla Elin.

Det här är otroligt tuff o hårt.

Jag har inte själv valt mitt liv, Missbruket valde mig. Genetiskt, socialt. Spelar det någon rol?

Kerstin

[helenal]
0

men va hemskt, visste inte detta:( Men jag tycker du är en otroligt stark kvinna!

Alex
0

Usch, låter inte roligt alls. :( Stackars våran tantis.. Bamsetröstekramar!

Men du ska veta att du är en alldeles underbar person ändå, trots allt det här. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[helenal]
0

Men är du ur drogmissbruket nu?Vi är inne på HIF älskar dig som du är:)

Malin-A
0

men alla har ju olika uppväxter, o d finns så mycket tråkigt man kan ta upp, men vad som än hänt när du va yngre o hur dum du än va så va ju d då, du är ju inte sån nu, man måste se förändringarna hos en person, vad du var då o vad du är nu är det viktigaste, alla gör vi misstag ingen är perfekt, alla har vi spöken i garderoben, d gäller liksom att försöka plocka fram allt possitivt.. bara för att man är mamma o har missbrukat betydet ju inte det att man är en dplig mamma, alla kan förbättras, du har haft ett tufft liv innan, se det possitivt du har stor erfarnehet av livet o av dig kan man lära mycket.. man gör ju alltid d bästa man kan, man kan ju aldrig göra saker ogorda heller, d funkar ju inte.. du är toppen som du är, va stolt ölver att di vart i skiten men klarat dig ur, det är nått att vara glad över, ett bevis på att man kan förbättras.. o d kan alla, gäller bara att inte se allt så negativt..

kram kram på dig Stor-Kerstin..

tontbull
0

Nu är ja en helt "normal" Kerstin, men så ledsen.

[helenal]
0

bra skrivet Malin.a tycker samma:)

Min mamma valde en man som misshandlade henne framför mig. Nu sitter han i fängelse. Hon ångrar det än idag att hon valde honom framför mig, hon lyssnade inte på mina känslor. Men jag har förlåtit henne, oavsett vad hon gjorde då så älskar jag henne. Jag är glad över att hon överhuvudtaget lever idag!

tontbull
0

Kram!!!!!Gråter

Malin-A
0

skickar ett stort fång med kramar. o krama lilla Alfons me =)

[helenal]
0

alla kan göra misstag,tyvärr. Men man lär sig utav sina misstag. Man kan inte alltid föra saker "rätt" i hela sitt liv. Jag slår vad om att du är en jätte duktig mamma och skulle gärna vilja ha dig som mamma om jag va föräldralös:)

Faxlin
0

Kerstin, att du tagit dig ifrån drogerna nu visar vilken otroligt stark mamma du egentligen är. Om du inte varit det hade du skitit i dem nu och levt kvar i detta.
Du är stark, starkare än vad du tror. Och i mina ögon blev du just större. Du valde till slut, mot den värsta av fiender.
Och du valde dina barn och ditt liv.

Massor med kramar från mig

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta
0

Jag tycker du är otroligt stark som kan dela med dig av det här.Ja det är som dom säger här uppe. Du har levt ett hårt liv men verkar vara en så fin människa, och vem är vi att dömma, alla har vi gjort nått vi ångrar i våra liv. Men man kan bättra sig och skaffa sig ett bra liv och det har du ju helt klart gjort..du har tre fina barn och ett barnbarn. Och någon gång så kommer dina andra döttrar förlåta och glömma för mamma är ALLTID mamma. Och skulle dom inte göra det så är det deras val, för du har gjort det du kan..försökt bli en bättre mamma och som jag ser det så har du lyckats bra. Kram på dig min vän =)

TinaH
0

Jag tycker det är starkt av er och dela med er av sådan här.
En värld som man inte "tror sig finnas", en värld som man inte tror inte "finns".
en värld som alla vill "glömma", men är ack så viktig!
En värld som man inte vet nått om, merän att dem smutskastast, en värld som trycks bort från samhället, som istället skulle behöva ha all kärlek och stöd från samhället istället.
Även en missbrukare som har tatt tagi i sitt liv, bli "svart stämplad". Blir fortfarande utstött, blir riktigt inte med i samhället.
Om man inte är stark själv.

Kerstin, du ska veta att du är en stark kvinna, en kvinna av stål.
Som har berättat detta för oss.
Det är inte lätt, men du har gjort det, vi finns här, det vet du! =)
Jag tor inte en som inte har varit med om detta, själv,släkting eller vänn, kan föreställa sig hur Ni föredetta missbrukare har haft det.

Men en sak är klart, Ni är lika mycket värda som en icke missbrukare!
All heder till dem som har tagit tag i sina liv som vill något och har lagt det gamla bakom sig, som vill kämpa!

Flower

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lena1
0

OTROLIGT STARKT! av dig att gå ut och berätta detta, för du ska veta att jag var farligt nära att hamna i missbruk redan som 10-åring pgr av en alkoholiserad mamma, pappa har heller aldrig funnits i mitt liv, hade det inte varit för min envishet och min vilja att leva ett bättre liv än det jag hade hemma, så hade jag absolut inte varit den jag är idag, man får ofta frågan av folk hur sjutton kan du förlåtit din mamma efter alla nästan overkliga händelser och år i ditt liv.

Min mamma var min mamma i alla fall, och det handlar om att ta tillvara på erfarenheterna man fått och göra något bra av dem, idag har jag haft så mycket nytta av det som hänt mig, och det gör att jag vet att jag alltid landar på fötterna oavsett vad som händer i livet…som inte varit helt lätt att leva även efter att jag flyttade hemifrån och började jobba 16år gammal…

Och du ska vara stolt över dig själv som har tagit dig ur det och lever ett bra liv idag, man blir stark som en oxe av sådant här och det är det många som glömmer i sammanhanget ( inte ni på hif)jag vet att det kommer svackor men det är bara mänskligt och du vet var vi finns om du behöver oss, vi finns här för dig min vänOskyldig .

Jätte stora kramar från Lena

tontbull
0

Tyvärr är det en ärftlig sjukdom.

Jag orkar/vill inte skriva mer just nu. men det kommer.

TACK!! alla mina vänner för ert stöd. Om ni visste vad det har värmt i en trasig själ.

lena1
0

Kersytin, Ja precis som alkoholismen är, och visst har jag druckit vin i glada vänners lag då jag var ute och svirade i yngre dagar, men har alltid haft detta i bak huvudet och på den vägen alltid kunnat sköta mitt drickande, också en positiv grej, har heller aldrig haft ett sug efter det, och det är säkert 13 år sedan jag ens smuttade på ett vinglas, känner absolut inget behov alls, men så har det inte varit för min bror som tyvärr idag har gått exakt samma väg som min mammam med sin familj….

Se till att vila nu och våra tankar finns hos dig glöm aldrig det ;-)…

Puzzel
0

Ja alla former av missbruk är faktiskt till viss del ärftliga och vissa av oss har starkare genetiska drag att dras in i det och precis som du säger Kerstin så väljer inte vi, utan missbruket väljer oss, det finns så många olika former av missbruk och alla lika svåra att ta sig ur, för när man är där ser och förstår man inte själv, du är väldigt stark som går ut och berättar hur dit liv varit och är, och vi är många här som beundrar dig och alltid kommer tycka om dig som den härliga,  trevliga, roliga människa du är.

tontbull
0

Det finns ingen människa som någonsin har sagt: Jag ska bli narkoman/alkolist. "Det är mitt stora mål här i livet."

Tyvärr väljer man inte själv. Ett "bruk" kan väldigt snabbt bli ett missbruk. Utan att du/jag är medveten om det. Det är en lömsk o jävulusisk sjukdom.

Jag har aldrig haft som mål att såra mina barn, att såra min mamma, att medvetet sabotera för mig själv. Jag har aldrig haft som mål att bli en missbrukare.

Ändå, mot allt rationalistiskt tänkande så blev jag det.

Jag behövde inte kämpa för det, jag behövde aldrig lämna några meriter för att bli det.

Som en knäpp med fingrarna, så enkelt var det.

Så jag ber er; döm aldrig någon!

[helenal]
0

Får man fråga om du har någon kontakt med Elin eller Hana idag? mejla privat om du vill*kram*

Lotta
0

Skulle aldrig ens tänka tanken att döma en annan människa, alla har nog sitt privata lilla h-vete och jag tror ingen vill bli dömd för det. Man dömer sig själv så bra..i alla fall dom flesta.

tontbull
0

Jag älskar min "lilla" Elin, hon har ett mycket stort plats i mitt hjärta. Vi har daglig kontakt o hon är den som förstår mig mest. Vi är så otroligt lika.

Ibland när hon säger något kan jag säga:"men det skulle ju jag säga"

Hon är min allra störst kärlek i livet. Utan min lilla Elin skulle jag aldrig ha överlevt.

Jag har mycket kontkt med Hanna, men tyvärr har den kontakten fått så många törnar, så jag vet inte hur vi ska reda ut det.

Hon är mamma till tre härliga killar och när hon blev mamma så kunde hon inte förstå hur man kunde bära sig åt som jag gjorde.

Jag kan inte heller förstå det. Tyvärr finns det en mycket stor spärr o vi kan inte prata om det som varit.

Hon bär på en otrolig medberoendesjukdom. Men är tyvärr inte medveten om det, vill inte.

Jag vet inte om vi någonsin kan lösa det. Jag har bjudit in henne på Alanon. En stödgrupp för barn till missbrukare.

*pust* orkar inte skriva mer

Lotta
0

Du behöver inte vända ut och in på dig Kerstin, vill du så finns vi här. Jag hoppas du får lite lugn och ro i helgen, och bara sköta om dig och töntbullen. Skrattande

Malin-A
0

ja rå om dig själv i helgen. hgar du badkar så tappa upp ett bad o tänd ljus, ligg där o bara slappna av.. =) kram

Nickie
0

Gråter Kul läsning på påskaftons morgon.
Men jag fick ju iaf veta att den där magkänslan jag alltid haft stämmer.
Glad jag blir för min älskade lillasyster att hennes mamma älskar hennes så mycket.

Hoppas och ber att jag aldrig kommer göra skillnad på några av mina barn. Att jag alltid kommer att älska dem lika mycket.

Glad påsk kära mor….

tontbull
0

Älskar dig mitt hjärta!

Lotta
0

#24 Hoppas du mår bättre idag, jag har tänkt på dig hela natten. Sköt om dig och töntbullen i helgen nu. Många kramar från oss Kyss

[helenal]
0

visste inte att nickie va hanna:) GLAD PÅSK PÅ ER!! hoppas ni får en god påskmiddag me massa påskägg!!

Malin-A
0

påskmiddag med påskägg?? brukar man inte äta mat först o godis sen? hahaha kunde inte låta bli, d lät så kul =D

[helenal]
0

vissa får påskägg som morgon present:P

Malin-A
0

okej, då blir d som en liten frukost =D

[helenal]
0

hahhaha ja.. man e galen hela dan efterdne frukosten;)

Lotta
0

Sockerchock kan man kalla det…snacka om rus ;)

[helenal]
0

haha ja… dricker man snaps på påsk:P?

Malin-A
0

haha ja håll igång hela dan =)

Lotta
0

Inte ens en liten, här äter vi god mat och godis om man orkar…själv har jag tuggat hela dagen och är fortfarande illamående *urk*

Malin-A
0

jag har ätit flera gånger efter maten, o nu ska jag äta lite godis =D

Lotta
0

Men Malin jag spyr snart..allvarligt nu lär det bli sängdax annars får jag upp allt som jag tryckt ner =)

Malin-A
0

haha jag ska me snart hoppa i sängen..

Lotta
0

Undar om man ska ta studsmattan, ta sats och studsa in i  säng när det börjar bli dax =)))