Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2095 ggr
Banankaka320
1

Raka Rottis?

Funderar på raka rottisen, så hon har typ 1cm hår överallt. För just nu,  redan nu i vår så tål hon inte värmen. Hon har  typ 3-4cm långt hår, trott att det varit vinterpäls men det vägrar försvinna >.<

Vad tycker ni?

AnneN
0

Jag skulle inte rekomendera att raka då pälsen inte bara skyddar mot kyla utan även mot värme, så risken med att raka henne är att hon blir ännu mer värmekänslig.

Se istället till att motionera på den svalare tiden på dygnet, ge henne isglass för hundar (fyll en plastbunke med vatten och hundgodis och frys in).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Banankaka320
0

Okej >.< Går ofta till stranden och då äntligen slutar hon flåsa :) Frysen r full just nu men när de finns plats ska jag ggöra en glass:D

SaraC
0

Håller med Anne.

Har hon mycket gammal död päls så borsta ur henne den istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

#2 Om du har ont om plats i frysen kan du göra hundglassen i små pappers/plastmuggar istället som tar mindre plats.

Du kan även ta en handduk som du blöter med kallt vatten och lägger över henne om hon blir för varm, alternativt att du brer ut den som liggplats i skuggan.

_**/Mvh Anne

Banankaka320
0

#4 Inte ens det får plats :$ Men vi får äta upp nåt som finns dr i veckan:) Hon blir mest varm på promenaderna, kanske jag ska ta med en liten vattenpistol och spruta på henne och tassarna då och då? :)

AnneN
0

#5 Ja det kan du göra, du kan även ta med blöt handduk i en påse och glöm inte ta med en vattenflaska och en liten vattenskål (finns små i tyg som tar liten plats i fickan) om ni går längre än bara en kort kissrunda.

Ska du blöta henne bara lite under promenaderna så rekomenderar jag att blöta öronen och trampdynorna då det är de 2 ställen de snabbast kyler ner blodet i kroppen då kärlen är ytliga.

Om du ger godis under promenaderna kan du testa att ta med tex frysta köttbullar eller annat gott som är fryst i lagom bitar.

_**/Mvh Anne

Banankaka320
0

#6 Okej! Tack för alla tips! :D