Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 3576 ggr
Banankaka320
0

Barbro biten

Länk

Mig förvånar det att det inte hände innan faktiskt Oskyldig

Vosjes
0

Jag är lite kluven samtidigt som jag tycker synd om henne- och hunden tycker jag att det var helt rätt åt henne. Det är en väldigt blandad känsla men jag tycker nog att det är rätt åt henne för det mesta.

Nu vet jag inte hur sitationen såg ut och hur det gick till men jag tror inte heller att hon är oskyldig då hunden hoppade på just henne, hunden kunde lika väl ha attackerat en kamera man eller någon annan. Obestämd

Hur som helst har jag ingenting emot Barbro Börjesson utan jag har någonting emot hennes träningsmetoder.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[rightPAW]
0

Det var med största sannolikhet hennes eget fel. Hon är väl inte van vid att det finns hundar som faktiskt säger ifrån när dem blir felaktigt behandlade. Var ju bara en tidsfråga innan det hände. Så troligen var det hennes eget fel och då får hon skylla sig själv.

Människan har en sjuk syn på träning inom hund och hon borde inte tillåtas att hålla på inom yrket.

reverse
0

Till Expressen ska hon ha sagt att skadorna hon fick förhoppningsvis kan kasta ljus på problemet med oerfarna hundägare som skaffar för aggressiva hundar och att hon tycker hundägare ska vara hårdare i sin uppfostran.

Enligt vad hon säger i den här artikeln hade hunden en mental defekt som gjorde att den inte kunde kontrollera sitt beteende.

Obestämd

//Lina

[rightPAW]
0

Någon borde väl f*n se att problemet ligger hos henne!

[Doglovers]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Var du med när det hände? Du låter väldigt säker på din sak.

DwarfNome
0

#2 #4 Kan inte göra annat än att hålla med!

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

[rightPAW]
0

#5 Jag har sett hennes serie, jag kan inte vara 100 %säker men av vad jag sett så är jag inte ett dugg förvånad. Tidigare har hon inte hållit på med så skarpa raser som faktiskt säger ifrån. Hon sitter fast i hunduppfostran man använde för 30 år sen. Både metoder och hundar har förändrats sen dess.

Fridaaaa
0

Förvånar inte mig heller, gillar inte hennes metoder, hon är inte så duktig som hon vill framstå i sina böcker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
0

#8 Har du sett tv-serien? Man sitter verkligen med hakan i backen.

Fridaaaa
0

#9 Nej har inte gjort det, har inte brytt mig om att se eländet:P

Ixectrona
0

Tja, jag gillar inte det där med att hon slänger saker i golvet och ryter, det inger inte respekt, snarare rädsla.
Sedan förstår jag inte det hon sade om att "det var absolut inte ägarnas fel". Vems fel var det då? Hundens? Hade den varit hos veterinären så man visste att den var född sjuk i huvudet då eller vad?

Nikkis
0

Jasså, Både metoder och hundar har förändrats sedan dess, hur menar du då?
Hund som hund, Träning som träning och tävling som tävling. Man vill nog ha samma slutresultat idag som för 30 år sedan.

Konstigt att det för 30 år sedan funkade fint och att det i dagsläget i våra grannländer/världen över funkar finfint med "uråldrig" metod med dessutom hjälpmedel som är tillåtet där (t ex stackel och el). Så säg mig, vad är skillnaden? Alla sätt är bra, utaom dom dåliga heter det.

Så så dåligt kan det ju uppenbarligen inte vara eftersom 'metoden' (vilken det nu är? Förklara gärna!!!!!)  faktiskt - Alltid har funkat. Flört

[Driva]
0

#12 Du kan f¨å en hund att lyda med att slag och skrik, men du kan lika väl få en hund att lyda utan de…
Jag vet vad jag väljer vilken dag som helst…

Nikkis
0

Haha, ja för det var ju ägaren som bet Barbro. x'D

Nikkis
0
Fridaaaa
0

#11 Ägaren ville ju få bukt på problemet, dock valde dem nog fel tränare. Olyckligtvis bet den Barbro, men det är varkens hundens eller ägarens fel anser jag.

Rafflan
0

Jag har inte sett progrmaet men tycker det är hemskt att ni säger att det var rätt åt henne och att hon får skylla sig själv? Hur kan ni hata en annan människa så otroligt mycket att ni tycker det är rätt åt henne att hon blir allvarligt skadad från axeln till fingertoppen? hur hatiska emot henne är ni igentligen? :O

Har inte sett henne själv men vad gör hon igentligen, användet hon stackel eller el? piskar hon hunderna blodiga? kryper hundarna ihop och gnyr vid blotta åsynen av henne? eller hanterar hon dem bara inte på ERT sätt som är det-enda-rätta, verkar vara alla hund ägares regel just nu, "min-metod-är-bäst,-och-funkar-för-alla-och-alla-ska-följa-den"

Herru gud folk, ni skrämmer mig riktigt ordentligt :(

obs: inte alla, men endels inlägg lätt riktigt illa…

Fridaaaa
0

#17 Ingen har sagt att dem hatar henne?
Många som bara inte tycker om hennes metoder till träning, och att hon borde gå i pension nu kanske hon är trots allt 69 år gammal.
Men hon använder hårda metoder, även på hundar som inte fixar det, visst när hon tränade Tjänste&polshundar kanske det gick an då det är ska vara hårda och tuffa hundar men min hund hade det t.ex inte gått på.

Beckibus
0

#17 då borde du nog se avsnittet som heter "hamilton bits"där ser du att 2.15 att hunden gnyr till när hon lyfter hunden i nack och ryggskinnet!det är ju så klart synd om henne,hunden och ägaren men lite är ju hennes fel också men absolut inte allt!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Nikkis
0

Enkelt, dom har ingen empati för sina medmänniskor…. Dödsstraff nästa alltså.

Nikkis
0

Gnyr hundar enbart av ren och skär smärta?

De kan även gny till av själva överraskningsmomentet -"Oj fan, det däääär hade jag Inte räknat med"

Rafflan
0

#18 några tycker så illa om hennes metod att dem tycker det var rätt åt henne att hon blev allvarligt skadad?

Jag kollar lite avsnitt just nu, sett endel grejer jag ogillat, men inget som direkt verkar skada hunden, inte hittintills iaf. Inga grejer jag skulle prova på min hund, men vet folk som använder sig av dessa gamla metoder och deras hundar är fortfarande pigga glada och lyckliga hundar som blir lika gamla som andra hundar ;)

Hittintills har jag inte hittat nåt avsnitt med någon svag hunde där hon provat en metod som inte verkar funka, hon kanske inte ens tar sig an dessa hundar?

Ladymon
0

Jag tycker det är skrämmande med de som säger att hon får skylla sig sj, Oavsett hur / vilken metod hon andvänder sig av så gör hon detta för att hon älskar hundar och vill se dom må bättre, Och nog har hon fått resultat alltid ! Utan henne och andra instruktörer som kämpar och får "sopa upp efter folks okunskap och oreda" skulle dessa hundar vart avlivade för länge sedan, En elorge till alla som orka och försöker, Som ni sedan kastar skit på, De är larvigt och mycket lågt av er, Är det bättre som ägarna gör ? ingenting alls ???

För att hennes metoder är äldre så betyder det inte att dom är sämre, i istort sätt alla metoder ingår korrigeringar på något sätt, Att ryta till, Eller kasta en nyckel knippa behöver inte vara sämmre än att rycka till i kopplet eller stampa i marken, ta tag i nackskinnet, Ta tag runt nosen och stirra in i ögonen o.s.v Däremot har nymodigheter som stackel och el halsband gått för långt men det är ingenting som barbro håller på med,.

Banankaka320
0

#23 Finns andra "nymodigheter" också, positiv förstärkning.

Nikkis
0

Fast vad är grejen ni hakar upp er på egentligen?

Barbro kör faktiskt jävligt simpelt, svart eller vitt! Felbeteenden korrigeras och hon belönar när hunden gör rätt. Så hon använder sig visst av positivt förstärkning.

Måste bara dela med mig av ett skojjigt klipp från Görels hundskola (parodi, men f*n så klockrent!).

Banankaka320
0

#25 Tycker inte hon belönar positivt tillräckligt, tycker hon är så aggresiv och hetsig

Rafflan
0

#25 haha seriöst, älska klippet XD

Beckibus
0

#25 haha Skrattande#26 det var ju bara på skojTungan ute

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Nikkis
0

Barbro eller? Då är det en åsikt som får stå för Dig, jag uppelver inte henne alls som aggresiv eller hetsig. =)

#27 och #28 Hahahaha jag veeet, säger ju det, sååå klockrent och bäst. Lööv it. ^^
Roliga är ju att det klippet talas så väl för sig självt. =P

UlrikaD
0

Som hundinstruktör som utbildade mig för över 10 år sedan så fick man redan då lära sig att Barbros metoder var uråldriga och för brutala.

De kan ju knappast ha blivit bättre nu.

Tycker dock synd om hunden som sa ifrån och blev avlivad.

Man får alltid bättre resultat med belöning än med straff, det kan väl inte vara nyheter.

Maja2
0

Barbro var inte ens I själva händelsen när hon blev biten, Hon försökte hjälpa ägarna med en aggressiv hund, för ett ögonblick när hon gick med ryggen mot hunden, så kom den bakifrån och attackerade.

Jag säger inte att jag håller med om allt vad Barbro gör, men hon har väldigt mycket rutin, har hållit på med hundar i väldans många år. Jag har stor respekt för hennes kunskap. Hunden som hon försökte hjälpa, VAR aggressiv, ägarna hade gått bet, och det gjorde Barbro åxå. Ägarna förstod, som tur var tycker jag, att det var dags att ta bort hunden.

Fridaaaa
0

#31 Så stod det inte i aftonbladet, där stod det att när dem precis hade avslutat inspelningen, så bara bet rottisen henne i armen .

Maja2
0

#32, ja det stämmer nog att inspelningen var avslutad…

[Doglovers]
0

Som jag uppfattat, så stog hon vid kameran när hunden gick till attack och dom hade avslutat sändningen.

Man ber inte om hjälp hos en så stor tränare om man inte har problem med sin hund. Och en stor tränare tar sej inte an en hund som inte har stora problem som detta fall.

Det fanns alltså orsak till att dom bad henne om hjälp.

ALLA metoder har för och nackdelar även om man kanske själv stöder den teknik Barbro använder. Det finns så många olika metoder och alla som går på TV får dålig kritik från en del personer och rosor från andra. Allt kan inte passa alla hundägare.

Ni får inte glömma det viktigaste. Dessa hundar har PROBLEM. Dom är alltså inte som "vanliga" hundar.

Jag kan bara gå till mej själv. Mina hundar kan trotsa mej och dra i kopplet. Tar jag hand om grannens hund som också drar i kopplet så kan jag få den att gå fint på några minuter. Hunden lyssnar altså mer på en utomstående då den faktiskt får skärpa sej.

[rightPAW]
0

#34 Vadå en hund lyssnar mer på utomstående? Vad är det för resonemang?

Hunden lyssnar ju på sin ledare, nå random kan inte komma och abrakadabra vad duktig lilla fiffi blev.

Banankaka320
0

#35 Jag har också upplevt att andra hundar lyssnar snabbare på mig, och att mina hundar lyssnar bttre på andra än mig. Men bara när jag inte är i närheten.

Rafflan
0

#35 ledare tycker jag är ett fel ord då vi inte talar hundes språk kan dem inte se oss som ledare, men dem är tränade att lyda oss som om vi vore deras ledare. Jag skulle nog kalla det motsvarighet till ledare :P (min åsikt)

Men iaf håller med dig, aldrig har mina hundar lyssnat bättre på någon annan än oss i familjen, våran gammel hund var super kul, han var hur snäll som helst när jag gick med honom, men villa någon kompis gå var dem tvugna att köra ett kort lydnads pass för annars laddade han och drog iväg för all kraft, och han var stor och stark så blev svår att hålla :P
Vårt fel dock, så dem kommande 2 hundarna tränade vi att kunna gå med andra än oss i familjen, men dem går fortfarande inte lika bra då dem andra sällan gör exakt som oss och använder samma kommandon ;)

Vosjes
0

Har jag missuppfattar vad ett par människor säger här eller bara för att en hund är en problem hund måste man träna med väldigt hårda metoder? Rätta mig gärna om jag har missuppfattat någonting.

Banankaka320
0

#38 Nje, det jag uppfattat är att det FUNGERAR med hårdare metoder & snällare metoder. Men folk har olika åsikter och syn på det hela.

DwarfNome
0

Ibland är min hund helt omöjlig, sen ger jag kopplet till en kompis och då blir han lugn som en filbunke. Lite konstigt kan man ju tycka :/

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Karmatarerskanise
0

#40 Egentligen inte. HAndlar om vad vi sänder för signaler. Vi sänger signaler omedvetet också.

Vosjes
0

Jag vet vad som fungerar och inte fungerar (för oss) men nu undrar jag bara vad folk menar med till exempel Doglovers kommentar

Ni får inte glömma det viktigaste. Dessa hundar har PROBLEM. Dom är alltså inte som "vanliga" hundar.

Samt lite annat och det får mig att undra om de menar att bara för att dessa hundar är problem hundar måste man träna med hårda metoder. Det är i alla fall så de får det att låta i mina ögon. Men som sagt ni får jätte gärna rätta mig om jag läser fel.

Ladymon
0

Barbro kör väl inte bara med negativ korrigering hon andvänder sig väl också med postitiv förstärkning eller ?

Hur som haver fungerar inte alla hundar med bara det ena eller det andra, Vissa hundar skulle inte förstå vinken av bara positiv förstärkning och att man ignorerar felen som dom gör, Vissa hundar skulle det fungera jätte bra för, Anpassar sig inte barbro efter indeviden som alla hundtränare gör ?

Det går inte att "rädda" alla problemhundar i världen , Och man behöver inte andvända sig av de metoder som just barbro lär ut, Det viktigaste är väl endå att man gör NÅGOT åt problemet, Och många hundar har jue iallalfall fått ett drägligare liv p.g.a henne, Hundar som skulle avlivats annars, Och då menar jag p.g.a alla instruktörer, De räddar liv ! iallfall när det gäller problemhundar, Nu menar jag inte en vanlig simpel valp / vardagslydnads kurs, Utan dom som tränar just problemhundar, Som tar tag i problemen när det redan har gått alldeles för långt, Dom som får sopa upp de som andra okunniga hundägare ställt till med.,Dom försöker ställa allt till rätta igen, Även om de inte alltid lyckas ! Och de är inga lätta utmaningar dom får tampas med, Som barbro sa " tur att den bet mig och att de inte var någon annan" det var väldigt osjälviskt sagt ! Och ja tur att de var hon och inte ett barn !

adone
0

# 43

Jätttebra skrivetSkrattande

[Doglovers]
0

Det som #43 skriver var just det jag menade med att Barbro tar hand om hundar som andra misslyckats med.

#43 Bra skrivetSkrattande

Fridaaaa
0

#45 Finns mycket bättre tränare än henne, hon borde gå i pension nu, hon är ju 69 år gammal nu.

[Doglovers]
0

Med åldern får man en viss erfarenhet. Och den kan vara guld värdFlört Sen säger jag inte att yngre är sämre. Man får plocka godbitarna lite här och där.

Fridaaaa
0

#47 Ja man får ta det som passar en :)