Att bestämma valp
Nu är det så att vi ska köpa hund till sommaren och har pratat med olika uppfödare till två, ev. tre, olika kullar som nyss har fötts/snart ska födas. Då tänkte jag på det här med att "tinga" en valp, när brukar man göra det? För jag menar, om man tingar en valp när den är runt en vecka gammal har man väl ingen aning om hur dess personlighet är? När det lagom tid att börja bestämma sig för att vara säker på att valp och ägare verkligen går ihop? 1, 2, 3…6,7,8 veckor? Hur gammal var er valp när ni bestämde er för just den (och varför valde ni just den?) eller hur gamla låter ni era valpar vara när valpköparna ska bestämma sig? Eller det kanske är rent av ni som bestämmer åt era valpköpare?
//Judith
Jag har inte tingat valp förrän den är minst 4-5 veckor gammal för att då kan man se mer personlighet osv men däremot kan ni säga vilket kön ni vill ha så är ni ju garanterad en av det könet i kullen.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror de flesta bestämmer sig när dom hälsar på valparna för första gången, ungefär när valparna är runt 4-5 veckor gamla. Vet att många uppfödare har en gräns på 4 veckor innan eventuella valpköpare får komma och kolla. Och då brukar man för det mesta tinga en valp om man är intresserad.
Vi åkte och kollade på valparna vid 5 veckors ålder och valet var för oss inte svårt. Allting faller på plats när man väl är där
Det gjorde det åtminstonde för oss. Kunde inte förstå hur vi skulle kunna välja en valp men det gick av sig självt. Vissa uppfödare är med och hjälper till vid valet av vilken valp som passar en bäst, då det är uppfödaren som känner sina valpar bäst och vad som kan passa.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åh, precis som jag trodde alltså. :) Det låter ju bra!
#1 Vi har sagt att vi är öppen för båda och att personligheten får bestämma, så förmodligen blir det en hane eftersom det är fler som har sagt att de vill ha en tik. Tack så mycket!
#2 Ja, precis! Jag känner igen mig, förstår inte riktigt hur man ska kunna bestämma sig vid ett enda möte, men det är säkert som du säger, allt faller nog på plats (hoppas jag, haha!). Och alla uppfödare verkar vara trevliga och ärliga så ja man får nog lita ganska mycket på dem också.
Tack!
Våran uppfödare valde ut en valp då vi skulle vara fodervärd så redan när Enja var 2 dagar så fick vi vem av tikarna det skulle vara. Efter några dagar kunde hon säga hur lite hon verkar vara, fin,framåt,men roffar inte åt sig på envist sätt. Vi träffa henne när hon var ca 3 v gammal :) hon klev upp i dotterns famn o dela ut valppussar så det var helt klart rätt hund o fodervärd hon valde ut på så vis. Har TS tur kanske uppuppfödaren välja ut redan då oxå en valp som passar Er :)
#3 Vissa hälsar ju på valparna ofta beroende på hur långt ifrån uppfödaren man bor.
Vad är det för ras du tänker köpa?
Blir lite avis på dig som ska få köpa valp, hela processen är helt underbar. Väntan innan man ska åka och hälsa på valparna, när man hälsar på valparna känns det som att man drömmer, och efteråt när man väl tingat en valp känner man en massa förväntan och längtan, och så suckar och pustar man för att det är sååå många veckor kvar tills valpen kommer hem
Men det går fortare än man tror. Sen när den lilla parveln är hemma är det svårt att förstå att det är ens egna hund.
#4 Haha så enkelt var det! Ja, hoppas det säger lika mycket klick hos oss som det gjorde hos er. :)
#5 Ja, tyvärr har vi inte riktigt den möjligheten, annars hade allt vart lite enklare ja. Vi ska skaffa en portugisik vattenhund! Vi valde just den rasen för att mina syskon har tendens till allergi (alltså, inte allergiska, men risken finns där) och vi har hört så många solskenshistorier om folk som skaffat denna. Jaaa, vi ser alla så fram emot detta!! Vi bestämde detta i höstas och eftersom rasen inte är så vanlig i Sverige än var det inte så enkelt att hitta någon uppfödare nära och bra som sen ska stämma med leveranstid osv osv. Men nu har vi nog äntligen hittat några som passar oss och efter låång väntan har äntligen de första fötts! Den mest aktuella kullen föds när som helst, men den andra kullen föddes för några dagar sen - fem tikar och fem hanar
Så nu går vi bara runt och längtar tills de där lååånga åtta veckorna har gått och vi kan hämta hem den lilla valpen!
#6 Åh det är härliga hundar. På min hundklubb finns det en uppfödare av portugisisk vattenhund. Hon tränar och tävlar lydnad med sina, även lite agility tror jag
Lycka till med er framtida valp! Du får berätta hur det går för er.
#7 Visst är dem! Ja, agility kanske vi provar också, de är ju väldigt arbetsvilliga har man hört. Tack så mycket, det lovar jag att göra!

Att tinga en valp betyder för mig/de uppfödare jag talat med, att finns det en lämplig och passande individ för just Mig i den aktuella kullen så tar jag den. (Utgår enbart från mig själv, men jag visar intresse för en specifik kullkombination oftast redan innan den ens tillverkats.)
Om det sedan är jag själv eller uppfödaren (uppfödaren vet oftast bäst som umgås med valparna större delen av dygnet under deras första 8 levandsveckor och vet vilka dom är) som väljer är sak samma, men det kommer man oftast överrens om gemenamt. Men det ska kännas rätt, för alla parter.
Jag tycker att ju äldre valpen är desto mer ser man vad det är för en filur.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Min uppfödare valde ut en av valparna till mig, hon var ju 10 månader när jag fick henne och där fanns 4 kvar i kullen. Hon valde mellan Klenod och en som heter Kolla Kolla tror jag det var! Vilken tur jag fick Klenod för hon passar mig perfekt :)
Jag litade 110% på att min uppfödare valde rätt hund för mig och det gjorde hon med. Och i och med att hon var en såpass gammal valp så kännde hon ju dem alla riktigt bra.
Först var jag ute efter en hane, men eftersom alla 10 valpar blev tikar så fick det bli en tik och det ångrar jag inte alls :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 Så låter helt rätt ja!
#10 Ja, det verkar som om alla haft god kontakt med uppfödaren, så bra! Kul att det blev så bra för dig, hoppas vi upplever något liknande. ;)
När jag pratade med uppfödare när jag skulle skaffa Japansk Spets så verkade det som om att många tingar innan valparna är födda. Jag tingade en hane först hos en kennel där tiken precis parats och det var flera som redan tingat. Hon sa något om att man betalar handpenning när de är ett par veckor då. Men hur de skulle bestämma vilken valp som skulle till vem vet jag ej. Många väljer väl valp till sin köpare och andra tar dom i den ordningen de tingat och matchar det med i den ordning de föds.
Jag hittade i alla fall en annan annons på blocket senare på Jappe valpar som precis fötts. Så jag tingade en hane (det fanns två) och jag fick bestämma mig för vilken av dom jag ville ha och då var de bara ett par dagar gamla. Men jag visste precis vilken jag skulle ha när jag såg på korten. Och nu känns det som om att jag valde helt rätt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Glömde säga att jag läste att valparna börjar "komma igång" när de är ca 4 veckor. Så det var då vi åkte för att hälsa på. Åker man tidigare så har inte valparna hunnit utvecklas lika mycket och man kan inte se personligheterna lika tydligt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Vittra, golden, där pratade vi med kenneln, när hon fötts visste vi att det fanns en tik åt oss, om vi ville ha. Vi läste på avelsdata och hunddata, funderade, och hälsade på dem när valparna var 3 v för att se om uppfödaren och deras vuxna hundar kändes rätt. Det gjorde de, så vid 6 v var vi tillbaka och valptestade lite, och valde vår valp. Använde hjärnan mer än hjärtat, för att få en hund som passade vad vi ville ha, och lyssnade massor på uppfödaren.
Valparna in före det (nu räknar jag inte vår egna kull) bokade vi innan de var födda. Vi skulle ha en tik, och bara uppfödaren valt sin, fick vi den hon inte skulle ha, övriga var tingade. När de var 4-5 v hälsade vi på, och jag råkade kära ner mig i en hane, och tjatade åt mig honom oxå.
Ur vår egna kull, skulle vi behålla en tik och en hane. Det blev bara 2 hanar, och hanhundsägaren skulle ha en. Jag valde en, helt med hjärtat (den första, som var mer alert, och nu vid 1 1/2 år är mer än lovligt galen), maken valde en tik, med hjärnan. Sen råkade jag välja en tik oxå (hon skulle inte ha fungerat 100% hos en draghundskennel pga en anings osäkerhet och bli bortklemad som sällskapshund, så hon skulle ha det bäst hos oss, sen var jag nog bara kär i henne oxå) och då valde maken en till tik, så vi råkade behålla 4 valpar…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12/#13 Kul att det blev så rätt! Nä sant, efter fyra fem veckor nån gång åker vi väl och kollar på de små valparna, hoppas det klickar för oss med!
#14 Haha oj oj här var det många tingningar! Det låter ju som om det funkat för er så jag har blivit lite mindre rädd över "att välja fel" nu. Lätt att "kära ner sig" antar jag, de är ju så söta!
Nu har alla kullar fötts! Första kullen - 10 valpar. Andra kullen - 7 valpar. Tredje kullen - 12 valpar. Så allt som allt verkar vi ha 29 valpar att välja mellan
Fast det är inte ens säkert att det finns någon hund för oss i 7-valparskullen, vi tänkte ringa runt och kolla läget lite ikväll och förmodligen bestämma oss för en kull beroende på hur många andra intresserade valpköpare som finns med i bilden, kön, färger, uppfödarna osv osv.
Jag tingade min valp ett halvår innan den blev till ;) . Det skulle födas två hanar för att jag skulle få en och det gjorde det. Jag var säker på att hundarna skulle bli bra, hade valt bra uppfödare och linjerna var bra. Hittills är jag supernöjd, han är 14 veckor idag :) .
jag har tingat en sheltie valp som föds i juli elr juni kommer inte riktigt ihåg,det här sa vi, vi vill ha en tik färgen kvittar skulle vilja ställa ut någon gång med henne!maila när dom har föds om vi tappar kontakten..
Hon svara och sa att hon skrev upp mig på intresslistan på engång så nu har vi eventuellt en valp till hösten!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
16 åh himmel 29 valpar phu ja då har uppfödaren lite o göra om dagarna 
#19 håller helt med
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vi tingade våran när hon var sex veckor gammal, och det var hon som valde mig. Hon hoppade rakt upp i min famn och det har hon gjort varje gång vi hälsat på (tre gånger), o de andra valparna var inte lika mycket "på".. Jag trodde de skulle vara omöjligt, men nej. Hon valde mig o de är jag glad över 
#16 Alla valpar var väl inte hos samma uppfödare eller? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
22 aha det kanske du har rätt i :D kanske är olika uppfödare :D
Åh vad mysiga historier! Ja vi har väl också "tingat" en valp kan man säga, men det jag menar är vilken valp ur kullen(arna) vi ska välja och när man brukar göra det. Men nu ser det ut som om vi kommer hälsa på en kull när valparna är fyra eller fem veckor gamla, och om det säger klick återstår att se, annars finns det som sagt två andra kullar.
#19 Precis, som någon sa, från olika uppfödare. ;) 29 valpar i ett och samma hem skulle vara ganska otroligt ja!