Vilka tror ni det är som inte plockar upp?
Vilka tror ni det är som inte plockar upp efter sin hund?
Tror ni det är någon speciell grupp ? T.ex tonåringar, medelålders, första-hunds-ägare, erfaren ägare, äldre, ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kräkmagade?
Nä men seriöst så har jag inga fördomar i just detta. Då jag tror det är väldigt olika. Vissa struntar säkert i att plocka upp för att det är äckligt att "ta" i hundens bajs, och vissa för att det är jobbigt att bära med sig påsen, vissa för att de helt enkelt inte har vett nog att inse att det är äckligt för övriga människor när det ligger hundbajs där.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag tro nog inte att det är en speciell "grupp" som låter bli att plocka upp, det beror nog era på individer. Däremot har jag märkt att jag råkar ut för mycket fördomar, speciellt av äldre människor. Jag vet inte hur många gånger det har gått pensionärer två och två och man fått höra att jag minsann ska ta upp efter hunden.
Jag plockar alltid upp efter min hund, men i mitt bostadsområde verkar det ligga enorma fördomar just mot yngre människor. Sambon har aldrig blivit utsatt för ilskna komentarer när han är ute, utan det är bara jag som får höra.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
En gubbe som bor i här i området rastade sin stora hund i vintras på kyrkans parkering, där lät han hunden bajsa hejvilt och plockade inte upp. När snön försvann så låg det 15-20 STORA högar med hundbajs på parkeringsrutan för handikappade
Då blir man förbaskad, hade jag förstått att det var det han gjorde på parkeringen (som låg bakom en gigantisk snödriva så jag inte kunde se) hade jag sagt till honom.
Lite halvt-ot men ja.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har vissa gånger struntat i att plocka upp och det erkänner jag, anledningen till det är för att jag vissa gånger går på ställen där jag får bära runt bajspåsen som en handväska i ungefär 30 min tills jag hittar en sopkorg att slänga den i, har också en förmåga att glömma bajspåsen med brukar försöka leta upp en pinne och spela bandy med pruttet så det ligger i skogen istället.
Har dock inga fördomar om vem som inte plockar upp, kan nog vara så att folk blir slapphänta när det kommer till vintertid, snön faller över det iallafall, men destå värre när det töar då allt kommer fram.
Och ja, tror att det finns enorma fördomar när det kommer till yngre personer tyvärr. Är väl inte last gammal själv, men har någongång varit ute med min hund och hon har sättit sig ner och gjort ifrån sig samtidigt som en pensionär gick förbi, eftersom jag den gånger inte gjorde ansats att knyta upp påsen som satt runt kopplet innan hunden pruttat färdig, fick jag en utskällning som heter duga av tanten som tyckte att unga personer idag var slarviga och inte tog ansvar. Jag brukar ofta kunna ha ett hett humör och tända till på alla cylindrar, men den gången nickade jag bara och höll med henne och tyckte precis samma sak, hon blev nog lite paff när jag plockade upp hund bajset och försatte samtidigt gnälla över alla tonåringar som var så otrevliga och visade ingen hänsyn eller ansvar för något.
Tyvärr är det många som inte plockar upp :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag plockar alltid upp! förutom när vi är mitt i "urskogen" ;) (går oftas utanför stigar så han får lyfta på benen och sprätta runt hur han vill)
Jag plockar alltid upp när vi är ute och går. De gånger vi är hos pappa och går i skogen så plockar jag inte upp, men ser såklart till så att det inte är någon risk att någon trampar i det.
Jag vet att de fåfå gånger min mamma går ut med Sixten (om jag är hos pappa) eller om jag är sjuk så att jag inte kan gå ut och hon måste gå med båda hundarna så plockar hon inte upp. Det är för att hon får kväljningar och oftast spyr om hon bara ser en hund som bajsar. Och ännu värre om hon skulle ta upp det. Hon är så pass känslig. Men när hon går med dom så ser hon till att de tex. bajsar väldigt långt ifrån cykelbanor och liknande så det inte är någon risk för att någon trampar i det.
Min lillebror på 14år tror jag inte plockar upp de få gånger han tvingas gå ut (vilket är ca 4ggr om året :P). Det är väl mest för att han tycker att det är såpass vidrigt att ta upp.
Annars vet jag inte vilka som inte tar upp. Det kan lätt vara personer som min mamma eller lillebror. Eller andra som glömt bajspåsen eller personer som "råkar" titta åt ett annat håll just när hunden bajsar. Det kan vara alla möjliga personer.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#7 Förlåt men det är ingen ursäkt att inte ta upp, synd om alla som trampar i det osv :/
#8 Det är som sagt ingen risk att någon trampar i det :S.
Jag har inte ursäktat någon och vad resterande i min familj gör när dom är ute är inget jag kan påverka. Jag kan tex. inte tvinga min mamma att ta upp hundskit så att hon får stå och spy galla. Det är hennes ensak.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Det är nog väldigt olika.. Och väldigt äckligt att folk inte kan plocka upp efter sina egna hundar.
Själv plockar jag alltid upp.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Det finns det ju påsar som förmultnas att köpa. Då kan man plocka upp bajset och sedan i värsta fall lämna påsen på ett lämpligt ställe om man inte hittar någon tunna att slänga det i. Bättre än att bara låta bajset ligga i alla fall.
Jag plockar upp på de ställen där det behövs. Vi är oftast i skogen och är det inte nära en stig eller liknande plockar jag inte upp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#11 Jag har läst om dem, det tar flera år innan den förmultnas :/

Vad jag sett här i området då folk inte plockat upp efter sin hund så har det mest varit gamlingar (typ 70+) och medelålders (40-50) karlar som mest suckar över att frun tvingat dem att rasta hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Lite lustigt att det är så många som inte plockar upp faktiskt.. På norrköpingskomuns hemsida kan man läsa att man kan få böter 1000 kr om man inte ålockar upp. Kanske är så i alla komuner? Dock så verkar inte lagen tillämpas speciellt ofta.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#14 Tror inte det gäller överallt
Jag är en som sällan plockar bajs om jag inte är på stan. PGA. att vi har inga soptunnor att stoppa det i, förutom på stan.
Tycker faktiskt att de är jätte otrevligt att gå och bära på det, och om nu kommunen tycker att man SKA plocka bajs kan väl ändå dom stoppa ut där man kan kasta det. Ser dock nu att dom har istället börja hänga upp förmultbara hundbajspåsar som man får ta och sen antar jag att man bara ska slänga påsen på marken?
Men dels så går jag alltid med min hund lös om jag inte har han på stan, och med tanke på de så bajsar han alltid i en buske eller ja som sagt där ingen kommer att gå. Men jag plockar givetvis upp de om de skulle komma på en plats där folk skulle kunna tänka sig att gå. Dels så går jag väll och surar över att man måste bära på påsen i en evighet, typ tills man kommer hem så man kan slänga den. Morrr… hatar verkligen att man ska plocka bajs men har ingen stans att slänga skiten.
#16 Det är ingen anledning till att inte ta upp :/ Är ju äckligare att råka trampa i det än att bära på en påse bajs. Och inne i städer finns alltid någon soptunna i närheten någonstanns.
Jag rastar min hund i skogen, och jag tycker det är väldigt bökigt att springa ut från stigen bara för att leta efter hundbajs som ingen ser
I skogen tycker jag det är ok att inte plocka upp, men vid sidan av vägar/stigar eller på vägar/stigar är det ett måste. Ska jag kanske tilläga att jag själv är 13år, och jag tror att det beror på hur ansvarsfull personen i fråga är.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Min granne.. Han plockar inte ens upp när hunden skiter på VÅR tomt 
Han är väl iaf över 50..
Men jag skulle tippa på att det är lata tonåringar mest..
Tycker att det är blandat, både ungdomar och äldre som inte plockar upp :/ Här runt om är det mest medelålders som inte tar upp
Här om kring där jag bor har jag mest sett att det är unga män i 20-30 års åldern som inte plockar upp. Vissa småbarn också fast det är inte ofta jag ser de rasta sina hundar. De riktigt petiga är pensionärerna (och min mamma haha).
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#17, Jag skrev att "jag plockar givetvis upp de om de skulle komma på en plats där folk skulle kunna tänka sig att gå " Så då går ju ingen i det ? Dels så kan jag säga det att gå med en bajspåse som luktar och solen lyser på är inge som man vill göra, då låter jag de hellre ligga i en buske och låta de bli göttsel, även om de tar år. För ingen går ju i en buske?
Det är människor som inte skäms och som inte har någon respekt för sina medmänniskor som lämnar kvar hundens bajs mitt på trottoarer.

Går man inte i skogen (inte skogsområden i stan) ska man plocka upp, that´s it! Gör man inte det är man troligtvis båda lat och noncharlant! Tror inte att det har och göra med varken ålder eller längd på hundägandet utan med personligheten på hundägaren att göra…
#17 bor man i stockholm eller göteborg eller någon annan stor stad så kanske det finns soptunnor. Men jag har tur om min hund pruttar innan soptunnan, för sen kommer ingen soptunna på bra länge. Hinner gå i cirka 30 minuter innan det finns en, och detta är i en stad.
Så om det nu är olagligt att låta skiten ligga, kan det väl vara lika olagligt att inte sätta upp en sopkorg. Gör man inte det får man tåla hundbajs tills det dyker upp en. Tänker dock inte bära hundskit påsen som en handväska i 30 minuter innan jag kan vara laglydig och slänga den.
#25 Här är det också långt mellan papperskorgar. Men jag tycker ju inte bajset är så tungt att jag bryr mig om att jag får bära bajset ett tag.
Bor i hundtätt område men med rejäla skogsområden. Vet att dagmammor inte tar ut sina barngrupper i skogen för att det ligger drivor med hundbajs överallt. Så de håller sig till lekparkerna, lite tråkigt när det finns "riktig natur" så nära…
- Tillräckligt bra är perfekt! -

#25 Det är det som kallas att man tar ansvar! Du kanske inte hört det tidigare, men vi som sköter oss får lida för att det finns sånna lata hundägare som du….

JAg bor på landet så plockar inte upp om det inte finns risk att någon kliver i det. är vi inne i samhället så plockar vi upp såklart.
MAn kan ju göra som en granne här gör, han plockar upp skiten sen går och slänger han in den på våran tomt och lägger tillbaka påsen i fickan :S konstiga människor!
Jag är 22 år gammal och jag plockar oftast upp bajset då jag bor i stan, men går jag i skogen bryr jag mig inte. Min hund bajsar ändå inte i närheten av stigen så det ser jag inte som något problem.
Men jag måste berätta om en pinsamhet som hände i Skåne när jag var där och hälsade på en vän ^^ Som man kan göra ibland så glömde jag bajspåse! Ingen skam i det, alla kan glömma. Jag var även långt ifrån mina bajspåsar på långpromenaden som vi gick och till min fasa sätter sig min hund mitt på trottoaren, precis bredvid en busskur full med folk! Jag sprang därifrån.. Dumt kanske, men paniken satte in :P Min hund bajsar aldrig på trottoaren annars, men just den gången, när bajspåse saknades, ja, då var hon tvungen :P
#29 Honom hade jag skällt ut efter noter, för så gör man inte :/

ja han har fått sig några avhyvllingar, dock fortsätter han. får väl ligga i buskarna och vänta in han. :)
#32 rigga upp högtryckstvätt eller vattenslang och dra på när han gör det
borde ju "prägla" honom att sluta 
- Tillräckligt bra är perfekt! -

hahahah…ja vi får testa det..nånting måste göras ialf. det har dykt upp en hel del nu när snön försvunnit :S

#34 Lägg dig i buskarna och kasta skit på honom när han kastar in skiten på er tomt ;-)
I "mitt" område är det människor med stora hundar som inte plockar upp:P Det är GIGANTISKA högar som låg i snön i vintras och som ligger bland vårblommorna nu. Man skulle kunna tro att det är de stora högarna man ser och att de små försvinner i gräset, men de skulle minsann inte försvinna i snön.
Jag får så dåligt samvete om jag inte plockar upp, har jag glömt påse så går jag samma runda nästa promenad och plockar upp då. Så vill jag ju att andra hundägare ska göra oxå… Mina hundar trampar i andra hundars bajs, det är vidrigt!
Jag bor i utkanten av stan så jag kan få gå i 20 minuter innan jag kommer till en tunna, men ja, det är mitt ansvar, och andra hundägares ansvar att plocka upp efter sina hundar.

Jag själv tror att första-gångsägare ofta är noga att plocka upp efter hunden, den känslan får jag. Och jag vet själv när jag hade min första hund, jag plockade alltid upp efter den hunden.
Nu har jag haft hund i ett par år och har kanske 10 meter till skogen från vart jag bor, mina hundar springer ofta fritt i skogen och skiter vart dom vill. Jag plockar inte upp den skiten, men går jag t.ex inne i bostadsområden/stan/nära lekparker osv så plockar jag alltid upp.
Det finns inte många hundlatriner vart jag bor, så därför brukar jag ofta så kånka med mig hundskitpåsen till närmaste soptunna.
Det jag däremot inte förstår är folk som plockar upp skiten i påse och sedan bara slänger den på marken. Varken påse eller skit förmultnar ju då, och i dessa fall anser jag faktiskt att det är bättre att låta skiten ligga kvar så den för förmultna än att låta den ligga och jäsa i en plastpåse som inte bryts ner av naturen.
#28 Jag har aldrig någonsin ens sagt att jag låter bli att göra något med hundbajset. JAg låter det liksom inte ligga som en stor jäkla hög mitt på trottoaren. Om ni inte var såna lata läsare så skulle ni se att jag faktiskt puttar in bajset i skogen där för övrigt INGA FOLK GÅR. Så lat det vette tusan om jag är. Så dra slut satser om du inte orkar läsa allt på forumet. Vad trött jag blir ibland. Men det är väl lättare och lyfta sig själv till skyarna och klaga på alla andra.

#38 Puttar du in bajset i skogen? Hur långt då om jag får fråga?
#40 Spelar det någon roll? Huvudsaken är väl att det inte ligger synligt eller där folk går eller hur?
Jag har börjat plocka upp efter hunden vart den än är, även i skogen.
Skulle inte kunna tänka mig att putta in skiten i skogen, verkar mycket jobbigare och ofräschare än att ta en påse och plocka upp. Kommer det inte bajs på skon!? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Saken är den att jag vägrar gå runt och bära på påsen i 30 minuter för att kunna slänga den. Därför tar jag en pinne och puttar in den i skogen där jag vet att ingen kommer gå. Tycker inte att det är fel av mig att göra det. Det är snarare fel av kommunen och inte sätta upp papperskorgar mer tätt än vad som finns redan. Men jag plockar alltid upp annars där jag vet att jag slipper bär på påse genom halva stan för att hitta en papperskorg. De gånger jag är tvungen att putta in bajset i skogen är inte många gånger, då min hund har en förmåga att sätta sig och göra ifrån sig 6 av 10 gånger vid en papperskorg.
Jag vet minst 5 hundägare som låter skiten ligga kvar även om det är mitt på trotoaren. Tills dessa hör en grupp beroendepersoner med andra ord narkomaner där är det 3 ägare men 4 hundar. 1 ägare är en gammla stapplig herre som ahr en york vissligen sparkar han undan skiten med foten så den hamnar på vägen men iaf inte trevligt och sista ägaren en medelålders par som mindre jr blanding som jag anser har urtrist liv med. Så nä ingen direckt katigori här heller. Är annars snabb på påpeka att deras hund just sket o att de ska ta upp det, här är påse varsegåd papperskogen har du 5 meter till :) det brukar hjälpa. Men vilka är det då som tar upp men kastar en hel skitpåse? där har vi någ en hel lathetshög som är hundägare.

Puttar man in bajset en liten bit är risken MYCKET stor att en hund eller ett barn trampar i det. Ett koppel är allt från 1,80-8m långt så den biten (från stigar och gångvägar) tycker jag ska vara bajs fri för att man ska kunna garantera att ingen hund/människa ska trampa i det. Ni som petar in det en liten bit kan i mina ögon lika gärna låta skiten ligga synligt så vi andra kan gå runt det och slippa få överraskningar med oss in!
Så, JA, jag tycker att det spelar roll hur långt man "puttar" i skiten.
Här är det också dåligt med tunnor att slänga bajset i. Får många gånger gå länge med påsen i handen. Det är ju inte särskilt kul en varm sommardag kanske, men det är ännu otrevligare att plötsligt sätta foten i en hundbajs och jag tycker inte att mina medmänniskor ska få "lida" för att kommunen inte satt upp fler tunnor. Det är ju jag som skaffat hund och valt var jag ska bo med hunden och får ta ansvar efter det.
Alla hundägare (och övriga) som har möjlighet borde för övrigt sätta upp skylten från SKK med Här får du lägga din hundbajspåse, som man beställer kostnadsfritt, på sin soptunna tycker jag!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag känner några som tittar lite snett när jag berättade att jag brukar skita i att plocka upp där ingen går eller så.
Men mitt motto är:
Bättre att låta det ligga och gödsla jorden istället för att plocka upp och smutsa ner miljön med mera plast 
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
om eran hund är riktigt riktigt lös i magen så det knappt går att få in i påse.. hur gör ni då? ;) tex om det råka hamna på vägen/trotoaren

#48 Då tar man upp så mycket det går. Så har man gjort vad man har kunnat!
48 det har hänt att jag inte får upp löst bajs 2 dagar hade jag så emd ena hunden. Jag gjorde som så att jag tog upp så mycket jag kunde det gick ofta åt 3 påsar för att ta upp så mycket jag kunde, sen la jag gärna något över det lilla som vart kvar. Gräs,jord,grus fanns inget att ta fick det vara o man hoppas på att de såg bajsfläcken o inte gick på den.
Måste bara berätta om ett litet "elakt" bus som jag och min kompis gjorde en gång när vi var ute med hennes hund. Det var en man som var och badade i sjön, och hade ställt sin cykel där vi gick förbi (inte i nåt cykelställ, bara sådär i skogen), Smilla - tjejens hund- hade preis bajsat och vi hade plockat upp bajset, men när vi såg cykeln, satte vi bajspåsen på sadeln. Vi skrattade och sprang sedan däifrån, så att ingen skulle sett att det var vi
Ni tycker säkert det var ganska elakt gjort, men vi tänkte vi skulle skoja lite med mannen. Fast jag tror inte han tyckte det var så roligt…:(
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
jag bor på landet och har bara en granne som varken bryrs sig elr går där jag /hundarna går så dom lider inte med att jag skiter i att ta upp skiten.men om jag går i stan så plockar antingen jag eller mamma upp det! that`s it det är väldigt otrevligt att inte plocka upp det om man bor med grannar det är ju faktiskt vårt ansvar inte våra medmänniskr ansvar att plocka hundbajs!
#51 haha hihi lite elakt

Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*