Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1742 ggr
Delvoriah
0

Apportera pinnar

Vill gärna ha lite tips på hur jag kan lära min hund att apportera pinnar… Gärna klicker :)

Kastar jag en pinne springer han glatt efter den och tar den i munnen. Ropar jag på honom så kommer han, fast då släpper han pinnen… Släpp kan han ganska bra - det är snarare så att han släpper för lätt… Vill gärna lära in apport, men vill lära in det på rätt sätt, så att jag inte behöver lära om vid ett senare tillfälle så att säga :)

Någon som har något bra tips att ge mig?

http://brisingasmycket.se

Mischa
0

Börja i andra änden dvs själva hållandet.

Jag hade själv väldiga problem med att träna in apportering med apportbock i lydnads 1:an av anledningen att jycken tyckte apporten var så obehaglig.

Började med att klicka för allt som innebar apporten, dvs att hunden tittade på den till att hunden nuddar vid den till att hunden slickar/greppar den etc.

Och när hunden väl börjat greppa kan man sikta på att förlänga tiden i munnen och avsluta med loss innan hunden självmant släpper.

Man kan även locka genom att kanske fästa ett snöre och dra på backen för att få hundens intresse till att greppa.

Och jag ökade även intresset för apporten genom att greja med apporten och gärna "spela lite allan" och visa hur fantastiskt spännande jag tyckte apporten var innan jag la undan den igen.

Nu är väl pinnar kanske inte det ultimata att försöka få hunden intresserad av, vill du träna upp hunden att apportera åt dig är det väl bättre att du fixar en specifik leksak eller apportbock/dummie att låta hunden hämta till dig?

≧◔◡◔≦

Delvoriah
0

Fast saken är ju att pinnar är något av det roligaste han vet, så jag tänkte att det ändå kan fungera med pinnar. Han tar dem (både självmant och när jag kastar) och han springer iväg med dem (alternativt tuggar på dem). Han kan även springa emot mig (när jag inte ropar), men springer då förbi mig.

Problemet är snarare att han för snabbt självmant släpper pinnen, samt att få honom att bära pinnen till mig och inte bara springa runt med den. Ropar jag till honom, så släpper han som sagt apporten istället…

Intresset för pinnen är med andra ord inga problem.

AnneN
0

Kanske fungerar det om du börjar med att ha han i koppel och bara kasta pinnen på koppellängdsavstånd, då han sedan kommer mot dig med pinnen och lämnar den i hand/vid dina fötter så får han beröm och belöning, öka sedan avståndet lite i taget, sätt på han en långlina/spårlina tills han utan problem kommer frivilligt och lämnar pinnen/apporten på det sätt du önskar, sedan kan du börja igen med hunden okopplad med kort avstånd och öka allt eftersom han klarar det.

Är så jag tränat all inkallning både med och utan apport/leksak på min hund och det har fungerat utmärkt för oss.

PS använd inte kopplet/linan för att styra in hunden mot dig eller korrigera utan bara som ett säkerhetssnöre som gör att han inte kan springa så långt ifrån dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill du träna in apport för att senare använda vid tävlingslydnad, eller är det bara för skojs skull?

Handlar det om tävlingslydnad så får inte hunden tugga på apporten, så är det dit du siktar så bör du skaffa en apportbock och träna med så att det blir rätt från början

Lycka till :)

Delvoriah
0

Det där med kopplet ska jag testa, tack :)

Kanske bör fundera över apportblock ändå… Just nu tycker jag att det är kul att träna för skojs skull, men jag har haft tankar på både lydnad och agility, så det kan eventuellt bli det i framtiden.

Tack för era goda tips :)