Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6760 ggr
Exxozzie
0

Ras-nojja!

Nej, nu är jag helt lost i denna ras-soppa! Obestämd

Jag skrev för några dagar sedan om ett inlägg som handlade om dobermann-rasen (tack för tipsen av alla som svarade!). Nu börjar jag komma på att jag kanske inte ska ha en sån.

Jag behöver en ras som passar mig men hur väljer man? Jag hoppas att få bra tips från er genom mina kriterier nedan:

1. Det ska vara en "hund" inte mops, papillon, dyl. Helst en korthårig lite större hund. Jag kommer aldrig börja frisera en hund.

2. Den ska vara kul. Jag älskar att leka med hundar. Busa, brottas, kasta boll, leka jaga, kurragömma o dragkamp!

3. Jag vill träna agility eller sån där "polis-träning" typ hunden får jaga ifatt brottslingar. Jag kommer nog inte gå in för det jätte-seriöst, mest för att ha kul o hunden får en "uppgift".

4. Jag kommer aldrig att jaga varken själv eller med hund. Men gillar att träna spåra-upp-en-godisbit.

5. Den ska vara smart och lättlärd. Jag vill i slutändan ha en harmonisk och lydig hund.

Om någon vet vad detta är för hund så hjälp mig! Jag vet inte i vilken ände jag ska börja leta!

[plex]
0

Labbe. Att jaga brottslingar är inte en sport, då syftar du på skydd eller IPO antar jag? Och för att en sådan hund ska bli "bra" så krävs väldigt mycket, tror inte riktigt det är vad du letar efter.

Chilli10
0

Jag tänker rottweiler. Men vad gäller agility kanske de är lite stora. Amstaff eller den engelska staffen kanske?

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förutom kriteriet korthårig och lite större (beror på vart man drar gränsen!) tycker jag att en sheltie skulle kunna passa dig. En lydig, lättlärd hund som är med på allt du ber den om och som definitivt blir vad man gör den till. Görs sig bra i agility och andra snabba sporter men gör sig även mycket bra i lydnad, spår etc. Har mycket go och gillar att jobba (med kropp och själ) men kan också ta det lugn och vara en soffpotatist. Trots att den är långhårig så är det ingen direkt friseringshund på något sätt och pälsen är mer lättskött att vad många tror.

[rightPAW]
0

Tänker direkt på labrador.

Exxozzie
0

#1: Ja, skydd var det. Jag läste om det och blev helt fast! Det verkar jättekul! Jag visste inte att det fanns sådant förrän jag såg det. Är inte en lab mer för vattensport och apport?

#3: Oj! Har inte haft en enda tanke på en sån! Har alltid tyckt att de är lite… "fluffiga". Är de tuffare än vad de ser ut? Jag har ändå haft dobermann, dalmatiner, rhodesian ridgeback och pinscher på skallen…

Exxozzie
0

Mer förslag! Glad

[rightPAW]
0

#5 En Labbe är en riktig allroundhund

[plex]
0

Det du ska tänka på är att det är inte bara att "köra" skydd. Du måste skaffa dig ordentligt med kunskap om sporten och en grupp som du kan träna med, vilket inte är jätte lätt. Men klart du kan "prova" på sporten, det kan alla raser göra. Träna bitövningar osv, men om jag vore du skulle jag skaffa en ras som stämmer in på vad du vill att hunden ska ha för mentalitet samt aktivitetsnivå istället.

Exxozzie
0

#7 Om du säger det så. Hur är det med ärftliga sjukdomar på dem? Har hört att de har mycket caser (eller var det golden?) och höftproblem.

Exxozzie
0

#8: Okej. Jag kan tänka mig att mycket lydnadsövningar ingår och så och jag förstår att det är en hund med högt aktiveringsbehov som gäller i en sådan sport (vanligtvis).

Det är svårt för mig att veta hur mycket aktivitet hunden ska ha. Dels för att alla hundägare har samma ras till olika saker. Typ golden: lydnad och jakt och hos en annan går den bara på långa promenader och ligger i soffan, ta hand om barnen. Vad är mycket och vad är lite?

Mentaliteten har jag också svårt att få uppfattning om eftersom alla tycker att deras raser är "jättebra familjehundar" och "envisa" "gör allt för mat" "hittar på egna äventyr" och är "busiga".

Har en dansk/svensk gårdshund i släkten: För liten, för mycket jakt och inte så "tuff" som jag vill ha. Jätterolig hund i övrigt!

fayefaye
0

Bläddra i en hundrasbok och läs på om dom du fastnar för :)

Exxozzie
0

#11: Vet du någon bra bok som inte bara beskriver eteriör? Jag har en hemma men den är knappast till någon hjälp för jag struntar i hur sort huvudet ska vara eller hur mycket den ska väga. Tungan ute

Jag vill veta hur hunden är och vad den kräver av mig. Min mamma har någon bok från 70-talet. Ganska bra men bilderna är målade och en del hundar ser helkonstiga ut. Skrikandes

Maja2
0

Du kan ju kolla många hundraser och läsa om dem på nätet åxå, Googla på "hundraser" så finns det många sidor att välja mellan.

Exxozzie
0

Jag har kollat nätet men de som skriver om sina hundar är bara positiva och som sagt säger alla i princip likadant om sin ras. Sedan skulle jag vilja ha lite mer nackdelar på raserna så man vet om man tycker det är något problem eller ej.

Nikkis
0

Hahah måste vara en helt fantastisk hund om den kan ta hand om barn/en… ;-) *asg*

Ang skyddsträningen så tycker jag att du kan stryka det från din lista, du verkar inte helt införstådd i vad det krävs av både förare och hund samt vilket jobb det innebär. Både för en själv men också figuranten som ska ställa upp och utbilda din hund.
Att träna skydd för "skojs skull" kräks jag på att få höra, vaddå skojs skull?
Nej, vissa grenar ska förbli orörda av de som inte kan eller vet bättre. Du verkar inte heller ha viljan att hålla på med en såpass krävande sysselsättning….

Hur som helst, ang rastips, jag kände bara att Korthårig Collie kanske vore ngt för dig.

Maja2
0

#14 jag menade mer sidor som beskriver raser, raser från A till Ö. Mycket jobb att sen klicka vidare till rasklubb etc och läsa standard mm, men det jobbet tycker jag att man kan utföra innan man bestämmer sig för vilken ras man vill ha. Många raser kan du ju säkert stryka direkt.

Kolla först vilken grupptillhörighet som skulle passa, tex sällskapshund, sen kollar du in raserna som ligger i den gruppen. Läs, kontakta uppfödare och ägare av just de raserna du är intresserad av. Ta reda på så mycket som möjligt :)

zoolatri
0

Gå till biblioteket och låna hem lite rasböcker! Gammalt hederligt sätt att göra första sållningen:) Sedan kan man använda nätet och fördjupa sig i de raser man tycker verkar intressanta.

Exxozzie
0

Hmm.. Jo jag har alltid varit mycket för brukshundarna men är lite rädd för att de ska vara lite väl tuffa. jag vill verkligen inte stå där en dag och upptäcka att jag valde helt fel ras eller, ännu värre, att jag inte kan tillgodose hundens behov.

jag har börjat kolla på "A till Ö"-sidor men det står ganska kort om rasernas temperament och så… Har bakgrunden mycket med att göra hur hundarna är idag? Är det bra att gå på deras bakgrunder mycket?

Carrui
0

Labrador. Passar in jättebra på din beskrivning. Min labbe är helt underbar. En jättefin ras! Glad

[Driva]
0

Boxer?

Större hund, korthårig, passar till det mesta… Oerhört glad hund :D

Exxozzie
0

#20: Haha, jag får alltid boxer på såna "vilken hund passar dig?"-tester. Kanske ska kolla upp en boxer i alla fall.

amandadada
0

border collie? fast dom är ju oftast långhåriga :p

Chalin3
0

Det första jag tänkte på när jag läste din beskrivning var Boxer.

Den stämde in på allt du beskrev…

Men den kräver ganska så mycket, men är det vad man vill ha är det inget problem.

Har just nu en valp på strax över 5 månader och han är inte alltid den lättaste att "hantera" Känns som att ska jag börja skriva en massa blir det bara snurrigt och krängligt. Vill du veta något speciellt får du fråga =)

Exxozzie
0

#22 Inte border collie. Jag tycker att det är en sån ras som måste på på landet och jag själv har inga planer på att bo så. En villa utanför stan är där jag vill vara. Jag tror att en border collie blir nervös i "min" miljö. En jättetrevlig hund annars. =)

Exxozzie
0

#23 Jag undrar om de har lätt att lära sig och är lätta att uppfostra? Är de lätta att motivera? Jag har säkert helt fel uppfattning om dem eftersom jag bara har sett boxrar vars ägare inte alls har koll på dem.

#15 Hehe, jag såg det översta du skrev nu (läste lite dåligt). Jag menade inte att de satt barnvakt utan att de har funktionen sällskapshund i en barnfamilj. Typ barnen leker med den och det är vad den är till för. Ja, hade det funnits en barnvaktshund kanske jag hade skaffat barn inom en snar framtid hihi!

[rightPAW]
0

#24 Aussie kanske? Påminner om BCn men lugnare mentalt. Har en Aussietik nu och hon är den finaste och snällaste hund jag träffat. Helt perfekt på alla plan.

Kitten86
0

# 5
Det är skillnader mellan sheltie och sheltie. Det finns två typer av shelties, en brittisk och en amerikans variant. Den brittiska är mest representerad både på utställning och överlag. Den amerikanska är lite annorlunda både mentalt och till utseende och skulle passa dig bra.

Jag har en amerikansk, typ, sheltie och han har mycket go och egen motor. Mycket arbetsvilja och ganska tuff i sitt temperament, inte vek som vissa kan vara. Inte allt för fluffiga och pälsen tovar sig inte direkt så man behöver inte borsta så ofta som många tror.

Annars skulle aussie kunna passa. Liknande som sheltien fast i större modell.

Chalin3
0

De är fruktansvärt lätt motiverade, en "typisk" boxer är beredd på vad som helst när som helst. Skulle jag väcka SImba mitt inatten för att jag bollar skulle han var med på det.

En mycket ntelligent ras, (fast det är många raser)

Lätta att upfostra? Ja du, vi är mitt uppe i det och ibland blir det jobbigt. Fast att uoofostra en valp är inte gjort i en handvändning.

Boxern behöver en tydlig och stark ledare, annars tar den själv lätt över.

För att vara helt ärlig så är det nog ingen bra första hund, om man inte är väldigt hundvan, just för att den är som den är.

Det är ju inte för inte som det finns väldigt mycket hundar till omplacering, som är i "tonårs åldern". Dom är jobbiga… men det måste man vara beredd på.

Bara fråga på om det är ngt mer.

Nikkis
0

Varför rek alla så energiska och krävande raser för? Endera så får ni läsa på om raserna ni tipsar och/eller läsa TS krav en gång till.

TS: Har du sett mitt förslag om korthårig Collie?

Chalin3
0

Det känns som att alla andras rekommendationer alltid är fel och dina rätt.

Och jag vet vad jag rekommenderade och ja, jag har läst TS krav…

Men jag kan bara svara för mig själv varför jag gav det förslagt….

Därför att på varenda punkt hon hade listat ovan så stämde det överens. Jag påstår inte alls på något sätt  att boxern skulle vara den enda "dugliga" ras. Men den stämde in på precis ALLT!

Och som hon skriver "Jag vill i slutändan ha en harmonisk och lydig hund." Och med en bra uppfostrade boxer är det precis vad du får!

Däremot försöker jag inte få det till att låta som att boxern är bäst och allting blir sååå bra. Den kräver verkligen sitt, och det måste man vara införstådd i. Men det står inte att den inte får vara menatlt "stark".

Och många av de raserna som har de sakerna hon söker är också krävande raser. Observera jag skriver inte att alla är det, men många.

Anser inte att något av frslag skulle vara dålig förslag, de passar in på hennes beskrivning….

[rightPAW]
0

#29 TS vill ha en lättlärd och smart hund, träna agility och skydd. Då är både Aussien och Boxern perfekt.

All kunskap kan man inte läsa sig till.

[plex]
0

men vadå träna skydd…snälla……………………

Nikkis
0

Du anser att boxern matchade perfeeeekt på de typ 4 punkterna TS hade, men resten då?
Boxern är väl liiiite mer än så?
Det jag läser av TS är att hän är ute efter en aktivare sällskapshund.

De raser alla har rekommenderat är krävande och energiska/högtempererade Bruksraser för tusan gubbar! Däriligger skillnanden!

TS punkter skulle väl stämma in på Schäfer också (en äcklig exteriöravlad sådan), men betyder det då att man bör rekommendera den?

Hahaha… Träna skydd? När hän beskriver det som polisträning där hunden får jaga ifatt brottslingar… Bortsett från att typ 98% av Sveriges polishundar endast utför spår och uppletande när de är i tjänst. Sällan de "jagar ifatt brottslingar" som man kanske får se på Animal Planet.

Och leka skydds är inget en lekman ens bör ge sig in på. Endera är manseriöst itnresserad av denna sport inför tävling (el tjänst) eller så ger man sig in på en annan gren för aktiveringens skull.

[plex]
0

skaffa en malle. passar in på alla punkter!

Chalin3
0

Som jag sa. JA boxern passade in på allt det TS skrivit. Precis allt. Men jag påstod inte heller att boxer var det enda alternativ som fanns. Därför påpekade även att den är en krävande ras.

Men som nu ganska tydligt framgår av #33 (andra halvan av inlägget)

Så verkar detta mest övergått till att håna och göra sig lustig över TS , man får inte vara intresserad innan man bestämt sig för att sats på elit nivå….och därmed lämnar jag diskussionen.

Men jag blir ärligt irriterad över att du anser dig vara den enda som kan ge råd, och vara begåvad nog för att göra detta….

ahlbergaren
0

Jag tänker också att en aktivare sällskapshund (rasgrupp 9) skulle passa bäst!

Lycka till med rasvalet. Det är svårt, men man måste vara kritisk och ärlig mot sig själv och inte välja en hundras som kräver mer än vad man kan ge en lång tid framöver..) 

:)

Nikkis
0

Hahaha whaaat? Ja det är nog bäst att du lämnar denna diskussion eftersom du uppenbarligen inte verkar förstå min poäng i det hela.

Håna och göra mig lustig, tro mig  vara den enda rätta att tipsa…? 

// Redigerat av Hera. Åter igen ändra din attityd! 

SaraC
0

Här är en person som frågar efter hjälp att välja rätt ras, varför då inte koncentrera sig på att styra in personen på rätt väg och just hjälpa denne att hitta en passande ras istället för att göra sig lustig över/dumförklara personen och andra i tråden?

Kom ihåg att detta är ett forum där vi varmt välkomnar såväl de färskaste nybörjarna som de mest erfarna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Förmodar att du syftade på mig, jag undrar verkligen hur ni läser mina inlägg, som Fan läser Bibeln eller?

Vid det här laget borde typ de allra flesta här inne som hängt med ett tag förstå hur jag formluerar mina inlägg utan att för den sakens skull sitta och dumma mig! *Suuuuuck!!!!*

Jag fick ingen respons gällande mitt rastips OCH dessutom undrade över hur vissa tänker när de tipsar om raser som i mina ögon inte lämpar sig.
Men visst, är det så ni vill ha det så fine. Detta förklarar då också varför så många av våra bruksraser inte håller måttet om de helt plötsligt ska nöja sig/framavals för att nöja med simpel sällskapshundsaktivering….

Exxozzie
0

Oj… vad tjaffs det blev Tungan ute Hm..

Jag är medveten om att boxer, schäfer, rottweiler är mer krävande osv.

Jag har själv inte sagt hur mycket energi det ska ligga i hunden jag vill ha eftersom jag fortfarande är tveksam över detta. Jag har jättelänge velat ha en dobermann och vet vad det innebär men jag trodde att vid den här tiden så skulle jag bo själv och ha ett "eget" liv. Nu har jag en sambo som jag tror inte alls har sådana förväntningar på en hund som jag har.

Båda är helt säkra och överens om de kriterier som jag satte upp.

Jag visste inte att skydd fanns förrän några dagar sedan och det lät intressant. Det är klart att jag kommer att läsa mer om det och kanske följa med på en sådan träning någon gång för att se om det är något för mig. Jag kan ju inte gå in 100% för skydd för att sedan upptäcka att det inte alls var något för mig - det blir ju inte kul för hunden heller. Därför skrev jag agillity också så att folk skulle förstå att jag inte ville gå in med hela min själ för skydd men jag vill prova det. (Jag skrev jaga tjuv; jag menade bita tag i armen med en kudde på. Hade jag skrivit spår hade jag bara fått jakthund-tips)

Exxozzie
0

Okej. Nu ska jag svara på inläggen här…

#27 Jaha, det visste jag inte ens. =) Jag tycker nog att den är lite liten men ska absolut kola upp den.

#28 Okej. Jag har väll haft lite otur och sett "fel" hundar helt enkelt. Jag blev absolut mer intresserad av en boxer nu i alla fall.

#29 Ja, jag har sett collie-tipset. Jag har träffat collieer men tycker att de är lite för mycket soff-potatis i dem. Jag ska absolut kolla upp collie.

#34 Vad är det för ras? Heter den malle?

#36 Ja, det är skitsvårt Tungan ute. Speciellt när min sambo och jag är ganska olika. Jag har nog problemet att jag är lite för kritisk mot mig själv. Tack för stödet.

Till alla: Jag har läst alla inlägg och tagit till mig alla tips. Jag har varit jätteglad över att jag har fått många olika raser så att jag inte blir så inskränkt på en spec. grupp (som jag troligtvis har varit tills jag träffade min sambo). Jag ska ge alla tipsen en chans för att se om de är något för mig. En del raser måste jag läsa mer om och en del känner jag att de är antingen eventuellt en kandidat medan andra kan jag välja bort direkt.

Nikkis
0

Korthårig Collie är inte som långhåret, långhåret finns det tyvärr ingen hopp om alls numer anser jag, iaf som brukshund. =/
Mentaliten hos långhåret är väldigt tveksamt.

Men jag känner personligen till flertalet med korthår som är riktigt trevliga allroundhundar. För det är vad dom är - en mångsidig ras som är med på det mesta som erbjuds men kan också chilla om det krävs.
Tycker helt klart att du ska kika närmare på rasen, men val av uppfödare är ju också viktigt givetvis. =)

Helenaaa
0

#41 Malle är Malinois Flört Eller belgisk vallhund

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Exxozzie
0

#42 Jag har suttit ikväll nu och kollat in korthåret. Jag kan ju inte säga att de är särskillt snygga men de verkar som bra hundar! Förhoppningsvis kommer min sambo att klara av en sådan hund. Det verkar som en bra mjuk-start för oss. Vi kanske sakffar en tuffing senare. Någonstans läste jag att den korthåriga är väldigt livlig och att den blir nervös bland folk? Sant eller falskt?

#43 Hehe okej, då vet jag. Jag är inte jätte haj på alla smeknamn på raserna här. Tungan ute Den var väldigt lik en schäfer. Hade jag sett en sån hade jag faktiskt trott att det var en schäfer/korsning. Jag skulle gärna vilja veta mer om den. Vad är det för typ av hund?

[rightPAW]
0

#44 Brukshund, påminner om Schäfern men skarpare.

Exxozzie
0

#45 okej. Är det mycket vallhund i den?

[rightPAW]
0

#46 Det är ju en vallhund, men hur mycket vallningsinstinkt den har i sig varierar säkert från individ till individ. men den är ju absolut inte som en Border Collie.
Mallen är mer som en Schäfer, det är en vallhund men som numera används till bruks. Dem jag känner har aldrig visat något intresse utav att valla och är nöjda och glada brukshundar som gör bra ifrån sig i dem olika momenten.

Nikkis
0

Jag tror att Plex var ironisk när h*n rekomenderade Mallen, det är en extremt högtempererad hund. Inte ens jag som är aktiv tränings och tävlingsmänniska som har 2 schäfrar vill ha ngt med en malle att göra, haha. ;-)

KH Collie kanske inte är väääääärldens snyggaste ras nej, men de är inte fula heller. Jag anser inte heller att utseendet är direkt avgörande. Rasen uppfyller verkligen kriterierna du/din sambo har gällande pälsvård och aktivering osv.

Nervöst bland folk… Det finns det säkert inom vissa linjer, precis som med alla raser så gäller det ju att hitta en bra uppfödare/linjer som fungerar väl/efter det tycke och smak man har.
De kh Colliesarna jag mött har alla varit(är) väldigt trevliga och stabila individer som tycker om folk, väldigt mkt.
En enda individ (som Jag mött) har dock varit lite gällig vid passitivitet i form av -"Men maatteeeee, låt miiig få göra ngt kul nuuu ocksååå dåååå, maatteee dåå *puppyeyes*"

[rightPAW]
0

Alltså ärligt talat, Plex. Kan du inte vara seriös och ge seriösa tips så varför deltar du ens i tråden?

Har du inget bättre för dig än att vara ironisk när en person faktiskt ber om hjälp? Väx upp.

fettmedkevlar
0

TS..

En KH Collie kanske inte är så dumt? Nej dom är inte så snygga, men den erfarenhet jag har dom är att dom är snäppet bättre än långhåriga collies.

Man måste ju börja någonstans med en ras, och visst kommer man säkert göra misstag ett par gånger. Men det är sådant man lär sig.

Jag själv har två schäfrar och tre alaskan huskys, och visst har jag tittat på malle men inser att trots att jag är aktiv inom dom flesta grenar så skulle jag aldrig orka tillfredsställa en malle.

Det du kan göra är ju att ta kontakt med uppfödare som har den ras du har tittat på och fråga dom om sådant du undrar över. Kanske kan du få göra ett hembesök och se hur olika individer beter sig.

Du har inte funderat på reisenschauzer?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Kitten86
0

Lite kul att du påstår att alla rekomenderar mycket krävande raser som är mer brukshundar. Såg du ens vad jag rekomenderade fö ras? Och sen när, i så fall, räknas en sheltie som brukshund och högt krävande?! Även om de gillar att jobba och gör sig utmärkt som agility/ rallylydnads/ trickhundar så kan de likväl ta det lungt utan att riva huset och döda något inomhus!

# 41
Lycka till med ditt framtida val av hund!! Det är sannerligen inte lätt att navigera sig igenom djungeln av hundraser som finns. Men du kommer särkert att hitta den hund och ras som passar bäst in i just ditt liv och din livssituation…

Jag har gett mitt förslag till dig, och jag tycker det börja likna lite pajkastning och "mina råd är bättre, lyssna inte på dem andra!" så jag lämnar nu tråden!

Nikkis
0

Heheh ja det var ju knappast riktat till ditt rastips eftersom sheltie inte tillhör bruksraserna. Sedan är det upp till TS om hän pallar med den pälsvård en sheltie kräver eftersom hän inte ville ha ngn pälsvård… ;-)

fayefaye
0

De använder väl ofta korthåriga malinois som polishundar vad jag har förstått. Kan tänka mig att de har högt aktiveringsbehov då.

Exxozzie
0

#47 Okej. Jag har som sagt aldrig tänkt på den rasen.

#48 Jobbigt att hon gör så. Hur ska jag kunna förstår det? Skäms

Nej, de långhåriga är jag faktiskt inte intresserade av överhuvudtaget. Jag har heller inte fått så bra intryck av dem. Jag mailade faktiskt en uppfödare av korthår igår och frågade lite mer om rasen och så. Hon hade haft dobermann innan så jag tänkte att de var rätt att fråga.

#50 Som sagt, jag mailade en uppfödre igår om KH. Ja, jag tror också att jag kanske inte kommer hitta min drömhund direkt men vill göra misstaget mindre stort. Glad

Ja, jag har kollat in reisenschauzer och hade en idé om att skaffa en sån innan jag köper en dobermann. Jag hade en kanin som vuxit upp med såna så hon var liksom en reisen hon också. Haha. Jag vet inte varför jag har lagt rasen åt sidan riktigt. De är väldigt trevliga och glada hundar.

#51 Okej. Tack för tipsen och allt i alla fall! Skrattande

Exxozzie
0

#53 Ja, jag fick också det intrycket. Tyckte det var lite konstigt.

fayefaye
0

Men riesenschnauzer är en trimras väl? Tänkte om du ville ha så lite pälsvård som möjligt :)

Exxozzie
0

#56 Men växer inte deras hår bara på vissa ställen? Typ Ansiktet och magen + ben? Jag ville helst inte ha en hund jag måste trimma, men om det är en bra hund för mig så kan jag nog leva med det. Tungan ute

fettmedkevlar
0

#57 Javisst behövs den trimmas, men definitivt inte lika mycket som t.ex en westie skulle behövas. Det är ju inte så att man en gång i veckan måste rycka pälsen, utan vad jag hört så är det väl var 6:vecka eller något sådant. Och det är ju något man kan lära sig själv.

Egentligen, om riesen hade varit en ras för dig… Väljer du bort den då för att pälsen måste trimmas? Det är faktiskt inte mycket jobb att trimma en hund av den rasen.

[rightPAW]
0

Riesenschnauzer är en skarp ras det med. Dem är inte som en dvärgschnauzer i större format.

Exxozzie
0

# 58 Nej, som sagt, om jag tycker att den passar in på allt annat/är bättre än de andra raserna jag funderar på så kommer jag inte välja bort den pga pälsen. Det vore lite dumt kanske. Tungan ute

#59 Nej, de mindre är ju mer en sällskapshund än vad de större är.

JJUDITH
0

Håller med om riesenschnauzer! Kräver dock mycket aktivitet och motion, men om du vet att du har tid att ge hunden detta så tycker jag att du absolut ska kolla vidare och snacka mer med uppfödare osv. :) Kanske träffa några hundar…? Annars verkar en labbe vara en väldigt bra ras för dig ja, speciellt om du inte haft hund innan (?). Lycka till!

JJUDITH
0

Håller med om riesenschnauzer! Kräver dock mycket aktivitet och motion, men om du vet att du har tid att ge hunden detta så tycker jag att du absolut ska kolla vidare och snacka mer med uppfödare osv. :) Kanske träffa några hundar…? Annars verkar en labbe vara en väldigt bra ras för dig ja, speciellt om du inte haft hund innan (?). Lycka till!

Alexandra-S
0

Jag tror att en korthårig collie skulle passa. En sheltie också, om man bortser från pälsvård. 
Och jag tycker att korthåriga collisar är dundersöta!! Skrattande

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

fettmedkevlar
0

Men oavsett om man skaffar sig en korthårig, strävhårig, lånhårig eller ras som måste trimmas så är det pälsvård hur man än gör.

En korthårig hund för mig är betydligt MYCKET värre än vad en långhårig är.

Exxozzie
0

#61 Ja, jag får ta och kolla upp riesen mer helt enkelt.

#63 Ja, jag fick en helt annan (positiv) bild av dem när jag läste och kontaktade uppfödaren. De är söta. Jag tycker om öron på alla djur och de har ganska stora öron vilket är ett plus i kanten. Skrattande

#64 Jo, men vissa raser, kan jag tänka mig, har mycket mer svårhanterlig päls än andra. Det ser inte så svårt ut att fixa en riesen-päls vad mot det måste vara med en pekingese eller am cocker.

[rightPAW]
0

TS, korthåriga hundar är hopplösa gällande pälsen. Den fastnar överallt och man får gnugga och gnugga och tillslut plocka varje strå för hand när det sitter i lakan, kläder och mattor. Hade en amstaffmix förut och hans päls sitter fortfarande i mina kläder osv. Aussien jag har nu fäller inte ens. Nån gång kan jag hitta några strån och det är bara att dammsuga upp. Raser så som labbe behöver inte ens trimmas, om man inte vill.

Exxozzie
0

Okej, jag känner mig nöjd med alla era tips nu. Tack för all hjälp!! Skrattande

För de som fortfarande är intresserade, ser mina tankar ut så här:

1. KH collie

Verkar som en kul ras med lagom energi. Lagom storlek. Tror att det är en ras som jag defenitivt klarar av och som min sambo kan lära sig av. Jag har tidigare varit helt emot collie, så det är jättekul att ni har fått mig att ändra mig helt och hållet. Har som sagt tagit kontakt med en uppfödare för att få veta mer.

2. riesenschnauzer och labrador

Ska kolla upp raserna lite mer. Tycker att båsa raserna är supertrevliga hundar. Tycker om att båda är lättlärda. Måste kolla upp energinivån på riesenschnauzern lite mer. Ska ta kontakt med uppfödare så fort jag hittar någon bra.

3. boxer

Ställer mig lite tveksam men ska defenitivt ge boxern en chans. Väldigt fin kropp måste jag säga. Tungan ute

Jag ska kolla upp de andra raserna mer också då jag inte har stekoll på dem riktigt än. Dessa 4 är bara de som jag har fastnat för lite mer just nu.

Även om det inte blir exakt någon av dessa raser vet jag nu ungefär vilka raser jag ska titta efter. Stort tack till er alla! Jättebra och många tips. Mycket lärorikt också!

Exxozzie
0

#66 Ja, jag vet. Vi satt hundvakt väldigt ofta till en dansk/svensk gårdshund. Men o andra sidan dammar det inte lika mycket av en sån som med en långhårig. Det blir mer hårigt men de långhåriga raserna har så tunnt hår som flyger omkring och lägger sig i hörnen. =/

Mer värt med korthårig

Alexandra-S
0

Gällande pälsen så är det ju olika. Korthåriga fäller verkligen jättemycket, samtidigt som andra långhåriga som tex colliepälsen inte fäller någonting (Iallafall inte våran förra  lh collie). Det beror ju på, men jag förstod det som att det är att klippa/borsta hunden du vill ifrån?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

rebz
0

Har inte läst hela tråden. Men den första hund jag kom att tänka på var en Malinois då du vill träna bl.a skydd. Min brors ex-flickvän är securitas vakt och har en Malinois. Hon har kört skydd och tävlat i det med honom och han är superduktig! Hon har även tävlat i weightpull med honom.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Nikkis
0

Vad roligt att läsa att du ändrat uppfattning om kh collie, tror absolut att det kan vara ngt för er! :D

Ang boxern, glöm inte att det är en Väldigt sjuk ras tyvärr.
De har problem med hud, hjärta, cancer, ögon osv osv. Det är lite som -"är det inte det ena så är det de andra"
Om det är så att ni skulle fastna för boxern så måste ni överväga om det är värt risken och leta då efter en riktigt bra uppfödare, vilket är mkt svårt.
Min goda kompis 3 åriga boxertik togs bort nu i torsdags pga hjärtfel, hunden fick dessutom kennelhosta och då var det kört. Väldigt sorgligt och onödigt och inte alls kul för någon. =(

Någon skrev om korthårig päls, det är ju skillnad på korthår och korthår. Korthår á la t ex boxer är en pina ja. Korthår á la kh collie, labbe och dyl är enklast av dem alla. Då fäller hunden normalt sett sin underulla ca 2ggr/år och det fastnar inte alls på samma sett som kortkorthårigt. ;-)

Ang risesens pälsvård, man kan ju raka hunden iställer för att rycka och trimma, visserligen förstör det lite av pälsen och dess kvalité. För dessa pälsar är väldigt tåliga om de sköts om på rätt sett, men att raka fungerar också.
Dock är ju det rätt snuskigt med skägget tycker Jag. Det är blött och kan väldigt lätt lukta illa, allt fastnar i det osv. ^^

Nikkis
0

Du vet väl om att Malle är en ritkgit extrem ras som inte lämpar sig till alla?
Finns liksom fler raser som kan köras i skyddet förutom mallen. ;-)

[Driva]
0

Jag såg på brukshundsklubben på deras tavlor att det var flera små hundar som tävlade i skydd. Bla dvärg schnauzrar.

rebz
0

#72 Ja det vet jag! Jag sa bara den första hundrasen jag kom att tänka på med tanke på det där med skydd och "polisträning". Sen kan ju inte vi avgöra om hon skulle klara av en sådan ras eller ej. Det är ju upp till ts att läsa om rasen och avgöra själv.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[Driva]
0

#74 det var absolut inget riktat mot vad du skrev. Mer till TS att man inte behöver ha en malle eller rottis för att kunna tävla i skydd :)

rebz
0

#75 Jag skrev det inte till dig utan till kommentaren innan dig ;)

Nikkis
0

Jasså? Vad tufft.. Och märkligt, vilken klubb var det?
Tänkte eftersom det bara är bruksraser som SBK har avelsansvar för som får tävla i skyddet. Flört

[Driva]
0

#77 SBK göteborg.

De har någon typ poängtavla där man skriver upp vad man tävlar i typ och då var det små raser som hade det för kryssat. Har för mig det var skydd, eller finns det någon liknande gren? Vet att jag reagerade att det var så små hundar som hade tävlat i den grenen :)

Nikkis
0

Oki, ja jag har ingen aning om vad det kunnat vara men det är endast bruksraser som får tävla officiellt i skyddet. =)

Exxozzie
0

# 70 Jag tror att det inte är någon hund för mig faktiskt. Men tack ändå! =)

# 71 Jo, jag kunde tänka mig att boxern hade mycket sjukdomar. Jag läste någon tidning och där stod det om massor med såndana raser. Har inte brukshundar över lag mer sjukdomar än andra? De ställs antagligen ut mer eftersom de flesta är väldigt vackra. Man borde kanske kolla in de raser som inte ställs ut så mycket eller de "yngre" raserna.

# 79 Jag har också för mig att jag sett andra hundraser tävla skydd på någon hemsida men jag kommer inte ihåg var. Sen tror jag inte att det var någon större tävling heller.

[Driva]
0

#79 hmmm skumt, får kolla upp det nästa gång jag kommer till klubben :)

Nikkis
0

Nej, bruksraserna har inte mer sjukdomar än andra. Allt handlar om avel och linjer. En seriös uppfödning av bruksraser går ut på att få fram friska och hälsosamma hundar med de egenskaper rasen bör ha för att kunna bli en bra och hållbar brukshund.
Till skillnad från sk exteriöravel där man i första hand avlar på "snygga hundar" och sätter andra viktiga aspekter åt sidan, såsom hälsan.

Det är därför så många raser är uppdelade t ex sk räkschäfrar och bruksschäfrar, fetlabbar och jakt labbar, fetto rottisar och bruksrottisar, show asussie och bruks aussie, show cocker och jakt coker, show golden och jakt golden osv osv osv.

Som sagt, oavsett ras man väljer så är uppfödare A och O.

Exxozzie
0

#82 Men det är så himla svårt att hitta en uppfödare som inte ställer ut (i första hand), utan avlar på det hunden är till för. =/

Jag har bara hittat uppfödare som föder upp utställningshundar (förutom schäfer och riesen till bruks). Sen tycker jag att alla skriver att de vill ha mentalt friska hundar i första hand men varenda kort de har på sina hundar är från utsällningar. Skrikandes

Jag har inga planer på att ställa ut min hund så jag vill fämst ha en normal hund oavsett om den är utan ridge eller har eller en vit fläck på fel ställe.

Nikkis
0

Men vilken ras har du bestämt dig för att titta närmare på då?
För jag har lite vänner som har kh colliesar, kan göra med dom om vilka uppfödare de kan rekommendera. =)

Exxozzie
0

#84 Jag har suttit förfullt i några dagar och bara kollat hundraser. Jag har tittat väldigt mycket på KH collie, så jag vill gärna ha tips på uppfödare! =)

Jag får intrycket av att de är lättskrämda och/eller osäkra. Jag är ganska van med hundar som är mer rättfram och som "tar för sig" lite mer.

Vi satt hundvakt förra månaden åt en border collie blandning. Hon gick på helspänn lite då och då när vi var ute (vet ej om det berodde på rasen, individen eller ägaren). I alla fall tyckte jag inte om det alls och har hellre en hund som tar sig vatten över huvudet.

Jag har lånat hem (eller min sambo kom hem med en bunt till min stora förtjusning) böcker. Jag har fastnat för mastiffarna (de är tuffa, jag vet). De verkar lugna och ha ett bra temperament för min del. Överlag tycker jag om vakthundar, det går ju inte att komma ifrån. Har kollat sennenraserna också. Nackdelen är att de är stora och "tunga".

Pinscher har jag också varit inne på ett tag.

Min sambo vill ha alla hundar som ser ut som björnar, typ lapphund, samojed. Troligtvis för att de är fluffiga. Haha. Sheliten tycker han också om.

[IsabelleA]
0

Sitter och småflinar lite åt att någon tyckte TS skulle fundera på Border Collie Tungan ute Som dessutom inte passar in det minsta i vad TS söker i en hund.

Förövrigt tycker jag att Nikkis gav ett extremt bra förslag, KH Collie verkar passa dig väldigt bra Exxozzie!

Exxozzie
0

#86 Nej, jag tycker nog lite som du där; BC:n kommer inte alls passa mig. Jag har träffat en del och de är jättesnälla men det är verkligen inte min typ av hund.

Jag har läst massor om KH collie! =)

Det jag tycker är så bra med dem är att de kan göra i princip allt. De är inte dåliga/bra på något speciellt. Jag tror att det dessutom är nyttigt för mig eftersom jag vill/kommer prova ganska många aktiviteter. Den är inte för skarp, vilket jag måste tänka på extra mycket nu när jag inte bor ensam.

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#87 Du gör ett klokt val att välja bort Border Collien, då jag anser att dessa kräver extremt mycket för att må bra och bli bra hundar.

Vad spännande att du nu hittat en ras som du tror passar dig! Jag har bott med en KH Collie i 1,5 år. Jag går på en naturbruksskola där jag bor med min hund på internat. Jag har även tränat denna hund lite i agility och ägaren till hunden har med hunden på hundträningslektioner tre timmar i veckan där dom provat på det mesta såsom spår, uppletande, rallylydnad, freestyle, lydnad, agility osv! Listan kan göras lång!
Wilma som hunden heter tycker jag är otroligt lugn och snäll inomhus och när det väl gäller är hon med på allt! Jag vet även att hon brukar följa med familjen upp till fjällen och fjällvandra osv.
Så, jag tror att en KH Collie skulle passa dig utmärkt! Jag råder dig till att träffa några uppfödare och hundar och se hur hundarna är som individer. Det kan vara bra att "kladda" lite på rasen innan man ger sig in på att skaffa en Glad

[IsabelleA]
0

Slänger in en till bild på Wilma. Jag tycker faktiskt inte att rasen är så ful. Det är faktiskt en hundras jag skulle kunna köpa för bara utseendets skull, tycker dem är otroligt vackra!
Jag skickar med länken till Svenska Collie klubben (SCK) http://www.svenskacollieklubben.se/

Exxozzie
0

#88 Absolut! Och som jag skrev i ett inlägg, vill de nog bo på landet med stora ytor medan jag själv är mer en stadsmänniska (som tycker om naturen).

Wilma ser ut som en fin hund. De har så stora öron och jag älskar öron! =D

Hur mycket motion kräver en collie? Jag har tänkt att jag kommer motionera min hund 2,5 - 3,5 timmar per dag. Sammanlagt, utöver aktiviteter, alltså.

Exxozzie
0

#89 De ser ut att ha så litet huvud bara. Jag har aldrig sett en KH i verkligeten och jag antar att de är finare då, som med alla raser.

[rightPAW]
0

KH Collie är en mycket vacker ras. Förstår inte att folk faktiskt tycker dem är fula. Ett framtidsalternativ, absolut.

[IsabelleA]
0

#90 Mja, det är nog inte stora ytor och landet som har sin mening i hur en Border Collie bör ha det. Min kille får bo i ett student rum som är 12 kvm de timmar jag går i skolan. Jag anser att inne och hemma bör (SKA!) hunden ta det lugnt och vila och behöver då inte så mycket plats att vila på. Man bör däremot inte strida mot lagen och binda upp hunden innomhus eller sätta hunden i bur. Men däremot ser jag inget fel i att begränsa utrymmet till ett rum.
Huvudsaken är det man gör EFTER skolan / jobbet med hunden. Hur mycket motion och aktivitet man utövar. Och där ser jag helst att ett vallningspass klämms in.

Nog om det! Jag har inte så jääättteee stor erfarenhet av Collien utan har bara bott granne med en långhårig samt bott i samma hus med en korthårig men jag tror att rasen är rätt anpassningsbar. Dom ska väl få något att göra under dagen, lite mental stimulans och prommenader. Jag tror ärligt talat att 2,5 - 3,5 timmar räcker! (Måste erkänna att inte ens jag tränar och aktiverar min hund så mycket varje dag! kanske blir varannan dag som vi är ute och gör något i 3 timmar, annars blir det 1 timme träning samanlagt +  diverse prommenader).

Annars tycker jag att du ska ringa runt till lite kenlar och ställa lite frågor och höra dig för hur rasen är! Det är nästan det nyttigaste man kan göra i din situation.

Exxozzie
0

# 92  Jag tror att man (eller jag) har sett för många långhåriga, typ Lassie på TV och sen blev man jättekär i den. Jag gick jämt och tjatade om en lassie-hund när jag var liten.

Sen helt plötsligt får man se en korthårig variant och då blir det jättekonstigt. Det blir lite som pälslösa djur: de är jätteäckliga bara för att de inte har någon päls (det är ovant) fast vi människor inte heller har någon päls.

[IsabelleA]
0

#91 - Så litet huvud har dom inte, men Wilma väger lite mer än vad hon borde göra. Så hon har lite extra hull, därav ser kroppen stor ut i förhållande till huvudet.

Exxozzie
0

#95 Kanske inte, jag menade inte just hennes huvud om du tog det så, jag menade alla. Det kan nog vara pälsen på halsen också.

[IsabelleA]
0

#96 Jaha, okey. Det har jag faktiskt inte tänkt på! Flört

Exxozzie
0

Jag tänkte gå på någon utställning men jag har aldrig satt en fot på en sådan. Är det bara att dyka upp eller måste man anmäla sig? Kostar det något?

Går det att gå på andra tävlingar också förresten? Typ agility eller lydnad.

[IsabelleA]
0

#98 Mycket bra initiativ av dig! Det är oftast bara att dyka upp på en utställning eller tävling!
Kolla på rasklubben, där brukar det stå information om närliggande utställningar och ras event!

Exxozzie
0

#100 Ja, det var en i kristinehamn om ett tag. Ska kolla upp om jag har möjlighet att komma dit.

Jag har för mig att det finns utställningar som inte är ras-specifika. Har jag rätt? I så fall ska jag kolla upp en sådan också. =)

[IsabelleA]
0

Japp, det har du rätt i. Dock har jag aldrig ställt ut eller förstått mig på utställning så jag är inte så kunnig inom detta område!

Hoppas någon utställningsvetande dyker upp här inom kort :)

LinaK
0

#98 Ibland kostar inträdet till utställningar. runt en femtiolapp kanske. Men det är bara gå dit och betala in sig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[rightPAW]
0

#100 Jag ska ställa ut för första gången nu i Juni, så jag är väldigt ovetande, haha. Men det är som du säger, det finns utställningar där alla raser får ställa ut :)

Exxozzie
0

#101/102/103 Ah, vad bra. =) Jag ska gå på en blandad utställning också, så att man kan jämföra raserna.

Sen undrar jag om det är stor skillnad på tikar och hanar (förutom storlek och andra uppenbara saker)? Kräver en hanhund mer motion?

Jag är mest sugen på en hanhund men det spelar inte jättestor roll egentligen. Men eftersom jag vill ha en större hund och jag själv är en rätt så liten tjej, så måste jag ha kontroll när jag är ute med hunden. Kommer en hanhund bli jobbig vid möten med löpande tikar?

Jag läste i en (amerikansk) bok om sexuell frustration, är det vanligt? Hur vanligt är det med kastrerade hundar?

thilda-
0

Låt mig få presentera CA DE BOU! :)

Det finns inte så många av dom här i sverige.. Ca 20 - 30 st och här har du en bild på en av de..

Ca De Bou är en Mastiff som kommer ifrån Mallorka.. Dom är väldigt tuffa, skarpa och humöret precis som en spanjor… Kräver knappt någon pälsvård förutom när det är fällnings dags.
Dom är väääldigt lättlärda men samtidigt väldigt envisa de har ett hjärta av guld och gör verkligen allt för en.

vill du veta mer om rasen så kan du skicka ett PM till mig

[rightPAW]
0

#105 TS var inte ute efter en ras som är väldigt tuff och skarp, läste du öht hennes första inlägg?

thilda-
0

#106. Om du skrollar till inlägg #85 - " Jag har lånat hem (eller min sambo kom hem med en bunt till min stora förtjusning) böcker. Jag har fastnat för mastiffarna (de är tuffa, jag vet). De verkar lugna och ha ett bra temperament för min del. Överlag tycker jag om vakthundar, det går ju inte att komma ifrån. Har kollat sennenraserna också. Nackdelen är att de är stora och "tunga". "    Cool
En Ca de bou är lugn.. Dom tar väldigt gärna en lååång tupplur i soffan (nu pratar jag om flerar timmar).. men när dom kommer ut och då är det full aktivitet.. och sen så är dom Gårds och vakthund

Ännu en bild på rasen Ca de bou.. De är min som är fawn färgad

Exxozzie
0

De ser lite ut som en kamphund.

Inlägget om mastiff var mer vad jag tyckte och hade för tankar, inte vad jag funderade på att skaffa. Kanske blev lite fel… En mastiff skulle vara bra om den var lite smidigare och inte lika skarp. "Min" hund måste vara lite mer av en familjehund - typ som sennenhundarna men de är ju fortfarande lite buffliga ändå.

Exxozzie
0

Det kanske blir lite förvirrande här…

Jag skriver ofta det som jag har i huvudet här och jag antar att det blir lite svårt att veta om det bara är en tanke eller om det är något som jag verkligen tycker. Men jag måste ju göra så, så att ni därute vet vad jag är ute efter och sen ge mig bra tips genom att utgå från de här inläggen. Glad

Exxozzie
0

#105 btw, varför är en Ca de bou bättre än en vanligare mastiff? På vilket sätt skiljer de sig åt, menar jag?

thilda-
0

Nu känner jag inga "vanliga" mastiffer…

Men en Ca de bou är ingen kamphund. När rasen höll på att dö ut så tog dom in Bulldogg för att avla upp så dom skulle få tillbaka rasen vilket som dom har lyckats med väldigt bra! Idag finns det 2olika sorters Ca de bou.. 1 som är lite mer "sportig" så som min är.. och den andra är lite mer som en bulldogg form (?) eller vad man ska kalla det.
De är väldigt snälla och trofasta när man vinner deras hjärtan.
Dom släpper aldrig en ur sikte.. Söker hela tiden efter ögonkontakt och kollar vart man håller hus…

Sen så är dom otroligt lättlärda.. Men samtidigt väldigt envis så det gäller att stå på sig och hålla sig fast vid vad man har bestämt ;)
Sen så är dom väldigt modiga och tuffa.. iallfall min.. det är inte mycket som skrämmer honom.. Nog så kan han haja till men han flyr aldrig fältet.. Han gör allt vad jag ber om.. :) fast han kan bli lite små tjurig ibland :D

Och sen så behöver dom inte överdrivet med hjärngympa.. För min räcker det gott o väl 1 gång i veckan och resten av dagarna vill han ialla fall kunna få springa och rusa av sig i skogen eller på en fotbolls plan :)

busbozo
0

Jag har en kh collie hane på 3 år, tror absolut att rasen skulle kunna passa dig fint. Det är en fin allroundhund som ställer upp på det mesta man vill göra. Rasen hade senast framgångar på agility-SM 2009 där en kh collie kom 4:a. Jag har inte tävlat så mycket med min collie ännu men vi har hunnit att få ett förstapris i lydnadsklass III och är uppflyttad till lägre rapport och det har gått relativt fort och smärtfritt, han är glad och ställer upp på allt.

Har du några frågor om rasen så ska jag absolut försöka svara på dom!

Du kan se filmer på våran träning: http://www.youtube.com/user/Stinakaj

[rightPAW]
0

#111 Du skriver som om du känner alla Ca de bous som finns. Allt är individuellt och sen känns det lite konstigt att du skriver att han gör allt du ber om, men ändå kan du inte gå med honom utan stryphalsband?

thilda-
0

#113.. känner till ½ av de ;)

För det första så är det så att han inte trivs med vanliga.. och det är bara att respektera………………….

[rightPAW]
0

#114 Hälften av alla? Wow, du måste resa en del.

thilda-
0

Äh lägg ner nu.. det finns bara 2 kennlar i hela sverige och min kommer ifrån en av de. det finns ca 20 ca de bou i sverige och i kullen som akillez kommer från var det 7 st och jag har konakt med ALLA som köpte valp där ifrån och jag har även träffat de. + känner jag dom från andra kenneln.

och ja jag tycker om och resa så det gör jag när tillfälle finnes.. NÖJD?

[rightPAW]
0

Det är ingen svensk ras, lilla du. Bara för att det bara finns två kennlar i Sverige betyder inte det att det är dem enda som finns. Finns nog en hel drös med Kennlar runt om i vätlden, därför kan du inte känna hälften av alla individer som finns.

thilda-
0

Men snälla nån.. tror du jag mena världen eller?????? lägg ner

[rightPAW]
0

Du kan inte komma och säga att du känner hälften av alla individer om du inte gör det.

Sorry för trådkapning TS!

thilda-
0

Skärp dig! jag menar fan inte världen.. Vart får du det ifrån? Jag känner till ½ av hundarna HÄR I S.V.E.R.I.G.E.

Exxozzie
0

#112 Aha, vad kul! =)

Filmen var jättekul att titta på. Haha. Schäfern verkade inte fatta någonting. Hålet såg ju väldigt viktigt ut i slutet också. =P
Det verkar i alla fall som en rolig hund du har, och glad framför allt. Det gillar jag! Tyst

[rightPAW]
0

#112 Jättefin kille har du, pigg och glad! Vilken kennel kommer han ifrån?

Exxozzie
0

Bra fråga rightPAW, jag vill också veta! =)

Hur mycket motion behöver en KH collie?

[rightPAW]
0

#123 Det är ju väldigt individuellt och promenerar du 5 timmar om dagen så vänjer och anpassar den sig till det, promenerar du 3 eller 4 så är det samma sak där. Hundar är ju väldigt anpassningsbara :)

Nikkis
0

Men OMG!!!! Ca de bou är inte ens erkänd av FCI, så sluta rekommendera en blandras som inte ens uppfyller hälften av de önskemål och krav TS önskar.

TS: Busbozo är till mkt god hjälp om du vill veta med om KH Collie, det är tack vare henne och hennes härliga hund (som jag känner privat) som jag fått upp ett gott öga för KH Collies. ^^

busbozo
0

#122 Han är från kennel Vilda-meduza.
Andra uppfödare jag skulle rekomendera är b.la Gemdales och Merciless, så släng ett öga på deras sidor.

Exxozzie
0

# 124 Okej. Kan en hund få för mycket motion? - Som vuxen alltså.

# 126 Okej. Jag har kollat in deras sidor tidigare. Jag ska lägga dem på minnet. Jag kontaktade en uppfödare för ett tag sedan, karidahls kennel, tror jag den hette. Vet du något om dem?

[dynamitella]
0

Nu har jag inte skrivit, utan bara observerat.. men HALLÅ vad starka åsikter du har! Du får det att låta som att alla här i forumet är dumma i huvudet, och att bara du har rätt och vet allt.

No offence, men nu känner jag verkligen inte för att ge något tips till ts. alls. Känner inte för att bli nerhackas om köttfärs för att jag är nöjd med en speciell ras.

Ps. Det spelar ingen roll om rasen är erkänd eller icke, bara den passar henne. Nästan alla hundar går att forma till vad man vill ha dem till, det handlar bara om hur mycket jobb man vill lägga. Självklart hjälper ju en specifik ras, men det är ju inte helr käpp-rent-åt-helvete som du får det att låta som, om ts. inte väljer en kh collie.

(TS: Åk ut till diverse uppfödare du tycker är intressanta. Träffa deras hundar och smaka lite på deras temperament och sätt. Det gjorde vi när vi skaffade hund, och hittade två underbara vovvar, som trots allas varningar var perfekta för oss. De vart blandraser båda två, och jag anser verkligen inte att en blandras är en dålig sak).

thilda-
0

#125 HA! Det är den visst det och min ÄR REGGAD I SKK! där fick du så du fes! Kan ta bild på stamtavlan om du vill se!

thilda-
0

http://www.skk.se/hundraser/perro-dogo-mallorquinca-de-bou/

Varsegod och läs! här har du en rasstandard hos SKK!

thilda-
0

Rasen ligger under Svenska Bergs och Herdehundsklubben (SBHK) och är godkänd av FCI och Svenska Kennelklubben. Perro Dogo Mallorquin / Ca de Bou tillhör rasgrupp 2, Molosser och har FCI nummer 249.

thilda-
0

och söker du på hunddatan hos SKK så kan du skriva Red Basta Ruben,,, så finner du min hund!

Nikkis
0

Sedan när blev sk starka åsikter ngt dåligt? Får jag inte ha dem eller?
Hur folk tolkar mina inlägg är upp till de själva…

Slipp i att rekommendera då, inte mitt problem. =)

Thilda, herregud vad du krystar och har dig då, lugn! *asg*
Får ändå inte upp din länk, men det är min bärbara som det är knas på.

Nikkis
0

Glömde, om du tror på fullaste allvar att alla hundar går att forma till det man själv vill så bör du verkligen tänka om, och gärna säga exakt vad det är som ska formas?

Alla hundar är individer med sina medfödda egenskaper, detta är inget att bara ta och forma om till vad man själv vill.
Är man ute efter något sånt så hänvisar jag till en hobbyaffär som säljer modellera.
Där kan man forma en hund helt efter eget önskemål. Men i verkligheten fungerar det tyvärr inte riktigt så, men det var en fin tanke! =)

thilda-
0

japp.. Jag bara bevisar att denna ras är ingen blandras och den är godkänd av FCI
Det kommer även att finnas Ca de bou på utställningen i Askersund den 13 - 14 Augusti om du vill se dom live ;)

Nikkis
0

Oki, my bad.

Hehe näe, kommer inte åka på en utställning för att titta på hundar, bor i Sthlm och väljer att lägga den tiden på mina egna hundar eller ngt annat skoj!!! =)

Helenaaa
0

gud, alla kan ta fel, chill out!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Exxozzie
1

Jag skapade inte den här tråden för att veta vems hund som är reggad i skk eller något annat som inte har med min fråga att göra.

Om man nu måste hävda sig kan man skicka ett pm istället.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.