Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4107 ggr
Chilli10
0

Sterilisera eller inte?

Hejsan Glad

Har funderingar på att sterilisera min tik.
Chilli är ju en "blandras" så kommer ändå inte att ta några valpar på henne, skulle ju dock vara mysigt :P Men har inte heller de möjligheterna + att jag skulle vara så orolig för att hitta bra hem till alla valpar med tanke på rasen (amstaff). Men främst för att hon ju inte har ngn stamtavla.
Hon har löpt 1a gången och är fortfarande skendräktig =/ Visar dock ingen aggresivitet eller sånt alls, bara lite trött. 
Så slipper man ju löpet, skendräktigheten.. mm. Även med tanke på risken för juvertumörer samt livmoderinflammation hos äldre tikar.
Vet någon hur pass vanligt det är med livmoderinflamation samt juvertumörer? Har läst att  risken för juvertumörer minskar ju tidigare man steriliserar, men inte hur vanligt det är..

Sen är det ju det negativa med steriliseringen, övervikt och inkontinens.. Det sistnämnda skulle dock inte vara så vanligt enligt vet. Och övervikt går ju alltid att kontrollera.

Har kollat med vet och det skulle kosta ca 5000 kr att sterilisera henne.

Vad tycker du om sterlisering, bra eller dåligt? Erfarenheter?

Sterlilisera eller inte sterilisera. Det är frågan!

Ixectrona
0

Man steriliserar inte hundar. Vid sterilisering kapar man äggledare eller sädesledare, så alla hormoner finns kvar, djuret kan bara inte föröka sig.
Vid kastrering tar man bort testiklar eller livmoder och äggstockar, så då försvinner ju könshormonerna, och såklart risken för sjukdomar som kan sätta sig i testiklar eller livmoder.

Och ja, risken för ljuvertumörer ska minska med upp till 95% om man kastrerar tiken innan löpet, men sedan vet jag inte hur stor hjälp det är.

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Jo tack jag vet att det inte heter sterilisera iom att man just kastrerar. I dagligt tal brukar de flesta dock säga det angående tikar eller honkatter.
Jag fick allt det där förklarar för mig klockrent av min vet :)
Och det var heller inte det jag frågade om, men tack ändå.

Zebben
0

En av nackdelarna kan vara ökag aggressivitet hos tiken inom familjen. Men här beror det väldigt mycket på hur tiken är som individ.

zantana
0

3# VA?????

har aldrig hört och har haft 6 kastrerade tikar tro därimot tvärrt om mindre aggresiv til pga att det inte spökar hormer hela tiden.
Kastrerar alla mina tikar när dom e färdig avlade så att säga desstu tidigare desstu bättre ;)

Har aldrig haft några problem med mina efter kastration och den äldsta jag har som e kastrerad e 14 år och slank och fin ;)

Chilli10
0

#3 Okej, har aldrig hört liknande.. Har du haft en tik som blivit det alltså?

#4 Okej, vad härligt att höra :) Inga problem med kisseriet heller?

zantana
0

absolut inte dock säger dom att kisseriet akn vara om det e för många hormoner inblanded så det ända e att man ska kastrera mellan två löp dock har min en tik tagit det vid akut livmodersinflamtion och en som nästan börjat löpa och en gjorde det när han var dräktig med 3 v valpar i magen ( inga dumma komentarer om att kastrera och ta bort valpar tiken var 7 år och en valpköpare släppte ihopa mina hundar särade dom och sa inget till mig så ajg valde det bästa för min tik)

[Forest]
0

många ser väl mer fördelar med kastrera sin tik. Matgladare kan de bli o lättare att bli runda pga det men det kan man ju tänka på då isf.

Chilli10
0

#6 Okej, skönt att höra. Jo, veterinären sa det :) Så Chilli måste bli av med skendräktigheten först tydligen.

zippern
0

Jag tycker att om tiken blir skendräktig och blir hängig och mår dåligt utav det, så tycker jag att man borde sterilicera..

Hoppas det går bra! :)

Chilli10
0

#9 Ja skendräktig har hon ju blivit, och jag frågade vet om det var stor risk för att hon alltid kommer att bli det iom att hon blev det vid sitt första löp o vet sa att risken är stor. Lite hängig har hon varit, men svårt att gämföra också då vi bara haft henne i en vecka innan hon började löpa.

Det lutar åt sterilisering, måste bara skaka fram pengarna ;)

Michaela-N
0

#10 Varför inte kastrera? Dessutom så finns det inte så många som steriliserar hundar längre.

Chilli10
0

#11 Jo, som jag skrivit tidigare så är det alltså kastrera som vi pratar om, har bara skrivit sterilisera pga att man brukar säga det i samband med "hondjur" av olika slag. Jag ursäktar för förvirringen :)

Michaela-N
0

#12 Jaha, nä jag har inte läst alla inlägg så det var därför (:

Chilli10
0

#13 Förstod nästan det :)

Maddepadde
0

Jag kastrerade min tik på grund av anledningen att jag har en tävlingshund som ALDRIG skulle ha valpar. Hon hade inga superjobbiga löp, men det var ändå tillräckligt för att jag skulle se solklara fördelar med att kastrera henne. Att kastrera henne är faktiskt bland de bästa valen jag gjort när det kommer till hennes hälsa, hon mår SUPER! Har numera en hund som är jämn året runt, ingen risk för livmoderinflammation och helt klart minskad risk för juvertumörer. Behöver inte oroa mig för när löpen ska infalla och inte heller vilka hundar hon skulle råka umgås med under dessa tider.

Jag har helt klart bara bra erfarenheter av kastrering när det kommer till min egen hund, men sen är det ett stort och omfattande ingrepp med risker, det ska man inte glömma. Inkontinens är naturligtvis inte kul om man har sådan otur, men det går att medicinera.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Chilli10
0

#15 Hur gammal var hon när du kastrerade henne? Och hur mkt kostade det? :) Jo det är ju som du säger, mestadels fördelar. Det är väl egentligen risken för inkontinens och kostnad som får oss att tveka lite. Pengar skulle vi dock kunna skaka fram och om det skulle bli några problem med kissandet så går det ju förhoppningsvis att lösa.

Känns just nu som att vi kommer att välja att kastrera henne, måste bara invänta att skendräkten försvinner.

Maddepadde
0

Hmm… 3 år tror jag hon var och jag har för mig att jag hostade upp 4700 kr för kastreringen, 18 kg :)
Lycka till med beslutet, men jag ser helt klart många fördelar med kastrering, och kommer inte tveka att kastrera nästa hund om det skulle bli aktuellt!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Chilli10
0

#17 Okej :) Tack så mkt :)