Rumsrenhet
Går väldigt segt med min hund på 9 mån. Kissar fortfarande inne varje dag. Tagit uvi prov och frågat veterinär, men de hittar ingen orsak till kissandet.
Har med henne på jobbet som inte är stressigt för fem öre. Två lång turer innan jag började. Efter arbetat 5 timmar varav varit ute 5 gånger med lite kiss alla gångerna, så hade hon ändå lyckats kissa inne 2 gånger på de 5 timmarna. Har en hundkompis till henne att leka med och vi leker en hel del med boll, rep etc och lite träning på lydnad osv
Hon har inte varit rumsren en enda dag sedan jag skaffade henne som valp. på jobbet är det enkelt att rusa ut, varav det blir oftare utgång än hemma men inte lika långa turer. Mest en snabb promenad runt huset så hon hinner kissa 1-2gånger.
Hemma är det ut en kortis varje gång hon lekt, druckit sovit etc förutom vettiga promenader på 2-5 gånger om dagen. Minst 30 min per promenad upp mot 2-3 timmar.
Hon får james beloved till foder, oftast fri tillgång till vatten. Ibland har jag mätt upp eller tagit undan vattenskålen då hon druckit väldigt mycket till att sätta ned tassen för att skvätta ut det vatten som är kvar.
Börjar bli något drygt att hon aldrig blir rumsren och lite orolig på att något är fel med henne. Men hon visar inget utåt.
Några tips jag kan testa?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tik var rumsen hemma, men kisade flera gånger inne hemma hos mamma. Hon slutade upp med det när vi "kom på henne" när hon kissade och sa till henne. Efter det har det aldrig hänt igen.
Du kanske redan har testat med det, men försök hålla uppsikt över henne så att du upptäcker när hon kissar så att du kan säga till henne.
Om du redan testat detta så vet jag ej..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Är det så att hon hetsdricker? Låter lite som att hon dricker mycket? för mycket. Jag hade provat att ge henne vatten isf ha skålen framme hela tiden. Varför inte ge henne 1 gång i timen om du ändå har med dig henne på jobbet? och sen försök gå lite längre tidsmessigt rast för rasta henne?
Det spelar ingen roll. Oftast kan hon gå och kissa mitt framför ögonen på en. Man fyar och rusar direkt ut. Gör hon ute blir det beröm och ibland även godis.
Idag plockade hon en helt ny dörrmatta på jobbet och mitt på golvet. Både gångerna i samma rum som mig.
#3 Varken rumsren hemma eller på arbetet. Inte heller hos hundvakten var det så lyckat och hon var ute med sin valp och min lika mycket. Ändå var det min som är äldre som inte klarade hålla tätt.
Jo ibland är det lite hetsdrickande. När det var som värst så fick hon som sagt uppmätt vatten. Eller dricka så mycket hon ville innan vi skulle gå ut. Men det har minskat ned. Men inte kissandet inomhus.

Har hon löpt ännu?
Min tik blev rumsren först efter första löpet vid 10 månaders ålder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Okej, vad märkligt.. Men kanske är det som #2 är inne på att hon inte hinner kissa ordentligt när ni väl är ute. Har läst att många hundar inte tömmer blåsan ordentligt på en kiss utan att det kanske kräver 2-3. Sen är det ju inte så lätt att vänta ut att de ska kissa flera ggr alltid.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jo. löpte för lite mer än en månad sedan. Inte svullen längre.
kan det annars ha något med alla stora som små pölar inne?
#6 jo det kan ju vara en anledning också. Iaf när vi är på jobbet. Men det bör ju inte vara orsaken när man är hemma och tar de där lite längre turerna.
Men även på en timmes promenad så blir det sällan mycket kissande. Kanske 1-3ggr.
Pölar inne blir inte direkt efter man varit ute. Kan dröja mellan 20 min till upp mot en timme och man står med kopplet i hand och på väg ut när hon sätter sig.
5 bra att du tog upp löp. Kan oxå säga att vid löp är det inte helt omöjligt att de kissar inne med så tänk lite på det när hon nu löper.
TS det finns lite olika medel o knep oxå för ta bort kisslukten jag har kört med pissoff,ättika men det som jag tycker funka bäst är bikarbonat. Kanske är det så oxå att gammla kisset lukar toa för henne? Kanske ska du tänka lite på att hon behöver en trygg plats att rastas på ha ett vid jobbet o ett vid ditt hem. En trygg toa kan man säga :9

#7 Ja en del kan inte kontrollera blåsan förrän de är könsmogna = första löpet.
Då du säger att hon dricker mycket, har ni kollat blodsockret, lever/njurvärden hos veterinär för just överdrivet drickande + mycket kissande kan ibland tyda på diabetes, njur- eller lever problem, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 jobbar i samma kvarter som jag bor. Så kort turerna är alltid på samma ställen. Iof är hon ju van med snö, man får vänta ut henne lite numer. Gräset och allt där luktar mycket intressant
Appropå kisslukt så tycker jag att ytdesinfektionsmedel fungerar jätte bra. Jag har köpt DAX ytdesinfektionsmedel på apoteket (inte alla apotek har dem, kostar ca 30-40 kr för en liter.
Vi har gjort så att har han kissat inne så har vi torkat up kisset helt och sedan hällt ut lite av spriten och torkat med papper.
Eftersom det dödar bakterierna blir det aldrig någon lukt.
Kom bara ihåg inte använäda på textilier eftersom det blir blekta fläckar av det.