Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1506 ggr
[rightPAW]
0

Färskfoder, vettigt val?

Har länge funderat på att byta foder till min tik och färskfoder har jag väl aldrig riktigt funderat på, men såg en annan tråd om det och nu tänkte jag, varför inte?

Så, vilket färskfoder använder ni? Hur mycket dyrare är det?

Har en tik på ca 30-35 kg.

Tack på förhand!

[Aremea]
0

Jag använder fodax, och till mina två MYCKET aktiva arbetshundar går det åt foder för ungefär 15 kr/dag. Detta av den fodertyp med högst energiinnehåll, motsvarande finns inte att få tag på i torrfoderform. Köper så stora mängder att jag kommer ner i motsvarande återförsäljarpris.

Om jag skulle fodra med torrfoder skulle jag absolut inte komma under 2000:- /mån.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag ger nordic och det är billigare än jag skulle ge torrfodret orijen.

Vattnadal
0

Vi kör fodax, det billigaste färskfodret. Ju mer man beställer, desto bättre pris får man. Våra hundar som ska banta får 1% av kroppsvikten per dag (dvs vidar på 35 kg får 350 gram på en dag) medan de som bränner mer får 2%, (dvs 20 kg hund äter 400 gram om dagen) om de inte jobbar hårt för då ökar vi på efter prestation.

Har för mig att nästa fodaxleverans passerar Gävle 9 maj.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[rightPAW]
0

#3 Har kollat lite på Fodax. Läste nånstans att en hund på 30-35 kg skulle ha 1 kg färskfoder per dag. Men nu när jag läser hur du gör låter det mycket vettigare.

Funderar starkt på det, nackdelen är väl att det krävs en del plats i frysen.

lodjuret
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi ger Bravo färskfoder och det går bra. Man köper dom i en förpackning på ca 8st hamburgare. Vi har en lhasa apso, nakenhund m.m blandning och hon äter ca en halv hamburgare om dagen.

En sådan förpackning med 8 st kostar runt 30-35 kr. 

Våran hund har ätit det sen hon kom har aldrig haft några problem med magen eller annat.

Lycka till med matenGlad

[Aremea]
0

@# 4

Det är väldigt individuellt hur mycket de behöver äta. Jag ger som sagt av det med högst energiinnehåll (Fodax Plus), och min 17 mån hanhund på 22 kg får 1 kilo om dagen. Ger jag mindre än så så slutar han att sätta muskler. Inte kan han kallas fet heller, så här ser han ut i hullet:

http://i80.photobucket.com/albums/j192/Aremea/Hundarna/IMG_3829.jpg

Tiken på lite drygt 2 år väger 16.6 kg, och äter ca 500 gram.

Man får helt enkelt testa sig fram och öka/minska givan beroende på hur aktiva hundarna är.