Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1931 ggr
rebz
0

Inkallning med lös hund.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill ha lite tips om någon har några.
Grejen med Bino är den att om någon håller i honom och jag går iväg för att kalla in så börjar han gnälla efter mig redan när jag bara gått ett par meter och vill komma. Och när jag väl stannat och kallar in så kommer han som ett skott. Han ligger raklång längst med marken i full fart :P. Det spelar ingen roll hur långt jag gått, han kommer direkt. Tror det beror på att han är väldigt "mammig" av sig. På hundkurserna klarade han inkallningen utan problem och sprang enkelt förbi störningarna i form av leksaker och gosedjurshundar m.m.

MEN. När jag har Bino lös i skogen så kommer han inte direkt när jag ropar. Jag vet inte om det är för att det är så många intressanta dofter och spännande saker runtomkring så han tycker att jag inte är intressant för fem öre. Men i alla fall. Det gör att jag är osäker på att ha honom lös i skogen, för om det kommer rådjur eller liknande har jag ingen aning om om han kommer försöka springa efter.
Men då han är väldigt "mammig" och faktiskt vänder sig om då och då för att kolla vart jag är och ibland vänder och springer till mig (och får godis) och sedan springer iväg igen så säger typ pappa att det inte är någon fara, just för att han faktiskt håller sån koll på mig.

Har ni några tips för att få honom att komma när jag ropar på honom när han springer lös? Är era hundar likadana, som kommer direkt om någon håller hunden men kommer inte alltid när ni ropar och de springer lösa?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

pillan33
0

Min hund är exakt likadan..skulle faktiskt också behöva tips =P
Är din hund kastrerad?

rebz
0

#1 Sedär, på ett sätt kul att man inte är ensam :P.
Nej han är inte kastrerad och planerar inte att kastrera honom heller. Din då?

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Magdalenaa
0

Jag skulle ha gömt mig i skogen bakom ett träd, där jag kan se han och se hur han beter sig och vad han gör när jag är borta ;) Gjorde så med min för han var nosig efter allt i skogen. Han är väldigt mammig och han sprang runt och grät efter mig. Så hoppade fram efter ett tag och ropade hans namn efter de har allt gått bra. ´Har bara fått upprepa samma sak en gång till. Jag anser att hunden ska ha koll vars jag är och inte tvärt om. Så denna övning är bra det till det, tycker jag :D

ahlbergaren
0

Min hund skulle aldrig springa så långt ifrån mig att han ine ser mig. han vänder sig om ofta i skogen och väntar in mig. MEN skulle det flyga upp en fågel (han är besatt av fåglar…) så skulle han "springa efter", så jag tror inte att det är samma sak direkt. Det blir helt enkelt väldigt mycket roligare att springa ifatt/skälla på fågeln än att komma till mig. Annars kommer han ALLTID när jag ropar, men vi har som sagt lite träning kvar..

Har börjat skvallerträna honom lite och vant mig vid att alltid ligga steget före och hinna reagera innan han hinner sätta fart :)

Magdalenaa
0

#4, nej inte min heller om han inte får upp ett spår av en löptik eller någon extremt god lukt.

rebz
0

#3 Jo vi har kört lite "kurragömma" i skogen. När han inte tittar så har jag gömt mig och när han vänder sig om några sekunder senare, för att se så att jag är med, och inte ser mig så börjar han leta efter mig direkt.

#4 Ah, nej Bino springer aldrig så långt bort så att han inte ser mig.
Han springer en bit och sen stannar han för att se så att jag är med. Sen antingen så kommer han till mig eller så springer han en bit till innan han vänder sig om för att kolla om jag är med osv.

pillan33
0

#1 Sedär, på ett sätt kul att man inte är ensam :P.
Nej han är inte kastrerad och planerar inte att kastrera honom heller. Din då

#2 Hehe, ja precis!
Okej. Nej min är inte kastrerad än men det ska bli inom närmaste framtid.
Min hund är också som du och #4 beskrev. Springer helst inte för långt bort och kollar alltid att jag är med. Och det roliga är att om han har sprungit så pass långt bort att han inte kan se mig och jag vänder eller tar en annan väg/stig och han inte hittar mig på en gång så blir han väldigt orolig och gnäller och blir helt förtvivlad. För det mesta kommer han när jag kallar in han men ibland kan lukter osv vara mer intressant ;p

DwarfNome
0

Min hund lyssnar inte alls på mig i skogen. Jag brukar gå åt andra hållet när han inte kollar, eller gömmer jag mig bakom nåt. Då blir det fart på jycken minnsan! Tycker synd om han så jag brukar vissla lite så han inte är helt lost ;)

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

ylwalii
0

har också det problemet. Vår lilla sötnos är inte alls så söt när hon är lös. Hon drar iväg ibland och lyssnar kanske hälften av gångerna. Tyvärr sticker hon iväg för att hitta någon smaskig hundbajs som ägaren inte plockat upp. Igår senast stack hon. det gör mig så frustrerad på många nivåer men jag kan ju inte vara arg på henne när hon väl kommer tillbaka till mig till slut.

När vi gömmer oss är hon naturligtvis ivrig att hitta oss men långt ifrån desperat. kanske ska vi strunta i hunden mer, så hon får jobba för kontakt och sen belöna desto mer när det händer?

Jag ska iaf skaffa spårlina och träna på det sättet, för just nu litar jag inte på att min ettåriga tik ska komma när man ropar. Men träna måste man ju annars kommer de ju aldrig blir bättre på det.

pillan33
0

#7 oj såg att jag glömt ta bort det första som jag kopiera in för att komma ihåg vad jag skulle svara på =p

#8 Ja jag brukar ropa eller vissla på min vovve när han börjar gnälla så att han vet vart jag är =p

#9 usch inte kul med hundar som käkar skit! ;o

Kickilu
0

Jag går just en inkallningskurs med en av mina. Där har jag fått lära mig att som steg 1 befästa det ord man vill använda t ex hit eller kom genom att säga ordet och ge godis ca 10 ggr efter varandra med upprepningar.

När man vet att hunden förstår ordet så har vi börjat träna ordet när hunden är i koppel. Sedan i lina. Först tränar vi utan störning på känd plats. När hunden väl förstår vad den ska göra så växlar man platser.

När det är intressanta dofter som ex så ska man börja med att träna "hit" en bit ifrån doften/fläcken för att sedan jobba sig närmre den. Det är viktigt att inte ha för stora krav i början utan att se till att hunden lyckas.

Min kursledare är alltid noga med att vi ska varva belöning, godis som är väldigt gott och leken. Man vill ju att hunden ska komma den dagen man råkar  ha slut på godis i fickan. Leken finns ju alltid med och det är viktigt att vara omväxlande och det absolut roligaste hunden vet.

Låter kanske inte så svårt men det kräver en hel del träning. I varje fall tycker jag det. Man vill ju att hunden ska komma 10/10 och på en gång och inte efter en stund.

Lycka tillGlad

Beckibus
0

en av våra hundar är verkligen besatt av mig om min syster håller henne och jag springer över typ en åker och hon släpper ommer hon som ett skott behöver inte ens ropa!Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Eywa
1

Det finns massor av saker för att visa att man visst kan vara roligare än vovven tror när det finns så mycket annat i skogen. Jag brukar tappa ut lite godis bredvid stigen när hunden inte ser och sedan springa dit och börja smaska och "äta" (stoppa ner i fickan) och kanske lämnar jag några godisar till vovven, om h*n är snabb ;) Det får ju hunden att tänka att "oooh matte är så duktig på att hitta godisgömmor!"

Eller så slänger jag korvbitar bakom mig när vi går (i typ 50-100 meter) och sen så låtsas jag hitta "spåret" och visar min entusiasm över mitt fynd och så går vi spåret tillbaka tillsammans och hunden tycker att jag är värd att hålla koll på, är rolig och det stärker sammarbetet.