Långa promenader, när?
Hejsan,
Jag undrar n'r man kan börjar gå på långpromenader med sin valp, med långpromenader menar jag typ timme eller timmar?
Vissa säger att man absolut ska vänta med den typen av promenader tills hunden är ca året och innan dess flera men kortare promenader.
Jag har en Tibetansk Spaniel, dvs en ganska liten ras, men hon är så full av energi och hon älskar att springa ute, hon skullekunna gå / springa hur mycket som helst nästan. Jättebra såklart men vad är det bästa för hennes kropp? Jag menar hon v'xer ju fortfarande även om hon inte ska växa så mycket till men endå.
Så vad säger ni?
tack för svar.
//Linda
Runt året hade jag rekommenderat, även på små raser :)
Träna mentalt med henne också, så blir hon trött :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gick långpromenader på ca 2 h när min blandishane var 8 månader. Jag vet att det var lite för tidigt men han hade energi upp över skyarna och mental träning bet absolut inte på honom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har har alltid gått promenad med valp 5mån ungefär minns inte riktigt, så länge man går i valpenstakt och gör även drick/vila paus ser jag inga fel i promenad. med långpromenad menar jag ungefär 1 tim i hundenstakt.
Jag har en "valp", kanske mer unghund, på 7 månader, han hänger med på timmes promenaderna. Om han skulle vilja vila så får han det, men han hänger med i mitt tempo 
Du kan ju också bara gå ut och vara ute länge utan att promenera hela tiden, det brukar vi göra med vår valp. Har man valpen lös kan man ju promenera lite och sedan sätta sig någonstans, med fika eller så, så får valpen röra på sig så mycket det vill, eller ligga och vila bredvid en.

Ja jo så skulle man ju kunna göra,, om det inte vore så att hon sket i att lyssna.. Hon är något av en katt/hund och apa så hon har en bit kotte i öronen,
Det vi däremot gör är att ha henne i löplina när vi är ute så hon kan springa och röa sej relativt fritt.
Vi övar inkallning som attans men det går si sådär så vi måste öva det ännu mera innan jag vågar släppa henne helt lös. Hon är grymt envis.
//Linda
En tibbe ut i klospetsarna med andra ord, min lilla dam verkar ha fått karlssonsklister på nosen för den är klistrad till marken hela tiden på promenaderna. Envis till max….
Men tillbaka till din fråga, våra små fick börjar gå på längre promenad när de närmade sig 7-8 månader ungefär men på deras villkor. Nu är de 9 månader och går på en längre promenad i veckan i blandat tempo men märker jag att dom blir trötta så stannar vi eller går i långsammare tempo.
Mindre raser mognar snabbare än större vilket även betyder att deras kropp växer klart fortare. De som bara har större raser kanske tycker att det är alldeles för tidigt att gå långa promenader med en liten ras när den är 8 mån. Men det är ju för att deras stora hundar rekommenderas att inte gå så långa promenader när de är så unga eftersom deras skelett inte vuxit klart än.
Själv tycker jag att när en liten ras börjar närma sig ca 8 mån och man märker att den har mycket energi så kan man börja gå lite längre promenader. Det är individuellt vad hundar klarar av och man märker när sin hund börjar bli trött. Man behöver inte dra med sig den lilla hunden och gå i rask takt bara för att man är på promenad. Utan om hunden vill gå lite långsammare och lukta så går man i den takten. Det ska ju vara roligt att gå på promenad, gärna om man stannar efter halva vägen och busar eller tränar lite :).
Bino som snart är 10 mån gillar att gå i en snabbare takt så oftast när vi går längre så sätter jag på honom en sele och en spårlina som jag drar ut i önskad längd så kan han gå i sin takt och nosa.
Tänk på att om hunden får gå nosa mycket under promenaderna så blir den trött fortare då den använder nosen väldigt mycket.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

#7 jaa ibland funderar jag på om man skulle ändra rasen till en grytras,, eller myrslok.. :-)
allt är oxå betydligt mera spännande vad som händer bakom oss än framför. står som fastklistrad i backen mellan varven..
Samt när man ska gå ut, då måste man hämta henne för att hon har bestämt att hon vill sitta kvar där hon är. GRRRRRR inte alls irriterande.
Men hon är ju underbar men ack så envis…
MEn oki, för att återgå till ursprungsfrågan,, ca 8 månader då meo.
Tack för era svar..
//Linda

Tar man det i valpens tempo och inte som en rask motionspromenad så kan man gå en hel dag om man vill, blir valpen trött så kan man stanna och låta den vila eller lyfta upp i famnen och bära den en bit så den får vila.
Jag gick relativt långa promenader med Velvet redan då hon var ca 10 veckor, men då tog jag allt i hennes takt så en promenad som i vanliga fall skulle tagit 30 minuter för mig kunde ta upp till 2 timmar ibland och blev hon trött så stannade vi och vilade ca 15 minuter eller så bar jag henne tills hon inte var trött längre.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja det är ju skillnad på t.ex en sankt bernhard och en tibbe t.ex.
En sankt bernhard ska man absolut inte gå så långt med förrän dem är runt året annars kan man förstöra höfterna på dem även om föräldrarna har bra höfter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja hon är helt hopplös nu *suckar djuuuupt* men tur att hon är så go' =) Hur gammal är din lilla tös nu ?
Ja, visst, alla hundar kan man ju inte ha lösa överallt. Vi kan inte ha vår valp lös där det finns andra människor eller djur, då vill hon springa fram till alla. Minst ett par gånger i veckan åker vi istället antingen ut på landet eller till en hundrastgård, så att hon får vara lös. Men det är klart att alla har ju inte tillgång till sånt heller. Men det är väldigt bra med inhägnade områden om man vill träna inkallning. Då kan man låta hunden få frihet ett bra tag innan man börjar träna. Det är ju ofta det som är problemet med inkallning annars, att en hund som inte får frihet kommer heller inte låta sig fångas när den väl får det. Men jag förstår att det är olika mellan raser och individer också, vår hund är inte heller klistrad på oss utan tar gärna ganska vida cirklar runt oss.
#13 Bino är också sån. Han vill fram till alla som han ser, då han verkligen älskar allt och alla :P. Vi har ingen hundrastgård här där jag bor. Men för dom som inte heller har det så funkar ju inhängnad fotbollsplan. Själv brukar jag sätta på Bino sele och spårlina när vi tränar inkallning m.m. och gå till tex en fotbollsplan eller stort gräsområde. Funkar toppen.
--
Och det är viktigt att man tex. tar en promenad innan man börjar träna saker och ting så hunden får göra av med lite energi. Själv brukar jag alltid gå en promenad dit vi ska träna, så tränar vi en stund och leker och sen tar vi en promenad hem igen :).
Det roliga med inkallningen är att om jag har Bino lös i tex. skogen så kommer han inte direkt när jag ropar. Det är ju massa goda dofter och spännande saker som är mycket mer intressant antar jag. MEN, om någon håller honom och jag går iväg för att kalla in så börjar han gnälla efter mig bara jag gått 4-5 m och kommer som ett skott direkt när jag ropar, hur långt jag än gått.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

#12 min lilla blir 6 månader den 24-e april.
Din då?
//Linda
Ah då förstår jag, då är hon förmodligen inne i perioden "kan själv" den går över sen men å andra sidan så kommer de in i "dammsugar"perioden tydligen då mina föräldrars tikvalp också går och nosar väldigt mycket i perioder =)
Tiken är 9 månader och hanen blir 2 år den 27 juni.