Vilka regler för uppfödare?
Hej!
Jag har inga planer på att föda upp själv, eller liknande… bara några frågor gällande att vara registrerad i skk och ha en uppfödning.
Vet att kennel iFokus finns, men verkar inte vara så mycket aktivitet där, så jag ställer mina frågor här istället, i hopp om att nå ut till fler som kanske vet svaren.
Om man får en kull med valpar, gissar jag på att man själv måste skicka in info om det till skk, måste det göras inom en viss tid? Och när görs det i sådana fall? När hundarna blivit veterinärbesiktigade och chip-märkta?
Måste alla parningar vara registrerade på skk och finnas med på deras hemsida? Även alla tänkta parningar? Och är det något som allmänheten har rätt till och kan se på skk:s hemsida?
Man måste väl, som privatperson, kunna kolla upp om en viss uppfödare verkligen är skk-registrerad?
Har skk något ansvar gällande hur uppfödare sköter sig, om de följer de lagar och regler som skk satt upp (och djurlagar rent allmänt) och hur kollar de i sådana fall upp det? Eller är det bara länsstyrelsen som har den rätten, att göra inspektioner om en anmälan kommer in? För jag gissar på att det är enda gången en inspektion görs. Inga spontanbesök?
Hoppas någon har svar på mina frågor :)
Visste inte vilken grupp jag skulle sätta den i, så den hamnade i övrigt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vet inte, me njag kan tänka mig att man kan höra med sin hundsuppfödare om denna info även bra att ha en kunnig person som hjälper än med allt planera hane,parning,förlossning mm :)
#1 Jag har själv inga planer på att skaffa hund eller föda upp, kanske skulle ha nämnt det :) Av andra anledningar som jag undrar…
2 det läste jag men jag är som du nyfiken som tusan :) så jag brukar ställa mina frågot om lite avel till min uppfödare :) man får bra svar
#3 Jag har ingen uppfödare att kontakta om jag inte skulle skicka till någon random uppfödare jag hittar på internet, därför jag frågar här nämligen. Tänkte om någon hade svaren :) Jag äger ingen hund utan det här är bara saker jag funderat lite på..

Om du vill ha bra svar tycker jag att du ska ringa till SKK. Dom har svar på alla dina frågor.

Här kan du även läsa dig till ganska mycket! http://skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/

Om man får en kull med valpar, gissar jag på att man själv måste skicka in info om det till skk, måste det göras inom en viss tid? Och när görs det i sådana fall? När hundarna blivit veterinärbesiktigade och chip-märkta?
Om man får en kull med valpar efter renrasiga(registrerade) föräldrar som uppfyller de hälsokrav som krävs för att få registera avkomma efter avelsdjuret, så är detta något man själv gör, ja.
Om man vill ha en stamtavla till valparna alltså.
Du kontaktar då SKK och talar om att du vill registrera en kull, då skickar dom blanketter till dig och ger dig mer info osv.
Du ska också betala en viss summa för varje stamtavla osv.
Det är inom en viss tid som det ska vara inne, men är osäker, men innan valparna är flyttfrdiga vid 8 veckor. Chip och besiktning samt vaccination ska ju vara klirrat max 7 dagar innan valparna flyttar till nya hem.
Måste alla parningar vara registrerade på skk och finnas med på deras hemsida?
Måste och måste, det är upp till en själv hur man väljer att göra och hurpass seriös man är. SKK samlar ju in allt, men det är rasklubbarna som "marknadsför" s a s.
Även alla tänkta parningar?
Nej, detta är inget SKK gör, utan man får då vända sig till sin rasklubb för att förmedla en kommande parning. Dock är det inte heller ett måste och i vissa rasklubbar måste man vara medlem/uppfylla vissa krav som uppfödare(alt avelsdjuren) för att få göra 'reklam' för en kombination.
Och är det något som allmänheten har rätt till och kan se på skk:s hemsida?
Hur menar du då? Det som går att hitta på SKK finns ju där….
Man måste väl, som privatperson, kunna kolla upp om en viss uppfödare verkligen är skk-registrerad?
Ja absolut, det är bara att slå en pling till SKK och höra sig för. Eller om uppfödaren har ett kennelnamn så är det bara att söka på avelsdata.
Har skk något ansvar gällande hur uppfödare sköter sig, om de följer de lagar och regler som skk satt upp (och djurlagar rent allmänt) och hur kollar de i sådana fall upp det?
Ja det har dom, de uppfödare som inte följer dessa alt. bryter mot regler för ofta trots varningar eller dyl kan bli uteslutna.
Hur de kollar upp det, oftast om någon tipsar dem. De kan omöjligt ha koll på alla uppfödare vi har i landet. Så anar man ugglor i mossen eller vet att en uppfödare missköter sig ska man genast anmäla, både till SKK och länsstyrelsen.
Eller är det bara länsstyrelsen som har den rätten, att göra inspektioner om en anmälan kommer in?
Nu är jag inte helt 100 på denna fråga, men SKK måste med största sannolikhet sammarbeta med länsstyrelsen, men jag vet också att SKK tidigare hade egna inspektörer de kunde skicka iväg på "uppdrag".
För jag gissar på att det är enda gången en inspektion görs. Inga spontanbesök?
Hur menar du med spontanbesök? Att de helt random bara väljer ut en uppfödar eoch åker dit och checkarläget?
Det är ytterst tveksamt till att de gör. Jag tror nog att de väljer att lässa sådan resurs på de anmälningar de får in gällande specifika uppfödare.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

SKK har kennelkonsulenter som gör oanmälda besök till de som har kennelnamn. De jhar som målsättning att alla som är uppfödare ska få ett besök i alla fall. De hälsar alltså på kennlar även utan anmälningar, och fungerar mer som råd än "polis" till kennlarna. Fast fel påpekas, och allvarliga fel tas givetvios upp, så att uppfödare kan bli uteslutna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 och #8 Tack så jättemycket för svaren, ska läsa igenom lite bättre när mer tid finns.
Märker att jag måste läsa in mig lite mer på vad rasklubbarna gör :)
Ännu en gång, tack!