Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 10345 ggr
cillisw
4

Rått kött?

Hejsan, Hur är det igentligen med rått kött? Får hundar mask i magen av allt rått kött förutom nöt? Är det farligt att ge rått eller tillagat ben från fågel och gris? Jag har hört så mycket olika så jag blir helt förvirrad hihi! Så min fråga till er som verkligen kan det här, vad går bra att ge?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hahah :) ja du jag ger kycklig rå och även har de fått nån köttbit från fläsk med :) Jag ger rå kyckling dagligen nu, gör jag hamburgare får de rå nötfärs. Jag köper svenskkyckling o gärna ekologisk så de fått lite uteliv med köper en hel låda "klubbor" Jag har då itne fått mask på mina hundar…

cillisw
0

#1 Okej då kan det väl inte vara så farligt haha! :) Jag har vid några tillfällen givit honom lite rå fläskfilé osv och det har inte varit några problem alls men ja man blir som sagt lite förvirrad när man hör så mycket olika. :)

[Forest]
0

2 ne uppfödaren ger ju själv rå kyckling o kött :) mask drabbas även kor av Flört

Chilli10
0

Ska inte vara någon fara med rått kött.
Däremot ska man inte ge hundar ben från fisk, fågel eller fläsk.
Benen kan bli mkt vassa och orsaka skador om de får i sig dem.

cillisw
0

#3 Ja men då känner jag mig lite lugnare hihi tack för din hjälp! Glad

PetraKarin
1

#4 Om dom är kokta ja. Då blir de mjuka och spröda och kan flisa sig.
Rått är inga problem, då kan du ge vad som helst Flört

[Hilo]
0

Rått kött inga problem.
Inte råa ben heller, från fågel som många fortfarande tror är dödsfarligt.
Min tik får råa kycklingvingar sommartid - Stor uppskattning!

Chilli10
0

#4 #5 Jasså :o

PetraKarin
0

#8 Japp, bra va?! Flört

Chilli10
0

#9 Haha, jaa det är det väl ;)

lizton
0

Om du ska ge rått kött ska det vara av bra kvalitet och helst svenskt. Jag skulle inte ge kyckling eller gris pga risk för campylobacter och salmonella. Även stor risk för campylobacter i svensk kyckling.

Campylobacter är en släkting till salmonellan och kan smitta mellan hund och människa. En frisk hund läker ut smittan av sig självt och kanske inte alls blir sjuk, men en människa får en svår magsjuka. Turistmagsjuka är ofta av campylobacter.

Importerat griskött kan även innehhålla pseudorabies.

Svenskt nötkött eller kött av vilt skulle jag ge. (ej vildsvinskött)

[Forest]
0

4 delade meningar på ben med Enja är tex van vid kycklingben och även gris jag valt att inte ge det men uppfödaren + flera andra jag känner ger det till sina hundar o ena är idag 16år gammal uppväxt (sen 8 veckor gammal) o äta det varje dag :)

Vattnadal
0

Det där med att inte ge F-ben, dvs fågel, fisk och fläsk, gäller tillagade ben. Råa är alltså helt OK att ge. Dock bör man vänja in dem försiktigt. Funderar du på att ge hunden mer naturligt foder, kika gärna in på BARF.ifokus.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chalin3
0

#11 Nu är jag nyfiken om varför allt det andra men inte just vildsvinskött?

Karmatarerskanise
0

#14 Jag skulle gissa på trikiner.

rebz
0

En av mina äldre bröder som har ett par jakthundar sa för några år sen att han i princip bara gav hundarna rått kött. Då främst kyckling tror jag, med ben i.
Och de käkade ju för fullt och tuggade ben och allt och mår superbra. Det blev något speciellt med avföringen också. Den typ förmultnade jättefort. Bara efter några dagar hade den liksom torkat till och blev typ som aska när man rörde den.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

16 låter ju kanon Glad

PetraKarin
0

#16 #17 Ja precis som vargbajs då.Glad

Vet att flera BARFade hundar får sådan avföring.
Tydligen ska även frystorkad hundmat från t.ex. K9 Natural ge det.

[Forest]
0

18 frystorkadhundmat är det färskfoder du menar?

PetraKarin
0

#19 Nej jag menar frystorkat Flört
Du vet som överlevnadsmat.

K9s hemsida.

Finns säkert fler som tillverkar frsytorkat djurfoder men dessa är de enda jag känner till.