Klicker godis?
Jag har börjat träna min hund med klicker men det krävs ju en hel del godis. Så jag undrar om det finns något "bra" godis att ge istället? Något hunden kan äta mer av utan att blir jätte tjock eller bli dålig i magen.
Just nu så ger jag henne dom "vanliga" hundgodisarna man kan hitta i vilken djuraffär som helst. Vet inte vad dom kallas.
Jag har klickertränat mina hundar i några år. Och jag gör det flera gånger i veckan. Jag tror att hundarna skulle varit dunderfeta och mått dåligt om jag både utfodrade dom med mat och gav dom hundgodis.
Så därför får dom inte fulla ransoner mat vid sina måltider. Ibland hoppar jag över en måltid helt. På somrarna händer det ofta att dom inte får någon mat alls serverad i skål.
Jag låter oftast mina hundar 'arbeta' för maten. Dom får helt enkelt sina egna gamla torrfoder som hundgodis 
Gammalt är väl inte torrfodret. Men nåt godis är det absolut inte.
Ibland byter jag en påse mat med mina hundvänner eller köper foder i samma märke som jag redan har, fast i annan smak. Då tror mina hundar att dom fått något väldigt speciellt 
Om jag däremot ska träna in något mer avancerat än klickande, så kan jag gå med mjukost-tub i fickan. Lr korvbitar, köttbulle, blodpudding.
Mitt tips till dig är:
Ge mindre matportioner vid måltiderna och använd vanligt torrfoder fast i annan smak vid klickerträning 

Tack! Super bra tips! :D
Är det bra m mjukost när man tränar ibland? ;D hehe
Ärligt talat så tror jag egentligen inte mjukost är så bra för magen 
Men tuben är praktisk att ha i fickan. Inget kladd och hundarna vet att dom måste vara alldeles intill mig för att få det gottiga när tuben åker fram.
Ibland kastar jag torrfoder i vissa övningsmoment. Och det har gjort att det händer att mina hundar ibland stannar upp för att vänta in vart godiset belönas om jag har torrkulor. Så tuben är bättre att ta till när jag snabbt måste ha in hundarna vid min sida. Eller om jag behöver hålla kvar dom länge vid sidan.
Jag hade en omplaceringshund som gjorde utfall mot förbicyklande och joggare. Då funkar tuben kanon för hon kan omöjligt få gott-gott om hon så ens sneglar med blicken. Hahaha!!
Tuben har också varit kanon vid inkallningsträning, då den så tydligt symboliserar att närhet gäller.
Plötsligt uppdykande harar är också något som hundarna inte kan stå kvar och tveksamt titta på för att välja jaga/stå kvar/komma till matte. Ser dom tuben så vet dom att belöningen bara har ett enda serveringsalternativ.

Nu har jag ju tränat hundarna ett tag så dom vet idag vad för position jag vill ha dom i vid olika situationer. Men tuben har varit kanon för att tydliggöra vad jag vill.
Lycka till! 
Du kan gott och väl belöna med annat också - bara för att du har en klicker i handen behöver du inte använda godis. Kampa, kasta boll, låt hunden jaga dig om den finner det roligt eller gullgulla med rösten om den ser det som belöning.
Det viktiga när man belönar med mat, oavsett vilken träningsfilosofi man har, är att mat ser till att hunden alltid får i sig tillräckligt med näring under dagen. Inte för mycket eller för lite alltså, iaf inte under längre perioder. Träningsresultatet ska inte avgöra om hunden blir fet eller pinnsmal (och i så fall behöver man nog gå igenom sig själv och sina tränarkunskaper…)
SMÅ bitar är det som gäller när man ska träna in något moment och behöver belöna flera gånger! 120 bitar av en vanlig varmkorv funkar fint om man har en vass kniv. Självklart kan man jackopotta när det går extra bra eller belöna med hela måltider i slutet av t.ex. ett spår eller ett helt program eller så, men meningen är inte att hunden ska få en måltid för varje litet rätt den gör under dagen.
Därtill har du aspekter som hur värdefull matbelöningen är (de anstränger sig mer för mer värdefullt - snabbare resultat, färre godisar och mer motiverade att testa igen om det blir fel), hur duktig du är på att höja kraven (belönar du mycket varje gång på steg 1 kommer du ha svårt att gå upp på steg 2 sen), hur duktig du är på att hålla en lagom belöningssekvens (om belöningar kommer då och då gör det inget om du inte belönar med bästa godiset en gång men kommer alltid godaste godiset och du missar så kan den kunskapen sedan vara bortblåst)… med mera, med mera.
Det är jättebra att använda torrfodret, gillar hunden det och arbetar för det så kör på det! Annars är det minskad ranson och SMÅ bitar gottgott som gäller.
Jag ger lever som belöning något som är nyttigt :) Det är ett godis mina värderar högt med 
Kan det vara mindre bra om det blir för mycket lever? Jag vet att vi människor inte ska äta hur mycket inälvsmat som helst. Just nu kommer jag inte på varför… hm…. Vet bara att jag blivit tillsagd om det, då jag hade en period som min huvudsakliga proteinkälla var inälvsmat.
Har läst att godiser man har när man klickertränar gärna ska vara lite mumsigare än deras vanliga torrfoder. Jag kör med frolic, hon älskar det :D
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Jag växlar, från okokt pasta (riktigt små makaroner), cornflakes, små knäckebrödbitar, torrfoder, köpegodis av olika sorter, från leversnittar och kex till pyttepyttepelletslikande, korv, leverpastej, bacon, köttbullar, kalvsylta, ost, smör i pyttebitar. Jackpott kan ju vara att få ett större kex, eller en hel näve godis på golvet.
Att hunden aldrig vet hur gått godis, hur mycket, eller om det rent av blir lek, gos eller allt på en gång (julafton typ) gör det mer spännande för den.
Sen kan man tänka på godisens placering, att man förstärker rörslse framåt genom att hålla godisen så att hunden tar ett steg till tex.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det finns ju naturgodis för hundar, tex torkad kyckling eller liknande,, det är ju helt utan tillsatser och jag tycker det är superbra godig,,
jag ska oxå börja med klicker och funderade i samma banor, men jag börjar nog med det ovanstående jag nämnde.
//Linda
Man kan berömma med klippar, lek osv också, behöver inte vara enbart godis=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 klippar? vad är det? *nyfiken*
fick tips av uppfödaren om att torka blodpudding i ugnen i små bitar så kan man ha det som "torrisar" i en påse utan klet. har inte provat själv dock.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#11 Det har jag gjort.
Det är toppen! Det var jätteenkelt men tog en liten stund. Jag gjorde supersmåbitar så jag har det som inomhusklickergodis. Utomhus (mer störning) ger jag oftast större bitar eller sånt som luktar mer.
Det som är synd är att det är svårt att hitta sockerfri blodpudding. Men å andra sidan är det inga konstigheter (till skillnad mot t.ex. Frolic som har väldigt odefiniereade ingredienser och olika sorters sötningsmedel).
Om man är en riktig pysslare kan man ju göra egen blodpudding men det har jag inte vågat ge mig på än 
#11 Klappar ska det stå ;)
#13, AHAAA! 
trodde jag hade missat värsta nya grejen… men klappar är jag helt hemma med 
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#14 Haha :) Bara jag som råkade komma åt fel bokstav i ren hast antagligen hihi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Just nu ger jag torkad blodpudding när jag klicker tränar min hund. Jag skar upp blodpuddingen i längder som man sen kan bryta av till mindre bitar. Min hund älskar det iaf =)