Stryphalsband.
Har hört rykten om att det är på tal att stryphalsband ska förbjudas. Någon som vet något om det? Personligen så kvittar det då jag aldrig använder det men tänker på dom som ställer ut bl.a.

Jag har också hört rykten om det, men vet inte om det är sant eller bara snack.
Utställare kan ju även använda utställningskoppel som är utan strypfunktion eller ha kedjehalsband men kopplade så att de inte stryper.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hoppas det, är emot styphalsband
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja helstryp tycker jag inte är okej! Hade det i början när jag fick min omplacering men jag ansåg hellre det än halti som de andra ägare använde. Men nu har vi massor med andra halsband. Stryp tycker jag inte okej men halvstryp är en annan femma.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte hört något om det, men hoppas verkligen inte att det ska förbjudas!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Helstryp som missbrukas tycker jag är ren idioti men jag har själv helstryp på en av mina hundar för att hon kryper ur alla andra halsband (tro mig, jag har provat allt!). Men hon drar aldrig och är förövrigt mestadels lös så jag ser inga problem med att använda det på rätt hund och med rätt ägare.
Det låter konstigt tycker jag. Visst finns det folk som missbrukar användningen av stryphalsband men som jag förstått det använder de flesta det för att det är smidigt.
#5 gav ett bra exempel på varför stryphalsband är bra.
Även de som för det mesta har sina hundar lösa kanske tycker att det är smidigare att kunna stoppa ett retriever- eller utställningskoppel i fickan om det skulle behöva fiska upp ett koppel istället för att ha med annat som tar mer plats.
För den sakens skull så är det helt okej, men ändå känner jag att det finns så många fler som missbrukar det än använder det rätt så om det förbjuds så tror jag det gör mer nytta även om det faktiskt finns folk som inte utnyttjar det. Men å andra sidan förstår jag ju inte varför dom ska förbjuda stryp men inte halti som jag heller inte är ett direkt fan av. Sen tycker man att det är jobbigt just med att hålla i koppel medans hunden är lös är det bara att hänga det runt nacken på sig sj. det gör jag.. Hänger det som en oknuten halsduk och tycker inte alls det är jobbigt.
Vore lite konstigt om det förbjöds, visst kan det orsaka skador om man använder det fel, men det kan väl även en halti göra?
Jag har haft ett par vanliga läderhalsband med sådant där spänne, och det slutade alltid med att det hål som jag alltid använde, blev både uttöjt och mer eller mindre trasigt, så att halsbandet satt lösare och lösare. (tack vare min hund då som kunde göra ordentliga utfall och dra mot andra hanhundar). Gick även så långt en gång så att han lyckades slinka ur halsbandet…
Sedan dess så började jag använda ett helstryp, och det var rätt jobbigt, då jag alltid fick göra så gott jag kunde till att vara steget före honom, och ge honom stöd vid bringan ungefär, så att han inte skulle hänga sig själv i halsbandet. Kom visserligen på att jag enkelt kunde göra om det halsbandet till ett halvstryp genom att sätta en nyckelring i vägen så att det inte ströp åt för mycket, och det har slutat med att det inte stryper åt alls, får in 1½ finger typ mellan halsbandet och Falcons hals när det är spänt.
Så strypkedjor är ju lite allt i allo… dels kan de användas som helstryp, halvstryp och ja, ett vanligt halsband om inte stryper alls 
Tycker inte alls att det är konstigt att det är på tal att det ska förbjudas, nu är det bara snack som går som sagt.
borde inte halsband i sig förbjudas? (okej, jag vet att det är att gå lite för långt kaske, men ändå) har ni aldrig täkt tanken att alltför många sätter ett halsband runt halsen som man tycker och sliter i, sliter så huden ramlar bakåt, låter huden dra så att de knappt kan andas, låter den göra utfall som helt plötsligt tar stopp (nackskador?). Täk er därtill att en hund har ungefär samma hals som en människa. Nu är det ju kanske lite att gå för långt med att man inte ska få ha halsband då nästan alla har det, så ni behöver ju faktiskt inte kommentera det, men har ni ens tänkt tanken på hur brutalt det är? varför ska man ha så "bara för att man alltid har haft så"? när det nu finns massor med selar som inte alls är lika farliga, inte förstör hudens strupe, nacke och hals, är mer ergonomiska och dessutom ofta får hunden att å bättre i koppel? Har ni ens tänkt på det? Jag hade inte tänkt på det förut men tyckte att det var så brutalt när jag väl täkte på det. Det tåls att ge en tanke då många hundar går långt från perfekt i koppel.
Om man nu ska prata om helstryp är det som # 5 säger den enda anledningen till att jag inte tycker att det ska vara förbjudet. Det är väl egentligen den enda vettiga anledinen till att det ska få finnas kvar (även fast den inte alls är speciellt vettig då du skulle kunna använda en sele istället). Alltså är det någon som använder stryphalsband som hunden verkligen har drait mindre? Näe, jag tror inte det va. En hund drar oftast MER med stryphalsband då den känner att det drar till runt halsen och då försöker dra snabbare ifrån det som drar till.

Hoppas verkligen inte att det förbjuds..
har ni aldrig täkt tanken att alltför många sätter ett halsband runt halsen som man tycker och sliter i, sliter så huden ramlar bakåt, låter huden dra så att de knappt kan andas, låter den göra utfall som helt plötsligt tar stopp (nackskador?).
Om nu en hundägare behandlar sin hund så, hur ska det då hjälpa att föbjuda halsband? Är det då inte bättre att satsa på nån form av obligatorisk utbildning när man skaffar hund? Förstår inte alls hur ett halsbands-förbud skulle lösa det problemet?
Det är ju inte halsbandet som är problemet i dom sitationerna du nämner, det är ju hundägaren!
men har ni ens tänkt tanken på hur brutalt det är?
Vad exakt är det som är brutalt med ett halsband, eller en styplänk. Om den används RÄTT, är den ibland mera skonsam än ett vanligt halsband man spänner fast.
när det nu finns massor med selar som inte alls är lika farliga, inte förstör hudens strupe, nacke och hals, är mer ergonomiska och dessutom ofta får hunden att å bättre i koppel? Har ni ens tänkt på det?
För vanliga "svensson hundar" är sele kanske bra. Men för oss aktiva hundägare, som tränar med våra hundar så är sele inte alltid det bästa alternativet.
Och om man nu måste ha sele på sin hund för att den drar så förfärligt i kopplet, ja.. Då borde man nog ta en titt på sig själv som hundägare.
När mina hundar får på sig en sele, betyder det arbete!
Mina hundars halsband förstår då inte deras nacke, strupe och hals. Det kan jag lova dig! Den ena har en styplänk och den andra ett halvstryp.
Schäfern, med stryplänk. Har helt enkelt det för att hon går PERFEKT i kopplet med stryplänken! MEN, har hon vanligt halsband/sele på sig, drar hon utav bara helv*te!
Om man använder ett halsband, eller en stryplänk på rätt sett.. Är det så långt ifrån farligt det bara går att bl!
_Alltså är det någon som använder stryphalsband som hunden verkligen har drait mindre? Näe, jag tror inte det va. En hund drar oftast MER med stryphalsband då den känner att det drar till runt halsen och då försöker dra snabbare ifrån det som drar till.
_BULLSHIT! Läs det jag skrev ovan. Med en styplänk på sig, går min hund perfekt i kopplet, hon blir lugn, drar inte, utan går fint vid min sida.
Medans hon i vanligt halsband eller sele, blir stressad och drar, ska gå med nosen i backen och fokusera på allt annat än att bara GÅ FINT, vid min sida.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag har med hört ryckte om detta vi får väl se vad som händer jag tror dok det bara är ett ryckte o att det inte kommer förbjudas.
# 12 haha, du säger verklien emot dig själv, först säger du att hur hunden går i koppel beror på hundägaren, och sen att din scähfer inte kan gå i koppel utan strypkoppel, då är frågan, har du lärt hunden att bara gå fint i koppel med strypkoppel? Varför har du gjort så? Vore det inte lite bättre att lära den gå fint i koppel med vanligt halsband?
Inget jag har hört något om i alla fall men jag kan ha missat det, för min del spelar det ingen roll då jag ändå inte använder helstryp.
Långt ifrån alla utställare använder helstryp på sina hundar. Det vanligaste kopplet hos många raser är med en klämma där man reglerar hur stor halsdelen ska vara, det blir som ett vanligt halsband i princip. Till mina små har jag dels ett sådant koppel men även ett kombinerat koppel och halsband där halsbandsdelen är av halvstrypsmodell och tillräckligt stort så att det inte klämmer åt om halsen.
Appropå det så var det många som blev förskräckta när jag använde ett bredare halvstryp som utställningshalsband till min förra hund, en stor leonbergerhane. De gånger uppfödaren ställde honom så hade hon ett kort koppel med strypfunktion på honom och hon hade alltid fullt sjå med att försöka hålla honom. Uppfödaren skrattade mig nästan rakt i ansiktet när hon fick se det nyinköpta kopplet och halsbandet och önskade mig lycka till med att hålla honom. Tyvärr var hon inte med vid den nästkommande och även vår sista utställning då jag använde det och han travade som en gud med löst hängande halsband vid min sida 
Håller med flera ovan. Ett halsband i sig gör ju ingen skada, snarare hur man använder det. Våra rottishanar har alltid haft stryphalsband, tvekar dock inte en sekund på att Castor skulle gå sämre i "vanligt halsband". Sen så är han ju oftast lös..
Amsaffen skulle vi köpt halvstryp till, dock så gick det inte. För stort huvud och för smal hals fungerade helt enkelt inte. Därav blev det stryphalsband på henne. Dock så används det inte speciellt flitigt då hon för det mesta går med slakt koppel o fint ändå. Ungefär som med vanligt halsband. Problemet vi har med henne är dock att när hon har vanligt halsband blir skinnet på halsen så "upptryckt" så det ser ut som hon har dubbelhaka xP Och om vi sätter det lösare kommer hon ur det..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#16 Det där med dubbelhakan har jag samma problem med. Min Kille är ju Amerikansk bulldog förutom ynka 25% om inte mindre och dom procenten är Amstaff! så han har det där överflödiga skinnet som bullen har. Så det ser ju inte snyggt ut någonstans ser inte ut som att det är så där överdrivet bekvämt heller ;) Har du provat att måttbeställa ett halvstryp? Har jag gjort och det sitter jätte bra.
Läst lite här och var om att det skulle vara på gång. Men ett lagförslag är nog inte nära förestående.Utan att vis om hundägare skulle verka för att användandet ska upphöra. Däremot verkar det som att vissa butiker börjat plocka bort dem ur sitt sortiment. Etersom det inte var butiker i närheten av mig kan jag inte kolla om det är sant.
#17 Haha, nae precis :P Nej det har jag faktiskt inte gjort, vart har du beställt ifrån då?
Hoppas verkligen inte att halsband förbjuds… min hund kan verkligen inte gå med sele då han drar så förbannat…
Jag bruka använda lite olika halsband på min hund, Hel/halvstryp och ett vanligt läderhalsband men det används inte utan de sitter på för att vara snyggt ;)
alltså, argumentet att "det är ju bara fel om det används fel" är ju ganska konstigt, och dumt med för den delen. Testa att vänd på argumenten. Låt säga att 95 procent av alla som anväder stryphalsband använder det fel. Ska det då vara okej att för även de som avänder det dåligt att använda det, bara för att ni som är ett litet fåtal och kann använda det rätt MÅSTE använda det rätt. Om ni nu är så duktiga att ni kan få hunden att å fint i stryphalsband, varför inte lära hunden att å fint i vanlit halsband istället, så skulle alla de hundar med okunniga ägare få slippa det här. Är i inte lite själviska där? Det är ungefär som att säga att "jag kan använda min grisfösare som ger elstötar till mina hästar för jag har den inte påslagen, därför ska det vara tillåtet, de som ger hästen stötar använder ju grisfösaren fel, me det ska inte jag behöva lida för då det underättar min träning lite" näe, så ego får man inte vara, tycker jag.
#19 Mestadels ifrån minxdesign.se :) Tycker hon är bra samtidigt som hon inte är jätte dyr!
haha, du säger verklien emot dig själv, först säger du att hur hunden går i koppel beror på hundägaren, och sen att din scähfer inte kan gå i koppel utan strypkoppel, då är frågan, har du lärt hunden att bara gå fint i koppel med strypkoppel?
Jag har inte lärt henne något, absolut inte. Fick jag välja, hade jag haft ett vanilgt hederligt halsband på henne. Men då hon stressar upp sig, drar osv i ett sånt. Så använder jag inte det.
Som sagt, jag har inte lärt henne att gå fint i ett stryp. Fick tipset av min kompis, vars hund och drog som ett as i vanligt koppel, men så fort den fick på sig länken vart dom lugna som filbunkar!
Så det är inget jag lärt henne, jag testade att sätta på henne en stryplänk - och det fungerade för oss!
Varför har du gjort så? Vore det inte lite bättre att lära den gå fint i koppel med vanligt halsband?
Vi tränar dagligen, varje gång vi går ut.. Att gå fint i koppel! När hon kom till mig, när hon va 1½ år. Hade hon aldrig ens haft på sig ett halsband, än mindre gått i ett koppel. Hon hade aldrig ens gått på en vanligt trottoar! Så att få en sån hund att gå fint i koppel, har inte varit det lättaste. Och då jag fick tipset om stryplänken, testade jag.. Och det fungerade direkt. Så, det är inget jag lärt henne.
Det jag däremot lär henne, är att gå i vanligt halsband. Men det är inget som går över en natt, det är ett konstant pågående arbete - så fort vi går utanför dörren!
#22 Okej tack så mkt :) Ska kolla in!

#21 Men nu får du väl sluta?
Om folk har en bångstyrig hund som drar som en galning i kopplet, kanske en omplacering/rädd/aggressiv hund osv osv. Så är det inte det enklaste att ha ett halvstryp eller ett vanligt halsband utan strypfunktion, för risken finns ju att hunden tar sig ur halsbandet.
Det ÄR enklare att korrigera med ett stryphalsband, det håller jag med om. Men jag håller med dig om att ett helstryp ska man använda på rätt sätt
Och det är väldigt dumt av dig att kalla folk för okunniga, för det finns både erfarna och oerfarna hundägare. Men okunniga skulle jag inte kalla dem. Och ALLA hundägare gör misstag, men man lär sig av misstagen. Alla är inte perfekta, och det är inte du heller.

Jag ÄR perfekt 
Angående stryph. så tycker jag att det borde förbjudas för det finns allt för många som använder det på fel sätt. Jag vet att det är hundägarna det handlar om.. Och det är just det! Allt för många (som jag sett) använder det helt absurt!
För tillfället praoar jag på ett hunddagis, där finns en liten engelsk staffordshire. HAN DRAR SÅ IN I HE*VETE. Ägaren kommer in och säger att hon använder stryp på den lille.. jaha tänker man då. Får väl prova. Hunden stryps och ögonen blir blodsprängda efter 3 minuter.
Vi frågar ägaren hur hon gör och vad hon gör för att förhindra detta. Hon svarar då att det är så det ska ske, hunden lär sig så småningom.
(?!)
Det finns sådana som använder det av bra skäl och använder det rätt osv. Men allt för många vet inte och detta bör man förhindra.
Anntingen detta eller att alla blivande hundägare ska gå på en obligatorisk kurs (tror inte det skulle hjälpa. menmen)
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Det där var utan tvekan en av trådens mest ogenomtänkta inlägg. Att anta att 95 % av alla som använder stryp använder det fel är ju bara larvigt! Och varför i hela fridens tider jämför du en grisfösare med ett stryphalsband? Grisfösaren utan el har ingen effekt förutom att det är ett betydelselöst redskap, precis som ifall du hade haft en fjärrkontroll i handen. Ett stryphalsband som däremot används "rätt" (vilket nu måste vara en definitionsfråga, vad som är rätt dvs, beroende på vem man frågar och i vilket sammanhang?) har ju åtminstone ett syfte.
Men börja grina då!
Dubbelinlägg.
Men börja grina då!
Verkar ju knasigt då det är mycket annat som "borde" förbjudas först i så fall inom hundvärlden..
på vilket sätt används stryphalsband fel?????
#30 Folk som lsiter och "hänger" sina hundar - Kan jag tänka mig att folk menar
#30 finns många sätt…..
Anledningen till att jag inte har något emot att det ska förbjudas är att det gånger som jag ser folk använder strypet på detta sätt: När något händer så sätter dom länken vid stryphuvudet och drar åt, hunden spyr och tuggar fradga, kan inte andas och man ser paniken i deras ögon. Det händer mer ofta än sällan och därför har jag väldigt svårt med stryp! Även OM det finns folk som använder bra finns det fler som använder det så det blir djurplågeri i mina ögon!
Mitt hjärta går i tusen delar när jag ser det och kan inte förstå hur människor kan göra så! Har inte människor några känslor alls? Jag förstår inte hur dom tänker!
Tycker inte att det ska förbjudas. Själv växlar jag mellan halv och helstryp. Anledningen till varför jag började använda stryplänk va för att kunna korrigera min hund när han drog. Det hjälpte enormt bara från första dagen. Hade jag därimot använt mig av vanligt halsband så hade det nog troligen tagit mycket längre tid att lära han att gå i koppel (om det ens fungerat). Men det är ju bara mina erfarenheter. Självklart finns det ju folk som använder det fel, men som #29 säger, det finns större problem som skulle behöva tas itu med inom hundvärlden.
# 30 det är ju ganska otroligt att man inte vet hur ett stryphalsband kan användas fel. Kanske är det därför det borde tas bort?
Jag funderar lite på om ni andra i tråden pratar om alla sorters helstryphalsband eller bara en viss sort?
Ibland låter det lite som att ni pratar om olika saker.
Ni som vill förbjuda stryphalsband, menar ni typen retrieverkoppel eller strypkedja? Eller både och?

#36 Både retriver och kedja har samma funktion, så mest troligt både och.
#37 Jo det vet jag. Men jag är nyfiken på om folk tycker att dessa är annorlunda. Då vissa skriver stryphalsband och vissa skriver stryplänk. Jag tycker inte att ett retrieverkoppel eller helstryp i rundsyttläder passar under namnet stryplänk/strypkedja.

#38 Oavsett om man har retriverkoppel, kedja eller rundsytt läder så är det ett stryphalsband. Strypkedja är ju just vad det heter, kedja och likaså stryplänk har länkar. Det beror väl på vad folk är invanda vid att säga. Jag själv säger bara stryp och med det menar jag helstryp oavsett modell. :)
#38 Jag vet detta
Men jag är nog mer definierande i vad jag säger. Skiljer på stryphalsband, retrieverkoppel, och kedja/länk.
Vad jag främst undrar är vad de som är för ett förbud menar. Är det alla former av stryp eller bara kedja/länk och liknande?

#40 Jag antar att det var menat till mig.
Men om det är förbud mot stryphalsband så borde ju det inkludera alla sorters halsband som har strypfunktion. Så uppfattar då jag det.
#41 Nej det var inte menat till dig. För du är väl inte för ett förbud av stryphalsband? 

#42 Ok, så det var menat till dig själv?
För att svara på din fråga, nej jag är inte för ett förbud. Däremot har jag uppfattat pratet om förbud mot stryphalsband så inkluderar det alla sorters stryphalsband, oavsett modell. Vilket jag menade i #41 :)
#43 Hahah oj förlåt! Nu ser jag vad du menar. Vad snurrigt jag skrivit! 
Alltså nu ska jag försöka förklara vad jag menade, Jag vet detta. Men jag är nog mer definierande i vad jag säger. Skiljer på stryphalsband, retrieverkoppel, och kedja/länk. var menat till dig.
Vad jag främst undrar är vad de som är för ett förbud menar. Är det alla former av stryp eller bara kedja/länk och liknande? var menat till de i tråden som pratar för ett förbud.
Är jag förståelig? Haha 
Det är klart att det menas om alla, jag skriver stryphalsband och det inkluderar alla sortes stryp… Det har ju samma funktion så varför skulle bara ett slags stryp förbjudas :)
#45 Jag vet att vissa tycker att det är skillnad på om man har textil, läder eller metall runt halsen på sin hund.
Så i dina ögon är det inte själva strypfunktionen det handlar om, utan materialet som stryper hunden? Eller har jag missuppfattat dig?
Men börja grina då!
#47 Ja du har missuppfattat mig 
Jag undrar om andra tycker så. Eftersom vissa skriver stryphalsband (vilket är stryp oavsett material för mig) medan andra skriver stryplänk eller strypkedja (och då anser jag att det är en metallkedja av något slag).
Ah kolla, verkade inte läst tillräckligt noga. Sorry! ;)
Men börja grina då!
#49 Ingen fara, jag verkar snurra lite idag som du kanske ser på mina svar till fettmedkevlar 
Den här tråden handlar om att jag har hört att det ska bli förbud emot alla halsband med strypfunktion. Tänkte jag skriver det ifall det är någon som missförstår
#51 Tack 
#51 Men med "alla halsband med strypfunktion" - då borde ju halvstryp ingå där också och därmed också förbjudas?
Jag menar, man kan ju inte förbjuda stryphalsband, de som vill strypa sin hund kommer göra det ändå. Det är bara att köpa ett förlitet halsband. Finns så mycket annat man borde fokusera på än att förbjuda halsband.
#53 Word.
#53 Tycker att dem som vill använda helstryp ska gå en kurs i hur man använder det på rätt sätt, Allt för många använder det på fel sätt.
Hunden får lättare skadar osv av helstryp än av halvstryp och alla halvstryp har inte kedja
#55 Alla helstryp har inte heller kedja? Finns ju i läder tex :)
#56 Jag har enbart sett helstryp i kedja, inte i en enda butik med läder eller liknade
#57 Okej :) Men som sagt, jag har sett i läder, rep. Sen om man tex har retriverkoppel så finns ju även dessa i rep och även i läder.
Mycket intressant tanker, men måste bara få citera min hundcoach och Cesar Millan som båda sagt något i stil med:
-"Alla förstärkare kan vara farliga för hunden vid felanvändning, många som använder stryp/dresyrhalsband använder det få fel sätt men vid rätt användning så är dresyrhalsband säckrare än halvstryp eller vanliga halsband. Detta pga. att dresyrhalsband vid ev. utfall m.m, fördelar trycket runt hela halsen medans halvstryp (ofta då båda ändarna går ihop) och vanliga halsband skappar ett ökst tryck mot luftrören i hundens hals vid ryck och kan skappa svåra problem för hunden efter upprepade tillfällen".
Många har fått fel syn på dresyrhalsband då de ofta ser hundar som stryper sig själva när de är ute och går, men är det halsbandets fel eller ägarens??
Jag har alltid och kommer så länge det är tillåtet att använda dresyrhalsband, ett ryck i ett vanligt halsaband fördelar trycket kring den främre delen av hundens hals medans dresyrhalsbandet fördelar trycker mycket jämnare runt hela halsen. Det för mig är en tillräckligt stor anledning att använda dresyrhalsband (som skall nvändas på rätt sätt så klart!) istället för ett vanligt.
Har man en hund som inte rycker så använd vilket halsband som helst, men man kan egentligen aldrig vara säker och det kan ibland kräva ETT ryck mot hundens luftrör för att ge den svåra skador.
Vh Stefan
#57 Jag har praktiserat/sommarjobbat på ett företag där dom tillverkar helstryp i läder. Så ja, det finns
#59 Riktigt intressant :)

#59 Hundar som drar eller gör ryck ska inte ha haölsband alls, utan sele. Då blir det inga skador alls på hals eller nacke.
Om det nu dessutom var så enkelt att man fick hunden att sluta med ovanor av att korigera med ryck i koppel fäst i halsband, så skulle väl ingen hund dra i kopplet, göra utfall, skälla ellr göra något annat dumt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#62 inte alla hundar som kan gå i sele.. en stor och tung hund i sele och som även drar för kung och fosterland rekomenderar jag verligen inte sele på.. För man får verkligen hela hundens tyngd och det förstör våran kropp (förslitnings skador i armbågar, axlar och rygg )
#63 Men om man ska välja, slita på vår kropp eller hundens?
Jag väljer vår, eftersom det inte är hundens fel att den drar :)

#63 Jag går med 3 hundar samtidigt, en på 35 kg, en på 30 kg och en på 25 kg, alla med sele, kopplen sitter sen i ett baggen softbelt. Då blir det inga förslitningar på mig eller på hundarna. Jag har trasiga senor i handlederna, så jag får jätteont av hundar som drar, ibland tom bara av att hålla ett koppel i handen utan att hunden ens går med det spänt.
Därför tränar jag hundarna att de ska gå fint, istället för att träna dem att inte dra. Tror att alla våra hundar går bättre med promenadsele på, än med kopplet i halsbandet. Det stressar massor för många hundar, att det drar åt och blir obehagligt och vissa kanske drar mindre, medan våra drar mer.
Sen skulle de väl dra etter värre om vi tog andra selar, då det handlar om arbetande huskyn! 
MVH Elin
#57 Men oj, då har du missat något. Kolla runt lite på vilken internetbutik som helst så hittar du helstryp i massor av olika material. Retrieverkoppel är också en slags halvstryp, de är ju i rep.
Här är några exempel :)
Länk.
Länk.
Länk.
#59 Det låter konstigt att ett helstryp skulle fördela trycket runt halsen annorlunda. Hur menar du då?
Finns det några undersökningar på det?
#67 Halvstryp ja men inte helstryp, skillnad på hel och halvstryp, halvtryp i olika material är det klart jag har sett, herregud, har själv halvstryp till min,.

#68 vilket av de #67 länkade till är halvstryp? Jag såg då bara helstryp på de länkarna.
_**/Mvh Anne
#68 Jag menar helstryp, kolla länkarna.
#54 ? Haha.. Jaaa.. Jag är trög idag ;)
#71 Haha va?
Jag tyckte det var bra det du skrev…
Tänker sluta skriva, jag anser att ni missuppfattar allting jag skriver så tänker inte fortsätta och NEJ jag kollade inte länkarna för dem fungerade inte på min dator
#73 Menar du mig?
PMa gärna om det är något du tycker jag skrivit på ej trevligt sätt eller missförstått.
Sådant vill jag bli varse om.
Men förtydligar här ändå. Du skrev att du endast sett helstryp med kedja och då ville jag visa dig att det inte är så. Sen svarade du som att jag visat halvstryp. Halvstryp har ett stopp som gör att det inte kan sitta hur hårt som helst, ett helstryp löper hela vägen.

Jag läste att någon inte har sett stryphalsband i annat än kedja, så här kommer olika halsband.
Från vänster:
Halvstryp, läderstryp, retriverkoppel, nylonstryp och kedjestryp.
#74 men då är det lugnt ;) kunde nämligen inte alls tolka ordentligt utan jag ville dubbelkolla. Men då lever du och jag på samma planet iallafall ;)
Man kan korrigera många fall med hjälp av tydligt kroppsspråk och att visa hunden vad det är vi vill (detta många inte lyckas med), på så sätt så spelar det ingen roll vilket halspand det är men sele på en stor hund som drar för kung och fosterland?
Testa att sätt ett helstryp runt dit ben och dra åt, testa sedan att göra detta med ett vanligt halsband och kän skillnaden.
Tack fettmedkevlar jag har bara halvstryp, fast halsband och utställningskoppel hemma så kunde inte visa med annat än länkar.
#76 Klart vi lever på samma planet, vad tror du om mig 
Word betyder ju ord, och när man säger word menar man bra sagt, håller med, det är det rätta att säga eller nåt i den stilen.
#77 Jag ska prova det när jag får chansen, jag äger inget helstryp men ska försöka låna av en vän.
Jag vill skaffa ett retrieverkoppel men inte förrän jag lärt min tjej att inte dra i kopplet.
#75 Det var jag, aldrig sett det i någon djurbutik jag varit i :)
Sett dem andra men inte läderstryp :)

#77 Bäst är det ju självklart att redan från början lära hunden att gå fint i kopplet, för att slippa lära dem att sluta dra. Fast ibland kan man ju inte göra så. Jag anser dock fortfarande att det är bättre att inte ha halsband på en hund som drar för kung och fosterland, utan att en sele är bättre för hunden. Sen får man träna massor och vara grymt mycket envisare än hunden, så ska man lyckas. Får hunden dessutom tänka själv (ex genom att man stannar och tar inte ett steg när kopplet är spänt, men går när det är slakt) lär den sig ännu snabbare.
MVH Elin
#80 Ja håller med dej där, men första hunden min familj hade drog i flera år, hjälpte inte vad vi gjorde (han var en fågelhundsmix),slutade inte dra förrän han var några år gammal, vi hade helstryp på han, men jag gillade inte helstryp, vill inte riskera skador på hunden :/
Min hund är så roligt, för hostar jag till när vi är ute och går, så saktar hon in så att kopplet blir slakt igen hihi =) Är glad att inte hon drar, jo ibland när hon ser en hund hon vill till (fast när hon väl kommer fram är hon osäker), men då brukar jag sätta henne ner, sedan säga fot och gå igen, upprepar detta tills hon lyssnar.
Om man använder kejda och har den vänd åt rätt håll så blir hunden inte strypt… När man korrigerar så drar man till lite lätt och släpper efter lika fort och kedjan åker väldigt fort tillbaka
Jo, hunden blir fortfarande stryp, från det att snaran dras tills dess att den glider ut. Däremot blir hunden inte kvävd under en längre tid, det stämmer.
Men börja grina då!
Håller med om allt utom selen.
#82 Varför korrigera med koppel över huvudtaget? Sätt ett stryp runt din hals dra åt lite och sen släpp och kolla hur skönt det är? Min hund var hysteriski nar man gick, jag hade Sele och korrigera med beröm och stoppade honom genom att bromsa med min hand på hans bringa..
Jag gillar inte när man korrigerar genom koppel…
#85. Det är inte länge man ska hålla max 1 sek släpp. Vilket som fungerar väldigt bra för mig.
Kommer strypkoppel att förbjudas. då kommer jag att tvingas avliva min hund då jag vägrar gå med honom i sele och vanligt halsband överhuvudtaget
Eftersom jag inte har ett minne som lägger värde vid allt som skrivits i den här tråden och definitivt inte orkar gå genom alla inlägg igen frågar jag istället - varför VÄGRAR du ha på honom en sele eller ens ett vanligt halsband, så nitiskt att du hellre avlivar din hund?
Men börja grina då!
#86 Menar du på fullt allvar att du kommer avliva din hund hellre än att den drar? Det hoppas jag inte.
#80 Jag vet att du inte svarade mig. Men jag vill förtydliga med att jag inte under anti-drag-träningen korrigerar med kopplet, men att jag inte vill ha strypkoppel när hon drar så här då jag tror hon kan skada sig mer i ett strypkoppel en halvstryp och sele.
Och ja, så här i efterhand kan jag hålla med om att jag borde lärt henne att inte dra från första början. Varför jag inte gjorde det och varför dragandet nu blivit ett problem, problem schmem, är en annan historia.
#86 För mig spelar det ingen roll hur många sek det är, tycker det är väldigt illa i vilket fall.. Vet att det är väldigt drastiskt men så har ser jag det: Då kan jag ge en unge en smäll för slaget varar ju bara i en sekund.
Tycker det är skrämmande att du hellre avlivar din hund än att använda vanligt halsband, vad har djur för värde i dina ögon?
#86 Älskar man sin hund gör man allt för den, förbjuds något ja då får man ju acceptera det och använda något annat, finns alltid mer än 1 metod som fungerar på en hund.
Vad sjutton är det som driver en människa till att hellre vilja avliva sin hund, än att börja använda vanliga halsband eller sele på den?
Speciellt i och med att du skriver att du kommer tvingas att avliva honom, för att du vägrar gå med honom i sele/vanligt halsband…
Vem är det som skulle tvinga dig till att avliva din hund? Och just vad är det som skulle få dig att vägra gå med hunden i annat än stryp? Då skulle det vara bra mycket bättre att omplacera kraken till någon som är villig att ta sig ann att träna honom, om det är så att han av någon ''konstig'' anledning skulle dra som ett expresslok utan stryphalsband…
Jag tycker vi kan släppa diskussionen om #86..
visste att de skulle bli skriverier när jag skrev så ;)
Anledningen är att han blir helt tokig ibland och vi tränar o tränar för fullt.. att omplacera denna kille IGEN går jag inte med på han har haft nog många hem.. Sele och vanliga halsband går fet bort på honom.. man har inte en suck att hålla honom då.. helstryp fungerar bäst på honom och går man promenad med andra hundar så måste man ha grimma på.. thats it. Och sen så behöver jag bara korrigera honom några en staka gånger när han drar iväg för långt och hela tiden sen går han snällt brevid med kopplet slakt.. har jag halvstyp så blir det bara segdraging som korrigering och det fungerar inte…. att muta min hund hela tiden fungerar inte utan jag måste korrigera sen belöna när han fattar rätt och gör rätt… :)
och om ingen tror mig så får ni gärna komma hit och prova ta han på promenad i vanligt halsband alt. sele… han finns i värmland i årjäng.. mitt i mot fotbolls planen bor vi ;)
Skulle gärna ha kommit och hälsat på om jag haft tid, tycker det är intressant (men sorgligt) med bångstyriga hundar som av olika (männskliga) anledningar har blivit så. 
ja visst! men hans beteende är inte mitt fel.. (han är omplacerings hund) och jag får mycket hjälp av en instruktör och även av egen kundskap.. men sen så gillar han inte sele eller vanligt halsband och det blir dragkamp så fort det åker på
#98 Det är ju så sjukt utav dig att du hellre avlivar din hund än använder metoder som inte sliter på på päls, nacke och hals. Och du kan inte skylla på att han är omplaceringshund, att det är någon annans fel. Han är din hund och ditt ansvar. Får du inte fason på honom så hitta någon som får det. Att ett simpelt förbud mot ett halsband ska få dig att avliva honom, nej fy fasen alltså.
#99 Håller med dig!
#99 vi jobbar på det.. sen skiter jag i om det sliter på pälsen.. pälsen är inte det viktigaste.. det viktigaste är att vi lyckas få in lite vett i honom bara… Tycker att det är väldigt dåligt att sitta och skriva så där då du varken känner honom, träffat eller sett honom… tycker de är väldigt lågt att sitta och skriva sånt då du inte ens vet hur han beteer sig
#101 På dej verkar det som att det inte går att göra någonting åt, att bara helstryp fungerar och att skylla på att han är omplacering är ingen ursäkt.
Jag har använt helstryp utan att hunden blivit strypt, hade det av bekvämlighets skäl, byte efter många år ut det mot ett halvstryp ;)
Om jag får välja har jag alltid halvstryp som på minsta fortfarande inte stryper, av bekvämlighets skäl ;)
Och jag vet en stor, stark, kraftig och dragig hund som nästan slet armen av en när man gick med den och efter 5 min promenade hade man ont i armarna. Som när man satte på en dragsele blev som en nästan normal hund att gå med :D
Jag tycker dock retrieverkoppel borde förbjudas :S
Av vilken anledning ska just retrieverkopplen förbjudas?
Men börja grina då!
#104 jag upplever att helstyp kedja, om man tex möter en hund och min hund drar, späns halsbandet i stryp effekt, när mötet är klart släpper späningen och halsbandet går av sig själv ut till största möjliga. Om man istället har ett retreiverkoppel i detta läge späns det när hunden drar men släpper inte efter helt av sig själv när hunden slutar dra.
+ att jag sett lägen då retreiverkoppel låst sig i stryp lägen, asså att dem typ fastnat spänt, dock ite så dem skadar hunden, och man har behövt "öppna" upp dem med handen :/
kort fattat: jag upplever att helstryp kedja löper lättare än retreiverkoppel.
#101 Antar att du skiter i skadan det gör på nacke och hals också. Sen att du "försöker få lite vett i honom" får mig att vilja kräkas.
Min tidigare amstaffmix drog för kung och fosterland, han drog sönder min mammas armar och jag bytte till halvstryp för jag ville inte att han skulle ta skada utav att han drog. Han var också en omplacering. Så med halvstryp, tålamod och mängder med godis och beröm så kunde han gå som en klocka. Så omplacering eller ej, finns ingen ursäkt.
Antingen är du väldigt dålig på att formulera dig eller så använder du nå otroligt konstiga metoder - helstryp eller dö!
Jag tycker de flesta här har ogrundade påståeenden om dresyrhalsband, läs mina två inlägg här ovanför #59 och #77 (kommentaren till #67). Kommentera gärna. 
Vh Stefan

#107 Ja med rätt kroppspråk så kan man styra hunden oavsett om det är en stor eller liten hund, jag personligen väljer alltid sele framför alla typer av halsband även på stora starka hundar som drar, för jag kan inte se en enda anledning till att man någonsin ska behöva korrigera en hund med koppel/halsband.
Min högst personliga åsikt är att om man inte kan träna sin hund utan att tillfoga den obehag bara för att man ännu inte lyckats lära den vad man vill att den ska göra så ska man inte ha hund alls!
Jag har testat på min egen hals hur det känns att få ryck i helstryp, halvstryp & fast halsband och kan ärligt säga att efter jag gjorde det testet så har jag inte samvete att någonsin använda något som stryperåt = helstryp eller halvstryp som är så pass litet att det blir strypeffekt på det.
Tycker att det som står på denna sida är väldigt bra http://guldhunden.se/empty_12.html.
_**/Mvh Anne
#108 Ja jag föredrar också sele, har vanligt halsband ibland och ibland halvstryp med till mestadels sele, trivs bäst med det, och det fungerar bra :)

Om helstryp skulle förbjudas skulle det troligtvis användas av många ändå! Så jag ser inte ett förbud som en lösning. Stackel är förbjudet i sverige precis som el-halsband och det används av vissa ändå. Och då är det många som anser att helstryp är "ofarligt" i jämförelse vilket gör att dom rättfärdigar användandet av helstryp. Om dessa hundprogram skulle ta upp riskerna med att använda helstryp och utbilda hundägare den vägen i stället tror jag att många kanske hade valp något annat. Men okunnskap och noncharlans är ett stort problem!
#108 grejen är att har du en stor och stark hund och den är för stark för dig och inte kan gå i koppel, då ahr du en hund som snabbt kan bli farlig, tex du får e omplacering, aldrig gått i koppel, väger 55 kg rena muskler, ska gå ut med den och tar ett enkelt läderhalsband, Sen möter ni en hund och ompalceringen vill döda denna hunden, du har inte en suck av en chans att hålla hunden! Hade du haft den sen den var valp hade du nog hanft pli på den och med hjälp av kommandon kunnat kontrollera den, men då ni fortfarande håller på att träna och hunden är så stor kan det snabbt bli farligt.
Och det finns inge värre än folk som väljer bort hjälpmedel för att kunna kontrollera sina hundar och istället utsätter sig själva, hunden och alla dem möter för risk!
För även om hunden aldrig vissat agressivitet innan kan den endag hitta sin värsta finde som den hatar av hela sin själ och då gäller det att man kan kontrollera sin hund, att ha pli och kommandon är ju det bästa. Men det tar tid att lära in sånt ;)
#111 du tog orden ur munnen på mig! dock väger inte min "lilla kille" 55.. men nära inpå! 40kg! dock är han ingen sån som vill döda första bästa hund utan allt han ser, ska lekas med!
#102… åter igen du har ingen aning om hur han beteer sig vid promenader kom hit och ta en promenad så kommer du att förstå varför jag tycker och tänker så som jag gör nu!
Skulle stryphalsband förbjudas inom en snar framtid.. ja då kommer jag bli tvungen att ta bort han för då går det inte att vara ute och gå med honom överhuvudtaget… alla hundar trivs inte med vanliga halsband , selar osv. alla hundar har ju sina personligheter.. och sen så är han alldeles förstark och för ouppfostrad för att kunna gå helt vanlig lugn promenad med ett helt vanligt halsband.. MEN det är sånt vi jobbar på med tanke på att jag har bara haft han sen december den 27e. han har redan gjort massa framsteg men han är absolut inte redo för ett halsbands byte iallafall.
Vi vill gärna slippa använda obehag som ett sätt att korrigera hunden, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt. Tiken gör det hela tiden, hon tillrättavisar (inte bestraffar vilket många människor gör) först med kroppsspråk och ljud, sedan med beröring.
En lätt korrigering med dresyrhalsband, för att få hunden ur det tillstånd han befinner sig i, gör lika lite skada som att säga nej!
Steg:
1. Kroppsspråk.
2. Ljud.
3. Beröring.
Missuppfatta nu inte det jag skriver om beröring och tillrättavisning med dresyrhalsband som samma sak som att slå eller rycka i koplet för att få effekt.

#111 Min högst personliga åsikt är att om man inte orkar hålla emot en stor hund som gör utfall om man tar en omplacering med dessa problem så ska man inte skaffa en så stor hund utan satsa på en mindre ras som man klarar av att hålla oavsett om man har sele eller någon typ av halsband på den.
_**/Mvh Anne
#113 Man köper inte en hund man inte klarar av.
#116 Håller med dej. Man skaffar inte mer hund än man klarar av
#116… jag klarar visst av honom!!
#118 Om man avlivar sin hund för att stryphalsband inte är ett alternativ, då klarar man inte av sin hund, och enligt min personliga åsikt bör man inte ha hund heller.
#119 har du läst igenom vad jag har skrivit överhuvudtaget??? Jag har bara haft han sen december.. men vi jobbar väldigt hårt på att få han till att gå helt problem fritt i koppel.. du känner varken min hund eller vet hur långt vi har kommit i träningen så du kan inte sitta och säga så där att jag inte klarar av min hund! FY SKÄMS!
jag känner honom bäst själv och jag vet vad han accepterar och inte accepterar! och dessutom så går vi även Allmäna grundlydnaden grundkurs så du har inte en susning om vad jag har för hund överhuvudtaget. fy fan nu börjar jag bli så jävla less på detta skit snacket! Har dessutom fått otroligt mycket beröm ifrån min kursledare över hur fin han har blivit under dessa 6gångerna av kursens gång och han går från klarhet till klarthet så jag tycker då inte att du ska sitta o skriva att jag INTE klarar av min hund då du inte ens sett oss arbeta! GAAH
#120 Vet din kursledare att avlivning står som första alternativ också?
Jaa, din hund är fruktansvärt jobbig, stark, ouppfostrad etc etc. Det är ingen jäkla ursäkt! Skärp dig nu!
Har inte läst hela tråden, men nu kommer bara min syn på stryphalsbandet. När min labbe var liten hade han bara vanliga halsband. Sen när han blev vuxen och lite bångstyrig blev det halvstryp, men skulle aldrig få för mig att sätta helstryp på en hund. Däremot hade min farmor en gammal rottweiler, och han hade helstryp. Fast han var lika mjuk och snäll som en nallebjörn så det var mest bara en dekoration, han behövde inte ha koppel på sig någonstans i alla fall. Tycker helt det beror på hur hunden är, om de är ostabila och "out of control" så tycker jag att halvstryp eller vanligt halsband ska användas för att förhindra kvävning. Helstryp ska inte använda på någon hund över huvud taget.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
#121 nej det vet dom inte.. men just som det ser ut som IDAG och så som han är nu så finns det inga alternativ att kunna byta bort helstryp mot ett annat för det är han inte "mogen" för ännu har än så länge inte lyckats bryta hans fula ovanor helt och hållet.. men detta förbjudande mot helstyp sker ju inte direkt idag eller hur? så varför sitta och gorma om något som mest troligen inte kommer att ske?
#123 Jag reagerar väldigt stakrt på hot om avlivning, och speciellt om det handlar om ett sketet halsband! Har du inget samvete människa?!
#123.
Haha förlåt Thilda-. Men asså sen i December, skulle du om du hade klarat av honom, fått bättre ordning på honom!
Jag tog min Schäfertik i slutet av September, 2010. Hon var då 1,5 år.
När hon kom till mig, hade hon ALDRIG haft ett halsband på sig, ALDRIG haft ett sele på sig. ALDRIG gått i koppel, ALDRIG åkt kommunalt, ALDRIG gått på asfalt/trottoar, ALDRIG åkt eller sett buss/tåg osv.. Listan kan göras lång!
Tre veckor senare stensov hon på bussen i 40 min. Gick fint i kopplet efter 2 veckor, och va världens coolaste hund efter bara ett par veckor.
Hade Du klarat din hund, hade du också uppnått dom resultaten.
Uppenbarligen är det anitngen fel hund för Dig, eller så använder du käpprätt åt skogen fel metoder.
På bilden, Xoxie chillar på trottaren, väntandes på bussen, bredvid motorvägen..
#115 så du anser att en rottis/amstaff korsning (ev någon mer ras) som är snäll som en labbe, jätte trevlig och lättlärd hund men inte kan gå i koppel och drar därför runt sin förare utan att lyssna och respektera, den ska avlivas för att den är stor och fick inte rätt uppfostran från början?
Denna hund jag snacka om satte man dock en dragsele på och sen gick den som en klocka :P
Hur fallet än är med förbudet mot stryphalsband, om det ens blir något av det, så kan ingen föneka att det är skrämmande när någon säger att h*n hellre avlivar hunden om h*n inte får använda stryp, på en hund som går att lära, och som fortfarande är i träning, och innan man ens vet resultated, ha ett sådant glasklart beslut i huvudet

#126 jag har inte sagt något om avlivning, men klarar man inte av en stor dragig hund så ska man väl inte skaffa en sådan till att börja med och har man hamnat i den sitsen att man inte klarar av sin hund så kan man ju fundera på att omplacera den om man inte lyckas få hjälp av duktig instruktör så man får lära sig hur man ska hantera hunden på rätt sätt.
_**/Mvh Anne
#128 men nu har vi igentligen hamnat ifrån det jag snacka om, jag snackade om att hellre kedje stryp än retriverkoppel
Så om din svärmoar/vännina/bror har en jätte trevlig hund som dem måste omplacera pga dem tröttnat/allergi/agressiv mot barnet/sambo eller barn blir allergiska och får dem inte bort hunden snabbt avlivas den, då skulle du tycka "nej den får avlivas, jag gillar hunden men det är för stark, dock kan jag ta den försöka träna men passar den mig inte så skickar jag den vidare igen och låter den bli en vandringpokal"?
Det om nåt låter ju sjukt, jag tar ju gärna hunden och försöker träna och hitta lösningar, men om det innebär helstryp för att den tex är svår att få halsband och munkorg så får det vara så! tills jag fått ordning på problemet.
Jag har aldrig upplevt problem med ett retrieverkoppel, snarare tvärt om. Men å andra sidan har jag också en hund som kan bete sig ordentligt.
Däremot är jag lite tveksam till kedjor med längre länkar, eftersom de, om några, kan "fastna" och "låsa sig".
Men börja grina då!
#123 Och sen att du väljer avlivning framför nytt hem, till kunniga människor med vana utav den sortens "problem" det får mig att undra hur stort ditt ego är och hur lite du bryr dig om din hund. Klart han inte ska flytta mer än absolut nödvändigt, men vad jag se utav ditt sätt att tänka så vore det bäst för din hund att komma till någon som använder rätt metoder och rätt tankesätt inom hundträning. För det är som Tikaani säger, resultat borde ha visats nu. Rom byggdes inte på en dag men på 5, nästan 6 månader borde det har blivit förändring.

#126 Förlåt att jag märker ord nu, men menar du dragsele, som i spänn hunden framför en sak den ska dra, eller anti-dragsele, som skavern i armhålorna för att göra bont, så att hunden inte drar?
Tar man på en dragig hund en dragsele så underlkättar man, dvs gör det bekvämare för dem att lägga kroppen rätt i selen och dra.
MVH Elin
#125.. du vet inte vad jag har att arbeta med och hur han är och beteer sig. vi har kommit långt i "arbetet" och han är betydligt bättre nu än när han kom. Och du vet heller inte vad han har varit med om heller och jag vill inte berätta något om det.. PGA hans förflutna så väljer jag att hellre avliva än att sätta honom i ett 3dje hem jag vill inte att djur ska vara vandringspokaler