Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3371 ggr
paow
1

Para

Min mamma vill nu para våran golden hane men en bekants tik. Jag är dock väldigt osäker på det hela, och har inte gett min tillåtelse till det hela ännu.

Iaf, tänkte höra lite här vad ni tycker och tänker om det.

Hugo, som vår golden heter - är alltså 100% renrasig och helt underbar i psyket. Han har inga problem, förutom känslig hud vi kontakt med vatten. Tiken därimot, är blandras, vilka raser  har jag ingen aning om, hon är stor svart & långhårig. Har haft valpar tidigare med en annan blandras. Nu har då min mamma och den bekanta pratat om att para hundarna.

Mamma gör ingeting utan min tillåtelse, och jag är skeptiskt till det hela. Om en parning skulle ske - vad ska man kolla upp hundarna för innan? Har noll erfarenhet av sånt här, men vill såklart har allting klart för mig innan jag tar något beslut.

En sak, (jag är som sagt, okunning om detta!) jag tänker på är ju som bara det att golden retriever lätt får höft problem, de har ju rätt korta ben och tiken därimot har ganska långa ben. Kan sånna saker påverka negativt på nått sett?

Vore oerhört tacksam för svar!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

fia-mia
0

Tycker inte du ska tillåta parningen. Låter inte alls genomtänkt att bara be om att få låna er hane. Och varför skulle du gå med på en parning med just en blandras? Vill du avla på är det bättre att höra av sig till en seriös kennel, särskilt med tanke på att du själv inte har någon koll på avel.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

AnneN
0

OM det blir parning så ska golden ögonlysas och båda höfter och armbågar ska röntgas med resultat A eller B.

Tiken som är blandras ska undersökas för alla sjukdomar som finns i de raser hon har i sig före parning.

Dessutom så kan man ju undra vad syftet med parningen ska vara? Om det är bara för att de vill ha valpar på tiken för att hon är snäll och söt, så skulle iallafall inte jag ha lånat ut min hane.

Håller med #1 om att har din hund stamtavla (SKK-reggad) är fri på höfter, armbågar och ua på ögonen och du vill att han ska gå i avel så kolla upp med rasklubben istället om det finns någon seriös uppfödare som vill använda din hane i aveln. Dock brukar de flesta seriösa uppfödare helst vilja se att hunden gått bra på utställning och jaktprov ev viltspår.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

En golden retriever som ska användas i avel ska enligt rasklubben:

• Vara ögonlyst inom ett år före parning. Hund med konstaterad ärftlig bakre polär katarakt skall ej användas i avel. Hund med konstaterad ärftlig total katarakt skall ej användas i avel. Hund som visar PRA ska ej användas i avel. Föräldrar eller avkommor till hund som visar PRA ska ej användas i avel. Avkomma eller helsyskon till kända anlagsbärare bör ej användas i avel.
  • Ha gått igenom höftledsröntgen utan anmärkning.
  • Ha känd armbågsledsstatus.

Det allvarliga problemet med en parning mellan din/er hund och er bekantas hund är att eftersom dennes hund är en blandras med okänd bakgrund (vad det låter som) och det blir i så fall omöjligt för er att ta reda på vad den hunden har för eventuella sjukdomar och problem bakom sig. Ni kan göra alla möjliga tester på tiken, men det finns fortfarande problem/sjukdomar som inte alls behöver finnas på henne men som hon bär på.

Om ni har en trevlig hanhund som ni är intresserade av att använda i avel skulle jag istället råda er att låta er hund genomgå de tester som behövs och sikta på försöka para honom med en renrasig, konstaterat frisk tik istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Får han lätt fuktexem, är det dumt att använda honom i avel, då detta troligen är ärftligt (pälkstyp som inte torkar snabbt i kombination med känslig hud).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att bidra till fler blandras valpar tycker jag är onödigt. Speciellt om ni inte är kunniga! Din mammas kompis som äger tiken, vad har hon ställt för frågor om er hane? Har hon några krav på honom osv? Har hon bara frågat rätt uppochner om hon får låna honom anser jag att hon är väldigt oseriös och en sån skulle jag aldrig involvera mig med ens om det var skk reg valpar hon var ute efter…

emma93
0

Det första jag kommer att tänka på är en undrar om du (TS) är SKK-medlem? Det vore nämligen ett regelbrott att som SKK-medlem upplåta sin hund till blandrasavel. Så redan där har du ett bra argument för att inte släppa din hane i avel i denna kombination, då jag upplever det som att du inte känner dig helt bekväm med det (när jag läser ovan).

/emma93

fettmedkevlar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan inte hanen, om han är SKK-reggad få avelsförbud om man medvetet parar med en blandras?

Men jag frågar som någon annan i tråden har gjort, vad är syftet med denna parning? Har tiken blivit röntgad och gjort hälsokontroller? Har eran hane även också blivit röntgad och hälsokollad?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

paow
0

Ska försöka svara så gott jag kan.

Vad dom pratat om exakt har jag ingen aning om, mamma bara nämnde att dom (hon och bekanta) pratat lite om det, och nu frågade hon mig vad jag tyckte om det hela - och jag svarade att det inte kändes bra, men skulle tänka på det.

Vad syftet är? jag har ingen aning alls.. Vet bara att mamma länge funderat på att skaffa en till hund, och nu när den bekanta kom med detta förslag tyckte hon väl det var, ja, jag vet inte alls vad hon tyckte- men hon skulle allafall ta en valp ur kullen.

#6, det stämmer, jag känner mig inte bekväm med det alls.

Jag vet ingeting om tiken, enabart att hon är stor, svart och långhårig & blandras. Vad tiken har gjort för kontroller har jag inte heller någon aning om.

Vår hane har gjort en del kontroller, och har som jag sa, inga problem med höfter eller så. Jag vill hellst, inte låta honom gå med i en parning alls, känns inte bra. Tycker hellre mamma köper en valp från en kennel.

Detta är i princip vad jag vet för tillfället.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

[Hilo]
0

Skulle inte använda en hund med några som helst problem i avel.
DIn hund har hudproblem. Så jag säger starkt nej, och du bör även säga nej till din mamma. Det är så dumt att avla på hundar som inte är helt friska. Och dessutom avla på en blandras..
Nej, låt din hane slippa bli pappa..

[Hilo]
0

Skulle inte använda en hund med några som helst problem i avel.
DIn hund har hudproblem. Så jag säger starkt nej, och du bör även säga nej till din mamma. Det är så dumt att avla på hundar som inte är helt friska. Och dessutom avla på en blandras..
Nej, låt din hane slippa bli pappa..

Nikkis
0

Känns det inte bra så ska du givetvis inte gå med på en parning!

Du har redan fått massa goda svar i tråden. Det enda jag personligen kan säga är att starkt avråda dig från detta.

Förutom att din mor (och eventuellt bekant som har tiken) vill ha valp ur kullen, vad sker med resterande valpar? Om det blir 10 individer vilken typ av personer ska då dessa valpar lämpa sig bäst för?
Har bekanten råd, tid och möjlighet att sitta med flera osålda blandrasvalpar eller ta tillbaka om någon ändrat sig? Hanhundsägaren har ju också alltid ett ansvar i det hela eftersom det är tack vare honom valparna ha kommit till.
Känner du/din mamma att ni vill bidra med ökandet av blandrashundar i vårat land? Som i sin tur kanske paras och så fortsätter det i generation efter generation..?

Tycker det är riktigt bra av dig att ta reda på saker och ting innan du ger ditt medgivande, gör nu ockå ett klokt val och tänk på framtida valpar samt köpare, och det faktum att ni egentligen inte kommer kunna styra något mer över valparna och deras framtid.

Överlämnade avlandet till de som är duktigt insatta i genetik och som vill föra sin ras framåt. =)