Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2174 ggr
Banankaka320
0

Kaxig vovve?

Min lilla rottisvalp älskar att skälla på folk som går förbi huset, säger ifrån och då kommer hon och sätter sig hos mig och är tyst.

Häromdagen så skällde hon på några snorungar som gick förbi, och då skällde hon och gjorde typ som en tjur och sparkade bakåt massa gräs. Som hundar gör när dem kissat/bajsat och villl sprida sin lukt, varför gjorde hon så?

Hon lyssnade direkt när jag ropade på henne.

Video när hon skäller på folk. (Från balkongen.)

Jag är osäker om hon är kaxig, eller om hon är osäker?

+ Så är hon i "spökåldern", bråkar ofta med tikar har jag märkt. :o

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är hon?

Banankaka320
0

8 Månader den 18 April :)

Maja2
0

Du säger att hon älskar att skälla på folk som går förbi huset… ja.. en RW är väl en vakthund ursprungligen, så det gäller att kanalisera hennes energi på rätt sätt.  Hur aktiverar ni henne`? Hur får hon utlopp för sin energi och för sin ursprungliga instinkt?

[oboybabe]
0

Hon talar väll om att här är jag! Min hund vaktar och det får han till viss mån. Han får säga till att här bor jag. Det spelar ingen roll hur mkt jag aktiverar honom, han skäller ändå men bara någon gång. Han ska lyssna när jag säger att det räcker.

Banankaka320
0

Tricks & använda hjärnan. (Ex godissök i trädgården.)

Sen får hon promenader och springa efter boll i stora trädgården. Har just önskat mig en klövjeväska av min syster då jag fyller år snart och då kommer hon få bära den på promenader :)

+ Snart kan hon få bada om hon är intresserad då vi har en strand ganska nära.

Ibland följer hon med pappa till jobbet (Mack) och där träffar hon människor hela tiden. (Om hon vill, hon sitter på kontoret och där får ingen komma in men hon får å ut och hälsa ibland om hon vill.)

En grej har jag märkt med henne, hon r väldigt lättstressad. Förr åkte jag till stan med henne en kort stund och sen tillbaka, och en gång följde hon med mig en hel skoldag. Men nu har hon börjat spy inne i bussen och det r inte alls trevligt, + skälla & morra på vänner. Men samtidigt försöker hon leka med dem, ex följde jag med en kompis till en bussstation med hunden och hunden visade tydligt att hon inte ville hälsa så hon lät henne vara. Men sen när vi gick så började hunden (Stina) försöka leka med henne och drog henne lite i armen som hon gör med mig ibland. (Lek) Då vände min kompis om sig såklart och tänkte hälsa och då blev Stina väldigt upprörd!

Men häromdagen gick jag förbi grannen i trädgården och bara väntade på att hon skulle springa mot han och skälla. Men hon tittade bara på han och gick vidare med mig. Då blev jag lite rörd :D

Maja2
0

Det är lite svårt att få grepp om vilka aktiviteter hon får NU. Det är mycket Förr, och ibland, och Då.

HUr ser det ut NU? Hur ser en dag ut för er hund?

Banankaka320
0

Promenad varje dag, + godis/mat sök. Varanann dag och ibland varje, så sparkar vi boll. Och så lite tricks varje dag, men nya tricks blir ungefär en gång i veckan eller längre tid. Kör med klicker då :)

Zabina
0

Kanske skallerträna för att få henne att komma till dig när hon ser någon? Sen kan jag rekomendera att sluta kasta boll med henne eftersom du skriver att hon är lättstressad. Jaga efter bollar skapar ofta hög stressnivå. Det är bättre att gömma bollen och lära henne söka efter den.

Maja2
0

Ok, då börjar vi där :)  Hur många/långa promenader? Hur ser de ut? Är det Hunden som bestämmer på promenaderna?

Hur ser det ut när ni sparkar boll? I vilket syfte gör ni det? Vad tränar ni då?

Lite tricks varje dag? Vad innebär det?

På vilket sätt får hunden utlopp för sin medfödda instinkt?

Banankaka320
0

#8 Ja, jag har läst om det. Jag märkte det när jag hade kastat boll med henne och gick in en gång så lugnade hon aldrig ner sig och nästa morgon låg det skräp kastat runt i hela mitt rum. Men när jag kör en annan lek efter bollkastning, typ som sök då lugnar hon ner sig. Men det kanske inte fungerar ändå? Jag är ganska osäker på skvallerträning, folk har förklarat men jag har lite svårt att förstå när det bara är i ord >.< Finns det någon film om det?

#9 Det är olika beroende på vad vi gjort på dagen. Men jag är ju i skolan och då passar pojkvännen hundarna. Men det kan variera typ runt ica där hon får se folk & ibland andra hundar, finns en liten park där som hon får vara lös på ibland. Ibland är det längre typ först till stranden så finns det en skogsväg & joggingrunda. Alltså mellan 15-30min. Hon drar i kopplet ofta, men de håller jag på träna bort genom att stanna och invänta ögonkontakt.

Sparkar boll så hon får ut sin energi, då sparkar jag bort bollen och hon hämtar den åt mig. Ibland springer hon iväg med den och "slaktar" den. (När jag inte ropar.) Det blir inkallningsträning & apport:)

Tricksen kan vara olika med, typ enkla som Sitt, tass, Sitt fint. Försöker lära henne att stanna vid en punkt och jag ska gå runt henne, och ut ur rummet. Går ganska bra. Tränar ögonkontakt med henne med, håller ut en godis i luften och väntar tills hon tittar på mig så klickar jag och hon får den. Säger åt henne att vänta och kastar en godis och inväntar ögonkontakt - klick - varsågod.

Medfödda instinkt? Menar du rasens? Rottweiler har ju använts till lite olika, typ valla stora djur, vakta och polis. Eftersom hon r ganska ung så har jag inte skaffat klövjeväska än, men det är ju på G och då får hon ju bära lite mer. Nästa vinter ska jag kolla upp priser på billiga selar så kanske hon kan dra en pulka med grejer :) Iförsig kan hon ju kanske dra lätta vagnar nu i sommar. Sen vaktar hon ju trädgården, tills jag säger till. Medfödd instinkt hos hund/varg är väl typ jaga & döda? xD Hon får ju titta på mina råttor ibland, men hon vill bara busa med dem som tur är :)

Det är ju skitsvårt att skriva vad man gör med hunden :o Det är så olika. Någon dag har hon nästan inte gjort nåt pga jag haft migrän eller ont i magen. (Chrons.) Men då tvingar jag ut  någon annan med henne :) Men då har jag verkligen märkt av att hon varit understimulerad, typ jagat sin svans. Förstört saker. Skällt på allting.

Sen misstänker jag att en i familjen kan stressa henne omedvetet, medvetet från min sida men den människan vägra lyssna. Människan kommer hem sent på natten då och då, så ibland vaknar jag av att hon skäller som en tok utan anledning. (Nr jag varit vaken så har råttorna typ gjort något för sig, eller en bil kört förbi.)

Maja2
0

När man tittar på din beskrivning om vad hunden och ni gör på dagarna, så slås åtminstone Jag av att det inte finns någon vidare kontinuitet i vad som görs, dvs allt ser olika ut beroende på. Ibland görs det si och ibland görs det så, det verkar inte finnas någon strukturerad plan kring något som har med hunden att göra.

Där kan grunden till problemet finnas, det blir lite si och så, både med motion, aktivitet, ledarskap och kontinuitet.

Man kan göra upp en dagsplan, tex. Morgonpromenad 40 minuter, där hunden både leker, springer, samt gör olika övningar som man besämt i förväg, ex sitt, stanna, gå fint etc. Sedan övningar inomhus av olika art, ex tricks. Lunchpromenad 40 minuter med olika övningar, liknande morgonpromenaden. Vila, passivitetsträning mm. sedan en längre promenad på eftermiddagen/kvällen.

Till det, vanlig uppfostran med regler, och vardagliga övningar. Det gäller ju att veta VARFÖR man skaffat hunden, VAD man ska träna och VAD HUNDEN behöver för att må bra.

fia-mia
0

Personligen anser jag att RW inte är en sällskaphund och att dessa aktiviteter inte räcker. Tror mycket väl dina nämnda problem kan bero på det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

PetraKarin
0

Angående skvaller träning och klickerträning är det nog något ni kan ha nytta av. Tycker du att det är svårt att bara läsa sig till tycker jag att du ska köpa kontaktkontraktet av eva bodfäldt med handledning och dvd. Här kan du beställa den. Mitt tips är att köpa paketpris 1 eller 3.

Sen kan det vara bra att skaffa någon mer bok och/eller film om klicker träning. Här och här hittar du massor med bra.

Angående hundens genetiska arv så måste du räkna med att hunden har det med sig även om den inte tränats till eller avlats på det. Det finns så djupt i alla raser. Och ja Rottis har använts till lite allt möjligt och framför allt vakt. Det är ju en brukshund och de kräver generellt en hel del arbete. Här hittar du mer information om det.

Chilli10
0

Den upplevelsen jag har utav rottweiler är att de ogärna skäller. Visst är vakt /boskapshund. De som vi haft skällde iaf ytterst sällan.

Banankaka320
0

Tack allihop :)

Fast jag har inte fått riktigt svar varför hon sprätte med fötterna sådär? :o

Zabina
0

#10 Jag skulle nog skippa bollkastandet helt tillsvidare. Om du absolut vill fortsätta kan det vara bättre att utföra det på annat sätt, tex. låta hunden sitta "fot", du kastar och hunden väntar på kommando innan den får hämta och sedan komma tillbaka till dig med den. På så vis blir det mer en uppgift och inte bara en massa jagande. Men det krävs stegvis träning för att få till det bra! Ang. skvallerträning så har jag precis för mig att det ska finnas en bra video här på hif, men jag vet inte riktigt vart den finns. Där visar hon hur det går till med hjälp av sin egen hund och förklarar genom hela processen vad hon gör och varför. Kanske någon annan vet vart den finns?

[Forest]
0

Jag tycker att Maja2 säger en heldel hur ni bör tänka på. Det låter som att denna hund inte gör så mycket utan har ett ganska trist liv för en rottis, hoppas du får står vad jag menar. Mer lydnad mer promenader 15-30 min är inte mycket.

Chilli10
0

#16 Videon om skvallerträning finns på blandrashundar.ifokus :)
Den är toppen. Har börjat träna det med min vovve :)

PetraKarin
0

Här är artikeln om skvallerträning.

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning#articles-1

Det är duktiga Tina som har gjort den :)

Banankaka320
0

Tack tack:D Jag har nog tränat skvallerträning på min nakenfis utan att veta om det då xD Hon kommer alltid till mig när någon kommer in i huset, eller när hon ser någon.

Zabina
0

#18 Just det ja! Glad