Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3709 ggr
Gerbilflicka
0

Kantarellsök

Håller på att lära min schäfer att söka efter kantareller och hittils går det jättebra. Hon älskar att söka så trots att svampen bara göms i vardagsrummet än så länge så är det buskul tycker hon.

Är det någon annan här inne vars hund är tränad att söka efter kantarell?

Det enda jag undrar just nu är vad som är det bästa tecknet när hon har hittat svampen. Vi kör spår också, men det är ju lite skillnad eftersom svampen inte direkt kommer att lämna några ledtrådar i form av ett spår. Glad Tänkte att det är lika bra att fråga om tips istället för att lära in något som senare visade sig vara ganska opraktiskt ute i skogen. Tanken är att hon ska få springa omrking lite som hon vill medan vi människor också letar svamp, och att hon ska markera på något sätt när hon hittar den.

Så vad tycker ni? Skall? Hämta mig? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Helenaaa
0

Man kan ju skvallerträna på kantarell med Flört En kompis farsas hund är expert på just detta! Haha

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tror på att hunden ska hämnta dig genom skvallerträning som 1 säger.

Naiz
0

Jag försökte i höstas att lära min hund det, men han fatta ingenting ;p Men det kan ju vara mitt fel oxå hehe.

Jag tycker att Sitt är ett bra tecken. För då trampar hunden inte på svampen :) Och kanske skall oxå så man både hör och ser när hon hittat kantarell.

Gerbilflicka
0

#3 Hur gjorde du? Kanske kan komma med lite tips! Sen beror det såklart på vilken sorts hund du har. Min hund älskar att spåra så det ger ju en klar fördel.

Skvallerträning lutar det mot helt klart. Eddie tyckte apport var den bästa metoden i början av vår träning men det har hon tack och lov lagt av med nu. Skrattande

Naiz
0

#4 han är en Greyhound, och inte direkt intresserad av varken sök eller lydnad ;) Jag gjorde enligt en artikel här tror jag det va, om hur man tränar kantarellsök.. Eller om det va nån annan sida? kommer inte ihåg :)
Körde med klicker

Gerbilflicka
0

#5 Det viktigaste är egentligen inte vilken metod du använder utan vilken belöning du väljer. Min hund jobbar antingen för beröm, godis eller en leksak/pinne. Min förra hund (en tax) lärde sig lättast om det fanns godis med i leken. Så om du hittar något som verkligen motiverar så kan din hund garanterat också!

Kitten86
0

Höll på med kantarellsök med min dvägpudel för ett antal år sen, men slutade då jag själv inte är såå road av svampplockning.
Jag gav honom komando (efter att detta vart inlärt) och följde sen efter honom, sen visade han mig tydligt vart svampen fanns genom att titta på mig sen titta ner i marken (där svampen var gömd) och sen sitta på mig igen. Låter vagt ser jag när man skriver ner det, men jag kunde utröna från hans kroppspråk när han hittat nått.

Skvaller träning låter bra.

Zabina
0

Den här artikeln tycker jag är ganska bra; http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=36 Jag kommer nog använda mig en del av den när jag börjar träna kantarellsök!

rebeccajansson
0

jättehäftigt tycker jag. Kantarellhund ist för tryffelhund…hihi

Labolina_73
0

jag måste fråga,, för en del är det säkert en urdum fråga,, men hur lär man sin hund att söka?

Tex kantarellsök, eller vad man nu vill att hunden ska söka efter. Hur går man till väga?

Jag är helt ny med hund och har läst en massa om hund,, men inte om sök och hur man lär sin hund detta..

så well,, hur gör man?? Kyss

//Linda

[Forest]
0

det är inte svårt att lära sin hund söka du kan enkelt börja med gömma godis inne jag brukar säga till mina stanna i köket så har jag resten av hemmet till gömma godis både mellanhögt o lågt för att låta dom leta väl med nosen isf ögonen. Men börja med lätta dom lite halvlätt andvänd ordet " leta" eller "sök" :) Finns en del klipp om detta på youtube. Ska se om jag hittar en till dig :P

Gerbilflicka
0

Jag började som #11 beskriver och gömde korv i vardagsrummet. Hundarna fick vänta i köket och sen var det lätt att säga "sök" och peka ut mot vardagsrummet. Började lätt och gjorde det sedan svårare och svårare när min hund fick bättre självförtroende. Alla hundar som är intresserade av godis brukar fatta poängen ganska snabbt.

För att lära sin kantarellsök så köpte jag kantarell på burk för att sedan ta ut några och lägga dem på vardagsrumsbordet. Jag pekade på den och sa "svamp", och när Eddie nosade på svamparna så klickade jag och belönade med korv. När hon förstod poängen bytte jag ställe (la några på golvet) och fortsatte. Efter det började jag gömma svampen i vardagsrummet och lät henne söka efter den på egen hand. Tog ungefär 3 dagar att lära in.

Kitten86
0

Jag började lära in ungefär som #12. Min hund kunde redan "sök" som kommando då jag brukade gömma/ kasta ut godis på tomten eller ute i skogen under promenaden etc.
Själva svampsöket gjorde jag också ungefär som #12, antingen med kantareller på burk eller ännu bättre färsk svamp. Jag tränade ute på en bit gräsmatta men jag använde mig inte av klicker utan bara av svampen och godis. Är ju olika beroende på hund men det tog inte speciellt lång tid för min hund att förstå kommandot och vad han skulle göra…

Naiz
0

#6 haha det finns inget som motiverar han :p Godis ibland. Men så fort han lessnar så funkar ingenting längre.

Helenaaa
0

#14 prova med att kasta runt jordbitar Flört

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Chilli10
0

Har tänkt på detta en hel del själv :) Jag tycker det är toppen att plocka svamp, så vore ju kanon att ha en hund som kunde hitta det åt en :D

pius314
0

Oh my! låter som en perfekt aktivitet för oss, om inte jag kan kapa min pappas GPS för där har han lagt in alla bra ställen på landet Flört

Jag tycker det är jättesvårt att börja leta i ett nytt område, vore ju toppen att få hjälp av en känslig nos.

Men funkar det verkligen med burkkantareller? Crazy, trodde det behöved vara äkta vara (färsk). Coolt!

• Tillräckligt bra är perfekt! -