Ecko sjuk!
jaha och VARFÖR ska allt hända på en och samma gång. När ska de få ta slut liksom.. förstår inte vad jag har gjort världen?:O
Vakna imorse av att ecko lät som om han skulle kvävas eller nått.. han fortsatte sen att gurgla. Vi kolla i munnen och halsen och ser ingenting, för tänkte om han svalt nått. De låter som om han harcklar sig hela tiden fast mer åt gris hållet?:P Vi bestämmde oss iaf för att ringa vetten och han sa att de kunde röra sig om Kennelhosta! Så nu ska vi ner till hörnet 18.20 och se om de är det.. jag själv tycker de låter nu som om han skulle vara förkyld eller ha en allergi. inte som hosta iaf!? Men vi får väl som sagt se vad han säger..
pengar kostar det iaf. och det var ju det vi inte hade den här månaden.. men sånt får man alltid lösa när de gäller djuren. Dom går först.. nu har vi inga pengar till mat till oss själva bara. Men de ska nog gå:)
bara så sjukt att ALLTING kommer på en och samma gång.. undrar varför de ska vara så?
önska ecko lycka till och att de inte är något allvarligt!:)
kram på er från en dogo-gris och lilla Lisette
Näe, stackars lilla grisen..:( Hoppas verkligen att det inte är kennelhosta, utan nåt mildare.. Mexx mamma fick tas bort i höstas pga kennelhosta.. Bakterierna satte sig i hjärtklaffarna så de förstördes.. Fast det är väl inte alltför vanligt förhoppningsvis. Hoppas i alla fall att allt går bra med Ecko! Och att ni har snälla föräldrar som kan bjuda hem er på middag den här månaden. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nämen stackars allas våran lilla gris….Ecko inte vara sjuk..
..
Krama om Ecko från mig och jag håller tummarna att det inte är kennelhostan, ett råd till er alla just nu under våren, låt inte hunden snosa för länge på samma fläck, för har en hund med kennelhosta precis varit där så är det oftast kört, det kan ju hjälpa lite i alla fall, det värsta är ju att det finns ett vaccin men det är ju inte 100%-tigt tyvärr, berätta sedan hur det gick…yngre och äldre hundar har lättare att få det än hundar som är i mellan åldern liksom…
Jag tänker på er och håller tummarna hårt
Alex, våran Kingen somnade stilla 9 år gammal pgr av kennelhostan med tassen i min hand för att den satte sig på hjärtklaffen på honom, det fanns inget att göra han var vaccinerad dessutom och fick host dämpande tabletter, och veten sade att Kevin och Rulle som då var i medelåldern hade garanterat haft det, men icke synligt eftersom han var yngre då…..den är fasiken hemsk det där värre än kräksjukan ju.
ne lille Ecko.. hoppas verkligen inte det är kennelhosta eller något annat allvarligt.. ska hålla alla tummar jag hittar o Lusse håller sin tasstummar.. berätta hur d gått sen.. stor kram ifrån mig o Lusen..

Håller alla tummar vi har här för att det bara är en vanlig förkylning och inte nått allvarligt!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
NAE! ni får inte säga sådär!!:( Kan han DÖ utav de?.. jag trodde de bara var lite väre en vanlig hosta.. usch och fy nu vart jag riktigt, riktigt ledsen. Jaa.. de var ingen som ville ha sin hund i närheten av ecko iaf när vi var ute.. sa att de kanske var kennelhosta och att dom skulle hålla hundarna borta en bit..
De finns som sagt medicin, men de hjälper inte eller botar ska man väl säga.. utan den lindrar de bara. Jag hoppas verkligen att de är något annat. För ja tycker de blir värre ute. Han kanske bara är allergisk mot pollen? eller vad som helst.. buhuuu!! han är ju tusan bara 7 månader!
Tack iaf så himla mycket för alla lyckoönskningar.. och tack tina för den fina bilden. Ecko uppskattar nog de:)
Real,Det är precis som du säger det finns bara medicin som lindara och skulle det nu vara så är jag säkert på att det går fint, det finns inget annat helt enkelt,
.
Förlåt om jag skrämde upp dig, men det är väldigt många som inte vet om kennelhostan och det ville jag informera om bara, kanske lite klumpigt just här förstås, men det var inte meningen att skrämma dig…men då förstår du också varför folk gick undan kanske när ni var ute.
Jag vill än en gång poängtera att den går oftast i vårtider, så jag brukar vara aktsam vid möte med andra hundar och liknande då, även då dom fastnar på en lukt fläck ;-).
Av två onda ting så hoppas jag att det är pollen i alla fall, eller en förkylning….
Hoppfulla Kramar!
Lena
Åh stackars lilla grisen.. Hoppas han blir bra snart och att det inte är nåt allvarligt!
Kramar från mig o Eros!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tycker det låter som noskvalster. Då låter de precis som grisar eller som om de är på väg att kvävas.
(Min vette höll på att skratta ihjäl sig när jag skulle härma hur "Bosse" lät i telefon)
Är det noskvalster, så är det helt ofarlig!
Pussa Ecko-grisen från mig o låt oss veta hur det gått!
så.. nu har jag fått domen!:(
Tyckte inte vetten kollade så mycket, men han tog tempen. och det var det inget fel på.. dessutom är ju ecko jätte pigg förövrigt. Bara att han låter som en gris som ska kvävas..
Sen töck han på halsen och kolla i halsen.. så berätta han att om vi sövde honom och kolla i halsen längre ner skulle de se rött ut och svullet.
Så jaa, gott folk. Ecko har en luftvägsinfektion= kennelhosta:(
fast han sa att de verka vara en lindrig kennelhosta eftersom han är så pigg och så.. så han fick en spruta och två recept jag ska hämta ut imorrn. De ena receptet är på en lindring och det andra är smärtstillande.. så de inte ska retas så dant i halsen på honom.
500:- för en undersökning och en spruta.. jaa.. suck! och imorrn ska man hämta ut recepten för ännu mer.. men som sagt. vad gör man inte för våra små liv:)
naw lilla Ecko, men hur funkar kennelhosta då? e d farligt? går det att bota så d försvinner? hoppas han blir bättre sötnosen..
Neeh, de går inte att bota.. finns ingen medicin för det alls, förutom lindringen. Men de brukar gå över av sig själv. Men kan nog ta ett bra tag. Men de smittar faktist bara den första veckan ungefär. De KAN bli farligt, men ecko hade visst den "bra" sorten.
Usch då.. Skickar en krya på dig-kram till honom..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ok.. d e ju bra att han har d, o att ni upptäckte d fort, d kan väl vara så att om man inte upptäcker d eller ignorerar d så kan d bli värre? eller e ja helt ute o cyklar nu? =)
Kennelhosta är ett samlingsnamn på flera olika smittämnen som orsakar hosta hos hund.
Flera virus och bakterier kan orsaka kennelhosta, vissa ensamma, andra i kombination.
Smittan överförs framförallt via direktkontakt men kan också ske genom t ex gemensamma vattenskålar.
Kennelhosta sprids framförallt genom utställningar, tävlingar samt genom dagis och andra täta hundkontakter. Virusen smittar framförallt under den första hostveckan medan bakterien kan utsöndras i 3-4 månader efter genomgången infektion.
jag har faktist ingen anning.. men att inte upptäcka de är nog rätt svårt.. iaf när han kommer uppklätrandes i sängen och låter som en gris som ska kvävas rakt i örat på mig.. tänk er en riktigt hög snark rakt i örat.. och sen att de bara fortsätte och fortsätter.. fast de låter ju lite läskigare än en snark kanske.. men aa:P vi vågade inte vänta alls.. ringde direkt.. lät ju som om han skulle kvävas den lille grisen! men de kan säkert bli värre om man låter de vara.
fast han blir värre när vi går ut? kanske är för att han blir upphetsad?:) hum
men va tråkigt!!hoppas han snart blir frisk!han verkar inte vara tröttare eller nått?jag visste inte ens att kennelhosta fanns!!! pÅ VILKET SÄTT KAN HUNDAR DÖ av de?? blir ju orolig
Nej men stackars Eckogrisen…men det var ju tur att vetten skrev ut piller åt honom så att han blir frisk. Säg åt honom nu att Lotta och Skorpan tänker på honom och skickar en massa pussar på nosen :)
Jag förstod nästan att det var det, men vad bra att ni åkte på en gång och att den verkade vara god artad, nu fär du pussa mycket på honom från oss…
hoppas på ett snabbt tillfrisknande

Stackars liten… Skickar en krya på dig kram…
Tack så jätte mycket för erat stöd.. ecko är pigg så de verkar inte som om han lider utav de.. han får sova nu också (kunde inte de pågrund av allt roslande) efter medicinen han fick.. så de är ju skönt för honom.
Lena: Har du någon erfarenhet om hur länge kennelhosta håller i sig? och varför fick din vovve de på hjärtklaffarna? kom ni för sent till vetten eller vart de bara allvarligare sort av kennelhosta? blir väldigt nyfiken bara.. vill veta så mycket som möjligt så jag vet om de skulle vara nått eller hända nått med ecko.
Ja, bra iaf att den verkar god artad..

Naw lilla Ecko, skickar krya på dig klappar härifrån.
Och ett gäng kramar till matte.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad gott att lille Ecko-grisen är piggare, lille godingen.
Real, vad skönt att han är piggare nu, pussa på nosen från oss
.
Kingen som var 9 år fick en mycket aggressiv kennelhosta så det hela gick på loppet av 2 dygn, trots vaccinationen men den är ju heller inte 100% säker, hur som helst så började han hosta sådär som du beskrev att Ecko gjorde, vi åkte till strömsholms djursjukhus redan första dagen och där konstaterades att det det var kennelhostan, han fick en spruta i nacken och host dämpande tabletter, men oddsen var låga eftersom han var i lite ålder och hade feber och var väldigt trött, men vi fick bukt med febern där och åkte hem, sedan hostade han lite lättare under natten och hela dagen efter, så vi trodde ju att det var på återgång, så här efteråt så förstår vi ju att det var tabletterna som gjorde att han hostade mindre.
Jag sov den natten på en madrass på golvet bredvid hans bia bädd, och var ju orolig som sjutton för jag tyckte hostandet tilltog en aning, och jag minns att vid tre-tiden på morgonen så tittade vi på varandra och jag tänkte att så fort det blir morgon så åker vi in igen…
Han sov med sin tass i min hand och när jag vaknar till 2 timmar senare så är han borta och tassen alldels kall,det visade sig senare att det hade hade blivit en infektion och gått ner och satt sig på hjärtklaffarna och på så sätt stannade hjärtat.
Idag ser jag det som att jag är glad att vi fick vara tillsammans hela vägen ut, jag fanns där för honom hela tiden och han led inte mera hemma än vad han skulle ha gjort på sjukhuset sade veten, men jag glömmer det aldrig….
Men detta kommer inte att hända Ecko för han verkar ju vara en piggelin,så ta det bara lugnt så går det säkert bra ;-).
ne vilken berättelse lena, man får en klump i halsen när man läser om när du satt o höll hans tass där på natten… fy vilken upplevelse, men såklart han hade det bra in i det sista o fick vara med sin älskade matte… 
Jovisst är det sorgligt, men jag tänker på det med värme och en trygghets känsla för hunden idag ;-).
jaa.. jag säger som malin, jag sitter med tåra i ögonen.. visst de är ju bra att han och du fick vara tillsammans i det sista. Men usch för att uppleva sin hunds bortgång på det sättet.:(
Jo, ecko är pigg som en gris ska vara.. idag hostar han faktist inte lika mycket.. men de är väl för medicinen som du säger.. eftersom vetten sa att de var lindrigt hoppas jag att de är det. Och ecko är ju ung, han orkar nog kämpa lite mer..
skickar en liten tanke till din vovve uppe i hundparadiset Lena:)
Hemskt men fin berättelse Lena..
Ska jag vara ärlig är det på nåt sånt sätt jag vill att Mexx ska dö sen när han är gammal, lugnt och stilla hemma.. Veterinären är inte alls rolig, har inte vart spännande upplevelser att vaccinera honom kan jag säga.. Så det känns ju inte roligt att behöva ta honom till ett sånt ställe det sista i hans liv..
Men oavsett hoppas jag att det dröjer ett tag. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vilken sorglig berättelse Lena.
Men vad skönt det ändå måste kännas att ha fått somna in med tassen i din hand.
Han måste ha somnat in o känt sig trygg med tassen i din hand. Trygg att veta att du fanns intill honom.
Kram!
jo de är sant.. om min vovve skulle dö skulle han göra de hemma.. inte av smärtor iof utan bara somna in i hemmet.. Fast ecko var inte alls obekväm hos vetten.. han vifta på svansen även när han hade en termometer i arslet:P hihi..
Knäpp-gris!!
rel-ska ni tillbaka till vetten snart och undersöka igen=
Jovisst är det en hemsk=fin berättelse, men det är just så det känns också, och som sagt jag känner bara värme och trygghet då jag tänker på det
.
hum.. neeh vi ska inte tillbaka vad jag vet.. om de tilltar så är det klart att vi går dit igen .. men nu verkar de vara okej.
Men blir orolig när jag läser din berättelse igen lena:( du säger att allt verkade så bra med din lille skit och så är de för ecko nu med.. han har inte hostat mycket alls idag.. verkat vara jätte bra. Men de kan ju vara medicinen som luras och så slår de bara till.. för har känt efter när han andas och de känns väldigt långt ner i kroppen att de skrovlar till.. De känns overkligt att tänka.. men tänk OM!.. tänk om ecko inte klarar av de.. då dör jag med honom! Men går väl inte och tänker så.. försöker tänka att han är så pigg och kry. så de är inget fel på honom?:S
Jag var in och läste om kennelhosta på nätet , det stod att dödsfall på grund av kennelhosta var extremt ovanligt, och dom flesta blir friska utan medicinering. Om hunden hostar mycket kan man ge hostdämpande. Så jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan. Tempa din hund varje dag, och skulle han bli sämre så kontakta så klart veterinären igen. Hundar med kennelhosta ska ta det lite lugnt och inte anstränga sig under sjukdomstiden och även ett tag efter dom blivit friska.
Jaha ja här sitter man och bölar klockan halvsex på morgonen, och det är Lenas fel. Men det måste endå varit skönt att han fick somna in med sin bästa vän…matte. Sänder en massa pussar upp till djurhimlen, för där sitter han och håller koll på dig Lena :)
okej, tack så mycket kristina:)
Kristina du tog orden ur munnen på mig, jag skulle ha gått in och skrivit detta igår hade jag tänkt men det gick inte att komma in.
Real, ta det lugnt med Ecko koppel prommisar och så då ordnar sig allt, men ha ett vakande öga på honom, du kan ju lägga örat mot honom och lyssna ibland för då hör du ju om det rosslar eller inte, har dom feber så brukar det synas det direkt på ögonen så man behöver kanske inte tempa varje dag…
Lotta, det var inte meningen att du skulle börja gråta alls, utan allt bara kom när jag skrev, tänk på det positivt vi fick vara tillsammans hela tiden ut, och det värmer mig varje gång jag tänker på det.
Kingen tackar för alla pussar och jag vet att han har fullt sjå att hålla reda på Kevin och Rulle som rätt nyligen har kommit dit ;-).
På sätt o vis är det ändå en solskensberättelse. Tänk vad gott att få somna in så, med tassen i mattes hand.
Ja precis Kerstin, han var hemma hos oss i sin egen bädd i stället för i strömsholms kala rum, och det var ju det dom sade också, när vi kom in med honom sedan, dom hade inte kunnat göra annat än vad jag själv gjorde, så det känns bra även om det var en chockartad upplevelse första timmarna efter.
Okay nu har ni tröstat mig…men jag kan absolut tänka mig choken att vakna upp och lilla killen var död 
jaa, skönt att höra att de inte är vanligt med dödsfall ändå:) ecko hostar ingenting längre faktist.. han rosslar bara när han ligger ner eller om man kommer emot halsen. så de är väl rätt svullet där nere. Idag kräktes han och straxt efter de bajsa inne.. Men de beror nog på medicinen.. måste satt igång hans mage.. för annars skulle han aldrig bajsa inne. Vi tar de lungt med honom.. men han är ändå valp.. han har ju energi för tusen! så han väljer ju lite själv också om han vill springa runt som en galning. Annars skulle han nog ta död på oss här hemma om han inte fick utskott av sin energi. en termomete äger jag inte ens:S men brukar känna efter vid hjärtat och så.. och om hundar har feber har jag lärt mig iaf att de luktar illa i öronen.. så brukar ta en lukt ibland:P
De ska nog gå bra.. han är fortfarande pigg och sig själv.. ingen trötthet eller nått annat sånt. Han äter medicinen jätte duktigt och de verkar ju gå framåt..
konstigt de där egentligen. Lufsen, mamma och min hund, är 9 år och har aldrig vart sjuk fören nu.. ecko är 7 månader och börjar redan.. tråkigt att de ska behöva hända:(
Vad skönt iaf att han var piggare i dag, det där med febern visste jag inte om att man kunde kolla så, därimot att dom brukar bli torr och varm på nosen. Men det är väl också nått gammalt man lärt sig, dom har säkert kommit fram till nått nytt nu =)
alltså.. nu kräktes han upp maten igen efter han fick sin andra omgång medicin idag.. tål han inte medicinen?:S är ju inte bra om han inte får i sig den.. eller kanske ska vänta några timmar efter maten med att ge medicin?
kom tabletten upp också eller hade den hunnit smälta?

precis som vi kan hundar må illa av vissa mediciner så om inte det står att du ska ge den i samband med maten så kan du ge den någon timme före eller efter och gärna blandat i fil eller naturell yoghurt som kan lindra illamåendet
_**/Mvh Anne
fast sista maten gav jag nån timme innan, eftersom han hade spytt upp de imorse.. den ena tabletten är brun som fodret så de ser jag inte.. har ingen lust att rota runt i hans kräks:S och den andra är rosa.. men har inte sett något rosa i de iaf så den verkar ju vara nedbrytten..
Har han bara behållt den i en halvtimme, timme så är det ingen fara.
hum.. vet inte hur länge han hade den i magen.. men de måste vart mer än en halvtimme iaf tror jag.. så då är de okej då? men är ju tråkigt att han ska behöva kräkas öht. Han blir så ledsen när han gör de:(

testa ge han medicinen i fil eller yoghurt, har oftast funkat för både mej och mina hundar
_**/Mvh Anne
Ja dom ser ju så usel ut..stackars lilla gubben. På oss människor är det så. Och jag har för mig att vetten sa det om Skorpan när hon fick för sitt knä, hon spydde utav den medecinen också. Men om du är osäker ring vetten och hör efter =)

Jag måste fråga, hur ser man dom första tecknen på att hunden har kennelhosta? Min lilla tjej här hemma har från igår börjat "torrhosta" när hon busar och ibland när hon dricker vatten. Ni vet hur det låter när människor har torrhosta? Iallafall så låter det precis så. Hon är ju vaccinerad förra veckan.
Är det inte så att det kan ge en mycket lindrigare form som en biverkning av sprutan…det är ju isånna fall övergående. Men nu när vi pratat om det här inne så skulle nog jag också ringa vetten, man kan ju bli hypernervös för mindre..

Bättre å ringa vetten en gång för mkt än en för lite
_**/Mvh Anne

#54: Ja det håller jag med också om. Om inte annat får man mer råd per telefon av dem om vad som är bäst.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Precis ring veten för att vara på den säkra sidan
mm.. jag gav honom bara den ena (smärtstillande) efter maten.. sen vänta ja några timmar fören ja gav den andra.. får se hur de blir.. om de kommer upp någe sen.
hugo små hostar ioxå lite ibland…
Stackars lilla grisen…hur lång tid ska det ta innan han blir frisk då?
jaa du.. medicinen är ju för en vecka.. så de är väl beräknat att de ska räcka och han ska vara frisk då.. men man får väl se.. kennelhosta har ju sin egen gång
Jag har aldrig stött på någon som haft det, man har bara hört talas om det…det är ju konstpgt med tanke på att man har haft med så många hundar i sitt liv. Pussa lillplutten från mig…
de ska jag göra:) har aldrig heller vart med om någon som har de.. men enligt vetten var de rätt vanligt under våren såhär.
Då lär man vara uppmärksam med andra ord..bra att veta =)
hur e d me lille Ecko nu?
vi har gett honom medicinen några timmar före eller efter maten nu.. så han har inte kräkts längre. Men nu har han lärt sig också att dom rosa tabletterna är BLÄ! så dom spottar han ut 40 gånger innan han får i sig. Idag fick jag lägga den längst bak och stryka över halsen.. Men de gjorde ont på den lille grisen:( han gnällde till eftersom de är ett rätt stort pillet som ska ner. Men de andra pillret är bara gott, de är ungefär som godis.
Han hostar inget men han harklar ibland och snarkar till.. sen om han drar för mycket ute när vi möter en hund gnäller han till ibland och kommer tillbaka (kanske bra?då lär han sig) eftersom de gör ont i halsen.
så överlag mår han nog bra.. han är fortfarande den pigga grisen han kan vara.
okej men d e ju skönt att han e pigg o så den lille grisen =)
Ja det var goda nyheter..krama om bullen från mig =)
Ja krama på honom från mig med, jag skrev det i en annan tråd (tror jag), men det är just under våren man ska vara försiktig med andra hund möten, och helst inte låta dom stå och snosa på fläckar ute i onödan ;-).