kontakt snabbt vid promenader
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
jag tror att jag har läst det mesta som finns om koppelträning, man ska stanna, invänta kontakt, väda håll och så vidare. Det fungerar inte för oss så bra, visst, ha ntar kontakt med mig men sen springar han lika sabbt fram igen. Fast nu har vi skaffat en sele och han går lugnare i den i alla fall, men grejen är att när jag stannar till (när kopplet är sträckt) har han svårt att ta kontakt med mig direkt. Han kollar runt, kan bli helt förstelnad och stirra på saker, eller tar det bara lugnt, kollar runt lite, kan sätta sig och kolla runt och så vidare. Jag vill ju att han ska ta kontakt med mig direkt om det nu ska vara någon mening. Hur ska jag få honom att ta kontakt med mig direkt? Det känns som att jag måste få till det om nu den där koppelträingen ska ge något. Kan tilläggas att han är nästa helt ointresserad av godis oh leksaker, även det godaste godiset och leksaker som han kan leka med massa inne inte alls något kul om man kan kolla på till exempel en människa på långt håll. Därför vill jag ha lite nya tips nu om ni har några :)
Ps. Jag kan tillägga att jag fick tipset av en tant på bussen att ha strypkoppel uppe i nacken på hunden, nosgrimma och "gå fint sele", för det hade hon minsann på sin schäfer, för att han drar sådär är ju inte bra. "Men det är ju verkligen dina alternativ, k*rring!" tänkte jag säga, men det sa jag inte, jag var för upptagen med att hålla hunden på bussen. Men om jag ser henne igen så.

Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att ditt samspel med hunden är ett brett spektra. Det handlar inte bara om hur hunden går i kopplet, utan vilket team ni är i övrigt åxå. Allt hänger ihop. Om hunden ser dig som sin lekkamrat, sin lärare, sin mentor, någon att lita på , som vägleder mm, så kommer den att vilja hålla kontakt.
Med andra ord: Träna på annat än att gå i koppel åxå. Träna kontaktövningar, träna att leka: att starta lek, att avbryta lek. Var den som är mest intressant. Ta med hela fodergivan ut på promenad, låtsas "hitta" mat på olika ställen. Det talar om för din hund att det lönar sig att hålla sig nära, för du är en bra jägare som hittar mat.
Träna inomhus, träna ute, både utan och med störning, träna vanliga saker som "sitt" tex utanför ICA vid rusningstid. Ha roligt med din hund. Ta reda på vad DIN hund gillar, vad är "hans" grej? utnyttja det!
SEN, när ni gjort allt det, ska du se att han följer mycket bättre i kopplet åxå :)
Lycka till :)