Mager?
Hej
Har en dävrgpinscher pojke på 14 månader. Jag har tidigare skrivit här att jag tycker han är smal. Han väger 6kg. Vilket är lagom enligt rasstandarden men de syns att han behöver lägga på sig ändå.
Han har jättefina muskler och är väldigt aktiv. Men just över ryggen/bröstkorgen är det svårt att få honom och lägga på sig eller bygga muskler.
Just nu är han skadad (olycka med annan hund så han har brutna revben m.m) Men han äter fortfarnade jättebra och allt de. Men han är mindre aktiv nu, sover nästan hela tiden pga smärtsillandet.
Tänkte om det finns något relativt "snabbt" sätt eller nåt bra sätt att få han och gå upp i vikt och hull nu när han ändå vilar så mycket.
Han äter Royal Canin mini adult. Han får megaderm olja på maten. Han får även en del godis och gottit.
Så någon som har något tips på hur jag ska bygga upp lite mer hull på min pojke?
Tacksam för svar. :)
Jag är ingen expert eller så på ämnet men jag hade nog övervägt att byta foder. Är inget stort fan av Royal Canin även om jag vet att många hundar funkar alldeles utmärkt på det.
Själv ger jag färskfoder och självklart så tycker jag att det är det bästa att ge. Annars hade ju inte min hund fått det.
Men generellt med vikt så handlar det om energi in och energi ut. Behöver din hund gå upp i vikt så måste du utfodra honom med mer energi än vad han gör av med. Vet inte hur stor giva du ger honom men du kan ju prova att öka den.
Annars ska väl ägg vara bra, är inte helt säker på att jag minns rätt nu men du kan ju kolla upp det.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag skulle byta foder. Ett foder med så lite (eller inget) spannmål som möjligt och mycket och högvärdigt kött.
T.ex. Standart, Orijen, något färskfoder. Eller kanske valpfoder så att han får så mycket fett och protein i sig som möjligt, för det är det som han ska bygga sin kropp på.
Sen när hans kropp är redo på det satsa på att göra olika former av fysisk aktivitet så att han får träna hela kroppen. Ut och gå/springa i skog och mark, klättra, balansövningar, kanske simma.
#1 Ägg är jättebra för det innehåller bäst protein. Men då ska man tänka på att ger man det rått så går vitan fetbort. Kokar man ägget kan man ge hela.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som extra valmöjlighet på spannmålsfritt foder kan jag rekomendera Taste Of Wild, min djuraffär slutade sälja orijen och bytte till TOW istället. Har utfodrat min mycket kräsna pudel med detta och han äter bra och får i sig perfekt med kalorier etc så han är jättefin i kroppen! Har under flera år varit en kamp om att få honom att äta bra och regelbundet etc. Vill man kan man ju tillföra mjukmat med stor kötthalt för extra protein.
Även min pudel var jättetunn fast han hade den vikt som rasstandarden sa, dock e han maxad dvärgpudel så det kan ju vara en förklaring. Idag vägen han in, stadigt och regelbundet, på 6 kg.
Vi har en tik här som går ner jätte lätt när hon har växt och under sitt första löp åt hon lite samt måde illa. Men på en månad är hon kanonfin bra i hullet (dvärgpudel) jag ger nordic bas + matolja eftersom hon behöver extra fett. ger även lax för omega 3 även det är nordic - färskfoder. Så mitt tips är ge färskfoder.
Tack för svaren! :)
Vill hellst skippa ge färskfoder :/ Kanske skulle skrivit det.
Vi reser en del och de känns jobbigt att behöva ta med färskfoder. Sen har jag rätt så liten kyl/frys hemma med. Som redan är full.
Vill att han ska kunna äta torrfoder. Vilket han gör.
Kan man inte ge nåt mer tillskott till torrfodret?
Har ju bytt till vuxenfoder för inte så länge sedan och i djuraffären rek. dom royal canin eller hills. Då jag hört dåligt om Hills tog jag Royal.
#5 Hills tycker jag är bra, men det breror på hunden med hur den tål det osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ifall du vill fortsätta med torrfoder så skulle jag rekommendera Standardt eller Magnussons Meat and Biscuit. Bra, svenska foder. De vill säga ifall du har planer på att byta foder i huvudtaget.
Ifall han har svårt att lägga på sig kanske du ska titta på foder med mer energi i?
Detta med foder och näringslära är en hel vetenskap nästan. Men riktigt intressant när man börjar läsa om det :)
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Då säger jag orijen, du kan även ge rå kyckling gärna ekologisk. Våran var van med vinge,hals men jag är lite rädd för ge kycklingben men jag köper kycklingklubbor o skär bort köttet. Ge inte för mycket utan det räcker med liten bit omdagen.
Jag vet inte vilken matolja som ska vara bäst, kanske nån annan som vet?
Mitt tips är att så länge han är konvalecent, byt inget överhuvudtaget.
# 7,8,9.
Jag har inte tänkt byta foder, dels för att han är under tillfrisknad och dels för att jag nyss köpt en säck med de han äter så det får vänta.
Kyckling? ska man verkligen ge kycklingen rå?
Finns det nått mer man kan ge som extra?

Han är ju ung ännu och det är ju i den åldern som hormoner och allt vad det heter sprudlar runt i kroppen. Då är det vanligt att hundarna minskat i vikt för att sedan gå upp när hormonerna börjar stabilisera sig i kroppen.
Annars, är han avmaskad?
Jag tycker inte att du ska börja byta foder, utan vänta ett par månader och se hur kan är då.

snabbaste sättet att få upp en hund i vikt enligt min erfarenhet är att ge frolic som godis eller några bitar i maten. Hade en hund som var mager som ett staket när han kom hit, gav han 10 frolics om dagen utöver maten och efter en 3-4 veckor så var det stor skillnad.
Hahaha, mager som ett staket, lät så kul! Hahha
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#12 Man ska undvika Frolic, inte bra att ge varje dag, inte ens om godis, och så går dem INTE upp i vikt av det heller xD
#14 Alla hundar kanske inte gör det………..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#15 Frolic är inte bra till någon hund,finns studier på det.
#15 Frolic är inte bra till någon hund,finns studier på det.
#16 Varför är frolic inte bra då?
#11 Han är avmaskad i höstas.
Vi ska på återbesök hos veterinären på måndag och klippa stygn och lite sånt. Tänkte kolla med dom vad om säger om hans magerhet.
Tack för alla svaren :)
10 ja svensk kyckling ger jag rå våran unghund har fått det sen hon var valp hos uppfödaren :) Vill du ine byta foder så kan jag rek att man ger kyckling,laxolja men du kan säkert få tips av din uppfödare om bra tips oxå tycker dom brukar ha bra tips o ge :)
19 frolic vad är det som är bra med frolic? inget är bra med frolic har man en hund som har strulig mage så skulle jag verkligen akta mig för ge den frolic.
Kan tipsa om foder för känsliga magar också, det brukar ha högre fettinnehåll (men jämför innan). Brukar finnas något sånt inom de flesta märken..

#2 Varför ska man inte ge rå äggvita till hunden? Min hund får ganska ofta rått ägg och jag har alltid gett hela ägget. Men det vill jag ju inte göra om det inte är bra…
#22 Man ska endast ge rå äggula:=) Minns inte riktigt varför men det är något i äggvita som ej är bra för hundar:)
#19 Minns inte riktigt, men det kan utveckla allergi, finns studier på det (har dock inte länkar på det).
#22 Alltså det är inte giftigt eller så, så händer det någon gång ibland lär han inte ta skada av det. Men jag tycker inte att du ska ge rå äggvita i onödan. Äggvita innehåller vissa antitrypsin och avidin vilka försvårar att protein spälkas i tarmen (och det är ju för proteinet man vill ge ägg) och försämrar upptaget av ett B-vitamin.

Om ägg: Ger man rått ägg, ska man ge hela ägget, dvs även skalet, då blir det balans och fungerar bra. Ger man tillagat, om än bara vispat och micat en aning, kan man ge vita. Annars är det bättre att bara ge gulan.
Om kyckling: Rå kyckling med ben och allt är jättebra hundmat. Har man en mycket glupsk hund som inte tuggar benen får man ta det försiktigt i början, kanske ge frysta, så att allt måste tuggas noga. Tillagade kycklingben kan splittras och bli vassa. Fast det gäller egentligen inte moderna broilers, som växer snabbt och slaktas tidigt. Deras ben är rätt mjuka, även som tillagade.
Om hull: Vill du att hunden ska bygga muskler och massa, eller lägga på sig mer fett? Ge mer protein och träna att skritta i sand eller vatten, använd alla gångarter, klättra och balansera, gå i branta backar od.
Ska han få mer fett, ge fetare mat.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#25 Framförallt mer fett. Musklar har han rätt bra, men just nu är det mer fett jag tycker han behöver.
Han får mer mängd mat och fått i nån månad. Det jag undrar är om man kan ge nåt mer? Nåt extra foder eller tillägsfoder.
#25 ska man verkligen ge med skalet när man ger de rått? Kan inte skalet skada hunden om de blir vassa kanter m.m?
#22 jag ger också våra hundar hela råa ägget!har ALDRIG hört att frolic ska vara dåligt så jag tänker fortsätta ge mina det som godis!har alltid gett dom det och tänker göra det nu med!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

#27 Min golden tigger äggskal, och får alltid alla, när vi lagar mat. Hon tuggar lite lagom, och har aldrig haft problem.De har lite tåligare munnar än vi har. Vilda hunddjur äter en hel del som vi människor fått itutat oss att de inte får äta.
Lästa nyss inne på barf att det ändå är bäst att värma vitan lite, för att de ska tillgodogöra sig allt på rätt sätt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#28 Det är inte farligt ett ge som godis, skrev jag inte **eller hur?
**Frolic är inte bra som MAT skrev jag eller hur? läs noga tack
29 kul o höra hade en new founladstik som gick o plocka ägg eftersom en höna gick o la äggen i halmen i en box hela tiden :) hunden åt hela ägget. Man kunde även lägga ett ägg på nosen så sa man stilla satt stilla tills man sa kasta vips så knäckte hon ägget och åt allt.
28, det finns mer godis anser jag iaf som är nyttigt för hunden frolic med en massa färgämnen o majs anser jag är helt fel även som "godis" o det får jag tycka om jag vill :) o jo det kan vara farligt även som godis.
#31 Ja om man tränar med det varje dag men ger man några bitar i veckan är det inte farligt :)
Hjälp, nu blir jag lite orolig här. Är frolic inte bra alltså? :O
Min vovve får det varje dag när vi tränar/går promenad och så. Blir väl några bitar om dagen också, brukar dela dem i fyra, men ändå.
Och hon verkligen älskar dem, är helt galen i dem.
Varför är det inte bra om man ger för mkt?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
33 ne det är inte så bra o ge titta vad frolic innehåller :-/ jag ser lätt de hundar som får frolic stora skitar med majskorn ser ut som frolic i bajsform.
#34 Okej, jo jag tittade nu. Men förstår inte riktigt precis vad som är onyttigt.. Men sen är jag inte så påläst heller. Dock så verkade det ju vara ganska fett. Men salt?
Haha, chillis bajs ser vanligtvis inte ut som frolic iaf :P men ska ge henne lite mindre, speciellt om det påverkar magen..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ja Frolic är väldigt fett och då tror jag inte det är rätt sorts fett, alltså nyttigt animaliskt fett.
Dessutom innehåller det salt och färgämnen bland annat vilket är väldigt onödigt och onyttigt.
Men nu gick tråden väldigt OT, jag startar en frolic-tråd 
#36 gör det du
#35 jo jag ger också frolic och mina hundar är helt tokiga men jag har även hemmagjorda kex att ge så dom får lite olika'
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Ett bra foder (gärna färskfoder) och eventuellt Ister som är rent fett.
There you go.
#38 inte för att vara elak men TS har skrivit att hon helst inte vill ha färsfoderr men man får ju gärna rekomendera!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#39 nämen skrev ju Gärna, sedan finns det massa bra torrfoder också men jag föredrar färskfoder när man ska få upp hunden i vikt.
Jag har vart och pratat med en jag känner som säljer hundoder. Och hon sa med Ister, men hon skulle även kolla upp fetare foder inom det fodret jag har.
Tack alla för era svar. :)
#41 vad bra..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka