Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2610 ggr
Madhu
0

Underbar Valp som ibland kan bli hyperaktiv

Hej :)

Jag har köpt mig en Liten underbart söt valp :) det är en blandras. yorkishterrier, Papillon, la shih tzu.

Hon är helt underbar när hon är lugn. Men när hon är igång så går det inte att få stop på henne. Är det vanligt?

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

PetraKarin
0

Haha ja det låter som en helt vanlig sprallig valp Skrattande

Men jag förstår inte riktigt, om hon är lugn där emellan, vad är problemet?

Chalin3
0

Ja det är inte ovanligt.

Förklaring: hon är valp :D

Så du behöver inte vara orolig, vissa individer/raser har fler sådana "bus-ryck" än andra. Så är hon "vanlig" mellan dessa "ryck" så behöver du inte vara orolig

Mysigt med valp Skrattande

Madhu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett problem skulle jag inte kalla det :) Men det är svårt när man inte alls får kontakt med henne. Uttan hon bara springer rundor o det är helt omöjlit att göra det man försöker att göra… Tex att torka henne eller så.

Men det kommer ju inte alltid att vara så :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

PetraKarin
0

Haha jaha. Ja det är vanliga ryck. Och nej det är inte säkert att de försvinner när de blir stora Flört Även om de så klart blir färre eftersom övertröttheten är vanligare hos valpar. Om hon håller på för ofta och riskerar att skada sig eller andra när hon håller på (nu är hon ju liten men stora valpar kan ju råka tacklas och liknande utan att mena det) så kan du fånga henne och klappa lugnande och massera och inte släppa förrän hon är stilla. Det gör inget om hon drar iväg igen när du släppt, huvudsaken är att du med ditt lugn då fått henne att slappna av, om så ändå för en halv minut. Sen kan man öka tiden som hon ska vara lugn innan hon får komma loss.

Madhu
0

okej tack :)

En fråga till :)

Valpkurs, Tycker ni att det är nödvändigt? och i vilken ålder då? hon är 10V nu :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

PetraKarin
0

#5 Ja jag tror att alla kan ha nytta av valpkurs.
Bra verktyg, möjlighet att fråga erfarna om sina "problem", kul övningar, miljöträning, socialträning, träna på att slappna av runt andra hundar. Det är mycket man kan få ut av en valpkurs, men mest för mig var nog att få träffa andra människor med valp och för plutten att få leka med hundar i hennes ålder.

Jag hade väntat ett tag, kanske när hon är runt fyra månader är lagom att börja. Det viktigaste är ju att hon först känner sig trygg med dig och sitt hem. Många klubbar vill dessutom att valparna ska vara färdigvaccinerade innan de börjar kurs.
Men det kan absolut vara värt att kolla runt efter kurstarter för det kan ibland vara kö och lång anmälningstid och sånt.

[Empisen]
0

Efter bus så är det jätte nyttigt att sitta "ryggsäck" med valpen, jag gör det med båda mina hundar (6 & 23 månader).
Sätt dig på golvet och ta hunden mellan benen, sittandes, sen smeker du den på bröstet (haha det lät så fel….) Men du förstår vad jag menar Tungan ute Inte klappa, utan mer massera..

Lycka till med valpen! Och ja, valpkurs är nyttigt för både dig och valpen!

[Forest]
0

Jag har inte gått valpkurs eftersom jag tränar hemma och har flera o träna med. Har man inte mycket hundvänner så kan jag rek att gå valpkurs men 10 v är hon lite för liten jag hade väntat tills valpen blivit 16v, kolla runt efter passande kurs :) är mitt tips. Och jag tycker du ska vara glad att du har en sprallig o busig valp Glad Jag gör avkopplingsövningar när våra hundar är lugna då maserar jag dom eller så har vi helt enkelt mystid med kel.

Beckibus
0

jag tror att dom ska vara 4mån för en kurs men absolut kan du ha nytta med det!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

PetraKarin
0

#9 Nej det är olika. På en del kurser måste de vara 4 mån, på andra måste de vara 12 veckor, på vissa fullvaccinerade och vissa har ingen åldersgräns.

Beckibus
0

#10 ok tack då vet jagGlad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/