Fodervärds Avtals brott
Hej
Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta situationen i en relativt kort text, men gör ett försök för behöver hjlp.
Det är så att min kompis frågade mig och råd(och JA det är verkligen en kompis, själv syslar jag med katt avel)
Hon har hamnat i bråk med sin fodervärd.
Hon har en tik på foder och så har hon en han hund på avbetalning. Hundarna är halv syskon. (de har samma pappa och sedan har de samma morfar)
dessutom så har hon inte betalt en endaste krona av avbetalningen på han hunden. men det är en annan historia.
Nu så har dessa två parat sig och fått 6 valpar.
Valparna är födda 22 mars och hon fick reda på det(AV HENNES SON) den 4 april, alltså hon hade inte ens mage att ringa och berätta vad som hade skett…
Hon förstår att olyckor kan ske men just detta att hon inte hörde av sig är så fult!
Hon vet inte riktigt vad hon ska göra och är ganska förkrossad just nu då fodervärden snackar massa skit om henne på sin blogg och fodervärden var innan detta en så kallad vän(tydligen inte man gör inte så här enligt mig mot en vän)
Hur ska man kunna lösa upp detta tilltrasslade nät?
Vad ska ske med valparna och så vidare?
Ring SKK? Om fodervärden brutit så grovt mot avtalet borde det inte vara några problem för din vän att hämta hem hunden pronto, förutsatt att avtalet säger något om detta.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag hade ringt SKK o rådfrågat. Är det samma person som har båda hundarna? För hur tänkte din kompis när hon först? tar en tik o sen en hane var handen först dit? Ja då kan man fundera på varför hon släppte en fodertik till samma person eftersom det låter som en slarvig. Hoppas att hon har bra kontrakt på båda hundarna det handlar om inavel dessutom. Får gärna skicka ett PM till mig ang vad det är för ras har flera bekanta som letar hund o jag vill inte de skaffar en inavelshund.
Tiken var där först och hanen var vilkoret för att hon skulle få köpa hanen sedan var att han skulle kastreras när han blev fertil.
Men detta har hon då inte gjort.
Pratade med henne nu ikväll och fick då veta att de bråkat en del om olika saker som hon har brutit mot kontraktet då bla skulle tiken bli röntgad vid ett års ålder(självklart skulle uppfödaren betala det) men hon kunde inte ens köra henne till tiden min vän bokat
OCh en del i avtalet var att hon skulle betala försäkringen för hunden(ja för båda två under avbetalningen på den andra med)
vilket hon nu fick veta att de båda är helt oförsäkrade båda två.
Vem utav dem är din vän? Jag blir lite förvirrad :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3 jag hade åkt så fort som personen bryter med det man gjort upp på pappret bla detta med hanen o sen tiken, men be henne höra med SKK jag tror hon har full rätt att hämnta hem hundarna dirr om jag ska vara ärlig. Låter som en väldigt lag person som har hundarna. Spark i röven får hon från mig (fodervärden allså)
tack
hoppas det kan sluta väl tillslut för henne
men pass på så ni inte köper en hund från fodervärden…