Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1521 ggr
rebz
0

Utställning 1/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska ställa Bino för första gången den 1/5. Är så himla nervös redan nu. Han kan stå om jag säger stå, men han står inte sådär sträckt och fint som alla erfarna hundar kan :P. Dessutom så gillar han andra hundar och människor så jag har ingen aning om hur han kommer bete sig i ringen med alla människor och hundar runtom.
Men det är ju en inoff utställning så det är ju mest så att jag vill prova på det här och se om det är något jag vill göra igen.

Jag är definitivt en nybörjare, och jag har endast varit och tittat på 1 utställning tidigare och aldrig ställt förut.
Någon som har några tips till mig? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Beckibus
0

även om han gillar andra hundar betyder det ju inte att han tex.att han vill leka med dom.vår hund ÄLSKAR andra och hon ville bara vara med ´sin lilla mamma(jag)jag var också jätte nervös första gången….HAr du gått på någon ringträning elr annat?om du har det skulle jag råda dig till att göra som du gjorde där det är ju defenetift(stavning)inte prova något nått som hunden inte förstår då är du ju helt rökt!sen kan man ju åka och gå med han där det är mycket människor/hundar så vänjer han sig vid det!det är naturligt att vara nervös första gången"du sa att han inte stog som dom andra du har sett elr vad man ska säga,det är ju klart det ligger VÄLDIGT mycket träning bakom det!

skriv sen hur det gick!lycka till

//Rebecka

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

PetraKarin
0

Coolt!
Jag ska också ställa min lilla 1/5 och det blir första gången för oss båda. Jag har bara tittat på utställningar innan.

Min kan absolut inte stå eller gå fint, självklart kommer vi träna innan men mitt tips är att göra som jag; ta första utställningen som träning och en kul aktivitet. På inofficiell utställning och särskilt valpklass är domare och andra väldigt toleranta om man är oerfaren eller gör "fel" av andra anledningar.
Ha skoj och kom ihåg att din hund är bäst hur det än går ;)

Vart ska du ställa förresten?

Belimas
0

När du tränar så träna med ett riktigt gott godis som hunden verkligen älskar och som du enbart använder när du tränar inför utställningar och på själva utställningen.

Att han inte står lika fint och sträcker på sig lika mycket som de erfarna hundarna säger ju sig självt då han är oerfaren, det är sådant de lär sig med tiden och ju fler utställningar man är på =)

Koncentrera dig mer på att göra det till en positiv upplevelse för hunden sedan är det skit samma hur det går i princip. Tycker hunden att det är roligt så visar den upp sig bättre och ju mer erfarenhet du får så kan du lättare få fram det där lilla extra som kan göra att din hund sticker ut från mängden =) Så ha roligt i ringen med din hund och säg till domaren eller ringsekreteraren att du är nybörjare så hjälper dom dig och berättar vad du ska göra. Om du har möjlighet så gå även på någon ringträning innan.

Lycka till!

pillan33
0

Åh vilken vacker hund! Är också riktigt sugen på att ställa ut min wachtel hane.. Har t.om gått en utställningskurs men det har inte blivit något än. Hur som helst.. Lycka till! =D

Kitten86
0

Jag har ställt ut min hund en gång. Och jag slog på stort på en gång, lite "go big or go home" då vår första utställning var en internationell. Hade tränat honom, gått på ringträning, ett par gånger innan det var dax och jag var också nervös precis som du. Min är jätteglad i människor och hundar, men utställningen gick jättebra. När vi var i ringen brydde han sig inte om de andra hundarna i ringen, eller de utanför, utan det var bara han och jag (jätteskön känsla speciellt efteråt). Han pussade tom på domaren när han stod på bordet så han fick kommentaren "mycket trevligt temperament" på kritik lappen :)

Så länge du och din hund har roligt så får det ju gå som det går, tycker jag! Ställ inte för höga krav på er båda utan njut bara och gör det lite mer på skojj.

Lycka till! Och meddela gärna hur det gick för er!

rebz
0

#1 #2 #3 #4 #5
Tack för era tips och svar :).

Jag har inte gått någon ringträning och har endast varit och tittat på en utställning innan så jag kan i princip ingenting. Men jag hinner titta på hur andra gör innan det är vår tur.
Bino älskar verkligen människor och hundar och vill leka och hälsa redan när han ser dom på långt håll. Därför är jag lite nervös över hur han kommer bete sig i ringen.

Ska abolut försöka få honom att tycka att det är superkul att ställas och ha med något extra gott till honom. Han är definitivt sötast och bäst i världen även om han inte går vidare :)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

PetraKarin
0

Vart ska du ställa?

Jag ska ställa min i Tjolöholm 1/5

[Ebfotograf]
0

Om det är så att du ska ställa i Tjolöholm så kan jag hjälpa dig och berätta hur det går till då jag ska dit ;)

PetraKarin
0

#8 Jag kommer främst hålla till vid sheltieringen. Jag ställer i valpklass 6-9 mån. ;)

rebz
0

#7 #8
Attans! Jag ska ställa i Motala (Östergötland).

[Ebfotograf]
0

#9 - Om du behöver hjälp att träna till utställningen så är det bara att PM:a ;) Hjälper alla som behöver hjälp :)

#10 - När jag ställde min hund för första gången, då var han vild. Efter ett tag så tröttnar hundarna pga grupptrycket. Hundar är inte så mycket "vilda" när det är jätte många hundar utan dom är lugnare. Dom domarna jag har ställt för skrattar åt det om hunden har för mycket energi och vissa brukar säga hur du ska springa med hunden i vilken fart.

[Forest]
0

10 vart i motala är utställningen? kan var kul o komma o titta :D

PetraKarin
0

#11 Jag åker med ett par rutinerade tjejer och kommer också träffa uppfödaren där.

Men du får jättegärna komma förbi och säga hej!
Du har blogg va? Du kan ju gå in på min om du vill prata mer Flört

[Ebfotograf]
0

#13 - Vad roligt! Jag kommer mer än gärna förbi ;) Jag har blogg ;)

rebz
0

#11 Hehe ok. Jag får hoppas på det bästa :).

#12 Så du bor i Östergötland alltså :)? Utställningen är vid hundsällskapets klubbstuga. Här har du en länk med vägbeskrivning beroende på varifrån du kommer :). Hoppas du hittar dit. http://www.motalabrukshundklubb.se/kontaktaoss.html

Beckibus
0

#15 vet du när anmälnings tiden går ut för jag skulle gärna ställa min amstaff oc mops om så passar!då vi glömde anmäla ´till västerås utsällningen!Oskyldig

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
0

13 japp Flört tackar för länken då ska jag boka in för utställning. Lycka till ni som ställer ut Skrattande

Belimas
0

Enligt hemsidan som #15 länkade till så går anmälningstiden ut den 18 april.

PetraKarin
0

#16 Sista anmälningsdagen brukar vara en månad innan tyvärr.
Det var 4/4 för den i Tjolöholm. För den i Motala vet jag dock inte. Men kolla på hemsidan som rebz har angett, där lär det stå.

rebz
0

#16 Sista anmälningsdagen för utställningen i Motala är den 18:e april. Klicka på länken jag la in i #15 och gå till Tävlingar och sedan ner till Utställningar så har du info och anmälningsblankett där.

PetraKarin
0

#20 Se där, så bra :D