Tips på hundfoder?
Hej!
Ska gå ifrån valpfodret nu, och funderar på om vi ska fortsätta att ge vår tik Doggy fast för vuxen då. Eller om vi ska gå över till något annat foder. Någon som har tips på bra foder?
Orijen har jag hört ska vara bra, men det är ju rätt dyrt. Så frågan är om det är värt pengarna, hur länge det räcker o så.
Har även fått tips om Axsess. Någon som testat ngn av dessa? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag har doggy proffesinal till min, kanonbra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Titta inte på vad en säck kostar, räkna på vad dagsgivan kostar istället. Foder med mycket kött i kostar mer, men du ger mindre, alltså kan de tom bli billigare.
Titta på ur mycket din hund ska ha dagligen och räkna ut hur mycket det kostar, så kan du rent av bli förvånad. Eukanuba har va hundar fungerat fint på, fast då några av dem inte ska äta majs, har vi nu bytt.
KIka på färskfoder oxå. Fodax är billigt och bra. Vill man kan man ge torrfoder ena målet och färskfoder det andra, för att de ska kunna tåla torrisar oxå, om man är ute och re3ser ed.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Färskfoder?
Annars har Standart vild hjort fungerat fint på alla mina hundar..

Jag ger Orijen till min hund som väger ca 20kg och då räcker en säck med 13,5kg foder i ca 1½ månad.
Det kostar mer i inköp, men det är så pass drygt så för mig har det blivit billigare i längden att ge Orijen Adult än det var då jag gav doggy eller axess.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker inte du ska byta foder i onödan, fungerar hon bra på doggy, fortsätt då med det fast i vuxenfoder. Så hade jag gjort, men du bestämmer själv :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min pumi har gått på Doggy från uppfödaren så ja fortsatte med de. Han äter nu doggy proffesinal. Bäst att använda foder hunden är van vid så är de bättre för kroppen om man inte byter för mycket:)

Det tar någon månad för en riktigt högpresterande hund (ex tävlande slädhund) innan magen och kroppen ställt om sig helt till ett nytt foder. Dock är jag av den fasta övertygelsen att det är bättre för en hunds kropp att äta ett bättre (dvs köttbaserat) foder, än ett sämre, även om det innebär att man mste byta.
MVH Elin
#2 Ja precis, det är så jag har tänkt att man måste jämföra. Måste bara åka till typ odal eller så så att jag kan få info om hur mkt det är hon ska ha av respektive foder så jag kan räkna på hur länge det skulle räcka.
#4 Okej, hur mycket ger du då? Ja, kan ju tänka mig att det blir så när man köper foder som har högre köttinnehåll.
OCH alla ni andra, tack för tipsen :) Nu ska här undersökas!

#8 Ett tips är att kika in på foderbilen.se där finns massor olika fodermärken och det står innehållsförteckning, näringsinnehåål och oftast även ungefär mängd de ska äta av det.
Vid riktigt lata perioder då vi inte är speciellt fysiskt aktiva så får hon 3dl per dag, just nu är vi lite aktivare så har fått öka till 4dl/dag och om vi under någon period är extremt aktiva så har hon som mest ätit 6dl/dag men då var det flera timmars hård aktivering varje dag.
Då hon åt doggy för några år sedan så åt hon 14dl per dag och såg ändå ut som ett vandrande skelett.
_**/Mvh Anne

#9 Håller med, gillar inte doggy alls. Min 2-åriga golden åt det som valp, och vi fasade över henne på eukanubas valpfoder på 2 dagar. Bajset bytte form, färg och lukt ganska snabbt.
Om TS kan tänka sig färskfoder, är fodax (fodax.se) billigt och bra. Vi kör det på huskyna, och de mindre (under 20 kg) samt de som lätt blir tjocka, och goldentiken, får 200 gram till middag, samma mängd till frukost, om de inte får torrfoder.
MVH Elin
#9 Tack för tipset, ska kika runt lite där :) Hur är priserna där, billigare eller dyrare än i vanlig butik?
#10 Hur förvarar man sådant då? Har faktiskt inte ens tänkt på det innan..
11, i frysen. Jag ger färskfoder men vet om en amstuff som äter fodax med glädje :)

Vi har 4 hundfrysar, en inne, med fodax och annat billigt kött od jag kommit över. Sen 3 på ladan, med mer fodax samt älgklövar, kaniner, rådjursbitar, blodflaskor od till spår.
MVH Elin

#11 De har ganska precis samma priser på foderbilen.se som de har i djuraffärerna här i stan, ibland tom billigare.
_**/Mvh Anne

Jag förespråkar med högkvalitetsfoder, billigare i inköp men drygare som sagt ovan.
Du tjänar även på det i längden, då du får en friskar mer hälsosam hund.
Om jag skaffade hund i dagsläget skulle jag personligen skippa torrfoder helt och köra på barf då jag tror att det med rätt kunskap är det mest ultimata om du är intresserad så gå in på barf.ifokus för att läsa mer!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#12 Har liten frys, så får nog inte plats med det..
#15 Ja, kan tänka mig det. frågan är bara vad man ska välja. ska kolla lite mera och räkna.
Någon som testat Axess? Har hört att det ska vara lika bra som de dyrare fodersorterna men billigare då..
Hmm jag läste i en annan tråd ang torrfodertips det var orijens budgetvariant tror det var Vattnadal som visste att det var hyfsat foder? Kan ha fel 
Nu har jag räknat lite. Har kollat upp pris hos foderbilen och hittat info om hur mkt min 30 kilostik ska äta varje dag.
Har räknat på att det är 30 dagar/månad alltid ;) Det snedstila är så jag räknat.
Eukanubas 15 kg 599 kr 245g
7350g/månad61 dagar= 9,8kr/dag
245*30=7350 15000/245=61,2599/61,2=9,78*30= 293kr/månad
Orijen 13,5 kg 995kr 300g
9000 g/månad 45 dagar= 22 kr/dag
Axess 335g
10050g/månad 41 dagar (hittade inget pris så kan inte räkna ut denna)
Doggy 18kg 349kr 326g
9780g/månad55 dagar= 6kr/dag
180 kr/månad
Jag och sambon har pratat lite, och just nu lutar det åt Eukanubas.
Känns bättre än Dobby, men inte heller jättedyrt. Sambon ska kolla pris hos djurbutikerna här imorgon.
#18 Vilken doggy är det då ger? Verkar dyrt, så mkt kostar inte den "vanliga" doggyn här…
#18 Doggy professional extra (den blåa). Den kostar alltså 349 på foderbilen för 18 kg. Vet ej vad den kostar "här".
#20 Ok ger jag med, ger 289 kr för min 18 kg säck:)
Vattnadal: Vilket av Eukanubas foder har du till din tik?
Läste att det fanns Eukanubas adult medium/large. Meduim gav de som exempel till beagel o spaniel. Large till Dobermann o Grand Danois.
Min är alltså en amstaff.

Vi körde medium till våra, de tjocka fick large då det är lite mindre kraftigt. När de jobbat hårt har de fått performance, valpar har ätit puppy.
Nu kör vi med ett billigare skräptorrfoder som utfyllnad, och ger fodax. Fast har du ingen stor frys, tycker jag att eukanuba är ett bra val. Har du en stressig hund som lätt går upp i varv och har dålig impulskontroll bör du dock välja ett foder utan majs. Då är acana eller olivers bra. Olivers är dyrt, men man får toppenrabatter om man handlar mycket på en gång.
MVH Elin
Okej, men om hon är lite för "fet" är det alltså bättre att välja large?
Nja, hon är ganska lugn av sig. Går upp i varv ibland, men det är oftast om vi spelar upp henne, tex busar o så. Men hon är lätt att lugna ner.
men ska tänka på det om något sådant skulle visa sig.
Undrar egentligen vad den är med just majsen som påverkar dessa hundar..

Majs innehåller dopamin och noradrenalin, 2 stresshormoner som gasar igång hjärnan mer.
Vidar blir galen på majs, hans lilla impulskontroll försvinner helt!
MVH Elin
Hm, okej. Hade ingen aning om detta, är ju bra att känna till :)

Banan, kalkon och pumpakärnor innehåller precis tvärtom, lugnande ämnen, tryptofan, som blir serotonin i kroppen. Bra att använda sig av om man vill hjälpa hunden vid stressande situationer.
MVH Elin
Ja, speciellt då chilli gillar banan, haha :P
Vad inläst du verkar vara på detta :) Ska försöka läsa på lite jag också!

Jag snappade upp en del när jag gick HUND3 och HUNDkursledarutbildning hos HUNDutbildningsgruppen. Sen läser jag och försöker lära mig mer hela tiden, då hund är intressant, och det är bra att kunna massor när man har 12 hundar och håller lite kurser och så.
MVH Elin
Jaha :) Det förklarar saken :) Ja, hund är mkt intressant speciellt nu när jag/vi har egen hund!
Det är därför det här forumet är så bra, man kan lära sig massa saker av andra, läsa intressanta diskussioner, dela med sig av sina egna erfarenheter och få massa bra svar på sina egna frågor :)
#32 Håller med dej:D
Köpte Eukanubas i söndags och nu får hon blandat till en början för att vänja magen. Märks verkligen att hon gillar det! :D Lite bättre andedräkt har hon fått också, och det är ju bara bra :)
Eukanubas är det jag har hört är bäst för raser som ska bygga muskler, till exempel Amstaff, som du har? :) eller Shäfer, Husky med mera, som jag har :) då det är mycket kött i det, och visst är det dyrare, men som sagt, det räcker längre för att man inte behöver ge lika mycket av det, jag ska byta till det fodret, jag med! :)
Iams adult är även ett helt okej foder med ganska mycket kött i.
Okej, vad bra då, för det är en amstaff jag har :) Ja enligt butiksbiträdet på grizly ska det vara 30%, om man gämför med ex doggy som vi gav henne innan där det är ca 5%. Så om man kollar är det ju betydligt mkt mer :)
Jag ska med byta och tänkte ta Eukanuba. Men det blir Acana Adult Dog istället. Tycker det verkar snäppet bättre.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#37 Vad är det för slags foder? Vart kan man köpa det? kostar det?
#38 Vad jag vet så är det från samma tillverkare som Orijen. Det är inte alla butiker som har Acana. Men man kan beställa från bl.a foderbilen eller be butiken köpa hem.
En säck på 13,5kg kostar 499kr (de har just nu 100kr rabatt så den kostar just nu 399kr hos foderbilen). Det finns även en säck på 18kg som kostar 599kr.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#39 Okej tack för svaret :)
#37 Jasså, har inte kollat det alls.
Såg nu när jag läste en annan tråd om foder på blandraser att jag räknat helt fel på Orijen, hade kollat fel foder, heh :P Så blev lite skillnad :)
Orijen 20 kg 995kr 300g
9000 g/månad
66dagar= 15 kr/dag
Jag rekomenderar att ge hunden antingen Royal Canin eller Taste Of Wild. TOW är ett spannmålsfritt foder och därmed lite mer "drygt" och räcker längre.
För mig så ger jag hellre ett bättre foder som kostar lite mer än att ge ett billigt foder bara för att det passar plånboken bättre. Lite som att jämföra halvfabrikat mat för oss eller "ordentlig" mat som man verkligen gör själv vilket kostar mer vid inköp men som räcker längre och ger bättre/ mer näring etc.
#43 Ett bra foder är ju ett foder med hög kötthalt och med inga spannmål alls. Där passar INTE Royal Canin in.
Att ett foder är dyrare än ett annat betyder inte att det är bättre.
Tex. om jag skulle börja med RC vuxenfoder skulle en 8kg säck kosta mig 429kr, då får jag ett foder med låg kötthalt och med spannmål.
Om jag istället börjar med Acana skulle en 7kg säck kosta mig 299kr, då får jag ett foder med hög kötthalt och utan spannmål.
Bino äter Royal Canin just nu och jag tycker att det har för låg kötthalt och är inte nöjd med fodret. Så valet mellan om jag ska köpa RC vuxenfoder eller byta till Acana vuxenfoder är enkelt! Och det är inte baserat på pris utan helt enkelt för att det ena fodret är bättre än det andra trots att det är billigare.
Vad är Acana för foder? Har inte hört talas om det tidigare…
Visst är det så att ett foder med spannmål inte är lika bra som ett utan. Men bara för det så behöver ett foder med spannmål inte vara dåligt. Vad gäller foder som innehåller spannmål tycker jag att RC är ett av de bättre och som mina hundar fungerat bäst på. På foderfronten så är ju de foder med spannmål i sig, i olika mycket grad, överrepresenterade så det är inte alltid lätt att hitta spannmålsfria heller hur mycket man än skulle vilja.
Sen handlar det ju även om att hunden ska tycka om ett foder och fungera bra på det. Bara för att det är ett utmärkt foder i våra ögon innebär det inte att hunden håller med/ tycker om fodret eller äter det någon längre period.
#45 Som min hund, hon blir dålig i magen av RC men fungerar utmärkt med Doggy professional extra :)
#45 Det är från samma tillverkare som Orijen.
Ja jag håller med i det du säger. Men reagerade mest på att du anser att ett foder är bättre för att det kostar mer, och förklarade då att Acana som kostar mindre har bättre innehåll än RC som kostar mer. Det var i princip det jag mest var inne på :P förstår om det kan ha blivit lite rörigt :).
Om man är ute efter ett foder med spannmål så kan man ta RC. Men jag rekommenderar att man provar ett utan spannmål då jag tycker det är bättre. Sen om hunden inte fungerar på det så får man ju pröva sig vidare.
#43 Ja precis, därbör jag valde eukanuba. Mkt bättre än det vi gett henne tidigare. Som jag skrev tidigare ska det vara 30% köttinnehåll i eukanuba gämfört med doggy där det är ca 6%.
Kollade även på orijen, men då jag kollade på fel sort så trodde jag att det var mkt dyrare än vad det sen visade sig att vara. Som jag också skrivit tidigare. Detta upptäckte jag dock inte förrän vi köpte det andra fodret xP
Men jag är nöjd över valet, chilli gillar det :D
Okej, måste ha missuppfattat varann då. Jag tycker absolut inte att bara för att ett foder är dyrare så är det per automatik ett bättre foder! Ska kolla upp Acana lite mer, har inte hört talas om det förut och vet ingen djuraffär häromkring som säljer det… Min ena hund äter för närvarande RC men jag har funderat kring att byta honom till ett spannmålsfritt foder. Dock säljs inte orijen direkt häromkring längre, en affär säljer TOW istället som också är bra och spannmålsfritt.
Tycker däremot att RC är ett bättre "spannmålsfoder" än tex Doggy och andra märken som säljs i vanliga matbutiker. Bättre innehåll och jämnare kvalité, men det är helt och hållet min egna åsikt och jag ser inte på något sett ner på folk som utfodrar sina hundar med sådana foder.
#49 Ja jag antar det.
Ja gör det. Det är inte många som vet att Acana finns och vad det är då det inte säljs på så många ställen. Jag hittade det när jag letade lite på www.foderbilen.se efter ett bra foder. Och hade turen att en affär i linköping hade det fodret inne :).
Ja jag håller med dig. RC är ett av de bättre spannmålsfodren.
Ja precis. Vår andra äter tex. Pedigree, vilket innehåller mycket spannmål. Men han äter det för att han funkar på det. Har testat andra foder på honom men han har bara blivit dålig.
Nej, hade aldrig hört om det förut. Men spannmålsfria foder "märks" inte lika mycket i hundfoders djungeln heller utan man måste leta specifikt för att hitta dem. Jag ska definitivt kolla upp det fodret närmare så får vi se vad som händer i framtiden.