Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3598 ggr
ruitgamuffins
0

Aggressivitet runt tuggben

Hej! jag har ett problem med mig hund och det är det att hon morrar när hon har fått ett tuggben. Hon fick ett ben förut och då när jag kom in i rummet blir hon helt stel och kollar på mig med huvudet lågt, ovanför benet. Det hela slutade med att hon bet mig, jag vet dock inte hur jag ska göra för att det ska försvinna? Hon är jättegullig annars och vad jag vet inte aggressiv runt mat. Jag antar att jag gjorde fel då när jag vart biten första gången men jag tycket inte att det är acceptabelt att hunden ska morra och slutligen bitas pga ett ben. Enlig mig ska man kunna ta maten ur hundens mun om det skulle behövas (om den tex skulle ha något farligt/giftigt i munnen och om jag ska ta ut det så slutar det med att jag blir biten? det tycker jag inte är okej iaf). Hur tycker ni att jag ska göra? Alla tips uppskattas Glad

Vattnadal
0

Hon litar inte på dig, utan tror att du kommer att försöka ta hennes ben. Därför vfarnar hon med kroppen och när du fortfarande inte förstår, morrar hon. Fattar du fortfarande inte att hon säger att benet är henns, utan försöker ta det, markerar hon, och tom biter.

Försök att visa henne att du inte bryr dig om det där fåniga benet, för du har ju mycket bättre grejer. Ha en liten påse med korvbitar (eller annat du vet hon hellre vuill ha än benet). Ge henne ett ben, och sen går du förbi, tittar inte på henne, gärna vrida kroppen och huvudet från henne, gäspa rejält, och kasta dit en korvbit. Upprepa detta massor, till hon slutar uppföra sig illa av att du är i närheten. När du kan vara bredvis henne, kanske du kan börja sätta dig ner och ge henne en korvbit.
När hon litar mer på dig, kan du börja byta, så att du ger henne något bättre, och kan ta benet. Bäst är att börja träna byteshandel med något som inte är så viktigt som ett ben, kanske bara en tråkig leksak i början.

Går du för fort fram, kommer du att se det, då hon återgår till att bli stel och morra. Då backar du i träningen.

Att kunna plocka av hundar saker är självklart viktigt för oss, om de har något farligt. Kruxet är att i hundarnas värld tar man inte skaer av varandra. Inte en mamma eller pappa tar ett smaskigt köttben av en valp. Därför anser de sig ha rätten att säga ifrån. Jag håller med dem, för det ÄR ju deras. Vi säger ju garanterat åt dem om de försöker ta nåt för oss, eller hur.Flört

Man bör helt inte träna för mycket att ta av saker, för då kan just detta problem dyka upp. Se till att ha en bra realation, där ni har förtroende för varandra, och jobba med byteshandel när det behövs.
Vi tränar aldrig våra hundar på att ta saker av dem, och kan ändå om det behövs köra ner handen i halsen och dra upp något de försöker svälja utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1 bra tips som vanligt, å man blir så glad av dina tips eftersom dom förstår hela förklaringen till orsaken samt fattar tränings-tipset :) TS hoppas det går bra med träningen.

Zebben
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vattnadal har fått med allt, och jag kan bara instämma i det hon skriver.

ruitgamuffins
0

tack så jättemycket för tipset Skrattande och hon älskar korv mer än allt annat så jag är ganska säker på att det kommer gå bra Glad