Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3313 ggr
rebeccajansson
0

nervös hund i bilen eller?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej…

Jag har en fråga till alla er därute som äger hundar i alla raser och åldrar. En bekant till mig äldre man fick ta över en dvärgspets hane efter sin fästmö som dog i cancer för några år sedan. Hunden är idag 12år gammal är ganska pigg o glad liten jycke men som i mitt tycke beter sig underligt när han åker bilen med sin husse. Eller underligt och underligt, han verkar inte gilla att åka bil, han springer runt i baksätet fram och tillbaka och flämtar högt och intensivt med uppsärrade ögon, krattar med tassarna på en och uppför sig jättestressat. Visserligen så kräks/skäller eller kissar han inte i bilen. Jag har påpekat det för hundägaren men han säger att hunden gillar att åka bil och att han är uppspelt? stämmer det tycker ni eller håller ni med mig att hunden verkar bevärad och orolig?

min pappa äger två stycken dreverhundar men dom sitter/ligger snällt i skuffen i varsin bur när dom skall iväg på utställning o jakt. Vad tror ni?

Hundägaren brukar nämligen skjutsa oss in till flyget/färjan när vi skall iväg till fastlandet och jag börjar att tycka att det är jobbigt att hunden följer med den 6 mil långa bilturen in till visby.

Fridaaaa
0

Jag tycker att det låter som att den är stressad.
Han kanske ska ha den i en transportbur? För en hund ska inte vara lös i en bil (om den inte är i bagaget med galler vill säga, men en liten hund ska helst vara fastspänd eller i transport).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabina
0

Jag tycker precis som #1 att hundens utrymme bör begränsas. Många hundar känner sig tryggare när de har mindre utrymme. Men utifrån det du beskriver är det inte säkert att hunden ogillar bilåkandet, men helt klart är att han är stressad. Min hund beter sig lite liknande i bilen. För våran del handlar det mest om att han har byggt upp förväntingar kring bilåkandet, åka bil = nåt roligt är på gång! De gånger vi åker längre sträckor förstår han efter en stund att det inte händer något speciellt och lägger sig och sover. Kanske är det likadant för hunden du beskriver? Själv har jag inte gjort så mycket åt detta eftersom jag inte ser det som ett jättestort problem. Beter sig hunden likadant hela tiden, även om ni åker långt? Jag vet faktiskt inte riktigt hur man tränar detta men jag antar att det gäller att få bilen att betyda "lugn och ro" och då får man nog börja med att vistas i bilen ganska mycket utan att åka och berömma lugn. Sen åka korta sträckor, lite längre och längre….Hoppas du får många svar för jag är också intreseerad av hur andra har gjort!

rebeccajansson
0

Han som äger hunden är ganska överviktig och brukar väl ta med den på småturer i bilen men ibland så har han hunden sittandes i bilen medans han är o fikar i bageriet där jag jobbar och då kan han sitta där i omkring 2 timmar (ej under sommaren tack o lov). Han är extremt dålig på att rasta sin hund oxå. Enligt honom så är hunden jämt "exalterad" när dom åker bil men ja vad säger man?…

Mannen är pensionär o har all tid i världen att ut o gå med hunden men ist för att cykla o ha hunden springandes i kopplet så sitter han i cykelkorgen, han bor i en lägenhet (hyreshusområde) och släpper bara ut hunden genom dörren så att han kan göra sina behov i grann-tanternas rabatter o buskar (han har fått klagomål för det) Har aldrig sett att han varit ute och gått med hunden heller. Jag brukar ut o gå med hunden när jag är ledig men det är ju inte så ofta. Mina arbetskamrater har sagt till honom men det verkar inte riktigt gå in i skallen på honom. Sorgligt med tanke på hundens ålder och jag tycker att det är jätteviktigt att man motionerar o rastar sin hund. Tror inte att jag kan få honom att använda hundbur i bilen men jag har erbjudit mig att ut o rasta hunden under en timme straxt innan vi åker så att han är lugn o fin hemma medans husse skjutsar in oss till flyget på fredag. Tror nästan att det är bättre om han är hemma. Det brukar i regel alltid vara jag som sitter i baksätet med hunden o det börjar bli lite smått jobbigt…

Tack för era snabba svar!

[Forest]
0

3 låter inte så bra :-( hade jag känt personen hade jag försökt hjälpa den med rasta säga att man vill ut o gå om man får låna hunden på promenad. Men inte alla som har tid. Jag tycker man kan ta o informera ang ha hund ge hundbok? Sen detta med bil det kan vara så att hunden blir åksjuk med den kan bete sig stressigt då eftersom de mår illa. En transportbur brukar ordna den saken.

rebeccajansson
0

#4 jag förstår hur du menar men jag jobbar ganska mkt o är ganska trött när jag kommer hem så jag har inte lust att ut o gå med hans hund varje dag. Brukar ta det på söndagar. Det är väl kanske den största anledningen till att jag själv inte skaffar hund man skall ha tid o intresse. Min svärfar tror att hans minimala intresse av att rasta hunden är helt enkelt att han fick "den på halsen" när fästmön gick bort. Dessutom är han lat o ser hellre på sport än går ut med hunden. Vi är ganska många som sagt till honom men jag tror inte att han lyssnar. Jag tycker att hunden börjar se stel ut i kroppen oxå och jag tror inte att han lever så jättemånga år till. Ja det är beklagligt men lyssnar man inte så.

Tack för era svar.

[Forest]
0

5 låter trist att han känner så för hunden, hade hunden vart frisk så hade väl vart bra och omplacera den om den är trevlig hund många pankisar som faktist vill ha äldre hund som gillar gå lite promenad, känner många aktiva pankisar Flört.

Exxozzie
0

Jo, den låter väldigt stressad i mina öron också. Generellt så brukar jag tycka om någon upplever en hund som "onaturilg" så är den det. Oavsett vad ägaren tycker.

Håller med #2 Försök att få hunden att slappna av och belöna det. Det kanske är svårt om hunden inte gör det från början utan är stressad från start. Då kanske man måste träna i bilen stillastående innan.

Ni måste gå ut o gå med hunden! Det är bra att du går ut innan ni åker bil men det kanske inte räcker? Tänk dig om du hade massor med överskottsenergi kvar och inte fick göra dig av med den, hade du suttit still i bilen? - Även efter en timmes promenad?

Det låter som, men är inte helt säker, att hunden inte fått göra sig av med den energi den har och bli sressad i bilen. Den har helt enekelt inget annat att göra för att bli av med denna energi.

rebeccajansson
0

#7 Fast denna hund är ju inte mitt ansvar och jag har inte den tiden som du kan läsa #5 Visst har jag tänkt på den stackars hunden o att han sitter instängd i lägenheten medans pensionerade o lediga husse hellre fikar o ser på sport än att gå ut med honom. Jag får väl vara mer specifik o säga till mannen att om han vill behålla sin hund några år till så måste han ta o ut o gå med den. Tro mig alla på mitt jobb tjatar på honom o säger till honom att nu får du ta o åka hem och ut o gå med din hund! Jag förstår inte riktigt varför han tog över denna hund när han inte alls vill aktivera honom som hundens förra matte gjorde. Men alla har väl inte riktigt det där förståndet med djur och kan ta in vad djuren behöver. Återligen igen tack för era svar och jag tycker att jag är nöjd med era svar.