Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3022 ggr
destroyed
0

hjälp ang. daghund

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har en daghund, en bordercollie tik på ca 8-9 år. Och hon har diabetes. Jag är lite fundersam på hur jag ska göra med hunden då det känns som om ägaren ljuger för mej och jag får istället reda på saker ifrån hennes ex om hur hunden är.

för det första, gör blodsockret verkligen att en hund kan tvärvända och vilja ha ihjäl en annan hund för att sen attackera mej som förare(jag vet om överslagshandlingar och jag är helt säker på att detta INTE var en överslagshandling)

För det andra, kan verkligen en diabetes hund bli blind pga Löp? Ägaren påstår att Siri har börjat se dåligt pga löpet jag tycker att jag tydligt kan se Gråstarr men jag får inget gehör.

för det tredje, alla problem löses alltid med promenad eller mat. Har hon lågt blodsocker, inga promenader och mycket mjölk. Har hon högt socker långa promenader ofta…

Jag har aldrig haft en hund med problem med hälsan så att det krävs medicinering men nu så har jag bestämda klockslag med mediciner och mat och sen i nästa sekund säger ägaren att det inte är så viktigt, att jag kan ge henne en timme senare för det gör ingenting. Hennes ex som jag råkar vara bekant med säger att hon ska ha så mycket lugn och ro hon bara kan få, inget springande hit och dit. Ägaren säger om hon blir jobbig så ska jag ut och cykla i tre kilometer för då sover hon.. Jag vet inte vad jag ska göra längre, ägaren jobbar alltid när jag har hunden och då kan hon inte svara och när jag väl lämnar hunden så har jag hunnit lösa allt med en snabbgoogling eller ett samtal till hennes ex som avgudar den här hunden. Nu blev det lite utanför ämnet men som sagt… Hjälp?

Chalin3
0

Oj, det var lite kneppigt. Är inte jätte insatt om diabetes på just hundar. Men motion har ganska stor betydelse för hur kroppen tar hand om sockret och vid större ändringar i aktiveringen (både mer och mindre) kan kräva justering av insulin dosen.

Och ang synen så vet jag inte om det blir sämre just vid löp…. Har faktiskt aldrig ört talas om det. Däremot förstör diabetesen ögonen och det är inte helt ovanligt att hundar tillslut blir blinda. Eftersom diabetes ibland inte upptäcks i tid så blir fler blinda tidigare.

Vet inte om det gav dig något svar…

AnneN
0

Har skrivit en artikel om just diabetes hos hund, den hittar du här. Kanske finner du några svar i den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Om du känner dig hemskt osäker och inte får vettiga svar, skulle jag säga upp hunden och inte ha den som daghund.

Karmatarerskanise
0

JAg hade ringt till en veterinär och rådfrågat.

[Forest]
0

4 jag gjort likadant, och är det så att matten till hunden är lite oseriöshundägare genom ge konstiga/ändrar svar/en hela tiden hade jag sagt upp daghunden.

destroyed
0

grejen är att jag inte riktigt kan säga upp hunden då jag inte har en vettig anledning(personen finns i min bekantskapskrets och bor väldigt nära mej och liknande)

Men tack anne, artikeln hjälpte faktiskt lite, Hon har ju inte kastrerat sin tik, hon tycker inte att det är värt att göra det när hon är 8-9 år. Jag ska försöka prata lite med henne och bara ställa lite frågor och jobba in annat..

AnneN
0

#6 Vad bra att den kan vara till nytta Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nikkis
0

Min pojkvän är diabetiker sedan han var 1,5 år gammal, så han har levt med sin sjukdom hela sitt liv, över 30 år och vi har varit ihop i 8-9 år nu så jag är van vid sjukdomen jag med.

Det jag ville säga är att humörsvängningar/konstigt beteende inte alls är ovanligt när blodsockret är ostabilt, oftast när det blir för lågt.
Min kille (som är världens snällaste) började slåss och var väldigt agressiv mot både mig och ambulanspersonal när han fick en allvarlig känning för några år sedan. Annars så blir han väldigt konstig när det börjar bli/är lågt, så då gäller det att vara snabb med att ge ngt att äta.

Tänkte detta på det ägaren sa, att du skulle cykla 3 km med hunden… För all del, men glöm inte att motion bränner och då åker sockret ner, kanske därför hunden blir "trött"?

Det är av yttersta vikt att en diabetiker - människa som djur- sköter sin sjukdom (eller blir omskött.).

Känns inte riktigt som en seriös ägare denna sjuka hund har. =(

destroyed
0

grejen är att hon säger att om hunden blir jobbig så ska jag bara ut och cykla, jag testade det nu när jag hade henne i helgen och hon bara inte ville ligga ner och jag kan säga att det absolut INTE var någon bra idé jag hade knappt cyklat ut ur mitt kvarter innan hon började sacka och bli riktigt trött och jag trodde hunden skulle rasa ihop!

Nej, hon är inte det. Hon är dock utbildad i hundsjukvård men har jobbat i fem år på frasses och är timanställd som personlig assistent, pga att hon inte blir anställd vid veterinärerna det säger lite om hennes erfarenheter.

Just nu så har Hunden inte haft insulin på snart 1½ vecka  för att hon har fått gråstarr(ägaren hävdar fortfarande att det inte är det utan att det är pga insulinet inte fungerar och att det ska släppa när vi slutat med insulin) och att veterinären ska ha sagt det, men min veterinär som jag har på Sindra säger att man aldrig råder det utan isåfall vill ta prover innan man ger insulinet för att få rätt dosering och ifall andra mediciner ska behövas.

Nikkis
0

Men guuud, stackars, stackars hund. =(
Blir så ledsen när jag läser.

Hur är det med hundar, kollar man deras blodsocker som man gör på människor?

Det är INTE ok eller bra om man går utan insulin som diabetiker.
Hunden kanske har jätte högt socker nu och mår dåligt av det, dricker hon mkt nu?
Hunden (liksom människan) kan dö utan sitt insulin, likaså att den kan dö av för mkt insulin…

Vid högt blodsockervärde så bildas det sockerkristaller i blodet och det kan skada synen på längre sikt.
Likaså att vid väldigt lågt blodsocker så ser man mkt sämre eftersom man inte har tillräckligt med socker i blodet som hjärnan då kan ta upp.

Jag hade nästan anmält den där ägaren för att vägra hunden den vård den faktiskt behöver.

[Forest]
0

10, prata idag med en som har hund med diabetes, hon kollar blodet varje dag själv då hunden har haft det som unghund. Jag fråga om det inte är jobbigt med detta o ne svara hon eftersom hon lever med hunden o kan den utan o innan till. Men hon sa att: Mat är viktigt det ska vara bra foder. Mortion är med viktigt men man ska vara observant på hunden. Hon får daglig dos insulin. Och starr var vanligt, 6mån kontroll hos vetrinären för att vara snabb på se om något är fel.

Ts jag kan förstå att du inte kan säga upp daghunden tragist är det när man har bekant/släkt som inte informerar eller sköter sin hund rätt. Jag tycker att denna hund skulle behöva en riktigt kontroll hos sin vetrinär för att strunta i ge insulin är ju helt puckat, anser ägaren plågar hunden. Jag hade klart vägrat ta hunden eftersom du inte ska få skit menar vad händer om hunden kollapsar hos dig? Vill inte tänka på det men risken finns.

Maja2
0

Håller med Nikkis… stackars stackars hund…. Är det så illa att hon inte ens tar sjukdomen på allvar, då är det ju djurplågeri.

destroyed
0

Pratade med ägaren och hon sägar nu idag att det är vet. som har gett henne dom instruktionerna. Hunden äter vanligt pedigree foder och det vil hon inte ens ha eftersom hon matvägrar konstant, hon äter sindras foder precept. Jag hade hunden här igår och då höll hon på att åka in i koma och då sa jag till på skarpen, byt veterinär eller hitta ny dagmatte. Jag vill ju såklart inte riskera att det skulle hända henne något under tiden hon är här men jag vill inte se den hunden hoppa runt till någon ny när den precis börjat känna sig bekväm och faktiskt ser framemot att komma till oss. Och nu har ju tiken nästintill blivit helt blind och därav är min hund till stor hjälp för henne. Sindras halsband skramlar lite vilket gör att hon faktiskt försöker helatiden att gå nära siri så att hon inte springer in i saker. Häromdagen så hade ägaren henne och då sprang hon rätt in i en bil. När jag var ute och gick och hundarna var lösa siri fick för sig att hon skulle springa med en pinne och höll på att springa rätt in i ett elstängsel så skällde sindra till så siri vände och slapp få elstötar..

Maja2
0

Det där låter allt annat än bra. Och lägg för guds skull inte den blinda hundens säkerhet på DIN hunds axlar!

destroyed
0

nej jag lägger den inte på min hund, hon tar på sig det själv för att hon och bordercollien var bästa vänner innan hon blev blind. Jag försöker hela tiden hålla koll och prata med henne så hon vet vart jag är men min hund letar efter henne och bc:n letar efter min hund.

destroyed
0

nej jag lägger den inte på min hund, hon tar på sig det själv för att hon och bordercollien var bästa vänner innan hon blev blind. Jag försöker hela tiden hålla koll och prata med henne så hon vet vart jag är men min hund letar efter henne och bc:n letar efter min hund.

Maja2
0

Jag menade mer att du har dem lösa båda två. Den blinda hunden kanske behöver stödet den känner av koppel, så att den inte hamnar i situationer när den skadar sig.