Svamp eller annat som angripit päls/pälsbotten?
Fö ca 2 mån sedan började min samojedtik klia sig på sin bakdel/ner mot svansroten. Kollade till området där hon bet och kliade sig och upptäckte då lite gulaktiga skorpor i botten av pälsen.
Fick rådet att strö potatismjöl i botten av pälsen intill huden och gjort detta nu i ca 1 månad. Det har varken blivit sämre eller bättre och verkar mest ha minskat ner klådan.
När jag nyss kollade till det igen är det inte gult längre, utan snarare brun/mörkrött som om det är sårskorpor.
Dessutom när jag tog och drog lite försiktigt i pälsen just vid dessa skorpområden så lossade pälstussar därifrån.
Nu är jag orolig om detta verkligen är svamp och inte är något annat?
Jag ska ringa veterinären om tid nu på morgonen, så hoppas jag få en tid snarast och kolla upp vad det kan vara så hon får rätt behandling.
Jag vill bara dela med mig av detta, höra om någon annan varit ute för samma sak eller liknande.
Tack på förhand!

Hmm… vet inte vad det är, men tycker inte det ser ut som svamp iallafall för då brukar huden och pälsen bli missfärgat i en rödbrun färg (typ rostfärgat).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker inte heller att det ser ut som svamp. Sitter det på ryggen eller svansen? Jag funderar på violkörteln.
Hm, okej :\
Det sitter precis vid ryggslutet, ner mot svansroten. Eftersom hennes svans ligger böjd precis över detta område så trodde jag på svamp också från början, då det område lätt blir fuktigt och inte torkar lika bra som resten av pälsen.

Mm, då är det nog inte violkörteln.
Var nyss ute på långrunda med henne och när vi kom in var hon väldigt smutsig då det regnar här, så tog in henne i duschen och sköljde av nedre delan på henne.
Passade även på att skölja bort potatismjöl som varit där hittills för att dämpa klådan och ev svampen som fanns där, men som nu inte verkar vara det.
Kunde även ta en lite bättre bild.
Kl 14 i morgon ska vi till veterinären.. är så orolig över vad det kan vara för något :(
#5 Bra att ni ska till vet. Du vår berätta här sen vad ni kommer fram till!
Jag funderar på om skabb kan se ut sådär? Hmm…Nyfiken på vad veterinären ger för utlåtande imorgon!
hur gick det?
Fukteksem/våteksem/hotspots

#9 Okej, fick du någon behandling för det eller?
_**/Mvh Anne
Min hund har fått fukteksem två gånger, och det såg allt annat än ut sådär!
Tror om jag ska vara ärlig inte att det är det, för hade det varit det hade det spritid sig och blivit mycket större på kort tid "/
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Jag tror inte att det är fukteksem då min hund får detta lite för ofta. Däremot måste jag säga att min f.d samojed tik har någonting liknande just vid svansroten men veterinären har aldrig gett oss ett vettigt svar var det ka vara och eftersom hon inte är irriterad av det samt att det försvinner av sig själv har vi aldrig fått vård för det heller. Knasigt.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Vi uppsökte aldrig veterinären, då jag via en vän som också har samojeder har varit ute för exakt samma sak och kunde direkt konstatera att detta är våteksem/fukteksem.
Så vi avbokade tiden och ville istället försöka oss på egen behandling, så länge det inte blossar upp allt för mycket och "spårar ur.
Så nu har det klippts ner ytligt (ska ev klippa till bättre inpå områdena) så det hålls torrt, tvättat rent "skorpliknande" områdena med asolsprit och ska även ut och leta efter ett omtalat schampo som heter Champion HD och finns tydligen även ett puder som ska vara antibateriellt och läkande vid eksem.
Jag vill helst kunna "bota" detta på egen hand och därmed slippa uppsöka veterinären, så man vet hur man ska förhindra och gå till väga om det skulle återkomma.
Har läst mig till väldigt mycket nu på nätet och allting stämmer in.
Men visst är jag ledsen, det ser väldigt otäckt ut.. dock inga öppna sår eller klet, utan bara skorpigt och rött.
Nu håller jag tummarna på att detta ska snabbt lugna ner sig och jag lyckas få bukt på det hela, annars blir det givetvis veterinären.
Du MÅSTE raka mera!! Raka så det är minst 2 cm REN, FRISK hud runtom det infekterade.
Som jag skrev, så sprids det som en löpeld det där. Och det slutade med att jag fick raka ner HELA min Schäfer.. Efter en dag.
Du ska INTE tvätta med nått fuktigt, såvida det inte blir infekterat, men då ska du inte tvätta heller. Då ska du gå till veterinären!
Ska du göra nått, så är det att pudra på Potatismjöl på det kletiga så det torkar upp!
Förstår ärligt inte varför du inte uppsöker veterinär när din hund mår sådär?!
Jag sparade ner bilden du la upp, för att kolla i större format.. Och säger det igen, du har rakat för lite.. Hennes eksem fortsätter längre upp och på sidorna än det ni rakat.
Raka hellre MER än nödvändigt nu, så du slipper raka ner hela hunden sen!
Och sen, åk till veterinären!! förstår inte som jag skrev innan varför du inte gjorde det?
Om du frågar mig, är det oansvarigt som djurägare att inte ta sin hund till veterinären så den får rätt vård när den ser ut sådär!
Tack, nu vet jag att jag inte längre behöver dela med mig av saker på detta forum, som är helt i onödan ^^

#15 Jag förstår din frustration, jag kan känna lite likadant. Men det går inte in genom att vara "elak".
#16 Har hunden gått med detta länge? Om du nu vill fixa detta själv av någon anledning så bör du precis som #15 skriver raka en större yta och inte ha något blött/fuktigt på. Fuktexem brukar behandlas med en salva på recept som jag just nu inte har namnet på tyvärr. Men den är väldigt effektiv! Så jag förstår inte riktigt varför du inte går till vet och få salvan. Nu när det är så blött och fuktigt ute kan det snabbt bli värre, då blir det kladdigt och äckligt och luktar skunk! Går det så långt bör du verkligen åka till veterinären.

awkward - Då jag i somras hade en hund som hotspot så skrev jag en artikel om detta, där hittar du även tips på vilka olika medel du kan behandla med hemma.
_**/Mvh Anne

Men oj vad stort det var! Hoppas att ni får bukt på det.
Jag håller med många åvanstående då när min ena hund (inte samojed) hade våt exem började det med en liten kliande fläck till en helt rakad hund. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#17, Ja.. Jag må låta elak.. Men ni ser ju själva hur hunden ser ut.. Och att inte ta ett djur som ser ut så, till en veterinär så den kan få behandling.. Då är man oansvarig som hundägare!
Jag förstår om hon vill kunna fixa det där själv, det gör jag.. För jag är inte gjord av pengar och varje veterinärbesök kostar ju en del.
MEN, det är mitt ansvar som hundägare att ge min hund vård, om så behövs!
MEN USCH. Alltså förlåt, men om man inte åker in till en veterinär när ens hund ser ut sådär så ska man inte ha hund. Det är alltid bäst att få ett professionellt utlåtande innan man börjar med egna kurer.

Alsolsprit torkar ut, så det är bra att tvätta med, har jag fått lära mig. Vi har alltid bara klippt rent och rakat så att det inte finns en gnutta päls i närheten av såriga områden. Sen har vi tvättat med alsolsprit och hållt det torrt och rent. Jag har dock börjat med hemmabehandlingen redan när det är en liten prick, och stoppat det. När det går längre brukar det behövas salvor och ofta mer mediciner för att kroppen ska klara av det. Ring i alla fall och rådfråga din veterinär. Tänk på att det blir helg nu, och det är mycket billigare att åka idag, fredag, än lördag eller söndag, om det fortsätter att sprida sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#22 Tack för seriöst svar :)
Och bara efter 1 dygn då jag klippte ner henne mycket mer, behandlat med asolsprit och tvättat rent så har det förbättrats rejält, BARA under 1 dygn.
#23 Bra att det redan ser bättre ut.
23 ser mycket bättre ut, jag hade någ klipptner/rakat ner lite till runt för vara säker på att inget döljer sig dålt o blossar upp igen.
När Sixten får såna fukteksem/våteksem så har jag alltid tagit en bomullstuss med alsolsprit och torkat/baddat med. Det har alltid funkat. Är glad att det funkar för dig med!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#26 Det låter ju precis som det jag kör på :) fungerar jättebra med asolspriten. Sedan är hon rejält nerklippt så det luftas ordentligt. :)