Cesar Millan sparkar hundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte om någon har redan visat denna film. Men här har ni film klipp om där när Cesar Millan sparkar hundar.
Dom två tre första fallen tyckte jag inte var katastrof, självklart är det inte rätt - men ändå inte katastrof.
Men sen? Nää.. Det gick det över gränsen!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Kan bara säga att visst, vissa sparkar ser lite överdrivna ut..
Det måste vid det här laget finnas en miljon trådar om CM

jag har aldrig gillat ceacer :/ sparkarna provocerar ju bara hundarna!
det är ju klart att de morrar då! Människor vill ju inte heller bli sparkade hur som helst!
ush, hunden får ju bara veta att man kan göra illa en ock litar därför inte på människor.. ussshhh
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Nu har jag sett hela..
Nää, att sparka sin hund är inte riktigt min grej.. Inte lyfta den i skinnet heller..
Tycker synd om den där huskyn eller vad det nu är för ras, som hoppar på cesar efter att han fått en spark… För att inte tala om bulldogen som han lyfter upp på det där hemska sättet… Nej, fy för den människan.
Han som ska vara så "himmla duktig" på hundar bör enligt mig iaf veta att man inte ska behöva sparka sin hund. Jag ser inte på klippet jag tycker inte om o se på sånt :-C Själv ser jag inte på honom eller hängt han som nån idol, just pga att han gör missar efter missar…..
**Visst finns det många trådar om CM. Men dom flesta är väldigt negativa. Undrar varför?
Den här filmen kan vara en ledtråd för den som inte tidigare förstått varför 
Tack TS för denna film. Finns många som skulle behöva se den.
Har inte sett hela klippet, men från 2:00 och Huskyn, så är det ju GLASKLART att hundarna inte reagerar på dom andra hundarna utan på just hans kickar!
Okej, nu har jag sett hela klippet och gråter.
För ett par år sen när Cesar va "ny" så tyckte jag att han hade vettiga värderingar om hunduppfostran osv, men då visste heller inte Jag särskilt mycket om det.
Men ju mer jag ser av honom, ju mer äcklad blir jag!
Som hunden där han regelrätt SPARKAR i ljumsken och sen när hunden ska försvara sig så stoppar han fram en jävla mopp eller va det va. Asså herregud, nån måtta får det väl fan vara.
Tycker bara han blir värre och värre och grövre och grövre ju mer känd han blir.
Nej, den där mannen är inte värd ens skiten mina hundar drar in! Fyfan.
Den här videon var lite för mycke, de han gjorde i videon var överdrivet.. när mina hundar inte lyssnar när vi e ute så "sparkar" jag dom lätt med foten, en liten knuff bara för att påminna dom om att jag faktist oxå finns kvar, dom e så små att de skulle bli jobbigt i längden att böja sig fram hela tiden..

Usch! Jag vill inte ens kolla på hela filmen, 1 minut räckte för mig!
Men, jag skulle gärna vilja veta vad de som förespråkar dessa metoder menar att det skulle göra för nytta. Förutom en hund som blir rädd för sin ägare vill säga.
#11 Händer sällan, men när mina hundar "glömmer bort" mig, så brukar jag skrapa med foten i marken.. Svårt om man går på gräs, men du kan jag göra något annat ljud. Funkar minst lika bra
Har också en liten hund.. Så förstår hela grejen att inte orka böja sig ner 

#12 det blev värre och värre i slutet -.-
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

#14 Då är jag glad att jag slutade titta…
Jag vet ju iaf en som kommer dröma mardrömmar inat *räcker upp handen*.
Nää.. Jag mår illa och LIDER med hundarna som blir SPARKADE I MAGEN -.- fyfan alltså. Vidriga människa!
Jag har inget emot att ta tag i hunden, eller använda kroppen som hjälpmedel. Och med det menar jag typ blockera hunden rån att gå ut genom dörren med benet. Hålla emot med handen mot bröstet eller så.
Men att SPARKA en hund i ljusken, skrevet, magen osv.. Lyfta den helt brutalt i nacken.. Nää, finns inte ord.
Som sagt, finns andra sätt att bryta en hunds fokus!
min hund reagaerar inte alls på kicken, dock har jag inte kickat så hårt som cesar, utan en lättare kick med mer en touch.. kan jämföras med en knuff typ
sen finns det ju idag bättre sätt att få bukt på en hund. har ni någonsin sett cesar använda en kicker? det har inte jag nämligen och det är ju konstigt eftersom det är ett kanon hjälpmedle :D
man ska ta hans metoder med en nypa salt och se om det skulle fungera med ens hund.

jag bara älskar att titta på denna tjejs videos! ^^ sådana människor borde uppmuntras istället!
Från mig^^
#18 Åh, lilla vappisen! 
#10 Jag känner precis som du. För ett par år sedan när han var ny och innan jag lärt mig mer om beteende och inlärning tyckte jag att han var fantastisk. Och visst gör han underverk i många fall, räddar hopplösa hundar och ser till att tröga hundägare i USA förstår att hundar behöver stimuleras.
Men usch det är så synd att han är fast i alldeles för gammal forskning och tror att han behöver plåga hundarna för att de ska lyda.
Bara varningstexterna som visas i samband med TV-programmen borde ju få folk att inse att det är fel på mannens metoder. T.ex. "använd inte de här metoderna hemma utan konsultation av en expert" eller "vissa av metoderna som visas i programmet kanske inte är förenliga med svensk lag".
#18 Ja kikopup/Emily Larlham är en underbar hundtränare och inspirationskälla!
Hon kommer till sverige och föreläser och har worshops förresten.
Mer info finns på hennes hemsida.
Tycker att en man borde fatta att det inte krävs mycket kraft i en spark mot kulorna för att det ska göra riktigt ont! 
Finner inga ord om all misshandel vissa väljer att kalla "träning"…
#22 Fast han menar ju att det är "rehabilitering", inte träning. ;P
USCH!!
#18/21 Det finns nu schema över seminarierna som Emily kommer att hålla här i Sverige. Ser jättemycket fram emot dem, det kommer bli mycket lärorika dagar! =)
//Lina
#23 Ja jag tror också det, men jag kan tyvärr inte gå. Jag får nöja mig med hennes generösa internet tutorials.
men alltså, är det bara jag som inte tycker att det ser så farligt ut? ni har ju inte sett bakgrunden till varför han "sparkar" (knuffar) hunden, det är ju för att distrahera hunden, och alltså dessa hundar attackerade människor och hundar och "sparken" var för att distrahera dessa att tänka "oj" och glömma bort att attackera, inte för att bestraffa den, (med huskyn såg det dock lite konstigt ut), och man ser på hundarna att det gör ju inte ont (och jag VET att jag inte kan säga det, då jag inte ÄR dessa hundar, men är man påläst om en hunds kroppsspråk ser man ju det), utan de blir bara lite förvånade, jag kan jämför med hund hund, om jag råkar gå in i honom (inte med mening) när jag går sakta "flyger han iväg" som om jag hade haft en väldigt kraft, vilket jag inte har haft, han blir bara förvånad. Om man ser hela avsnitten säger han ju även hur löst det är och att att det aldrig är okej att sparka en hund. Man kan ju även tillägga att de flesta av hundarna var extrema problemhundar som stod inför avlivning. Dessutom tycker jag det här är MYCKET rimligare än att göra, som de flesta (?, hoppas inte) gör, att ta tag i kopplet, slita och rycka tillbaka hunden så att den flyger bakåt, men inte ta någon ögonkontakt med den utan låta den vara så när den till exempel drar eller gör utfall, är det bara jag som tycker det är HEMSKT att göra så? tänk er att hunden har ungefär samma hals som en människa, och tänk er att bli ryckt bakåt I HALSEN? näe, tack, då tar jag hellre en knuff på bakbenen som får hunden att titta upp och följa ledaren.
#25 Håller med.
#25 Men jag tycker att det syns att det är mer än en "touch" många gånger. Och många av hundarna i den här videon visar starkt obehag och rädsla.
Varför göra så om det finns så många trevligare metoder? "För att man måste utsätta hunden för obehaget och bryta när den reagerar" svarar många då. Men det håller jag inte med om, i sådana här svåra fall tycker jag att det är bättre att börja med stora avstånd och förstärka bra beteende och minska avståndet till obehaget i takt med att hunden kan hantera det.
Ja hårda ryck i kopplet är också oförståeligt, jag tycker det är görläbbigt även när min valp plötsligt flyger i väg för att hon får syn på något och kopplet plötsligt tar slut.
Men ryck upp, bakåt och åt sidan har jag sett CM använda sig av. Plus att han gärna sätter på diverse specialhalsband eller drar upp dem till öronen där hunden är känsligare.
# 9 hundarna reagerar på hans "sparkar" just för att meningen är att dom SKA reagera INNAN dom anfaller den andra hunden, det är ju det som är MENINGEN! är det bättre att låta hunden anfalla en annan hund och halvt slita av den halsen och låta hunden få whiplash-skador? (och självklart är det bättre med förebyggande skvallerträning och sådär, men tänk på att det här var EXTREMA fall som haft riktigt dåliga ägare och åftt noll uppfostran.
#28 Då skulle jag tipsa dig om att titta igen på klippet med huskyn. När den ser den andra hunden blir den spänd, kan man kräva att den ska vara kollugn med en historia som extremt hundaggressiv? Nja, babysteps vore rättvist. Men direkt när den ser hunden och spänner sig (får hundar ens titta på varandra för CM?) utdelas en hård spark i magregionen varpå hunden reagerar med självförsvar. Vilket jag förstår men CM fortsätter med att ta tag i, knuffa, strypa och hänga hunden som reagerar med panik. När hunden ger upp kampen om sitt liv säger CM att den är lugn och undergiven.
jisses alltså….. =/
Kan inge mer än att hålla med #25!
mer tänker ja inte säga för då blir väl folk förbannad på mig igen ;)
och Huskeyn i filmen påminner om min akillez.. så ser då våra promenader ut stort sett dagligen..
# 29 okej, huskyfallet var väl det fall som såg minst bra ut, men att hunden "ger upp kampen om sitt liv", det lät lite skrattretande faktiskt.
Hela klippet med Shadow ("husky"blandningen)
//Lina
Jag har "sparkat" min hund oxå. En lättare toutch bakom revbenen, jag behöver knappt nudda för att få en reaktion. Vissa ggr är hunden så inne i nånting att han hoppar till när jag gör så.
Kan hålla med om att vissa sparkar är lite väl att ta i från hans sida.
Det jag menar med detta inlägg är att vissa sparkar ser nog ut mer än vad dom är, då hunden kan reagera starkt på bara en toutch.
Jag tycker flera av hundarna reagerar precis som min hund gör om man råkar trampa henne på tassen eller liknande. Smått förvirrad och sedan titta upp som för att säga "vad hände?"
Det handlar inte bara om "extrema problemhundar" som attackerar människor utan snarare oftast om hundar som aldrig blir motionerade och aldrig får någon som helst stimulans. Minns ett program med CM där han hade att göra med en rottweiler och (om jag inte minns helt fel nu) en jack russel. "Hur ofta promenerar ni?" frågade han. "Eh, ibland på helgerna," svarade hundägaren.
Recept för katastrof, någon?
Vi hade ju för ett tag sedan en tråd som visade vad som snabbt kan hända även för en ansvarsfull och duktig hundägare när hundarna inte får ordentligt med motion och stimulans.
Min poäng är helt enkelt att om man börjar motionera och stimulera en hund innan man försöker rehabilitera/träna så lär det gå mycket bättre.
En understimulerad hund med överskottsenergi blir en lätt en "extrem problemhund" av bara farten. Inget konstigt i mina ögon.
Någon som tränar kampsport eller liknande? Min erfarenhet är i alla fall att det krävs inte mycket kraft bakom en spark för att det ska göra ont, särskilt inte i extra utsatta områden…
//Lina
Bra att kicka sin hund eller ej.
Jag anser fortfarande att man Inte lyfter en hund i skinnet sådär..

Nej, bara för att hussar och mattar är dumma i huvudet och har 0 koll behöver man inte behandla hundarna sådär. Det finns andra sätt att träna problemhundar, som baseras på modern forskning och etologi. För att använda vanligt språk, CM tränar hundar med straff och uteblivet straff. Jag tränar hunden med belöning och utebliven belöning, samt en god portion envishet, alltid mer än hunden har.
Vissa av hundarna i klippet låter för att det gör ont, en hel del flyttas en bra bit, de små ordentligt. Nog är sparken mer än att nudda!
När det gäller hunden som kallas huskyn, så heter den Shadow, och sägs vara en malamutemix i avsnittet den är med. Jag skulle kunna gissa att det är en american wolfdog eller annan varghybrid.
Just i ett hundmöte med en mycket spänd och rädd hund som är på hugget att försvara sig, är det bland det dummaste du kan göra att kicka/peta eller ta i hunden överhuvudtaget. …Han är då så fokuserad på den mötande att en fysisk korrigerning inte tolkas som att det är en människa, utan att det är den mötande hunden. Det slutar antingen med en våldsam attack framåt eller omriktat beteende där hunden anfaller den som håller kopplet. Det klippet borde ni se, som försvarar CM. Han kickar hunden för att den tittar på en mötande hund, utan mer reaktion än att just titta. Shadow blir förbannad, antingen överslag, eller som jag tror mer, att han ballar ur på CM och tar ingen mer skit. CM är inte stor, och när han inser att han kanske gjort ett misstag, stryper han Shadow med kräksnaran till tungan blir blå, tandköttet blekt, snoppen kommer fram av smärta och han så gott som svimmar. Han stänger helt enkelt av, är redo att dödas, INTE lugn, som CM säger.
Samma med den lilla hunden han hälsar på i ett garage(?). Den undersöker honom, när den går daskar han till den i rumpan, och DÅ anfaller den, inte så konstigt kanske?
Nej, svära ska man inte, men jag blir tvärilsk (så får tom Bamse säga) när en människa kan uppföra sig så, och folk i vårt land försvarar honom. Visst, många på andra sidan pölen är dumma i huvudet, men ska detta rättfärdiga djurplågeri? Kan han inte be dem motionera hundarna, aktivera dem, ge dem berikning, och sen komma tillbaka efter bara några veckor, och sen introducera dem till annan träning, som tyvärr blir sämre TV?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#39, Riktigt bra skrivet - håller med till punkt o pricka!
#39 Jag lade upp klippet med Shadow i #33. JonBee i #34.
//Lina

#41 jag tänker inte se dem igen, blir alldeles för arg! Särskilt Johnbee, som är en signalkänslig urhund, som slåss för sitt liv, utan att behöva.
MVH Elin

#25 jo visst kan man ju en ''touch'' när man vill att hunden ska distraheras men man ser klart och tydligt att cm i vissa fall provocerar hunden som går till självförsvar.. han förvärrar ju bara sitsen (tycker jag) genom att fortsätta utsätta hunden för obehagliga saker.
man kan distrahera en hund på andra sätt, så som ljud eller liknade, speciellt då hunden går till självförsvar då man ''touchar'' honom eller vad man ska säga >.<
Från mig^^
Jag kolla inte på hela filmen utan zapade lite, och av det jag såg, endel var onödigt "spark aktiga" om man kan säga så men få av hundarna verkade ta någon skada av det, och huskyn som anföll, den verkar ha endel riktiga problem, så är nog inte bara att säga "nej lilla gubben du får inte hugga folk" utan den behöver nog ganska invecklad hjälp.
Sen tycker ja det är fel att sparka hunder, men ärligt, ingen hundtränare är väl perfekt?
Hundcoatchen, It´s me or the dog, Mannen som talar med hundar, osv, alla har dina brister, men letar ni brister är det bara dem ni ser, letar ni bra bitar, ser på dem med öppna ögon så kan ni snappa upp dem bästa tipser och själva sätta ihop ett jätte bra tränings metod för dig och din hund.
Och vet en person som genom att plocka det bra från Cesar Millan insett att genom att tillfoga smärat när hunden gör fel, och vara otydlig mot hunden och straffa den när den inte fattar är fel, utan istället prata med kropps spåket, vara tydlig och insett att den gamla metoden var hemskt, allt detta genom att h*n blev tvingad att se Cesar Millan tycker jag är ett bevis på att det går att plocka dem bra bitarna om man ser programet med öppna ögon.
*räcker upp handen*
Jo, understimulerad hund har jag nu fått erfara på riktigt nära håll 
Vad det gäller att sparka på hund…. så kan jag säga så här:
I mitt tillfälliga tillstånd (gips-paket) så har jag inte alltid samma förmåga att hantera två hundar, som jag skulle haft med två händer. Därför använder jag mig numera även av fötterna. Det funkar kanonbra
Men att använda mina fötter, ben och kropp innebär inte att mina hundar studsar en halvmeter för att jag 'sparkat' på dom.
Ärligt talat så kan jag inte alls begripa varför man ska behöva sikta på känsliga ställen och varför man ska behöva ta i. Funkar det inte för mig att putta undan hunden åt sidan genom att med underbenet skjuta undan hunden, så ser jag inte heller 'att sparka hunden' som någon lösning.
Jag får helt enkelt ställa ifrån mig det jag bär på för att få ett bättre tag om kopplet och då leda hunden dit jag vill. Eller så får jag öppna käften och samtidigt peka vart jag vill att hunden ska stå (och man behöver inte skrika, normal samtalston räcker).
Om det nu inte skulle handla om att min hund står/går/är i vägen, utan att det istället handlar om ett elakt hundmöte. Då funkar det absolut inte att sparka hunden till lydnad. Att i det läget sparka på hunden innebär snarare att jag framkallar min hund ett obehag som den sen förknippar till nästa hundmöte. Min hund lär sig då att hundmöte = något negativt såsom obehag/sparkar/smärta.
Jag anser att man hellre ska lära sin hund att hundmöten inte är utav ondo, utan det är något positivt och bra (ex. att alla hundmöten innebär något så trevligt som en liten krovbit).
Idag kan jag inte promenera och bjuda på gott-gott samtidigt. Jag får helt enkelt stanna upp på lagom avstånd, ställa mig på kopplet för att frigöra den fungerande handen, locka på hunden så jag får uppmärksamheten och slutligen mata med gott-gott.
Så vida jag inte gör det ännu enklare för mig och helt enkelt tar en annan väg (vilket jag alltid är för lat för).
Nä, jag tycker man ska ge f*n i att sparka runt på sina hundar. Arbeta istället i förebyggande syfte med att öva in de negativa situationerna (ex. hundmöten) med att ge hunden positiva erfarenheter.
Och klarar man inte av det på egen hand, så se till att ta hjälp av någon.
Orkar man (ex. jag själv) inte vara den fantastiska positiva hundägaren så se till att någon annan (ex. hunddagis) hanterar hunden i de situationer som man vet med sig att man själv inte mäktar med (ex. daglig rastning och motion).
Se till hundens bästa så blir hunden lyckligare och du själv blir en gladare hundägare.

# 36 ja, precis! och i det programmet fick ägarna lära sig hur de skulle aktivera sin hund, ingenting om så kallade "sparkar" där.
Man ska väl åxå tänka på att cm:s program är INTE handlar om hundar här i Sverige. Här i Sverige är vi många som inser (inte alla tyvärr) att hunden behöver både motion och stimulans. Här i Sverige har vi stora kunskaper om hundar och hundskötsel. I usa och många andra länder Har man inte det, ngn har åxå skrivit det i ngt tidigare inlägg just om bristen på motion. De problem ägarna har med de här hundarna är nog inte jämförbara med de problem en normal hundägare i sverige har med sina hundar.
Vad JAG finner mer upprörande än den eller de enstaka gånger CM träffar dessa hundar, är hur ägarna bär sig åt som lyckats förstöra hundarna mer eller mindre. HUR länge har de haft hunden och den har bara fått vara i trädgården, aldrig på promenad, aldrig träffat andra, aldrig fått vara hund egentligen. DET finner JAG upprörande.

#47 Just därför borde han säga åt dem att avliva hunden, eller börja gå 4 kortare rastningar om 10 min, samt minst en promenad på 30-90 min varje dag. Utöver detta måste de börja träna något, så att hunden får använda huvudet. Om han gjorde detta, istället för att ställa hundarna på löpband, behövde de inte alls behandlas så illa nästa gång han dök upp.
Jag är rätt övertygad om att väldigt många svenska hundtränare, eller vanliga seriösa hundägare i Sverige skulle kunna hantera flera av hans sk red zone hundar och få dem att bli normala hundar. Fast det skulle ta tid, och bli dålig TV, om man inte väljer att rycka, kicka, lägga ner och dominera dem.
MVH Elin
#48 Well spoken!
#48, jag är åxå, precis som du, övertygad om att problemen går att lösa på andra sätt.
#51 Gud så vidrigt. Jag orkade inte se klart! Att dom inte förbjuder honom. Eller förbjuder programet i Sverige.

Jag har så mycket ont att säga om Cesar Millan men en lite gott också men jag håller det inne, det är bäst så.
Jag måste dock säga att Cesar Millan pratar en hel del om att träna efter hundens språk eller vad han nu säger men jag har då aldrig sett en annan hund som rycker, kickar och lägger ner en annan hund för att träna varandra och inte heller kan använda en bur som "hunden har tänder, inte jag så buren är mina tänder" eller liknande. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Står det inte i början av programmet att vissa metoder inte är tillåtna i Sverige? Eller har jag fel?
Bara det borde ju säga något liksom…
#46 …och om alla hundägare fick det tipset innan han kom in och började "träna" vore det skitbra… men det ger ingen bra tv, eller hur? Då skulle väl det mesta fixas innan han fick en chans att komma dit och rycka i koppel och sparka.
Motionerar och stimulerar man inte sin hund är långt ifrån konstigt att man får problem!
#54 Jo det stämmer. Helt klart det och alla andra texter som visas i samband med TV-programmet borde ju säga att det är något fel…

Det CM säger som är bra: Hundar behöver motion, och att få använda sin nos.
Fast i hans värld kan den motionen vara i bästa fall genom att gå en koppelprommis fot eller snett bakom, i sämsta fall på ett löpband. Jo, det händer att de får simma oxå, och det är bra.
Nosarbetet brukar vara att nosa på honom…
Sen tycker han inte att hundar ska förmänskligas heller, det håller jag med honom om. Men ska de behandlas som hundar, så titta på hur hundar gör, kör inte med hittepå om hur aggrressiva hundar är.
MVH Elin
Nä, jag blir bara arg när folk måste använda våld för att klara av hundar. Det visar att de inte borde ha med hund att göra.
Hundar är levande, de känner smärta.
Så att hundarna i videon får ont kan väl till och med en lågstadie elev förstå.
Det är skillnad på en hund som inte jagar en bil för att den är rädd för smärtan som följer, och på en hund som inte jagar en bil för att det finns något mer givande/intressant att göra.
"Där vettet tar slut, tar våldet vid"
Hahaha jag skulle vilja se fredrik steen eller victoria stilwell få pli på dom värsta hundar CM tagit hand om.
Skrattretande.
#58 Vem skrev du det till?
Vet inte vem den där Fredrik Steen eller Victoria Stilwell är, men allt går med tid, tålamod och rätt metoder. Och rätt metoder inkluderar inte sparkar, hägningar och allt annat som CM delar ut…
#59 ingen speciell. Såg att det va ett par stycken som skrivit att svenska hundtränare skulle klara av det minst lika bra (okej nu är inte victoria svensk men..)
#60 "tid och tålamod" hur många människor och ägaren + deras barn + ev andra hundar ska hunden hinna skada allvarligt under denna tiden?
För ibland är hunden så farligt att du har inte tid, utan problemet måste lösas nu, annars kanske hunden hugger dig över ansiktet nör du sover eller liknanade medans du långsamt tränar på problemet…
#58 Nu finns det ju mååånga fler än Fredrik i Sverige, som du kanske förstår :)
Om jag hade en hund som var så ilsk så att den utan provocation högg folk som sov, då skulle den avlivas, för den skulle helt klart ha något fel i huvudet om den gjorde det.
Så du menar att det är bättre att hunden utsätts för vad som nästan kan kallas misshandel? Alternativt även blir så pass hägnd i en strypkedja så att den nära på är att tuppa av? Men det spelar väl ingen roll vilka metoder som används, bara det blir resultat på en dag?
#63 absolut, klart det finns det. Men det är det första namnet som dyker upp i huvudet.
Båda namnen dyker upp i huvudet (mest eftersom dom går på tv), men oxå för jag klarar inte av att titta på programmen. Tycker det är en skam för sverige att ha FS som känd hundcoach.. eller vad han nu är :)
#64 om du läser högre upp har jag redan sagt att jag anser att sparka och slå hunden är fel. Men jag förstår att vissa av dem hundar Cesar jobbar med kan behöver hjälp omedelbart. Det måste inte vara psykist fel hos hunden, fel ägare kan göra hundar riktigt galna, ska hunden då avlivas bara för att den hade oturen att hamna hos en ägare som inte visste vad dem gjorde/en ägare som gjorde fel?
#66 ja vissa hundar får sota för att dom blivit köpta av fel personer.
Då videon i #0 är borta, jag hittade den här:
http://www.youtube.com/watch?v=1eIqouuh3nY
Ett par gånger kan man nog undra om de tär en hård spark eller en "nudd" som cesar själv säger, men ju längre det går, desto värre tycker jag att det blir. Att använda känsel för att avbryta hundens felaktika fokus tror jag är bra - men det ska ju för i helvete inte göra ont! >.<
Jag har aldrig tyckt om den mannens metoder men efter videon på "huskymixen" känner jag bara ett extremt förakt och en enorm avsky gentemot karln. Jag skäms för att vara av samma art som honom och hur svensk tv ens kan visa programet är obegripligt. Det där är djurplågeri och ett sunt beslut skulle vara att ge karln djurhållningsförbud.
Usch vad arg jag blir!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
En annan video som visar CM's metoder…
Det finns INGA ursäkter för något liknande och jag vet inte hur någon kan fortsätta försvara hans metoder efter att ha sett det här klippet.
#70 kan tala om för dej att el/ultraljuds-halsband använda även i sverige.
#71 Och det gör det ok, eller vad är poängen? Det är förbjudet att använda elhalsband i Sverige.
//Lina
#72 nej det va inte så jag menade :) jag kanske skulle skrivit det jag tänkte oxå haha :p
Några här ovanför har skrivit att CM´s program inte borde visas i sverige osv. Men jag menar på att hans metoder finns några i sverige som använder. Eller alla metoder vette sjutton. Men elhalsband iaf. Jag vet att det är olagligt.
Men sen när har folk börjar vara lagliga? Som åke svanstedt och snacket om att han använde grisfösare. olagligt, men det finns folk som fortfarande avnänder sej av olagliga metoder och kommer förmodligen alltid finnas.
Bara för det tycker jag inte det är ok. Men jag gillar cesars program och så länge svenskar använder olagliga hjälpmedel spelar det ju inte så stor roll om programmet visas. För det kan alla välja om man vill se eller inte.
#70 ingen har väl sagt att dem gillar alla CM metoder och exakt allt han gör? det gör jag nog inte med någon av dem där större hundtränarna jag sett på tv. Jag tycker alla har sina grova brister och fel.
Men ja väljer att se programet med öppna ögon och då plocka det jag gillar och kan passa mig.
Men visst måste man har en perfekt förebild och göra exakt som h*n så blir det ju lite svårare…
#73 Fattar inte vad du menar. Menar du att ceacar borde visas bara för att det finns idioter till svenskar som använder sig av olagliga medel?
Låter som en riktigt dålig anledning.
Däremot tycker jag att man kan klippa bort de avsnitt/delar där han sparkar, sliter i skinnet och använder sig av olagliga metoder. För vissa delar är bra.
Men att visa de som enligt mig ibland är djurplågeri, ger ingenting.
#75 nej inte därför. Gaah jag är skitdålig på att förklara hur jag menar :) Det spelar ju ingen roll om dom visar det eller inte. Och sen står det att man inte ska prova själv hemma det han gör. För det kan bli så fel om man inte vet vad man gör.
Den dagen dom slutar visa alla program som innehåller saker som är olagliga i sverige kan dom ju sluta visa cesar. Alt som du skriver, klippa bort olagliga scener.
Men som sagt, dom som inte gillar det han gör behöver ju inte titta. Jag hoppas verkligen att dom fortsätter visa hans program!! skulle han nu vara en djurplågare skulle han inte vara omtyckt av så många.
"dom som inte gillar det han gör behöver ju inte titta"
Man ska väll ändå inte blunda för misshandel? Utan att man ska ju få stopp på det.
Det är som om man ska blunda för allt annat hemskt som händer i världen för att man inte vill se. Men då kan man inte heller få stopp på det. Som mobbing, misshandel, och en massa massa massa annat.
Finns det ingen namninsamling eller något så att man kan få stopp på CM? Allafall här i Sverige.
#77 som jag skrev, om han nu hade varit en djurplågare hade inte så många gillat honom. Jag menar, det finns en hel drös människor som tycker han är duktig. Och hade han varit en djurplågare hade han defenitivt inte haft ett eget program!
Tror inte du kommer så långt med namninsamlig, det finns fler som gillar honom än ogillar. (så långt jag vet, har dock inte pratat med alla i sverige)
#76 Det handlar om okunskap.
Tyvärr är det många som tror att man måste skada sitt djur, trycka ner det, för att det ska lyda dig och bli ett väluppfostrat djur.
"Om han nu hade varit en djurplågare". Ja, vi ser tydligen väldigt olika på vad som är plågeri. Jag anser att det är plågeri då man utsätter hunden för smärta som inte är nödvändig för endamålet.
#78 fanns det skulle jag skriva emot den. För han kommer ändå att fortsätta träna hundar så att det hindras att visa i sverige gör bara att vi slipper det och vara medvetna om det, det gör ingen föränding i för dme hundear cesar komemr fortsätta träna.
Dock hindrar det folk från att lära sig lyssna på hunden, lära sig förstår hunden och prata med hunden med kroppsspåk istället för att ta dem i nackskinnet och kasta runt dem på rygg. Då han oftast inte tar till fysisk och onödig våld i sin träning.
Lite konstigt tanke sätt du har "jag tycker det är fel att han tar till overvåld ibland mot hundarna, så vi slutar sände programet i sverige så slipper jag se det, men han kommer fortsätta med det, det vet jag men det är okey så länge jag inte ser det" då kan det ju inte vara att just hundarna får ont som stör dig för det kommer dem ju fortsätta få?
#81 Det hindrar inte folk från någonting alls.
En bra hundägare tar reda på allt om hundar utan TV program.
Skulle vara ganska hemskt om alla lärde sig hund genom Ceacar. Verkligheten är inte så ;)
#80 nja jag tror inte det finns så många som tror att dom måste skada sin hund för att få resultat.
Då är jag en djurplågare isf. Jag knäpper hunden på nosen om han nosar på min mat tex. Då det säkert hade räckt med att jag säger åt honom att gå o lägga sej. Men å andra sidan hade han varit där med nosen igen nästa gång jag ska äta. Då är det onödig smärta - djurplågeri. Eller har jag fel?
Jag har aldrig sett cesar in action live. Så kan väl egentligen inte uttycka mej om vad han gör och inte. Men jag tycker inte att han tar till övervåld, i dom program jag sett.
#82 nej men gillar att se och lära, har vart hos endel olika hundtränare för kurser och hos hundpsykologer, men ändå lärt mig mesta av att sända ut kroppsspråk genom att se på CM då han är otroligt duktig på det.
Och finns ju massa dokumentär filmer (hästar) där man kan se själv hur man ska gör osv där man lär sig massor om dressyr och att kommunicera med hästen som man inte kan lära sig till genom ord/text och otroligt få som kan visa (betydligt fler som säger att dem kan fast dem inte kan lika bra som dem på filmerna)
Det jag även gillar med att se och lära är att jag kan plocka det som passar mig och träna på, har man en tränare som tränar dig vill dem ofta att du ska göra exakt på deras sätt medans jag gillar att blanda massa olika tips, trix, ideer och eget suntförnuft för att hitta rätt för oss :)
Visst, kommer inte förändras jätte mkt. Men folk kollar på tvn, tar till sig, och andvänder metoder.
Färre folk skulle ta till sig och använda metoder på sina hundar om det inte fanns att kolla på. Och så många hundar kommer inte att bli misshandlade.
#85 jag har då aldrig sett eller hört någon använda cesars hårda metoder emot hundar då har förespråkar en annan metod och det är den folk brukar ta efter.
Usch!! Jag blir bara så arg… Grrrr!!
Ju fler CM program som visas där han använder elhalsband och andra otillåtna metoder, ju mer ökar användandet av sån skit här i Sverige. Folk som inte vet bättre kommer tro att det är några dunderbra mirakelmetoder som man måste ta till när man har en besvärlig hund. Dom förstår ju inte att det finns tusen andra mycket snällare och bättre metoder.
Det funkar inte att resonera att det är ok att visa CM bara för att några få redan använder elhalsband i Sverige.
Jag vet att det finns pedofiler i vårt land. Är det då okej att visa barnporr på tv?
#73 Det du skriver får mig att tappa hakan. Jag vet inte ens vad jag ska säga, för jag har en känsla att om jag ens börjar skriva så kommer diskussionen att spåra ut direkt. Jag har ingenting snällt att säga dig alls.
Hoppas verkligen att vissa här inne tänker om. Det är för mig oförståligt hur man kan kalla sig hundälskare eller ens människa om man tycker något liknande är okej. Att plåga hundar med elchocker och sen kalla det träning… nej, jag hittar inga ord som skulle accepteras i det här forumet.
Det är djurplågeri, sinnessjukt, grymt och rent vansinne!!!
#87 Jag håller med dig, det är precis samma sak! Så länge barnporren var inspelad utomlands och programmet kom med en varningstext i början så borde det vara okej, eller hur?
Allt ansvar ligger på valp/hundsäljaren. Att välja ut vettiga personer till sina hundar. En normalt funtad människa tar inte efter sånt (elhalsband som vi pratar om nu) utan har man JÄTTEproblem med sin hunda går man ju till en tränare för att få bukt med problemet. Så tänk om alla säljare skulle ta sitt ansvar!
Jag tycker det är ok att visa CM TROTS att han använder metoder som inte är tillåtna här. Bara för allt annat han gör är så jävla bra!
Pedofili är en sjukdom. Det går att ta hur många exempel som helst. En film där nån tar självmord borde inte heller få visas. Eller en dokumentär om mord borde inte heller få visas. Det är ju oxå olagligt i sverige.
Sunt förnuft. Skulle han nu behandla hundarna såå jävla illa som ni säger skulle han som sagt för det första inte få ha ett program. Ännu mindre ett center där han rehabiliterar hundar. Och folk skulle definitivt inte lämna hundar till honom!
#89 *Redigerat av Hera eftersom vi inte tillåter att man går på person*.
En normalt funtad människa ger aldrig sin hund elchockar, någonsin!
Det är idioti att kasta fram en katt framför en hund som inte gillar katter och sen elchocka hunden till att hålla sig borta. Det kan inte vara någon quick-fix som tar 10 minuter utan det handlar om ett ordentligt arbete som måste få ta tid.
Du måste inte vara så smart för att kunna fatta att elchockar inte är en schysst träningsmetod. Det är tortyr! Sen att det är så pass accepterat i hela världen att man ska använda våld för att trycka till sin hund i träningssyfte, det kan jag endast bli ledsen över.
Vidriga människor hamnar ofta på uppsatta platser och får mycket makt och pengar. Det har ingenting med "sunt förnuft" att göra utan snarare saknaden av det.
**Ja,exakt. För det kan väl inte kallas för barnplågeri eller misshandel. Farbröderna är ju mycket kärleksfulla. Klappar fint, smeker och masserar. Och skulle det användas något hjälpmedel som en d**do så kan man skriva en text i början på programmet. "Vissa metoder är inte förenliga med svensk lag"
"Men jag tycker inte att han tar till övervåld, i dom program jag sett."
Så det är inte illa fören det är övervåld?
I min värld går våld överhuvudtaget bort.
"Då är jag en djurplågare isf. Jag knäpper hunden på nosen om han nosar på min mat tex. Då det säkert hade räckt med att jag säger åt honom att gå o lägga sej. Men å andra sidan hade han varit där med nosen igen nästa gång jag ska äta. Då är det onödig smärta - djurplågeri. Eller har jag fel?"
Nu hänger jag inte med alls.
Menar du att det är smärta att säga åt hunden att gå att lägga sig?
Var får hunden då ont?
Att knäppa hunden på nosen däremot ger smärta och obehag, vilket definitivt inte behövs för att få hunden att sluta nosa på din mat.
Vidrigt! Blir så illa till mods av att se klippen. Förstår inte alls hur man kan försvara hans metoder öht!
#92 Nej precis.. Man ju får ju lära hunden att ligga ner när matte äter, eller om man vill, lära hunden att inte vara i köket/matsalen alls när man äter.. Konsekvent måste man vara.. Annars är det ju klart det inte funkar..
Nu spårar väl ändå detta ut totalt?!??
Så att visa CM skulle vara som att visa barnporr på TV??????? 

Sedan är det väl så att i dessa fall som dskuteras är det väl just dessa mer extrema fallen v problemhundar.
Och sedan om fler använder tvivelaktiga metoder för att programmenvisas? Ja kanske. Men de flesta av oss har väl inte dessa "redzone-dogs"?
Någon som läst: How to raise the perfect dog - through puppyhood and beyond
Den finns nog inte på svenska än (tror jag)
Den är faktiskt riktigt bra, där är et mycket om det ickeverbala språket (som några hävdar att han inte använder)
Men då handlar det också om undar som inte har en massa "problem" med sig i bagaget. Visst det är ingen "bibel" att leva strikt efter, men det finns mycket bra i den.
#95 Men att visa sådana metoder bara för att är ju fel, när det uppenbarligen tas efter.. Allt för att roa folket!!
Jag har haft två s.k. red-zone hundar..
Klarat mig fint utan dessa CM metoder, och även hittat duktiga instruktörer som klarat det finfint utan att rycka, sparka och lyfta eller trycka ner sprattlande hundar.. Man Måste inte alls pyssla med vad han gör.
Visst, han har sina stunder, men hans metoder, nej tack!
Lite det jag menar. Just detta handlar ju om dessa redzone hundar, men han har så mycket annat än just detta. Och för de flesta av oss (självklart inte alla) är det inte heller aktuellt med träning av sådana hundar. Och nej man måste inte alls använda sig av dessa metoder, det finns andra som är minst lika bra eller mycket bättre.
Men ibland verkar det som att man tror att CM bara har dessa metoder, men det fins så mycket annat.
Men till stor del är det ju media och tittarna som vill ha lite sensations TV, det är det som ger lönsamhet. Hur fel man än tycker det är.
Jag har funderar lite…
CM kan ju överdriva en del med. Och jag undrar om "TV stjärna" har gått han över huvudet? slutat o bry sig om hundarna, bryr sig mera om status, tittar status, osv.
Ja så är det nog, kan tnka mig att även TV-bolaget hetsar på lite. Det är ju bara se på våra svenskinselade program. De som driver programmet styr ju en hel del om vad som ska göras och sedan också vad som ska visas Det styr tyvärr inehållen allt för mycket
Ja, jag håller med. Speciellt med att dom hetsar på, så kan tänka mig att kan kanske känner sig stressen för att göra bra program. Och intriger, och lite mera sånt där gör väll det mera spännande för tittarna.
Ja exakt. Jätte synd tyvärr.
#95 Lilla bichon Josh var inget "redzone case", han gillade inte att bli borstad, S:t bernharden Riley var definitivt inget redzone case - han ville inte gå uppför trappen. Den svarta ¤schäfern¤ som han använde elhalsband på var tänd på familjens katt och CM ansåg då att hunden var ett "redzone case". Pitbullen Emily kallar Cesar ett av hans värsta redzonefall - (tas upp i ett specialavsnitt) - hon gjorde utfall mot andra hundar. (Hon tas också till hans "Dog psychology center" och rätt ut får man höra att "now she's about to be scared straight"). Merparten av avsnitten handlar om vanliga hundproblem och sällan (kan inte erinra mig något avsnitt alls nu) om livsfarliga hundar som ingen kan komma i närheten av. Metoderna är desamma oavsett.
//Lina
83 Jag har lärt mina hundar att gå o lägga sig när vi äter här utan att knäppa på nosen. Enkelt o lära ut gå o lägg dej vips så ligger dom i sina bäddar nu kan vi ta maten o då pyser båda hundarna till sina bäddar, så vi säger inte änds till om det.
#83 Du säger ju själv att det säkert skulle räcka om du bara sa åt din hund? Jag tycker det är skrämmande att du väljer att knäppa hunden på nosen för att du (som jag förstod??) inte orkar träna ordentligt? Skäms människa!! 
Problemet med hundträning är att det finns så många olika teorier och som nybliven hundägare är det svårt att veta vem du ska lyssna på. CM får de hundar (åtminstone vad de väljer att visa i programmen) han tränar att lugna ner sig och att lyda. Det ser ju bra ut på bild. Vad de flesta vet (eller tror sig veta) är att en varg lever i strikt hierarki, och att människan behöver ta sin plats som flockledare. Det är klart att vissa då väljer att reagera som "experten" på TV gör. Eller om den första hundtränaren man träffar i Sverige är en person som trycker ner hunden mot marken för att göra den lugn, då kan det som nybliven hundägare vara svårt att ifrågasätta en hundtränare med både utbildning och kanske 15 års erfarenhet av hundar.
Eventuellt fungerar det att försöka få en tv-kanal att förbjuda ett program, men vad som jag tror skulle ge mycket större effekt, är om man hittar en person (likt kikopup på YouTube) som lär sina hundar trix genom att använda klicker. Detta kan ändå klippas ihop på ett sätt som gör att det är tillräckligt intressant tv. I Americas most talented (eller om det var british…) så deltar en kvinna med sin freestyletränade hund, och publiken tyckte att det är jättefascinerande!
Själv ser jag inte på TV, men jag har läst CM:s ena bok, och den tycker jag är intressant (i den tar han dock inte upp något om att sparka till en hund i jumskarna som en dressyrmetod).
http://brisingasmycket.se
Jag kan inte se videon, men jag tycker inte om när personer straffar sina hundar fysiskt. Risken blir ju att endel gör så med sina hundar för att de tror att hunden visar dem respekt då.
Jag har också läst Cecar Millan och hans hundar. Jag lärde mig jätte mycket av den boken. Jag tror på att hundar kan känna av vår "energi" och inte bara läser av vårt kroppsspråk. Tipset han skriver om att man ska rasta hunden först och sedan mata den för att den ska gå in i ett viloläge fungerar jätte bra på min hund. Därför brukar mamma gå ut med honom först och ge honom frukost sedan varje morgon. Då blir Kim lugn och tillfredsställd sedan.
Stackars hunden, den kommer ju inte att tycka om katten för att den får elstötar i halsbandet. Förresten tycker jag att de stressar katten.
Hundar kan även flippa/bli agressiva/opålitliga av sjukdom. Tex hjärntumör, rage, osv, så alla går inte att träna. Och undra om inte många riktiga red-zone-dogs är sjuka på nåt viss…
Även riktigt dålig avel kan ju få fram knäppa hundar, har dock bara hört om 1 sånt fall som tvingades avlivas.
Den hund CM nämner i sin bok som är sk "red zone" har ju blivit brutalt misshandlad i flera år har jag för mig
http://brisingasmycket.se
Det blev alldeles för mkt inlägg för att jag ska orka läsa nu.
#92 jag skrev att jag knäpper hunden på nosen. dvs jag är en djurplågare enligt dej.
Jag tänker inte börja argumentera för CM igen och borde egentligen inte läsa sådana här trådar överhuvudtaget för jag blir bara förbannad.
Men jag ÖNSKAR att folk kunde sluta starta sådana här fullständigt onödiga gnälltrådar som inte leder någonstans, om en människa som faktiskt räddar livet på tiotusentals hundar - det kan ni inte förneka!
Och kan ni SLUTA vara så trångsynta att tro att bara ni har rätt, endast ert sätt är rätt och alla som inte håller med er är okunniga djurplågare?
Det är så man vill kräkas, jag förstår inte vad jag gör på hundforum snart, för allt man ser är gnäll om Cesar Millan, en människa ni inte ens träffat.
#111 Säger inte att "mitt" sätt är det enda, men jag står för att man inte behöver sparka sin hund, eller rycka hårt i kopplet, eller för den delen hänga sin hund i kopplet och i skinnet..
Träffat nej, men man ser ju vad han gör, helt öppet.
Det är inga animeringar eller något.. Oavsett om han gör det för bättre TV, eller om TV väljer att visa hans hårdare metoder så gör han det fortfarande.. bara sett honom lyfta en hel hund i skinnet, men det är en gång för mycket.
Tycker inte att det är dåligt att han räddat hundarna, men det är sättet han tar till många gånger som gör mig illa tillmods. Det finns uppenbarligen andra sätt, och jag är övertygad om att det endast visas för att det är till vår underhållning, inget annat..
Finns Massor med hundtränare.. Han råkade bara bli känd för det..
En TV-show gör en automatiskt inte bra.. Folk vill se sådana saker, och därför visar TV sånt.. Jag tror inte att de två instruktörer jag tycker bäst om som jag träffat skulle lyckas speciellt bra i TV-rutan.. Men de får jobbet gjort, och det är ju viktigast.. Kan man ju tycka, men alla är ju olika.
Tycker inte han är bäst, men han är inte sämst heller..
#111 håller med dig helt
#110 helt sjukt att dem tycker det är djurplågeri att du knäpper den på nosen, är ju inte direkt så att du sparkar eller slår den, men snart är det väl djurplåger att ens ta på sin hund, så känsliga som folk verkar börja bli….
Och ska jag vara ärlig, hundar är inte så försiktiga med varandra heller när någon annan gör nåt fel. Hundar är inte gjorda av glas…
Det gör det inte rätt att ta till övervåld, men hunden är inte heller direkt känsliga.
#111 Jag har knappt typ aldrig skrivit i forumet tidigare. Kanske något enstaka inlägg om lite djurplågeri osv. Inget mera tror jag. Har inte kollat runt heller så har inte sett andra CM trådar. Att jag skapade detta inlägg var för att jag ville visa klippet.
Och som #112 skriver, så det han gör gör han öppet och det syns. Och klippen kan man ju se klart och trydligt vad han gör mot hundarna. Självklart reagerar man.
#113 Jag tror inte att någon har kallat #110 som djurplågare här i tråden. Någon som hon verkar ha skrivit själv bara.
Men att välja att knäppa på nosen framför att säga åt hunden och träna hunden att sluta… Vad kan man säga om det, hm. kan inte hitta ord för det. lat? hmm. nja. finner inte ord för det. Men det är ju onödigt att ge onödig smärta och obehag? Varför skulle man? Bara för att? Självklart, dom är inte gjorda utav glas. Men ska man bara för det ge dem obehag, bara för att? Dom är ju inte gjorda utav glas så.
Lika så mina katter (på tal om inget, eftersom jag inte har någon hund utan bara katter så tar jag dem som exempel just nu^^) tex min ena katt hugger folk, så jag får ta och sparka till henne, igår morrade hon åt folk i trapphuset så jag får nog smälla till henne, imorrse var hon sugen på min frukost får väll ta och smiska till henne. Hon är inte gjord utav glas, så hon klarar sig. =)
Hundar är hundar, människor är människor.
Det är som att ta djur i nackskinn som jag inte tycker om.
Lyfter upp en vuxen katt i nackskinnet. Varför frågar jag. Jo, för att kattmamman gör det. Och lixom? Kattmamman lyfter kattUNGAR i nackskinnet (inte vuxna djur), plus att dom har säkerligen sina knep för det. Något som dom själva kan hantera utan att människor ska göra det med. Extremt onödigt för människor att göra (men under vissa behov kan man såklart behöva göra det, men inte mer än i nöd).
Det jag försöker få fram hundar leker på sitt vis, Djur är på sina vis med varann. Utan att människor ska också behöva göra på samma vis. Vi behöver inte bita i hunden, slicka i röven osv.
Men det hundar inte gör med varann är stryper i koppel, sparkar varann, lyfter i nackskinnet, använder elkoppel osv. Sånt som CM gör.
aaaa. nu känns det som att det blev ett väldigt förvirrande inlägg. Vette 17 om jag fick fram det jag ville få fram! förbannade feber och medeciner.. suck! Jag får läsa igenom det senare… =)
#113 och #114. Nej ingen som skrivit rätt ut att jag är djurplågare. Men enligt en av tjejerna så är det djurplågeri om man ger hunden onödigt obehag. Och jag väljer att knäppa hunden på nosen (det är ju inte precis så han skriker av smärta!, han säger inte ett ljud, utan han tittar på mej som "snäälla jag kaan väl få en liten liten bit" och sen går o lägger sej när han upptäcker att han inte får smaka) för det ger bäst resultat. I början sa jag åt honom att gå o lägga sej, men så fort jag rör tallriken kommer han tillbaka. När jag knäpper honom på nosen så kommer han bara när jag tar fram min mat, fast inte det heller alla gånger när jag tänker efter. Men lik förbannat så ger jag hunden onödigt obehag - dvs jag anses, av nån här inne, som djurplågare.
#115 Men vilken jobbig situation du verkar vara i ändå.. Aldrig att jag accepterar att hundarna sitter och tigger/ kommer fram när jag äter.. Inte en chans.. Har ingen annan träning funkat än just knäppa på nosen, och ändå har hunden inte förstått..? Eftersom det upprepas..
Nämner inget om rätt och fel sätt, bara att det måste vara en svår hund som inte lärt sig än att maten låter man bli när matte äter..
#115 Du skriver själv att en knäpp på nosen inte heller fungerar alla gånger, ändå väljer du att fortsätta? Du har ju inte lyckats få fram det du vill, hunden har inte förstått varför du knäpper på nosen.
Kan ju berätta också att nosen är ett väldigt känsligt område, och det kan orsaka väldigt mycket obehag/smärta med en knäpp på nosen.
Så snälla, förklara varför man väljer att göra detta? När det uppenbarligen finns många fler sätt attt få fram det man vill på, som INTE orsakar smärta eller obehag. Frågar ALLA som förespråkar metoder där man genom kickar, knäppar, ryck, knip och vridande utdelar smärta och obehag. Varför?
116/117 jag kanske tycker det är skitskoj! jag älskar att se hundar lida! helst ska dom skrika högt utav smärta!!
Eller nej, riktigt så kanske det inte ligger till. Man måste tydligen skriva utförligt varje sekund ur hundens liv för att ni ska slippa fundera "varför provar hon inte nåt som funkar". Jag har provat FLER SAKER ÄN ATT KNÄPPA PÅ NOSEN/"GÅ O LÄGG DEJ". Det som funkar bäst är en knäpp på nosen, DÄRFÖR gör jag det. Ja nosen kanske är ett känsligt ställe, men han verkar inte bry sej märkvärt om att få ett finger där. Jag har haft hunden sen sept förra året. Innan det har han aldrig i hela sitt liv varit med när man äter, dvs han har ingen aning om hur han ska bete sej. Som jag skrev hade det gett resultat. Så om ett tag kommer han inte ens bry sej.
Som ni skriver själva, träning tar tid (oftast) Jag skulle kunna ta den snabbaste vägen och stänga ut honom från där jag äter.. Men då blir jag inte av med problemet utan skjuter det bara framför mej.
#117 jag hade 2 hundar innan som jag gav sk."obehag" till
hund1 var en hund som blev lite för glad när vi möte andra hundar, drog i kopplet och skälld, när vi såg att han focuserade på en annan hund lärde vi honom att focusera på oss när vi sa hans namn, dock lyssnade han inte alltid, så istället för att tjata hans namn, börja dra i koipplet för att vända åt annat håll och han skulle hinna bli upphetsad och börja skälla valde vi att ta 2 fingrar och dutta på "nosryggen" alltså dutta vi inte direkt på nosen, det räckte med en lätt dutt för att få en brytning och han focuserade på oss för att kolla vad vi ville.
Hund2 blev efter han blev attackerad av en lös hund väldigt focuserad när vi möte andra hundar och han var svårare att få röst kontackt med men(han var lägre än den gamla hunden) man kunde klia honom lite lätt på huvudet då bröts hans focus och han kollade på oss istället.
Och jag tror inte mina hundar tyckte det gjorde ont eller så, men samtiidgt kollade dem ju inte upp på oss så fort vi klappade dem, så någon effekt måste det ju haft på dem.
Men visst jag kunde ju ståt och tjat namnet 70 gånger istället, sen börjat skrika hans namn för att överösta hund1 skällande, dock tyckte jag denna duttande/kliande metod var mycket lugnar, hundarna höll sig lugna och blev ingen ökad energi eller uppspelthet. utan allt gick lugnt, mjukt och tyst, den metoden föredrog jag ;)
#118 Han hade aldrig i hela sitt liv fått vara med när man äter..?
Vart gjorde de av honom.. Och sep. förra året är ganska lång tid ändå..
Som jag sa tidigare måste det vara en svår hund om du inte fått fason på det än.. Understrker ännu en gång att jag inte påpekar Något om hur du tränar din hund, eller dina kunskaper.
-Skriver detta för att onödiga inlägga skall undvikas.
Och förresten -Hur har du tränat innan? Vill du ha tips på hur man kan träna detta på ett effektivt sätt, utan knäpp på nosen.
#120 du får gärna ge mig tips hur man säger åt en väldigt liten hund att det inte är okey att bitas och inte okey att busa genom att bitas hårt? :)
Mina större hundar har jag vänt bort ryggen eller knuffat bort, men det funkar inte på denna lilla, han är igång direkt igen, stor hund i liten förpackning brukar man väl säga ;)
#114 Slår och sparkar du din katt? Eller missförstår jag helt nu??
Har inte du ett djurhem förresten? För jag vet att du hade ett med din förra sambo, eftersom jag skänkte pengar till er. Jag hoppas verkligen att du skojar för jag mår verkligen illa just nu, vill bara att du ska skriva att jag är förvirrad och endast missförstod ditt inlägg. Om jag seriöst har skänkt pengar till en människas djurhem för att sedan få reda på att den människan pucklar på sin katt… då vet jag inte vad jag gör.
#122 vem här har skrivit att dem slår och parkar sin hund sin hund? :O
En tjej knäpper hunden på nosen när den kommer och ska sno/tigga mat, men det är allt jag lyckats läsa mig till :S
#123 Jag reagerade mest på inlägg 114 (som jag också riktade mitt inlägg mot genom att skriva #114 i början), och skrev "djur"och "katt" istället för "hund" eftersom det inlägget handlade om en katt. Kanske inte borde ha skrivit "er" utan "du". Men jag hoppas som sagt att jag har totalt fel och att jag får skämmas ordentligt för ett dumt missförstånd nu. 
I övrigt så ser jag ingen skillnad mellan att slå sin hund personligen eller tycka det är okej att andra slår sina hundar.
#123. Ingen. Läser du vad hon skriver så skriver hon om katten som #114 skriver om.
Men jag tror det är ironiskt skrivet.
#124 jag tror #114 var ironisk när hon skrev att hon sparkade och slog sin katt ;)
Hon gjorde lite "narr" av att en tjej knäppte sin hund på nosen när den tiggde, eller att jag sa att hundar inte är gjorda av glas, vilket hon tolkade som att det var okey att misshandla sina djur, rolig tolkning enligt mig ;)
Jag kan informera om hur jag vet att djur inte är gjorda av glas, men avstår då folk är så himla gnälliga på detta forum ;)
Alla här tycker nog Cesars övervåld är totalt onödigt, ingen skulle göra så mot sin hund, eller annat djur ;)
#125 hon skriver "ni" vilket syftar till fler än #114, därför jag undrar vart hon mer läst att någon gjorde illa sitt djur. Men som hon själv skrev i #124 så vart det bara lite fel formulerat ;)
#124 Läs #114 igen så ser du att det är skrivet som en ironisk kommentar till naiz som skrivit att denne "knäpper hunden på nosen". Lite överdrivet enligt min mening men men
Oh vad skönt!
Jag hoppades på det, fast nu får jag gå och skämmas för att jag inte fattar något, hehe. Ber så hemskt mycket om ursäkt till Ai-chan för att jag trodde att du misshandlar din katt.
Tyvärr är ironi extremt svårt att fatta i skriven form tycker jag, och den här gången missade jag poängen med sisådär 10 meter. Enda anledningen till att jag blev ens lite tveksam var för pga vem som skrev det… det lät inte riktigt helt enkelt, men vad vet jag liksom.
Har redigerat några inlägg och ska lämna diskussionen eftersom jag vet att jag har svårt för att hålla tillbaka tankarna i vissa ämnen.
Ja det verkar ju inte som att det är så många här inne som förstår ironi.. stackars.
120 - Hon hade även små hundar, som bodde i köket. Eller när hon hade valpar så bodde dom i köket. Dvs dom vuxna hundarna va aldrig med där. (dock ändring på det nu) Jag har provat det mesta. Nej det är lugnt, jag har kontakt med en tränare som ger tips och råd. Och vi har samma syn på hundar.
#129 Ursäkta? Är det nödvändigt med sånna påhopp också?
Tänk på att det faktiskt finns vissa diagnoser som gör att man inte förstår ironi ens i tal, än mindre i text! Inlägget var inte riktat till dig, jag har bett om ursäkt och sagt att jag skäms… så vad vill du egentligen få fram?
Nu tycker jag det mest för stå för dig själv och vad du väljer att göra för att försvara ditt val av träningsmetoder.
Om du var ironisk när du sa att du knäpper din hund på nosen så ska jag bita i det sura äpplet igen, erkänna att jag hade fel och sedan be om ursäkt.
#129 Det är därför det är så farligt att skriva något annat än tydligt det man menar. Vi kan ju inte se varandras ansiktsuttryck och höra tonlägen. Då är det lätt hänt när man pratar om känsliga ämnen att folk drar det de läser till extremer.
Kan nämna att #114 var ironi. =)
Har aldrig skadat katterna. ^^ Om jag gjorde något sånt på dom så skulle jag inte ha den vänskap som jag har med dom nu.
Jo, hade djurhem förr. Men vi flyttade ifrån varann för några år sedan så den las ner. Tråkigt nog.
#132 Ja, jag skäms som tusan just nu! Och ber så hemskt mycket om ursäkt!
Och innan någon övrig användare vill kommentera så kan jag försäkra er om att jag inte behöver mer hjälp att känna mig korkad just nu, men tack ändå! 
Det är lätt hänt. Jag kanske inte skrev så tydligt heller som ironi. men men ^^ Så lugnt det =)
Men skrev det just det där på nosen. men sen så drog jag in CM metoder i det med. =)
Kanske överdrivet för vissa. Men men :D
Naiz; ber dig tänka dig för innan du skriver. Kommentarer som skrivs för att fördumma andra människor är inte önskvärda.
#129 Ja, okej. Tänker inte säga mer om vad jag tycker om din tränare då..
Har läst nästan alla inläggen, några som var lite utanför sakfrågan ögnade jag bara igenom så jag har kanske missat något. Men jag har lite funderingar.
Hur många gånger säger Cesar att han TRÄNAR hundar? Hur många ord använder han när han arbetar med hunden? Hur många andra duktiga hundmänniskor kan ha så många hundar tillsammans? (och jag tror inte det är kasteringen som är hela sanningen som en del hävdar även om det helt klart gör det enklare) Och hur många av dessa hundar ser ut som om de hatade att leva? Vad säger han i alla progaram att hundar behöver och i vilken ordning? Och i hur många program använder han elhalsband, när jag läser detta får jag intrycket att det är hans förstahandalternativ?
Vet inte om jag vill kalla det att sparkar på hundarna, men det har någon annan tagit upp tidigare. Men vad ska man då tycka om den s.k "schäferklappningen" när man klappar hunder på bröstkorgen så det dunkar som många använder som beröm i sin träning?
Och som många andra varit inne på innan, ingen som håller på med hundar har alla sanningar. Men som en fritänkande människa plockar jag guldkornen av många och använder det som funkar på min hund, inge har jag gjort likadant med.
Det är en sak till jag funderar på men som inte tas upp här. De som inte gillar CM hävdar att alla hundar som varit med i programmen är likadana som innan efter ca 6 månader till ett år. Men ingen kan berätta för mej om varifrån de uppgifterna kommer.
Nä, jag gör som innan, använder mej av det som känns rätt för mej och min hund.
#137 Det finns många hundmänniskor som klarar av många hundar samtidigt. Det är inget konstigt fenomen. Däremot syns det inte i TV ofta, bortsett från i Ceacars program.
Vet inte hur en hund ser ut då den hatar att leva?
Men jag vet hur en kuvad hund ser ut.
Elhalsband förekommer i en del avsnitt, hur många vet jag inte. Inte heller ser jag att någon skriver att det är hans förstaval.
Vad du menar med schäfeklappning vet jag inte, men du skriver att dom får det som beröm, och då är det ju knappast något obehagligt eller något som gör ont. Då blir det ingen belöning nämligen, och träningen går i stöpet.
Du skriver "de som inte gillar CM hävdar att alla hundar.."
Vilka de? Kanske någon skrivit så, men inte alla.
Slutligen, jättebra att du använder förnuftet och använder de bra bitarna av olika människor. Det brukar bli bäst. 
#137 Well, att hantera flera hundar är ingen konst.. Så varför ens ta upp det när CM knappast är den enda som kan göra det..? Det gör honom knappast till en hundgud för det..
Visst, plocka ur guldkornen.
Nää, han säger att han rehabiliterar hundar och tränar människor.
Men att korrigera ett fel är väl på något vis att träna… Eller har jag fel?
Man lär sig att så gör man inte.. Inlärningen är ju en form av träning..
Samma som att man rehabiliterar sig inför ett omkprov..?
Nää, man läser in det man hade fel på så man lär sig rätt..
Så jag vill nog säga att han även tränar hundarna.
Fast att hundarna blir likadana igen efter 6 månader har väl knappast att göra med CM..?
Det är ju ägarna som är slappa i sina metoder.. Så jag vet inte heller vart det kommer ifrån, och varför man skyller det på CM och hans metoder..

#137 Jag förstår ditt tänk och tycker att det är förnuftigt.
Jag har inte läst så många inlägg för jag tröttnade på alla som bara plockar fram allt negativt om honom och programmen. Det vi måste tänka på är att han lever i ett land som inte alls är på samma plan som det vi lever i. Dessutom brukar det vara så att om någon (ex Barbro Börjessons program) får bra resultat i sina program så säger många att man ska ta det där med en nypa salt för man får inte se en bråkdel av den verklighet som finns bakom kameran! Men i Cecars fall verkar alla veta hur sanningen och verkligheten ser ut.
Dessutom spelar det ju ingen som helst roll vad vi sitter här och tycker och tror! Det förändrar inget och folk som höjer honom till skyarna kommer troligt vis fortsätta med det trotts allt negativt som skrivs om honom här.
Jag tycker som person att man tar åt sig det man själv tycker är bra och använder sitt sunda förnuft! Är det någon som bor i sverige som bryter mot våra svenska lagar så anmäler man. Men att sitta på nätet och dividera om vem som gör rätt resp fel och hur det egentligen går till MÅNGA mil utanför vårt eget land, det hjälper föga.
#140 Och jag kan tycka att varför man visar ett reality program där de visar metoder som inte följer 'vårt' synsätt på hundar eller ens metoder som följer svensk lag, i Sverige?
Där sååå många novisar kan ta precis Allt han gör på sina hundar.. Stackel är t.ex. inte speciellt svårt att få tag på här.. Säkert inte el-halsband heller.. Ursäkten ligger ju i att "Han gör ju så, och det funkar.. Ergo måste jag skaffa en kräksnara till min hund och kuva den"
Det är därför jag är negativ till programmet..

#141 Jag förstår att många blir förbannade och upprörda. Men istället för att dividera om vad som händer bakom kameran, i kulisserna osv i ett helt annat land låååångt här ifrån kan man ju göra något kreativt och prata med ansvarig utgivare här i sverige. Skulle Cecar få höra att programmet dragits in pga att folk har reagerat på hans metoder kanske han försökt förklara sig eller åtminstonde tänkt på saken!
Han kommer till sverige. samla ihop en mob och fråga ut honom en massa. Kan ju använda lite utav hans egna metoder på honom om han inte lyssnar haha

#143 Ja men precis! Tanken är ju god, men för att göra skillnad bör man kanske gå "rätt" väg.
#142 Ja, skulle jag träffa honom skulle jag gärna fråga varför han anser att ryck i koppel och kräksnara är ett bra sätt att träna hundar på.. Tyvärr är nog den chansen ganska liten. Så jag väljer att yttra mitt missnöje när folk i min närhet använder dessa metoder istället..
#142 Han har kommenterat folk som är emot hans tillvägagånggsätt typ med att "Det är deras åsikt och jag har sagt att mitt sätt inte är det enda sättet. De som följer mig känner att det funkar".
Och jag vill minnas att åtminstone ett av våra skandinaviska grannländer dragit in showen helt för att folk reagerade, så jag antar att folk skulle kunna göra detsamma här i Sverige.
//Lina
#146 Ja, det är Norge eller Danmark.. Dock minns jag inte vilket av dem det är 

För mig handlar det om hur hundarna blir av olika sorters träning. Tar man i hårt (ibland så hårt att en hund knäcks) får man hudar som blir passiva och alltid väntar på order.
Jag vill ha hundar som tar egna initiativ och får bestämma lite själva. I mina ögon är det gladare hundar.
En övning jag gärna använder på vardagslydnadskurser och alltid på klickerkurser kan ni prova på er själva. Det är ganska stor skillnad på korrigeringsträning och positivare metoder.
Alla sitter i ett rum, en blir utsedd till hund och får lämna rummet. Sen blir en anna utsedd till hundtränare. Den första får träna sin hund med korrigeringar, ett bestämt nej räcker, men vill man, går det bra att använda blomspruta ed oxå. Alla i rummet bestämmer vad hunden ska göra, ex komma in, gå fram till sin stol och ställa sig på den. Ologiskt visst, men mycket vi kräver av hundarna är ännu konstigare för dem. När "hunden" kommer in, får den prova sig fram. Så fort den gör fel, kommer en korrigering, när den gör rätt händer ingenting, möjligen ett bra. "Hunden" tappar oftast sugen på att prova efter ett tag, för det är inte så roligt att bli utskälld.
Sen skickas nästa "hund" ut ur rummet, en tränare utses och en uppgift igen. När den här "hunden" kommer in får den beröm (på klickerkurser klick såklart) så fort den gör rätt, och det händer inget alls när den gör fel. Jag lovar att den "hunden" klarar uppgiften bättre och är gladare.
MVH Elin
#140 Visst spelar det väl roll vad vi tycker?
Vi är på ett forum, och det är meningen att man ska disskutera.
Att det inte påverkar hans liv, gör väl inte detta mindre viktigt.
Och att han lever i ett annat land? Jag gillar inte hans metoder mer för det.

#149 Visst kan man tycka och tänka med hjälper ju inte, det är det jag menar. Att sitta och tro en massa utan att faktiskt veta är att diskutera utan att komma någon vart. För visst VET ingen av er hur det egentligen går till mer än det som visas på tv. Amerikanarna väljer att visa dessa klipp av någon anledning, men läser man hans böcker tycker i alla fall JAG att det lyser igenom ganska mycket vettigt tänk som inte alltid är så uppenbart i programmen. Därför tycker inte jag att det är rätt att dömma ut honom så hårt som många gör enbart av vad man ser i tv. Man ska inte tro på allt man ser på tv heter det ju och det kanske ligger något i det.

#150 man behöver inte komma någon vart, för alla människor tycker olika och kommer aldrig att komma överens med vissa saker.
det är det fina med disskutioner..
Från mig^^
#150 Jag tror på det jag ser, och jag ser att det är han som gör det.
Sen kvittar det av vilken anledning han gör det, för han kunde valt att inte göra det.
Har skrivit innan han har saker som är bra, men att han sparkar och använder saker som skadar hunden gör att jag inte tycker han är bra.
Spelar ingen roll om någon annan säger åt honom att göra det, för han väljer ju att göra det.
Tv kan förvränga mycket, men tex sparkarna ser vi ju att han tilldelar.
#150 Ja, och det som visas i TV händer ju fortfarande som jag skrivit i tidigare inlägg.. Det är inga animeringar eller dylikt, utan han Gör det faktiskt.. Sen hur mycket det är av Allt han faktiskt gör skiter jag i.. Han Gör det fortfarande..
Kan vi inte se vilken underbar förändringar han gör för dem hundar han möter? dem får motion och utlopp för sina behov. Ska vi verkligen stoppa denna hjälp som amerikanerna kan få? (som har ett annat synsätt på hundar än vi)
Är inte alla dem hundar han räddat från avlivning värt något?
Är inte alla dem amerikanska ögon han öppnat värt nåt?
för oss i sverige är motion, akrivering och att spendera tid, och träna djuret för det vi vill att dem ska göra en självklarhet. I usa är det inte det vilket gör att hunden inte passar och ägaren avlivar den. Då tycker jag cesar är guld värld som kan hjälpa dessa personer. t.o.m dem som sökt hjälp hos hundtränare utan att få bukt med problemet.
Sen är stackel och elhalsband sjukt hemska redskap men inte förbjudet där. Det finns säkert massor med folk som tycker kedjestrypl är grymt, eller kanske koppel över huvud taget…
Det finns alltid någon som kan klaga på nåt hso någon annan xD
#154 Ja, men han slutar väl inte jobba bara för att Sverige lägger ner programmet..? Så de blir nog informerade ändå om att motion och aktivering är viktigt..
#154 Det behövs ju inte Ceacar för att folk ska ge sina hundar motion och utlopp för sina behov. Det kan faktiskt andra hundtränare också :)
Och vanligt folk vet detta. Alla i USA är inte helt borta med vinden då det kommer till hundar och deras behov, som tur är.
Och inget vi gör här i Sverige kommer få det programmet att stängas.
Sen är alla hundar värda något, självklart. Men de kan ju räddas utan obehag också ;) Och ögon kan öppnas på många sätt :)
#156 det handlar om vana och samhället. Dem är inte "borta med vinden" för att dem inte motionerar sina hundar.
Är vi "borta med vinden" för att vi har utekatter? för i ett land (minns ej vilket) har alla utom bönder sina katter inne och dem tycker vi är jätte konstiga som har våra sällskaps katter ute.
Precis som vi i sverige tycker det är jätte konstigt att dem i USA inte rastar sina hundar dagligen. Men det är så olika, det betyder inte att någon tar bättre eller sämre hand om sitt djur. Utan rent allmänt hur man tror saker ska vara. Hur man är lärd, vad man läser, hör och ser.
Större delen av dem hundar som får bra motion och lever typ som våra i USA är nog arbetshundar ;)
Men Cesar har ju inte gett alla hudnar smärta och obehag utan hjälpt dem på otroligt bra sätt, bara för han gör fel ibland behöver man väl inte förkasta honom för allt han gör? även dem bra sakerna? :P
#157 Jo, jag anser att man är borta med vinder då man inte tillgodoser hundens behov. Rastningar tillhör dessa behov. Rastar man inte sin hund, missar man ett av hundens största behov, och då är man ingen bra hundägare. Kvittar om man bor i USA, Brasilien eller Sverige.
Jag tycker också att det är konstigt att man har utekatter, om man inte bor på landet.
Åter igen, ceasar göre bra saker. Men det gör inte så att jag blundar för de negativa metoder han också använder sig av. Det visar ju faktiskt hur han tänker. En person som skadar ett djur på ett eller annat sätt, sjunker snabbt i mina ögon.
#137 Det du kallar för schäferklapp tycker jag inte att man kan jämföra med korrigerande sparkar, eftersom hundar ser detta som belöning och signal att fortsätta, tagga till.
Alltså vad jag menar är att det spelar egentligen ingen roll vad du och jag tycker är hårt eller konstigt. Det är hunden som mottar och avgör om den känner det som straff eller belöning (eller nollning).

#158 håller starkt med.
Kan IGEN tillägga (
) att denna tjej i USA gör min dag i stort sett varje dag!
http://www.youtube.com/user/kikopup
värt att ta en titt så får man att annat synsett på hur man kan träna hundar!
Från mig^^
#130 påhopp? vem har jag hoppat på? det där om ironi var bara allmänt, inte riktat mot någon speciell. utan mer ett konstaterande. Jag va inte ironisk när jag skrev att jag knäpper hunden på nosen.

#161 du skrev:
''Ja det verkar ju inte som att det är så många här inne som förstår ironi.. stackars.''
vissa kan faktiskt inte tyda ironi på skriftligt språk. Det ser ut som om du syftar på EmmaJo.
Från mig^^
#162 Jag kollar faktiskt aldrig användarnamnen på dom som skriver, utan endart vilket nr på inlägget det är. Hade jag velat rikta det mot en enda person hade jag skrivit "nån" och inte "så många" (då man inte får hänga ut nån) Jag har sett fler som inte förstår ironi, dvs jag riktar det inte mot någon speciell. Men den som vill ta åt sej får väl göra det, inget jag kan göra nåt åt.
#163 I vilket fall som helst, så var det skrivet på ett negativt sätt. Helt onödigt. Återgå till ämnet istället.

Okej! För att återgå till ämnet..'
CEASAR MILLAN HAR SJUNKIT OTROLIGT MYCKET I MINA ÖGON!
Från mig^^
Det är rätt kul egentligen, i en annan tråd skrev en person ungefär "man måste lära sig att alla andra vet mer än man själv trots att de inte har en aning om vad man har för hund" och ja det verkar ju gälla även här. Alla andra verkar veta så himla mycket bättre och kunna göra det så mycket bättre själva. En fråga då bara, varför har ni inte gjort det bättre själva?
Här ser ni en person som tar sig an otroliga problemhundar (har ni till exempel sett klippet med hunden som är så aggressiv att den är "fängslad" i en källare?) Hur skulle ni ha gjort då? och visst, jag tror på klickertekniken också till exempel, men hur skulle ni ha "klickat" den hunden (dessutom snabbt så att den slapp bli avlivad) så att den inte angrep allt och alla?
Visst att jag tror på sådana tekniker som klickers och shaping, men allt fungerar inte på alla hundar, och inte på alla problem. På vilket annat djur använder man bara positiv förstärkning? Inget? Om man tänker efter. Och SJÄLVKLART ska man aldrig använda någon form av våld mot djuren, men på många av er verkar det som att det är så hemskt att ens visa vad som är rätt och fel. En hund mår inte bra av att inte veta vad som är rätt och fel! Den behöver en ledare för att må bra, vilket CM förespråkar. Det borde folk med hund förstå, enligt min mening.
Jag har inte sätt videon eller läst mer än några få komentarer, men måste verkligen göra en tummen upp för CM's bok om att bli en ledare.
När jag och min sambo sen 4 år tillbaka bröt upp satt jag med en Canaan hund som min sambo varit alfahannen till, en urhund som visat sig vara så långt ifrån allt jag haft att göra med tamhundar tidigare i psyke..
Iallafall, där satt jag en dag med denna hund bara veckor efter att husse inte var med i familjen längre och jag stod med en hund som aldrig haft mig som ledare som visade stora tendenser till att ta över flocken totalt.
Jag blev ta mig fan lamslagen, hur gör jag nu? Hur går man från att vara hundens kompis i flocken till dennas ledare utan att det blir missförstånd från något håll?
Jag tänkte direkt på CM från ett avsnitt jag sätt för 3 år sedan och kraffsade runt i bokhyllan och hittade en bok han skrivit..
Två enkla, TVÅ små tips tog jag och det var att vara övertydlig i kropps språk och att hunden ALDRIG skulle gå framför mig på promenader, brevid eller bakom helt okej men aldrig framför, hålla hunden i "fot" läge helatiden.. Jag tog inte hjälp av hans dra åt sidan och spark teknik utan sätt foten framför och tryck hunden bakåt genom att gå emot honom alternativt när du ej kan stanna för det kommer en annan hund rycka lätt åt sidan så han tappar fokus sidleds..
Tog mig två dagar av normala promenader så var han ständigt i fot läge och jag var ledaren även efter promenaden hemma.
Så jag sa för ett år sedan att jag tyckte CM va överdriven i vissa aspekter men hade en stor aktning för hans hantering av "problemhundar"..
Idag tackar jag honom bara för som sagt att ta in en vuxen urhund (omplacering) är inget jag rekomenderar till någon som inte har lärt sig hur man är en ledare.. det är enkelt i teorin men svårare i praktiken, jag fick gå på en nitlott och känna mig total korkad innan jag stod här.

#169 själv tycker jag att det inte handlar om att hunden absolut inte får gå först på promenader :/ utan jag vill ju mer att hunden ska vara självständig, men ändå söka kontakt med mig.
Att ha hunden i fotläge hela tiden tycker jag inte heller är bra.. för dem måste ju få sniffa i omgivningen. Det är ju deras natur att få lukta. Man kan fortfarande vara ledaren utan att de ska gå bakom en på promenader osv.
Vissa tycker också att hunden inte ska få vara i soffan pga av ledarskap osv.. men varför inte? Jag tror inte att hunden känner att dom blir ledarna bara för att dom får ligga lite högre upp från golvet 
Jag har hört vissa säga ''hunden ska visa respekt'' men egentligen, vad är respekt? För personerna som sa detta var det att hundarna skulle vara rädda för att prova att vara hund. Rädda för att göra fel. För om man gjorde fel fick man ett rytande eller ett obehag osv. Istället för att våga prova sig på och se vad som är rätt. för om gör rätt får man belöning. Och då vågar man prova sig på för att luska ut just vad man måste göra för att få belöningar.
#168, jag tror inte att alla tycker ''jag vet bäst'' (klart finns det ju alltid några) men man skriver ju om det man själv tycker och tänker. dels för att få kritik och se vad man kan bättra men också föra att se vad andra skriver.
Jag är 15 bast. Vad vet jag? jag är ju bara ett barn enligt mångas ögon. Många som passerar tror inte på metoden jag använder för det var ju inte så man gjorde på ''deras'' tid. Jag kanske har helt fel.
Från mig^^
#168 En hund behöver veta vad den ska göra. Vet den det så gör den inte fel.
En förvirrad hund mår inte bra, det håller jag med om.
#168 Menar du Jake i inlägg #51?
//Lina
#170 Denna metod funkade bäst för mig och det jag menade med "fot" läge eftersom att jag satte citat tecken över det va för att det går inte att förklara det annorlunda, han får gå brevid mig eller bakom men aldrig framför, skrev aldrig att han gick slickat mot mitt ben och inte fick uträtta behov eller sniffa.
Denna metod funkade snabbt och det var vad jag behövde då inte bara mitt hem och jag påverkas utan alla andra djur inom lägenhetens väggar.
Förstod inte riktigt vart soffan/sängen resenomanget kom in i det hela..

#173 soff och säng resonemanget var inte riktat till dig
andra har pratat om det. och jag använde det som ett exempel eftersom du pratade om ledarskap.
Från mig^^
#174 om jag vill vara en flock med min hund så ska min hund få sova som en flock medlem, han sover med mig i sängen, jag avgör dock för jag ska ha min plats och sedan får han lägga sig vart han vill, det är också att vara ledare på ett vis.
Hej!
Jag tycker att det inte är snällt mot hundarna att göra så mot dom och dålig respekt. Jag har lärt mig allt jag kan om hundar av Anders Hallgren världens första hundpsykolog som har tagit fram den mjuka metoden med positiv förstärkning och glädje i hundfostran. Jag har också tittat på svenska brukshundklubbens hemsida och dom använder den metoden nu, med minst 60 000 medlemmar. Den ger exakt lika lydiga hundar och dom blir mycket duktigare. Till och med elitlydnadshundar! Han är ju problemhundslösare så han har också sett till att det finns 75% chans att träna bort ett problembeetende även bitande. Den hårda metoden med rädsla och lätt våld och obehag leder också lätt till en arg hund, för att den litar inte på flockledaren/ flockledarna. Anders Hallgren har forskning från 1940-talet och fram tills nyligen som visar att det inte är någon hård struktur i vilda vargflockar och bland hundar. Den uppstår i djurparker bland tama vargar för att dom blir stressade av att leva i djurpark och alltså mer arga. Den hårda metoden i någon form leder också till en sämre relation. En hundpsykolog ska utreda orsaker till varför hunden gör som den gör och sedan träna bort det utan lätt våld och obehag, som högst med vattenspruta eller milt tvång i någon form. Jag rekommenderar varmt Anders Hallgrens böcker: Uppslagsbok i hundpsykologi, Drivkraft och motivation, Lyckliga lydiga hundar och Stora boken om att skaffa och leva med hund somn han har skrivit tillsammans med Åsa Ahlbom. Ni vet väl om den gyllene regeln: " Behandla andra som du själv vill bli behandlad."
Jag vill inte ha kritik.
Med vänliga hälsningar Hundintresserad
Hej igen!
Jag kan också säga det att straff och obehag inte är någon långsiktig lösning. Varför? Jo straff och obehag och ångest dröjer kvar en kort stund i en hunds minne. Jag kan ta en skrift ur min bok uppslagsbok i hundpsykologi:" Nöjd med att du har fått tag i hunden ruskar du om den i nackskinnet och höjer rösten nöjd med dig själv och tror att joggarjakten är över. Men redan på tredje dagen är hunden igång igen." Det är alltså därför problembeetendet börjar igen, det har inget med någon slapp metod att göra utan faktiskt med den hårda metoden. Och visst vill vi människor vara snälla egentligen? Dessutom tror jag inte att Svenska brukshundklubben hade använt den metoden om den inte varit så effektiv. Så Ceasar Millan har kanske 5-10 % procents chans att lösa ett problembeetende om ens det.
#176 Vad menar du med "jag vill inte ha kritik". Du vet väl att det är ett diskussionsforum där människor kommer att tycka annorlunda än dig?;)
Hej!
Ja jag har tänkt om och tänkt att jag vill ha kritik sagd på ett snällt sätt.
Det med att en hund behöver en ledare håller jag fullständigt med om, men det ska vara ett lugnt och förtroendeingivande ledarskap. Jag har läst Charlotte Swansteins ledarskapsbok hon är hundpsykolog och hundinstruktör och hon säger att ett ledarskap aldrig ska handla om auktoritära metoder utan bygga på förtroende, mental närvaro och gemenskap tillexempel. Jag har redan berättat om vargforskningen från 1940-talet och framåt och Anders Hallgren säger så här: Vi måste vara dom som bestämmer:" Vi lever alldeles för komplicerat för att det skulle gå annars. Men vi ska försöka likna dom vilda ledarna. Ledarskapet ska byggga mer på uppmuntran med godis istället för straff.Framförallt får vi inte tro att hunden är uppstudsig när den inte lyder oss, det går emot modernt etologiskt tänkande. Den troligaste orsaken är att vi har tränat för lite. Och det hjälper föga att få dåligt humör för att kompensera dålig träning. Den som ryter, rycker eller slår sin hund är en dålig ledare. Så gör inte en ledare i naturen. Troligen blir en hund nervös av en sådan ledarfigur eller också blir den slätt och lätt rädd." Det gäller alltså all typ av våld mot en hund. Han har ju också sett till att det finns 75% chans att träna bort ett problembeetende även bitande. Jag ska även tillägga att han bara använder vattenspruta och milt tvång och obehag vid problembeetende i yttersta nödfall. Svenska brukshundklubben har hans metod nu. Immi finns i hela Norden för hundinstruktörer, hundpsykologer, hundkuratorer och hundägare med mjuk ideolöogi. Jag anser det viktigt att behandla hundar snällt. Dom djurägare som inte kan det tycker jag inte borde få ha djur överhuvudtaget. Och är det så svårt att välja mellan en väldigt fin relation eller endast en lite fin relation eller en heldålig relation och lätt en arg hund?
Det tycker jag inte att det borde vara. Gå gärna in på hans hemsida och titta, det är bara att söka på namnet på Google.

Nu har jag sett filmen, det har inte fungerat tidigare och jag är i chock! Vissa "små sparkar" kan jag tycka är helt harmlösa, men mer parten av sparkandet är ju HEEELT sanslöst! Han står och håller i nån form av pinna med något blått i änden. Den håller han vid huvudet på hunden och helt utan anldning sparkar han hunden i ljumsken! Hunden går i taket och han börjar babbla om nåt korkat, vad det nu är han säger… minnet är bra men kort… Men ärligt, jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att det var så här illa!
Tacka vet jag klicker ;-)
Jag kommer säkert få massa påhopp nu.
Men jag har använt den där tekniken på mina egna hundar samt andra hundar jag tränat med och alltid med positiva resultat.
Cesar säger att det är så viktigt hur mycket kraft man använder i "stöten", det ska inte vara hårt utan mer en markering för att få hunden att släppa den negativa fokuseringen den har just då.
Om en hund råstirrar på en annan hund så är den i det sinnet kanske att den planerar att attackera hunden så om du stöter hunden då med foten eller handen kan hunden göra 2 saker…. 1: få en lagom stöt att den släpper fokusen eller 2: den omdirigerar attacken mot handlern vilket hundar kan göra även utan att man stöter dem som Cesar.
Min hund har själv kunnat pipa till eller hoppa till när jag stött på han sådär men inte för att jag gjort det hårt för jag skulle aldrig sparka en hund. Men mer för att han varit så fokuserad och inte beredd att han ska bli stött men det har alltid hjälpt han att släppa fixeringen.
Och NEJ jag anser inte att man ska SPARKA en hund… men kan ju säga att den där videon som alla propaganda videos är vinklad. Man har inte fått se hur hunden var före ej heller resultatet.
Däremot är jag emot när Cesar använt stackel men dock så får man i första avsnittet när han gör det så säger han att han själv inte använder det utan bara när hundägaren gör det. Men då använder han den som den ska användas vilket är med mycket lite kraft och endast under korta stunder och ALDRIG på en hund som drar.
Så du får ni avsky mig ju bäst ni vill men jag tycker faktiskt om Cesars metoder I STORA DRAG självklart inte allt. Men på vissa hundar där vanliga positiv förstärkningsmetoder inte fungerar kan hans tekniker fungera. Och han har mycket vettigt att förmedla.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Hej!
Jag är säker på att positiva förstärkningsmetoder alltid fungerar annars skulle Anders Hallgrens metod inte fungera så bra som jag har skrivit. Svenska brukshundklubben använder den nu. Hundpsykologer utbildas efter honom. Det enda som behös i yttersta nödfall är vattenspruta och milt tvång och obehag. Det finns olika sätt att träna bort utfall mot andra hundar på ,att ge beröm och godis så att hunden inte gör utfallet och säga ett lugnt och bestämt nej om det inte funkar, att redan från början säga ett lugnt och bestämt nej och sedan belöna när hunden låter bli ( dock inte lika effektivt som det första enligt Anders Hallgren) att om inget annat funkar ha vattenspruta och milt tvång och obehag tillsammans med nej och sedan belöna när det går bra. Men då måste hundägaren veta att hunden inte har ont i kroppen för enligt Anders Hallgren är aggression på grund av smärta väldigt vanlig. När hunden bits så det blöder kan det misstänkas så starkt som 70-80 procent säger han. Andra vanliga orsaker till utfall är: Lite rädd, lite osäker, lite stressad och lite arg, dominant och vill trycka ner en annan människa eller ett djur på grund av rädsla och stress, ont i kroppen, sjukdom, understimulerad, överstimulerad, näringsbrist, synfel, hörselfel, allergier, hormonfel, Mr Jekyll och Mr Hyde syndromet med bättre och sämre dagar med smärta. Jag tycker att Anders Hallgren är den som har mest vettigt att säga om hundar om deras uppfostran och lydnadsträning och om relationer. Sedan kan väl ingen vilja att dens hund ska bli passiv och få inlärd hjälplöpshet egentligen. Dom känner säkert inte till det och att hundar lätt får depressioner och sämre immunförsvar av det, plus lätt andra psykiska och fysiska problem. Det har även bevisats av en annan känd psykolog Martin Seligman att individer som har egenkontroll och alltså mår bättre även får ökad livslängd. Och att sänka hundarnas drivkraft och motivation tycker jag inte heller är något bra. Att behandla hundar väl, snällt och att ta ett sådant beslut i uppfostran och lydnadsträning är väldigt viktigt för mig, speciellt eftersom jag kanske ska jobba med hundar på något sätt och då måste dom känna förtroende för mig. Det är också en sak som stör träningen om hunden/ hundarna inte har minsta förtroende eller endast lite för den/ dom som tränar hunden/ hundarna. Då blir hunden/ hundarna rädd eller visar undergivenhetssignaler. Att det ger positiva resultat betyder inte att hundarna mår bra av det, dom kan istället må väldigt dåligt och att positiva förstärkningsmetoder inte skulle fungera emellanåt är inget jag håller med om. Inte Svenska brukshundklubben heller tydligen. Glöm inte att Anders Hallgren är världens första hundpsykolog och problemhundslösare med verkligt stor hundkunskap och att han har många många års forskning bakom sig.
För mig känns det som att han har berört mig på ett positivt sätt.
#182 intressant, dock så måste jag hålla med dig, en viss grad "våld" ingår i vargar och vildhundars uppfostran av andra hundar, man måste sluta tänka människa och gå in i hundens position.
Hej!
Den mjuka metoden med mjuk förstärkning och glädje har inget med förmänskligande att göra. Jag vet mycket väl att människor är människor och hundar är hundar. Det har heller inget med att vi skulle vara jämnlika att göra. Jag har aldrig påstått att vilda vargar och hundar använder lätt våld och obehag i uppfostran mot varandra, tvärtom det gör dom inte. Jag har läst om forskningen från 1940-talet och frammåt och den säger att vilda vargar för det mesta är snälla, fina, varma och vänliga mot varandra men vid svältsituationer och vid löpning kan det uppstå bråk och kanske lätta nafsningar. Men Anders Hallgren säger också att det är vanligast att dom morrar vid sådana situationer. Han säger ( med forskning bakom sig) att en vild vargflock inte skulle vara effektiv om medlemmarna blev skadade, dom måste kunna kommunicera istället och det här beetendet hittar vi även hos våra hundar säger han. Dom pratar dom slåss inte och behövs det skrämms dom. Han har också gjort en undersökning bland 190 uppfödare där svarsfrekvensen var 77% alltså 149 uppfödare om hur tiken var mot valparna. Han säger att resultatet visade klart och tydligt en genomgående varm och fin relation med valparna åtminstone fram till tio veckors ålder, när dom flesta valpar lämnade tikarna. Så är det i naturen också. Så forskningen från 1920-talet är ute nu och fel. TV har ju stor genomslagskraft och många tror att dom på Tv kan sina saker, men det är inte alltid så. Och precis som människor mår djur dåligt av lätt våld och obehag och blir rädda, undergivna och ledsna. Relationen påverkas också lätt. Metoden med positiv förstärkning och glädje är exakt lika effektiv och hundarna blir mycket duktigare även vid bortträning av problembeetenden som jag skrivit. Anders Hallgren säger också att hundar inte försöker ta över ledarskapet o.s.v. Fel beetende och problembeetende har andra orsaker,även om hunden försöker gå före på promenad. Hunden som du fick kan ju även tidigare kanske ha varit med om hård uppfostran och lydnadsträning? Anders Hallgren säger att då blir hunden mindre säker i relationerna till omvärlden. Vet du att Svenska Brukshundklubben har anammat hans metod också nu. Allt fler elitlydnadshundar som vinner är glada också. Med den här metoden finns det bara saker att vinna. Charlotte Swanstein säger också att vi inte kan höja rösten eller vara våldsamma mot hunden för att ha ett bra ledarskap. Hon säger att ingen hund självmant skulle utse en sådan ledare som ledarindivid tillexempel i vilda vargflockar. Om du har blivit intresserad kan du väl gå in och titta på Anders Hallgrens hemsida, det står biologi om honom själv, och schema för 2011 tillexempel. Han har föreläsningar också.
#184 Om en hund tar en annans hund gör han en markering och visar tänderna och morrar för att säga ifrån, markeringen kallar jag lätt våld.
Om det nu inte används i hundvärlden så hallucinerar jag rätt starkt.

Hundintresserad, vad anser du? Nu har du bara pratat om vad anders hallgren säger och tycker.. Vad tycker DU?
Från mig^^
Skulle stå ta en annan hund saker*
Hej!
Jag tycker som Anders Hallgren att det är den positiva metoden med positiv förstärkning och glädje som ska användas. Lätt våld och obehag kallar jag bara sådant som kommer mot kroppen, inte i luften. Jag har även läst om denna situation som du skriver om med vaktande av saker. Anders Hallgren säger att morrande oftast har med rädsla och osäkerhet att göra, ibland hot och det första gäller om hunden vaktar sina saker mot hundar som mot människor. Det är alltså bristande förtroende då, och inte bristande respekt. Han säger också att hundar och vargar förstår det väldigt lätt och går därifrån och gäspar och låter den andra hunden/ vargen vara ifred.