Drar i kopplet
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska få min 5 månader gamla valp att sluta dra i kopplet :)
Vi ska gå på en kurs som man går 8 ggr å man får lära sig just om dragning i koppel + annat men den börjar typ i mitten av mars.
Så jag tänkte att det är ju rätt jobbigt med en hund som drar och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta och även om det inte är så långt tills kursen så kan jag ju ändå börja träna själv :P
Så fyll mig nu med tips! :D
Försök få kontakt med henne, få henne att tycka det är roligare att gå bredvid dej än att dra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 På vilket vis? :) Asså hon drar helst också när min någon i min familj går med med våran andra hund för då vill hon bara ikapp den hunden :P

#2 sådär är min 11 månaders hund också :p Om jag går med någon i familjen så vill hon fram till de andra hundarna. Men då gör jag så att jag stannar och väntar på att hon kommer till mig. Då går vi igen, om hon drar gör jag om samma sak :) Visst det tar ett tag men det funkar iaf för mig :)
#3 Okej det kan jag prova :) Tack!
#2 Testa det Workingdog skrev, eller träna med klicker, klickar när hon går fint, beröm och ge godis:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Aa det ska jag göra! :)
Läste nyss också en artikel på blandrashundar.ifokus om skvallerträning och tänkte ta och prova det! Då kanske hon inte drar lika mycket mot saker om det funkar :D
Jag tycker även att ni kan hjälpas åt i familjen. Den som går med den andra hunden kanske kan gå snett bakom, så den inte behöver springa ikapp?
#7 Jo asså ja brukar säga att jag ska gå först men ibland så istället drar hon bakåt eller så drar hon för något helt annat, det är inte bara för det andra hunden hon drar. ;)
just dra i kopplet är jobbigt har en som ska gå först i ledet hela tiden med. Nu är hon så gammal att jag har börjat med sidan-träning inte exakt fot men nästan. Men för att få henne sluta dra så gjorde jag så här: Varje gång kopplet blir sträckt sa jag hennes namn Enja då titta hon på mig o belöna det (har klicker men inte måste) så gick vi några dagar o det hjälte oss. Annars säger en del man kan stanna o när hunden/valpen slutar drar belönar man med att gå. Sen kan jag säga att våran hund gick bättre i selen än i halsband mycket bättre med tror det gav mer stöd? men med selen var hon inte alls nån dragfia iaf. (pga ras kan vi inte ha sele nu pga pälsen)
#9 Okej :) Ska plocka fram klickern nu för tänkte träna skvallerträning då kan jag ju prova göra som du gjorde! :D Tack så mycket!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag vill gärna ge er beröm för att ni allihop har så fina ideer på hur man får hundar att sluta dra. Jag håller med helt och hållet. Och det är alltid härligt att få feedback på det man vet. Tack så mycket!
Med vänliga hälsningar Hundintresserad
det finns ett program som heter hundcoachen, där har dom några avsnitt som handlar om att hunden drar i kopplet :)