Halti
dåligt, det finns bättre sätt att lära sin hund gå fint,ett för hårt ryck i en sådan så har du snart nackskador,det är för mig quick fix som inte funkar i längden…min åsikt;-)

Jag anser att det är ett dåligt sätt, MEN om man använder den rätt så ska det gå bra. För mig är det samma som #1 säger, ett quickfixredskap. Den gör ju så att hunden går fint för att den är obehaglig, den gör ont. Jag brukar alltid resonera såhär, gör någonting ont för mig så kan det likaväl göra ont för hundarna och då använder jag inte det.
Om hunden går lungt i det så ska det inte vara några problem. Men om den tycker ibland eller får busryck, så kan det skada nacken.
Fast de vetirinärer jag träffat har aldrig varit med om det. Vanligare enligt dem är vanliga smala halsband med dragande hund. Det kan ge nack/rygg skador.

Jag skulle inte ha halti på en hund som drar med den på, då snedbelastar det nacken. Jag skulle inte heller ha stryp på en hund som drar med det, eller gå-fint-sele som skär in under frambenen.
Jag använder haltin utan att skämmas på min gammelgolden mellan varven. Har hon den går hon fint, inte för att den gör ont annars, utan för att det blir besvärligt. Att göra ett ryck i den gör nog oint, men det tror jag det gör i ett halsband oxå…
Fungerar haltin kan en människa som av någon anledning har svårt att gå med en dragande hund (det behöver inter vara för att hunden är för stor, man kan, som jag, vara skadad ed) få hjälp att bryta ett beteende.
Sen är ju meningen att man ska jobba och träna oxå, inte göra som jag och ge upp, och ha haltin för att hunden är envisare!
Vill man ha något snällare, så finns det selar där man fäster kopplet mitt fram på bröstkorgen. Drar hunden då, vänds den tillbaka mot förraren, utan att skada hals och nacke!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag skulle aldrig ha halti på min hund..
Helena

Jag tycker halti är ett bra hjälpmedel. Visst alla säger att hunden kan få nack skador och liknande sett. Men hunden kan inte få det om du behandlar det rätt. Jag kan ha det på min han hund om det är någon löptik i området. Men jag vet vad jag håller på med. Jag rekomenderar mer halti än ett ''gå-fint'' sele. Halti är mitt bästa råd till en hund som drar i koppel eller gör utfall. Man har mer koll på en hund i halti än i tillexempel sele.
#0 Jag håller nog med #4 där. En lösning medan man jobbar på att få ordning på hunden.
Själv är jag ganska slut i mina axlar och nacke. Så ibland sätter jag på hundarna "gå fint sele". Jag måste, annars skulle jag inte kunna gå med dom.
Alla dom här lösningarna är nog bra hos rätt användare som en tillfällig lösning. Man får ju utgå ifrån att den som framställt produkten inte gör det för att plåga en hund.
Just "Halti" har jag aldrig provat, så jag uttalar mej inte om den. Men jag har ju sett många andra använda den och det har bara sett positivt ut. Dessa hundar har gått lugnt och sansat.
Hur sitter en gå-fint-sele?
Helena
Jag skulle kunna acceptera ett sådant redskap på en hund under träning där matte/husse är skadad och inte kan/orkar eller där man helt enkelt inte hittat någon annan metod som funkar.
≧◔◡◔≦

8# Det är ett halsband med två snören som sitter på hunden front och i armväcken. Alltså det drar åt i armväcken när hunden drar. Har jag förstått det som
#10. Alldeles riktigt.
#8 Ju mer hunden drar ju mer stramar det. Så mina vovvar går som gudar utan att dra någonting. Mina hundar har aldrig visat något obehag för då skulle jag aldrig använda det. Det ska vara roligt att gå på promenad. Men jag går alltid med minst 3 hundar. Och då blir det ibland tävling vem som ska få först.

11# Bra (A) :P
#11 Aha, okej, tack.
Helena

#14 Nej men det gjorde han ju inte för han skämdes att gå med dig ;)

#16 Haha nej men han gick ju inte en meter ;)

Gillar varken halti eller gå fint sele. De fungerar för att de skapar obehag för hunden. Och kan dessutom göra stor skada på nacke och rygg om hunden hoppar till eller ägaren rycker till.
Jag kan acceptera att folk som tillfälligt måste ha halti pga av att tant Agda ska rasta hunden medans ägaren är brotrest, eller ägaren har en tillfällig skade eller är höggravid eller liknande. Eller som komplement under träning.
Att ägaren kan hantera en halti har ingenting med att man minskar skaderisken, för om hunden far iväg så är skadan redan skedd. Det kan ägaren inte kontrollera.
#18 Fast sådana skador verkar ju inte vara så vanliga? Om man ska tro på de veterinärer jag snackat med.
en av dom till och med rekommenderade det.
18, håller helt med dig,även om nu jag inte skulle släppa ut min hund med en tant agda:-),har ju fått otaliga bevis på att bland annat halti är farligt för nackar på hunden,har ju en väninna på som jobbar på strömsholm djursjukhus här,och hon berättar ibland hur det kan se ut efter bland annat ett halti,filialerna till strömholm får ju också in många sådana skador,även dom privat vettar jag varit hos säger samma sak;-).

#19 Det är nog väldigt svårt att svara på. Det krävs ju att en vet. ska kunna avgöra om skadan uppkommit av en halti eller av ett ryck i vanligt halsband. Hur som helst är ju alla ryck i nacke skadligt oavsett om de kommer vi halti eller inte. På så sätt är ju gå-fint-.selen bättre om man ska se det ur den synpunkten. Även om jag är väldigt emot den selen också, med tanke på att den endast orsakar smärta.
#21 Det är just vet. jag skriver om ju
I vilket fall som, jag tycker man ska använda det man själv tycker är bäst. Man har ju inte hund för att göra ndra nöjda. Så, så länge hunden inte uppenbarligen tar skada av det lagliga! man använer, så tycker jag man ska fortsätta 

När min kompis hund bröt benet då hade hon ingeta annat val. Hon var tvungen att ha halti på hunden.
Så jag tror vetrinären rekomenderar halti i första hand om det skulle vara så.
putt :)
Gammal tråd? onödigt inlägg(av mig) men jag skriver här ändå, en Halti gör inte ont? verkligen inte. När jag använder en halti brukar jag växla lite, alltså ha kopplet i halsbandet då och då.
På vilket sätt gör en Halti ont på?

Det borde ju göra mindre ont än ett stryphalsband i alla fall…
Den jag har sett hade t.o.m mjukt tyg där den sitter på nosryggen (heter det så på hundar?), så att den inte skulle trycka/skava.
Det är väll ungefär samma princip som man använder på hästar (grimmor)?
Gammal, men ändå intressant tråd!
Jag använder halti ibland, men inte för att han drar. Min hund har en näsa som går hela tiden, konstant och jämt och jag känner att han kan fastna i dofterna och bli alldeles borta p g a det… då kan jag sätta på honom en halti, för den gör att han inte alls springer omkring och letar dofter på samma sätt, med något på nosen störs hans näsa tydligen
Skulle lika gärna kunna sätta något annat på nosryggen (ja…jag tror att det heter så på hundar också ;)) Men haltin är smidig och eftersom han redan accepterat den så… dumt att krångla i onödan.
Däremot håller jag med många ovan, det är ingen långsiktig lösning utan bara tillfällig. Vill man verkligen få bort anledningen till dragandet måste man jobba på det.
Bra!
Jag känner speciellt en hund som det absolut inte går att lära honom gå ordentligt i ett halsband. Han är totalt okänslig i rygg och nacke - att ha nosgrimma på honom är det enda sättet för min kompis att kunna gå med honom ordentligt.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Ni borde läsa Hundsport nummer 3 2011 där Anders Hallgren världens första hundpsykolog skriver att alla drag och ryck i kopplet kan få konsekvenser av att det blir skador på huvudet och nacken. Sedan skadar ju också lätt våld och obehag relationen som förstås blir väldigt dålig. En hund blir också både lätt arg och rädd av det. Jag har läst tidigare böcker av honom och vet tre sätt han rekommenderar: säg stopp/ stanna stå still en stund så hunden får tråkigt, säg ett lugnt och vänligt gå fint och belöna, säg ett lugnt och bestämt uttalat nej, ta tag i hunden och prata med den på ett lugnt och vänligt förmanande sätt( använd det inte skrämmande med höjd röst eller nackruskning det har inget med ledarskapet att göra) säg ett lugnt och vänligt uttalat gå fint och belöna när det går bra. Om det gäller en stor hund ska den ha en mjuk sele på sig och säg ett lugnt och bestämt uttalat nej dra lite lätt i kopplet prata på ett lugnt och vänligt förmanande sätt med hunden( ingen höjd röst, det har inget med ledarskapet att göra och skrämmer hunden) säg ett lugnt och vänligt uttalat gå fint och belöna när hunden går fint. Och stärk relationen skulle jag vilja säga också. Jag tycker att alla djurägare egentligen ( fast detta rör hundägare) skulle tänka på om dom skulle vilja vara djur hos sig själva. Det skulle jag vilja vara hos mig själv om det nu hade varit så.
Med vänliga hälsningar Hundintresserad
Hej!
Jag vill också informera om att allt som gör ont mot djur ( alltså djurplågeri) är förbjudet enligt lag även fast Halti av någon konstig anledning är godkänd. Men jag vet att stryphalsbanden är på väg bort och det hoppas jag att Haltin är också. Faktiskt så kan jag inte se att dom djurägare som inte kan behandla sina djur snällt, borde få ha djur överhuvudtaget. Det kanske låter hårt, men det är för djurens bästa. Dessutom har hundar rätt att få nosa så länge dom vill, dom läser ju " tidningen" då. Alltså dom får veta hur gammal den andra hunden är, vilket kön det är och hur den mår bland annat. Om det nu upplevs besvärande av någon anledning bör i alla fall hundägaren/ hundägaren träna bort det på ett positivt sätt. Man skulle ju kunna tänka sig när det gäller oss människor att vi hade blivit väldigt arga om någon hade bundit något om våra händer för att vi inte skulle kunna läsa tidningen. Även om hundar är hundar och människor är människor så inget förmänskligande.
Hej igen!
Jag är också rätt säker på att Anders Hallgrens metoder funkar. Visst i nummer 3 av Hundsport menar Anders Hallgren att om inget annat hjälper, om hundägaren/ hundägarna har gått till hundpsykologen en bra sådan och tränat på dom här tre sätten och det är en stor hund måste kanske en gå fint sele användas en kort period och inget som gör ont alltså faktiskt Halti och nosgrimmor i övrigt skriver han. Nu ska jag försöka att göra annat och inte tänka på hundfostran resten av dagen så idag skriver jag inget mer.
Jag är emot halti. Gör mer skada än nytta
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har börjat använda halti igen på min Jack russell hane, jag håller med om att det är en quick fix grej, men det fungerar på Hugo, han drar inte i kopplet alls.
En grimma är inte skadlig i rätt händer, har man en hund som man vet får tokryck och sådär så ska man inte sätta på hunden en grimma.
Jag har tränat koppelträning mycket med Hugo, ibland går han bra, ibland inte. När han går bra har jag oftast behövt bli arg eller vara väldigt konsekvent som bara gör mig på dåligt humör, det har gått när jag bara kört positivt också men då måste jag vara på topp, som jag inte alltid är, jag tror ingen orkar vara på topp varje dag 24-7.
Så då är grimman till stor hjälp, så slipper både Hugo och jag få ont i Nacke & rygg.
Ja, han är väldigt stark för att vara en jack russell.
Jag har även prövat antidrag sele, den snälla varianten, där kopplet sitter i fram, väldigt bra sele. Absolut inte skadlig.
Nu säger inte jag att man ska sluta träna sin hund och köra quick fix istället, jag är emot dom som sätter anti skäll på sin hund istället för att ensamhetsträna.
Men jag säger att det kan vara skönt att ha ibland, i det här fallet nosgrimman, när man har en hund som är oerhört envis, som en terrier 
Jag använder halti i perioder.. förut hade jag det hela tiden,,, men nu har vi börjat hundkurs så nu går han någorlunda fint i koppel.. förutom när vovven har sina bästisar med sig :) då åker haltin på..
Hej!
Jag tycker inte att någon ska ta ut sitt dåliga humör på sin hund, för hundar gör inte fel beetende och problembeetende för att vara dumma och taskiga mot oss utan det finns andra bakomliggande orsaksfaktorer. Förresten skrev jag lite fel han skrev inte gå fint sele utan ! en specialsele av något slag". Han skrev också att en bra sak är att gå till en hundpsykolog eftersom det kan vara ett energiproblem och då hjälper mental aktivering väldigt bra det brukar gå över på två veckor då. I övrigt rekommenderar jag dom tre sätten som jag har skrivit om förut som första åtgärd. Och jag vet att det ger en finare relation också. Jag menar fortfarande allt som jag har skrivit. Jag litar helt och hållet på Anders Hallgren i det han säger, han har jobbat så länge med hundar och har så stor hunderfarenhet.
Jag vill inte ha kritik
Blir det inte samma sak som att ha en grimma på en häst?
#37 Jovisst, förutom att en häst väger ganska mycket mer än en hund och har starkare nacke.
Lite skillnad om en normalstark människa i en häst på 300kg än en vovve på 30kg.
#37 Nej det är inte alls samma sak :)
Du har inte en grimma på en häst för att den inte ska dra utan för att leda den, halti har du på hunden för att den inte ska dra.
#38 men vi tar den som håller i kopplet/grimmskaftet, den står still, då drar hunden/hästen lika mycket i förhållande till sina kroppar.
En hund på 30 kg är ju inte lika stark som hästen på 300 kg.
Sen antar ju jag att den som går med hunden inte rycker i kopplet :P
#39 hästar kan dra likaväl som hundar, med grimman kan du styra huvudet och drar hästen rakt fram böjer den ofta in nosen om den som leder är stark nog att hålla emot. Grejen är bara att blir det dragkamp mellan häst och människa vinner hästen, blir det dragkamp mellan hund och människa vinner ofta människan. Sen vill man ju inte att hunden eller hästen ska dra, men gör dem det blir det samma effekt, huvudet hamnar på sned eller nosen åker neråt och inåt.
#40 Jo men halti och grimma har inte samma innebörd, anledningen till att man har grimma på häst är för att kunna leda den, hästar som drar mycket brukar man ha träns på då det är lättare att styra och hålla tillbaka då.
Men just därför gillar inte jag halti alls, eftersom hela hundens huvud dras åt sidan, lätt för nackskador osv.
#40 Jo, men jag menade… Halti används oftast på hundar som drar, gör utfall eller liknande. Det är kraften som håller emot som räknas då.
En häst kan göra sig illa om den blir bunden i något hårt och sen försöker slita sig loss. Det handlar om förhållandet mellan den som drar och den som håller emot.
Den enda anledningen till att en människa inte lär göra illa en häst med grimman är för att vi är så pass små i jämfört med dem. En hund som gör utfall när en människa håller emot… det tror jag inte är stor skillnad mot en häst som försöker rycka sig loss när den står uppbunden med dubbelknut och absolut inte kan komma loss.
Nacken är superkänslig, så jag tror att oavsett om man har hund eller häst så måste man tänka på att skydda sin vän emot liknande skador.
Hundintresserad: ingen har skrivit mot diig du säger att du fått en massa kritik i denna tråd, men de kommentarerna under dig så är det bara folk som har en annan uppfattning om Halti och de skrev inte äbs riktat mot dig. Så skärp dig, man får diskuttera på ett forum och det enda kommentar du fått negativt mot dig är detta. Ingen nämde heller negativ bestraffning i någon av trådarna. De gillar sina hundar, du har dock väldigt många riktigt bra metoder om hundar. Men det känns som om du misstolkar andra när dr skriver till dig. Så tänk att alla vill hundebs bästa :)
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
Hej!
Jo visst i grund och botten vill alla hundarnas bästa, men alla behandlar inte sina hundar lika bra ändå. Fast Svenska brukshundklubben gör väldigt mycket med tanke på att dom har den metoden med positiv förstärkning och glädje nu. Men jag tycker att Halti är straff och obehag eller att det gör ont, som ju Anders Hallgren säger. Men jag tycker att det är kul att du tycker om att jag har den mjuka metoden med glädje. Jag upplever det inte som att jag missförstår dom som skriver i det här forumet, jag vet att dom inte skriver till mig. Ja förutom att du har gjort det. Jag har också redan bestämt att jag vill ha kritik sagd på ett snällt sätt alltså inga kommentarer o.s.v. Fast det har jag ju fått hittills så jag är nöjd ändå. Det får ju gälla att alla ska vara snälla mot varandra.
#44 Skriver inte det här för att vara taskig på något sätt, men på ett diskussionsforum kan man inte säga "jag vill inte ha kritik". Inte för att man inte ska försöka hålla det på en schysst nivå, men om du deltar i lite mer heta debatter i framtiden så lär du få räkna med lite mothugg. Särskilt känsliga diskussioner där åsikter går isär ordentligt… Går det för långt kan man be om ursäkt, men att få kritik är bara en del av ett forum.
Vill du inte ha kritik så snälla skriv inte i några diskussionstrådar i framtiden, för då kommer du bara bli sårad. Åter igen, inte för att vara elak, men människor här inne har ofta starka åsikter och många av oss (mig själv inkluderad) kan dra iväg i heta diskussioner. Du ska inte behöva acceptera påhopp och elakheter men lite får man nog tåla på ett forum.