Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2720 ggr
Imasy
0

Omhänderta hund - hur?

En vän till mig har en anhörig/släkting som är ganska så sjuk och åker akut/oväntat in på sjukhus stup i kvarten, och har en hund.

Nu börjar möjligheterna för att hitta någon som kan ta hunden vid sjukhusvistelse sina av olika anledningar.

Så min vän undrade vad man gör av hunden då? Det enda jag kunde komma på är att kontakta polisen och att de placerar den på ett pensionat de har avtal med.

Men är det bara så lätt att ringa? Och vad händer sedan? Hur får ägaren tillbaka hunden osv?

PetraKarin
0

Nej så lätt är det nog inte.
Är situationen så illa att polisen känner att de behöver omhänderta hunden lämnar de inte tillbaka den bara sådär.

Däremot finns det ju många dagis/pensionat.
Kanske den här personen kan kolla med några pensionat och se om det finns något som kan vara beredd på att ta emot hunden med kort notis.
Planering är ju det bästa, jag tänker mig så här: hundägaren blir sjuk och har då ett avtal med en granne/vän/släkting som kör hunden till detta pensionatet när hundägaren inte är kapabel att ta hand om hunden. Sen kan hunden hämtas ut när hundägaren är kry nog att ta han om hunden igen.

Är detta något som sker väldigt ofta och riskerar hundens välmående tror jag det bästa vore att omplacera hunden och kanske vara dagmatte under friska perioder istället.

Denna kommentar har tagits bort.
Imasy
0

Min vän tycker att hunden ska omplaceras för sin egen skull, men det verkar inte hända så mycket på det planet.

Eftersom det kan bli många turer inom kort tid vet jag faktiskt inte heller om ägaren har ekonomi till att ha hunden på pensionat så ofta.

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet om ungdomar som behövt åka in och ut på sjukhus ibland där socialen sattigt hunden på hundpensionat.

Dock tycker ägaren själv att hunden bör ompalceras så är ju problemet löst.

Imasy
0

Problemet är ju att ägaren inte vill göra sig av med hunden. Och ingen kan ta hand om den heller.

Frågan är ju hur socialtjänsten ställer sig till att betala djurs uppehälle. Tror nog snarare att detta fallet kanske var ett undantag, för att ha husdjur är inget som ingår i normen och inget man kan räkna med att få extra pengar för.