lära vara själv?
hejsan jag behöver hjälp :)
jag fick i söndags kväll hem en hund på 6mån blandras rottweiler/ schäfer.
han är en omplacering som blev misshandlad och vanvårdad hos förrförra ägaren och igår måndags upptäckte jag att om jag lämnar han själv så ställer han sig på dörren o vill ut tills jag kommer tillbaka.
det låter i hela trapphuset och jag vill gärna ha tips på hur jag ska få han att sluta då jag redan missat 2dagar av min praktik.
vill gärna inte ge upp då detta är hans 5hem och han e bara en liten bebis på 6mån, han ska inte behöva flytta igen.
tacksam för svar
mvh sandra
ps hoppas jag la detta i rätt grupp ds:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
såg nu att jag skrivit fel han e dobermann och schäfer:) fast det har väl ingen betydelse egentligen för denna fråga hehe
//Sandra Johansson
När vi fick hem våran tjej fungerade det mkt bättre att ha henne i ett rum, vi valde sovrummet. Då fick hon vara instängd där dom gångerna hon var ensam. fungerade bra för henne, för då slappnade hon av bättre. Nu får hon dock vara i hela lghen. :) Hon har alltid diverrse leksaker, ben mm. Fungerar toppen nu! I början var hon dock ganska orolig, hon hittade på lite allt möjligt. Sambon tillverkade en "trasa" av gamla strumpor, några som precis var använda också så att hon kände lukten av honom. Kanske kan va nåt? Dock så kanske det inte fungerar om han är hyper när du går..
Sen så är det ju så att det är lite oroligt att komma till ett nytt hem där de inte känner sig trygga osv förrän de gjort sig hemmastadda :) Därför är det ju bra om man kan lämna dem så lite som möjligt till en början.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
tyvärr kan vi inte ha han instängd i något rum för han öppnar dörrar hehe jag upptäckte det 2min efter att han kom då vi hade tänkt att vänta med att släppa ihop han med våra katter någon dag pga att han aldrig träffat en katt men det gick inte för han öppna dörren till dom:)
han får röra sig mycket och busar mycket men det e just när jag ska gå som han blir skällig och hänger på dörren, när min kille går så bryr han sig inte haha
men jag ska testa ge han en trasa så får vi se:)
ja just nu var det lite dumt att han kom för annars går jag jämt korta dagar i skolan men nu har jag praktik i 2veckor men jag var hans sista chans innan avlivning och jag tycker synd att en sån fin och underbart gosig hund skulle avlivas pga att ingen ville ha honom:(
//Sandra Johansson
Okej, då är det ju inte så lätt att stänga in honom :P Ja testa med det, då känner han ju lukten från dig och blir kanske lugnare :)
Jag förstår, det finns ingen bekant eller så som kan hjälpa er att hålla honom sällskap i början?
jo det finns en kompis till mig som erbjöd sig att se till honom men hon har ett jobb så hon kan bli inringd helt plötsligt och ska vara på jobbet så snabbt som möjligt men jag hoppas det löser sig på något sätt för det tar 1timme för mig att ta mig hem från praktiken och alla andra jobbar utom 1men hon orkar inte hålla honom:/
just nu ligger min underbara "lilla" hund på mina ben o sover<3 världens trevligaste mot dom han känner men promenaderna e inte så roliga hehe skäller mot allt o alla tillls han fått hälsa men det ska nog gå att få hund av han oxå:)
//Sandra Johansson
Ensamhetsträning tar tid! Vad tänkte du när du tog hem en hund som inte kan vara ensam om du inte är hemma om dagarna?
En minut i taget, det finns inga "quick fix" på det momentet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag måste säga som #6… ensamhetsträning tar Tid.
Hur har du lagt upp ensamhetsträningen? Hur länge lämnade du honom första gången?
han har varit själv hos hon som egentligen äger honom men jag har högst lämnat honom 5min men under hela den tiden står han på dörren o det låter rätt så bra ut i trapphuset.
jag tror inte heller att det skulle gå på 2min om han aldrig varit själv tidigare men det har han varit.
//Sandra Johansson
Du har ju bara haft honom några dagar, det tar tid för honom att känna sig trygg, särskilt med den bakgrund han har. Du måste i första hand ge honom all den tid han behöver för att känna sig trygg MED dig, innan han kan känna sig trygg utan dig. Att måsta byta flock så många gånger under så kort tid, är stressande, det måste man ha klart för sig.
När man skaffar en ny hund, vare sig det är en valp eller en vuxen omplacering, ska man, enligt mig i alla fall, se till att vara ledig åtminstone två veckor (när det gäller vuxen hund) och betydligt längre när det gäller en valp. Detta för att i lugn och ro få hunden att känna sig trygg, att få träna ensamhetsträning och rumsrenhet.
Han visar ju så tydliga tecken på stress när du lämnar honom, så du måste träna på annat INNAN du går på ensamhetsträningen igen.
okej tack jag får helt enkelt kolla med min skola om jag får vara ledig nu dom här 2veckorna + att jag e ledig 1vecka efter då det e lov och ta praktiken på sommarlovet och spendera dom 3veckorna med honom.
när jag skaffade min valp så var jag hemma med han några dagar sen var det inga problem men att lämna honom har det aldrig varit några problem med.
//Sandra Johansson
En valp får inte lämnas ensam överhuvudtaget, en 6 månaders valp kan man börja träna, inte mer.
Även om han har blivit lämnad ensam tidigare så betyder ju inte det att han är ensamtränad. Börja med små, små bebissteg. Lämna honom och stå utanför dörren och lyssna. efter 15 sek öppnar du och berömmer om han inte gjort något ljud, kan även ta kortare tid, kanske bara 5 sek.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag skulle rekommendera att inte ens gå utanför ytterdörren, utan träna genom att han ska stanna i ETT rum, och själv gå i ett annat rum, endast korta, korta stunder till en början. Använd tex kompostgaller så att han kan SE dig men inte följa efter. Gör ingen grej av att du går ut, och ingen grej av att du kommer in. Så småningom blir han trygg i att du kommer tillbaka.
Håller med om att ensamhets träning tar tid och måste också få ta den tid det behöver.
Iom att han är en omplacering, och med den bakrunden han har, tycker jag inte att det är konstigt att han har vissa problem. För honom så har hans flock svikit och övergivit honom gång på gång och därför vill han inte vara själv/ bli lämnad.
Håller #13, börja med att träna inne och gör ingen stor grej av att du "försvinner" en liten stund för han. Han kommer lära sig att det är okej att du går iväg för du finns i närheten/ kommer alltid tillbaka. Korta stunder och när han klarar lite längre så kan man öka "svårigheten" genom att han inte kan se dig/ försvinner längre stunder etc.
Mycket kan lösa sig iom att han känner sig mer hemma i din flock. Ge hunden tid… Hade en omplacering som var ca 3 år när vi fick honom och som hade spenderat sitt liv fastkedjad, ca 5-6 m kedja, i ett träd året runt utan vindskydd/ hundhus. Att få in han i ett hus var inget problem men att få ut honom för nattkissning etc var ett jobb i sig. En stor svart Newfoundland rubbar man inte bara på sådär! När vi skulle åka iväg så rev han ner allt i ALLA fönster då han ställde sig i dem för att kunna se oss. Största delen "försvann" av sig själv iom att han blev mer hemmastadd, även om vi fick jobba på det också.
Ge inte upp och ha tålamod! Det är mycket jobb att ta sig an en hund med en sådan bakrund men man får MASSOR tillbaka.
ja om jag fattat allt rätt så bodde han typ själv i en lägenhet, fick inte gå ut och bajsa utan allt gjordes inne.
när han var där så fick han 5frolic bitar mat per dag:( så han var jäkligt small och är fortfarande väldigt small :( så synd om honom för han e världens snällaste och vill gärna gosa o pussas :(
orsaken enligt henne var att hennes chiwawa(stav) hade klarat sig på den maten men det vissa sig senare att den inte ens hade blivit 1år:(
just nu ligger han och sover efter ett rally pass med bästa hundvännen ute i skogen:)
vill så gärna att allt ska fixa sig för honom och jag är absolut ingen hundexpert, jag har bara haft 1egen hund och 1som var min familjs men ingen av dom var speciellt svår eller något sånt då dom från seriösa uppfödare, men jag ska lyckas fixa honom och jag uppskattar all hjälp jag får från er som vet bättre:) tack
//Sandra Johansson
och det dära med min valp det menar jag att kunna gå ner i tvättstugan o såna saker inte gå till skolan eller vara borta längre tider:)
//Sandra Johansson
och det dära med min valp det menar jag att kunna gå ner i tvättstugan o såna saker inte gå till skolan eller vara borta längre tider:)
//Sandra Johansson
//Sandra Johansson

Har du någon som kan vara hos honom när du är i skolan? Tre veckor räcker inte för att ensamhetsträna. Räkna inte med att du kan lämna hunden ensam efter det! Tog du hem en valp utan att ha allt klart först??
läs längre upp nej jag har ingen som kan se till honom och jag trodde en 6månaders hund skulle kunna vara själv när han kunnat det tidigare hos hon som egentligen äger honom och ja jag tog hem honom utan att ha något klart för att ge honom en sista chans, fungerar det inte med mig så åker ägaren direkt med honom till någon som avlivar honom.
vissa tycker säkert att det var dumt av mig men jag ville ge honom en chans eftersom har är helt underbar
//Sandra Johansson

Om du vill ge honom en ärlig chans till livet så måste du ändra på två saker. 1, ta hjälp! Se till att han inte behöver vara ensam alls till en början. När han är trygg i sitt hem kan du börja träna. 2, läs på! Ta reda på hur hundar fungerar, vad dom behöver för att må bra både fysiskt och mentalt.
Det är en god start. Ger du honom ingen tid på sig att få vara valp utan lämnar honom för tidigt ger du honom ingen ärlig chans. Risken är då stor att han blir en så kallad "problem hund" som tuggar sönder saker och står och ylar… Gör du detta rätt från början har ni alla chanser i världen att detta ska gå vägen.
Lycka till! Jag hoppas verkligen att han inte behöver byta hem fler gånger.
1. jag tar all hjälp jag kan få men min kompis vet inte hur hon jobbar då dom ringer in henne lite hur som helst så då kan han bli lämnad hur som helst. har även min låsasmamma som kan ta ut honom på lunchen.
2. jag har haft hund tidigare, jag vet att han måste ha mycket motion och jag har planerat det dära och han kommer få följa med ut när jag rider och så har jag en kompis som har en hund han leker med så jag vet vad han behöver
tack
//Sandra Johansson

#22 en hund (spec doberrman och schäfer) behöver otroligt mycket mer än motion och lek. De behöver mentalstimulering varje dag. Annars blir dom understimulerade och kommer förstöra allt i ditt hem, troligtvis.
Så man måste hitta på aktiviteter som inte bara utgår från att hunden har sprungit av sig. Det räcker lixom inte. 
Kan du inte kolla med en dagmatte som kan hjälpa? Fast att h*n kommer hem till dig då din hund måste få vänja sig vid sitt nya hem.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
kan kolla om det finns någon :) bra ide:) jag vet att han måste jobba med hjärnan och det får han göra genom att jag gömmer godis och gör saker som han måste tänka på:) har även tänkt följa med min kompis till hennes moster då hon jobbar med lite problemhundar och sånt:)
//Sandra Johansson
Då ni är ett nytt hem så ska han växa in i hemmet det innebär att ensamträning tar tid o ni ska ge han tid oxå. Jag tycker inte man ska skaffa hundvakt eller annat fören hunden är helt trygg i nya hemet.
#2 Det är inte bra att lämna strumpor till en hund som ska vara ensam. De fastnar lätt i halsen!!!
Så jag råder INTE TS att lämna strumpor till hunden.
Min bekantas 5 månaders valp avled pga detta.
#26 usch vad hemskt lät inge kul
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

#22 Men om du haft hund tidigare kanske du borde vetat mer om vad en valp behöver? Jag utgår iofs från mig själv och min erfarenhet, men jag har svårt att förstå hur man kan resonera så om man har erfarenhet av hundar?
Du skriver tex: när jag skaffade min valp så var jag hemma med han några dagar sen var det inga problem men att lämna honom har det aldrig varit några problem med
#28 jag menar självklart att tex gå ner i tvättstugan eller gå till ica INTE gå till skolan eller vara borta längre tider.
han var närmare 1år innan jag lämna honom själv och gick till skolan gå jag inte var guds ängel och skolan var inte så viktig på den tiden men jag prioterar skolan högt nu för tiden men hunden kommer bli viktigare och jag ska ringa skolan redan imorgon om hemuppgifter ett tag
//Sandra Johansson
#26 Usch då :( Vår tuggar dock inte på dem utan bär bara runt på dem, luktar o så. Men då var det inget bra tips då. Kanske en tröja eller ngt ist?
#30 Det kan en hund slita sönder och få i sig.
Man ska helst inte lämna saker som går att ta i sönder till en hund som ska vara ensam, speciellt inte till en som man vet är orolig. Det är ju ofta de som biter sönder saker.
Tyg kan dessutom tråda sig och fastna i tarmarna.
Det luktar ju av oss ägare hemma, varesig vi lämnar kläder där eller inte. Har aldrig hört om det innan faktiskt hehe. 
Hundar behöver lära sig att hemma är tryggt. Och det gör dom genom att vi ensamhets tränar dom, motionerar dom och ger dom hjärngympa. Helt enkelt aktiverar dom.
Ensamhetsträningen bör gå varsamt fram, med korta korta stunder som man successivt ökar på. Man kan börja ha radio på i ett av rummen när man är hemma, så det blir vanlligt för hunden. Det kan trösta lite sen när dom ska vara ensamma, att höra radion.
#32 Okej, tur att den inte hänt oss då. Plus lite jobbigt om man måste plocka bort varenda grej. Vi brukar ibland ha lite kläder ligga i sovrummet, inget som hon rör. Men jag förstår vad du menar.