Konflikt mellan två hundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej,
Jag skulle villja ha tips och råd från er, hur vi ska hantera en konflikt mellan två hundar, dvs våra bästa vänners hund och vår hund.
Vår hund, en flattjej på 2 år och deras, en tik, blandras med retriverblod och lite annat på 8 år. Vår hund har lagt sig ner direkt vid mötet med den andra hunden fram tills sista löpet för några månader sen, men efter det tagit upp kampen.
Den gamla hunden är ofta arg med andra hundar. Reserverad och går undan, ställer sig i ett hörn eller under ett bord och morrar. Våran svischar omkring på "flatvis" och vi hinner oftast inte se innan de ryker ihop.
Den andra hunden när hon morrar blir inte tillsagd eller nåt, ibland tom klappad på när hon morrar.
Igår kväll uppstod en situation där den gamla ligger på golvet och morrar, husse klappar och leker samtidigt. Vår hund ligger bredvid med en boll och rullar runt tillsammans med sin husse, och helt plötsligt hoppar vår hund på den gamla hunden och de ryker ihop. Vår hund blir tillsagd ordentligt av den andra hundens husse, medans den gamla hunden tittar på och fortsätter morra. då säger jag åt den hunden och puttar den i sidan och då morrar den ordentligt åt mig.
Vad göra? Hur hantera?
Hundarna gillar inte varandra, that's it. Du kan inte tvinga din hund att gå ihop med en annan. Dem är olika individer allihopa, somliga går ihop, andra inte.
Dem kan lära sig att acceptera varandra men det är inte säkert. Så tvinga dem inte på varann när dem tydligt visar att det inte fungerar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Ägaren till den morrande hunden uppmuntrar ju den att fortsätta morra, förstärker beteendet, genom att klappa den när den morrar. Det är nog snarare där det hänger. Visst att inte alla gillar varann men om den ena blir berömd när den morrar åt andra hundar så blir det ju knappast bättre. Det enda jag ser som skulle hjälpa är att den äldre hunden blir tillsagd eller ignorerad när den morrar, dvs ägaren går ifrån den, klappar inte mm. Så fort den slutar kan man börja leka med dn igen men inte när den morrar.
Skynda långsamt så går det fortare.

Hon uppmuntar beetendet, och sen säger ifrån. Jag kan tänka mig att hunden blir förvirrad och morrar ännu mera.
När hunden morrar, ingnorera och gå därifrån. Han vill ju uppenbarligen inte ha närkontakt just då. När man säger ifrån kan det trigga hunden eftersom den uppenbarligeninte förstår vad ni menar.
Säg åt din hund så får din kompis säga åt sin hund. Fast om hundarna inte förstår så missbrukar ni ord och liknande.
Och som sagt, att kela med hunden då den morrar ger intrycket att det är okej och får fortsättas, och i och med att det är du som säger till den andres hund så bryr den ju sig inte för enligt matte var det ju okej.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
För det första - Den äldre kanske har ont - Då är ju allt inte så konstigt.
Sen är din tik i en sådan ålder när de kan bli problem tikar imellan..
Den yngre utmanar gärna den andra, och det kan ju skada en relation för livet så att säga..
Eller så gör ni det så enkelt att ni inte låter hundarna umgås.
Det behöver inte vara svårare än så.
Vill de inte lyssna gör du ju inte situationen bättre om du tar dit din hund, eller tvärtom så bråk uppstår.