Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 7134 ggr
Verticalvein
0

Osäker Chihuahua

Hejsan, Jag har en Chihuahua kille på ganska 1 år som har blivit väldigt osäker i sig själv antar jag och jag skulle vilja få tips på hur jag ska göra för att han ska få bättre självförtroende. Jag har testat att låta honom vinna mycket när vi leker dragkamp, ger honom enkla men roliga uppgifter som han löser själv och berömmer mycket när han klarar det och så vidare men jag tycker inte riktigt att det är någon större förbättring i det hela =/

Tidigare har han varit väldigt trygg i sig själv och inte haft några problem med varken nya människor, hundar eller miljöer men när han var kanske 9 månader så blev han nästan påhoppad av en stor hund som jag skulle gissa vägde närmare 40kg. Det blev en ganska traumatisk upplevelse för honom så klart men jag försökte att inte göra någon stor sak av det hela, vi gick där ifrån och när han hade lugnat ner sig så kollade jag så att han inte hade skadat sig vilket han inte hade som tur var.
Men efter den där insidenten så blev han helt förändrad.

Han var jätte nervös så fort vi gick ut och ännu värre blev det när det var mörkt (det har vi fått bot på men fortarande skäller han och drar mot andra hundar, han skäller på både vuxna och barn och ryggar undan när dom försöker klappa honom fast jag sagt nej, han är jättestressad när vi åker bil och han skäller jättemycket när det är någon i trapphuset och så kommer han springandes och söker trygghet hos mig.

Jag vet inte hur jag ska göra i dom här situationerna  och jag känner mig som en riktigt dålig hundägare när jag ser hur jobbigt han mår av det här. Jag har verkligen ansträngt mig för att behålla mitt lugn varje gång vi möter en hund eller liknande så han inte ska få "extra" stress från mig om ni förstår hur jag menar?

Jag har blivit medlem på en brukshunds klubb nu och jag ska anmäla mig till en allmänlydnads kurs men tills dess så vill jag gärna försöka jobba med honom.
//Lisa

Ps. Jag är inte säker på att jag valde rätt kategori ds.

[Yezz-an]
0

*putt*

AnneN
0

Det jag kan rekomendera för utom kamplekar för att bygga hundens självförtroende är balansövningar och nosarbeten, tex spår, sök, mm.

Vid hundmöten kanske skvallerträning kan vara något för er?

Vad gäller folk som går fram och ska klappa hunden trots att du sagt nej så var hårdare mot dem, se till att de inte kan gå fram genom att ställa dig mellan dem och hunden eller ryt till ordentligt då de inte lyssnar, en del kan man till och med behöva visa hur obekväm hunden kan känna sig genom att själv ställa sig och klappa dem på huvudet och vara allamänt påträngande, då brukar man slippa den personen i fortsättningen iallafall.

Miljöträning genom att sitta först på lugnare platser, tex utanför lägenheten och bara sitta, inte göra något, och belöna hunden lugnt då den är helt avslappnad = lägger sig ner frivilligt trots att det är folk/djur som rörs i närheten, sedan steg för steg byta plats till ställen där det blir mer och mer rörelse omkring i den takt som hunden klarar det.

Vill du att folk ska kunna hälsa på hunden så kan de göra det efter dina instruktioner för att inte skrämma hunden mer - de instruktioner jag gav till de som ville hälsa på min hund som var rädd var:

Sitt ner på marken/golvet (eller sitt på huk om de är rädd för smuts) med sidan mot hunden. Titta inte på hunden utan låssas som den inte finns, sträck ut ena handen med gott godis mot hunden, sitt helt stilla och tyst och vänta tills hunden frivilligt går fram.
Låt hunden ta godiset och nosa igenom personen innan personen försiktigt kan stryka hunden på sidan, inte på huvudet eller på ryggen då sådant som kommer uppifrån kan vara skrämmande för en del hundar, speciellt små raser.

Viktigt är att alla i familjen gör likadant så att inte en ömkar hunden då den visar rädsla medan de andra i familjen kämpar med att träna bort rädslorna för då kan det bli extremt svårt att bli av med dem.

Hunden börjar nu även komma in i könsmognaden och tonåren som även brukar kallas "spökåldern" vilket innebär att hunden utan uppenbar anledning kan få för sig att olika saker är farliga, vilket man då får träna hunden på så den får se att den sak de blev rädd för inte alls var farlig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Verticalvein
0

#2 Han får leta efter godis inne lite då och då, jag håller på och lär honom att "sitt fint" (Sitta på rumpan med framtassarna i luften) och han brukar få olika kartonger med godis i som han får slita sönder. Jag har fått lite hjärnsläpp med vad jag kan göra för olika aktiviteter inne för jag kan nämligen inte vara ute någonting alls nästan nu när det är så kallt =/ Fast det bara är typ -2 grader ute så tar det inte lång tid innan han får ont i tassarna Så det har inte blivit så mycket träninga med hundmöten och människomöten som jag hade velat nu under vintern.

Jag började med skvallerträning på en gång efter det här hade hänt men han var totalt blockerad så han brydde sig inte om klickern som han älskar i vanliga fall. Så efter en månad så hittade jag en annan metod i hundsport, Godisregn har jag för mig att den hette. Den går ut på att så fort han ser en annan hund/människa så släpper jag lite godis framför nosen på honom enda tills den försvinner igen. Det fungerade bra redan första gången och det har blivit lite bättre men eftersom att vi är två som går ut med honom så har det endå inte riktigt fungerat för min sambo glömmer ofta godiset fast jag påminner honom.

Det var ett jättebra tips på hur jag ska låta folk hälsa på honom det ska jag testa! Just nu går jag omvägar för jag orkar inte bli arg på alla hela tiden när dom inte lyssnar på mig.

Ang Spökåldern så brukar jag göra som så att om han blir rädd för tex en plastpåse som sitter på ett staket så brukar jag uppmuntra att han ska gå fram till den och lukta så han ser att den inte var farlig. Ibland kan jag gå och ställa mig bredvid påsen så han ser att jag inte tycker att det är något speciellt. När han är lugn och har tappat intresset för påsen så berömmer jag honom och vi går därifrån, gör jag rätt så?

Är det någon som kan hjälpa mig att komma med argument varför det är bättre med positivträning än negativ? När hunden skäller vid dörren så ryter min sambo "Nej, sluta, lägg av" och så vidare och jag tycker inte att det är rätt metod för våran hund, Jag har jobbat mycket med att belöna när han gör rätt och ignorera när han gör fel men det tycker inte min sambo fungerar. Jag försöker tala om för honom att anledningen till att det inte fungerar är för att vi gör olika båda två men han vägrar inse att det är därför och tycker att vi ska göra på hans sätt :(

AnneN
0

#3 Jga har också en hund som är frusen om tassarna nu på vintern och till henne har jag skaffat fleeceskor så hon slipper frys och då klarar hon att vara ute lika länge som annan tid på året trots att vi haft närmare -30 grader här uppe, så det är något jag kan rekomendera.

Ang hur du hanterar "spöken" så tycker jag det låter som att du hanterar det på ett bra sätt. Min hund är nu snart 5år och den mest orädda hund jag haft, men då hon var valp/unghund så var hon rädd för allt och alla i princip så jag vet inte hur många lyktstolpar, postlådor, mm som jag fått stå och prata lugnt med och klappa för att visa att de inte alls är farliga. Hon var även livrädd för alla främmande människor och alla främmande hundar så det blev mycket träning med det också.

Argument för positiv träning, finns massor med bra böcker att läsa om det som du kan be din sambo att läsa.

Annars om du vill vara "lite" fräck så kan du en dag testa att så fort han inte gör exakt som du tycker att han ska göra så skriker du åt honom och är arg, nästa dag ignorerar du allt han gör fel men berömmer han för minsta sak han gör rätt. Sedan 3:e dagen frågar du honom vilken av de 2 dagarna han tyckte var roligare och vilket sätt han själv hade föredragit att bli tränad med om han var den som skulle tränas.Flört

Även min hund har vait sådan som skällt som besatt så fort det varit någon i trapphuset (bor i lägenhet) och jag testade allt från att ryta NEJ, TYST! varje gång till att spruta vatten på henne med blomspruta så fort hon skällde, men allt det gjorde bara skällandet värre. Sedan läste jag i en bok att skällandet vid dörren är för att larma resten av familjen att det finns något där ute. Då man gormar på hunden för att den skäller så tror den att man hjälper den att larma om att det är någon utanför dörren vilket bara hejjar på hunden och triggar den till att fortsätta skälla, om man istället ignorerar hunden till 100% då den skäller = inte säger något, inte tittar på den, osv. Då jag läste detta så tyckte jag det lät ju hur självklart som helst bara att jag inte tänkt på det innan, så jag slutade fya henne och ignorerade henne helt istället då hon skällde, det tog då bara några få dagar innan skällandet blev mindre och mindre för att efter ett par veckor helt sluta.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#4 Jag har letat efter ett par skor åt honom men jag har inte hittat några som har passat bra på hans små tassar, just nu får han ha på sig min sons små bebisstrumpor :P Men det fungerar inte så bra efter som att dom blir blöta av snön och då blir han kall iaf men några minuter längre kan vi vara ute.

Jag läste upp ditt svar för honom och han förstod vad jag menade nu med varför jag vill använda mig av positiva metoder, han berättade att anledningen till att han inte har velat pröva det är för att han har känt att man belönar hunden fel. Eller något sånt jag förstod inte riktigt vad han menade men det spelar inte så stor roll nu när han har kommit över på "min" sida :P

Det låter ju helt logiskt det du skriver om skällandet vid dörren! Vi har bestämt oss för att testa det ett par veckor och se om vi ser något resultat men en sak jag undrar över är, ska man ignorera allting med hunden? Allstå får man berömma honom när han faktiskt är tyst eller ska man ignorera det också?

Det känns så skönt att få så bra tips för nu är både jag och min sambo riktigt motiverade igen med att verkligen ta tag i det här så tack för det :)

AnneN
0

#5 Vad kul att sambon vände så snabbt till positiva metoder och att mina tips är till nytta Skrattande

De gånger hunden inte bryr sig alls om att det låter utanför tycker jag inte man ska belöna/berömma för då blir det som att man själv gör en "grej" av att det händer nått utanför dörren, men om hunden kommer och tar kontakt med er istället för att skälla tycker jag absolut det kan vara en idé att berömma.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#6 Ja han är inte så svår men man måste bara komma på vad det är man ska säga för att han ska förstå vittsen av det och det gjorde du väldigt bra :)

Okej men då ska vi testa det och så får vi se vad som händer :)

När vi får främmande hur ska vi göra då? Tidigare har vi sagt åt honom att gå in i köket och så har vi stängt grinden så att gästerna ska kunna få klä av sig ifred men eftersom att vi ska ignorera honom, kan vi ändå stänga in honom där då? Köket ligger precis bredvid hallen så han är bara 1 meter ifrån oss och ser allting.
Gästerna vet om att dom inte får hälsa på honom eller titta på honom innan vi har sagt att det är okej, vi har även en lapp på dörren som talar om samma sak så ingen ska glömma.

AnneN
0

#7 kan ni inte sätta upp en lapp på dörren där det står tex "Hundträning pågår, vänligen vänta tills vi öppnar dörren det kan ta en liten stund" och sedan ignorera hunden tills han är tyst och sedan sätta han bakom grinden och släppa in besökarna?

Kanske har ni någon bekant som kan ställa upp som träningsobjekt genom att ni avtalar att personen ska komma och ringa på dörren så ni får träna in det beteende ni vill att hunden ska ha då det kommer folk?

Ett annat alternativ är att lära hunden att gå och lägga sig i sin bädd när det ringer på dörren, hur man lär in det kan du läsa i denna artikel.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#8 Gud vad du är duktig på sånt här :D
Jag tror att jag sätter upp en ny lapp på dörren så att folk vet att det kommer ta tid och sen när han har tystnat så stänger vi in honom i köket :)

Och när han förhoppningsvis har slutat skälla på dörren ska jag nog lära honom att gå och lägga sig i korgen när det plingar på dörren för jag gillar egentligen inte att stänga in honom men samtidigt så måste man få klä av sig skor och jacka ifred utan att ha en hund som hoppar efter än.

AnneN
0

#9 Tack Skrattande Duktig vet jag inte, men jag har erfarenheter som jag mer än gärna delar med mig av till andra.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

Det är väldigt uppskattat bland oss med mindre erfarenhet :)

[Forest]
0

10 är kanon bra på ge tips :) o jag tror att du är väldigt ducktig med irl :)

Önskar TS lycka till med träningen :)

Verticalvein
0

#12 Tack så mycket :) vi har börjat nu och vi har faktiskt redan sätt lite resultat med skällandet innomhus, vi tycker inte att han skäller lika ihärdigt nu när vi inte bryr oss om honom :) Så vi håller tummarna för att det fortsätter så här ^^

Det är ganska mycket spring i vårat trapphus om dagarna så vi har gått om tillfällen att öva på :P

Zabina
0

#4 Guuud vilket bra tips! Jag känner flera hundägare som inte riktigt har fattat att det inte tjänar någonting till att skrika och gapa på sin hund. Jag ska absolut göra som du skriver, fråga dom vilket dom själva hade föredragit! Tack! Glad

AnneN
0

#13 Vad kul att ni redan efter bara några timmar ser resultat Glad

#14 Haha, ja en del kan behöva "smaka sin egen medicin" för att de ska stanna upp och tänka efter. Berätta gärna om det ger resultat.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#15Ja det är jättekul och min sambo som ändå var lite tveksam är helt övertygad nu och har ringt till sina föräldrar och pratat med dom hur dom ska göra när dom kommer hit för dom har alltid pratat och klappat med hunden direkt när dom kommer in fast vi sagt åt dom att inte göra så. Men nu har även dom lovat att göra som vi för hundens bästa så det känns jättebra :)

AnneN
0

Verticalvein hur går det för er med träningen? *nyfiken* Skrattande

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#17 Ja du jag vet faktiskt inte, vi ignorerar ju honom totalt numera när han skäller som du tipsade om och efter dom första dagarna när han faktiskt skällde mindre så har han gått tillbaka till att skälla lika mycket tyvärr :(
Sambon är jätteirriterad och tycker att han skäller mycket mera men han har endå gått med på att vi ska köra den här metoden fullt ut tills min födelsedag (slutet av maj), då har vi ju gett honom lång tid för att han ska hinna bättre sig lite.
Jag har lyckats övertala honom till att om vi ser minsta lilla att Melker (våran hund) har bättrat sig så ska vi fortsätta med den här metoden och har han det inte så ska vi fundera på om vi ska byta eller inte.
Så jag håller tummarna för att det här funkar :)

Med dom andra problemen som han behöver träna bort har jag kört fast igen och känner mig bara totalt misslyckad över att ingenting verkar funka. Men jag har fått erbjudande av en jättesnäll instruktör från våran brukshundklubb och hon har sagt att hon ska försöka hjälpa mig :) Så jag ska ringa idag eller imorgon så ska vi bestämma när vi kan träffas och så ska jag försöka få lite hjälp ^^

Så så går det för oss :) kul att du undrar ^^

AnneN
0

#17 Trist att han började skälla mer igen, men bra att ni håller fast vid en metod ett tag för ibland kan det ta lite längre tid innan det ger önskat resultat.

Toppen att ni ska få hjälp av instruktör, är ju lättare att ge rätt råd om man ser med egna ögon både hur hund och ägare beter sig i olika situationer.

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#19 Ja det är jättetråkigt men jag håller tummarna för att det vänder sen igen när han märker att vi verkligen inte bryr oss ett dugg om honom eller dörren när han skäller :P  Han har ju faktiskt gjort lite framsteg nu när jag tänker efter, när han väl blir tyst och jag reser mig för att kolla om det var någon på dörren (och det är någon där) så behöver jag bara ta ett steg mot köket så fattar han direkt och springer in dit så jag kan stänga grinden om honom^^ Fast sen börjar han skälla igen så då får man vänta ut honom igen innan man kan öppna dörren :P Men det känns som att poletten kommer falla ner förr eller senare för dum är han ju inte :)

Ja precis det var det jag tänkte också så jag kontaktade min brukshundsklubb och så guidade hon mig vidare till en instruktör som ska hjälpa mig :)

AnneN
0

#20 ja men små framsteg är också framsteg, då går det ju åt rätt håll iallafall Skrattande

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

#21 Ja det är det jag hoppas på också Skrattande
Jag skriver här igen när vi träffat instruktören om någon skulle vilja läsa hur det går för ossGlad

AnneN
0

#22 Ja det får du gärna göra för jag är nyfiken Skrattande

_**/Mvh Anne

Verticalvein
0

Hejsan nu tänkte jag uppdatera er lite Glad

Han skäller nu mera mycket mindre när det är ågon i trapphuset och jag hoppas att med fortsatt arbete så kommer han sluta helt och hållet ganska snartGlad

Han har blivit lite bättre vid hundmöten också och numera så börjar han oftast inte skälla förrens vi är ca en meter ifrån den andra hunden.

Men han har börjat med en nya sak, han morrar mot min sambo och andra (aldrig mot mig) som ska ta ner honom från soffn och liknande ställen så nu har han möbelförbud och så fort han hoppar upp i soffan så är vi där och sätter oss nära nära tills han inte har någon plats och måste hoppa ner Tungan ute 
Trotts hans lilla baksteg med att han började morra som han inte gjort tidigare så tycker jag att det går frammåt och är hoppfull över att få kunna gå på lite kurser till slutet av sommaren eller till nästa vårSkrattande